Mijn paard staat overdag buiten en in de avond binnen op stal. Nu hebben verschillende mensen stalmatten in de stal (demping en warmte). Deze zijn niet uit 1 stuk. Maar losse tegels op een betonvloer zonder afvoer.
Nu vroeg ik me af hoe hygiënisch is het om dit op deze manier te hebben. Ik mest uit laat de grond drogen en doe daarna de bodembedekking erop.
Maar onder die matten lijkt het me een vieze boel te worden misschien ook wel schadelijke dampen?
Wat is jullie ervaring? Ik zou graag ook de tegels nemen maar als de urine niet kan weglopen en ook niet word opgenomen in de bodembedekking weet ik niet of dit schadelijk is voor mijn paard.
boedjang
Geplaatst: 12-09-25 18:27
Wij hebben vierkante rubbere tegels en die schuiven soms , daarom toch wat stalmatten er overheen. Makkelijk schoon te maken
Ik ben ook heel benieuwd. Ben ook aan het denken om stalmatten te gaan gebruiken
Sjolvir
Geplaatst: 13-09-25 12:49
ik had ze bji vorige stal. Mjin ervaring, plas loopt eronder en gaat stinken en wordt zooitje.
Eruithalen en hogedruk reinigen was mega zwaar aangezien matten zwaar waren en goor .
Had er dikke laag vlas op, dat werkte wel ( systeem opstarten met voldoende pak of 4 a 5 voor normale stalmaat en dan 1 per week erbij. )
Zoek nu ook een oplossing voor nog te krjigen shcuilstal, wat ik daar wel of niet in gooi... Neig naar stelcomplaten en die zjin dan makkelijk schoon te schuiven met sneeuwshcuiver..
Maar ja, je wilt dat ze ook kunnen liggen op iets zahcts dus ben denkende.
Tilmar
Geplaatst: 13-09-25 14:00
Ik heb rubber matten in mijn stal, met stro er op. Er onder schoonmaken is geen doen, die matten zijn echt zwaar om te verplaatsen. Ik til ze alleen op als er teveel onder geschoven is en dan doe ik het per kant een soort dubbel vouwen. Op zich heb je er geen last van dat het er onder vies is
Ik heb van die puzzelmatten waarmee de vloer echt geheel bedekt is. Schuiven is niet mogelijk en zo komt er ook niets onder. Er op ligt elke dag een dikke laag stro en alles wat vies is wordt er dagelijks uitgehaald. Geen last van vieze geur etc.