Stalling zonder rijbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Stalling zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:23

Ik overweeg op dit moment mijn haflinger te verhuizen naar een plekje bij mensen aan huis waar geen normale rijbak is. Ik sta op dit moment op een hele fijne, luxe stalling. Daar staan we al jaren met veel plezier. De stalling wordt inmiddels wel wat prijzig. Het is (nog) niet dat het niet meer te doen is, maar ik kan inmiddels kwa paarden niet meer alles doen wat ik wil. Denk aan les nemen etc.

Nu heeft een vriendin een plekje aan huis gemaakt om haar haflinger naar huis te halen en dat is eigenlijk een heel leuk plekje geworden. Daar zou de mijne dan ook bij kunnen staan. Er is een paddock van 18,5 bij 28 meter waar ze ook gewoon 24/7 toegang tot hebben, deze is nieuw gedraineerd en kunnen we dus prima gebruiken als bakje om van alles in te doen. Het is alleen natuurlijk geen normale rijbak.

We rijden graag buiten, maar in de winter is het toch fijn om iets anders te kunnen als het weer slecht/guur/donder is.

Zonder een rijbak ben ik bang dat ik mijn pony niet genoeg beweging kan geven/met haar kan doen wat ik wil. Er ligt een weilandje bij waar we in kunnen rijden eventueel maar daar is geen verlichting.

Hoe doen andere mensen dit die geen rijbak hebben? Doe je dan in de winter ook gewoon weinig?

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:28

Je zou kunnen kijken of er een rijbaan in de omgeving is waar je heen kunt gaan?

Lenexa

Re: Stalling zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:32

Vergeten te vermelden, dit heb ik idd gedaan. Er zijn in het dorp nog 2 plekken met een rijbak, 1 bij mensen thuis. Daar heb ik afgelopen week een briefje in de bus gedaan. En bij de kliniek in de straat. Daar heb ik vorige week al een berichtje heen gestuurd. Op beide heb ik niets gehoord..

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:42

Ik heb met mijn vorige pony ook op een weiland gestaan zonder goede voorzieningen. Ik miste het pas toen ik het paardenrijden serieuzer en wedstrijdgericht ging oppakken.

In het weiland rijden met volle maan vond ik trouwens best heel fijn. Je ogen wennen aan het donker, paard kan prima zien. Maar je gaat dan véél meer op gevoel rijden.

Maar is super persoonlijk en afhankelijk van je eigen ambities

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:49

Wij hebben ook lang alleen in een weiland gereden, en dat ging prima. Met slecht weer gingen we op buitenrit om de bodem te sparen.

Nu we opnieuw alleen een weiland te rijden krijgen hebben we ons wel aangemeld voor de dichtstbijzijnde rijvereniging met binnenbak :')
Hebben wel een trailer en een paard die er makkelijk op gaat.

Action heeft bouwlampen op batterijen, twee daarvan is genoeg om beetje zicht te hebben, je kunt alleen niet springen door de schaduwen

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:52

Wij hebben een paddock aan huis waar de paarden in de winter gewoon inlopen. Is denk ik 18 bij 32. Ik rij hier in de winter ook gewoon in. Zelfs met een groot paard.

poesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:11

Mijn ervaring is dat je fanatiek trainen wel kunt vergeten in dit soort opstellingen, tenzij je heel fanatiek buitenritruiter bent en je doordeweeks overdag kan of je paard braaf genoeg is om na een week niets doen in het weekend op pad te gaan.

Zo'n paddockje: qua grootte kan je daar nog best veel in, ik zou meer afgeschrikt worden door de kwaliteit van de bodem, zeker als ze er ook in staan gaat dat vaak niet goed.

Geen licht heb ik jaren gehad en ik snap echt niet meer hoe ik dat deed. Heb wel vaker in het maanlicht gereden toen :D Maar dat was wel in een bak waar de bodem effen was.Op een wei zou ik dat niet durven.

Op een wei rijden: sja voor een beetje tsjakkelen wil dat wel, maar als je serieus wil dressuren vind ik het niets. Het is of glad, of oneffen, of door droogte keihard.
Laatst bijgewerkt door poes op 12-09-25 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:12

Als je echt meerdere keren per week wil rijden is een bak wel een must. Ik heb zelf een paddock van 20*20 die relatief goed rijdbaar is. Maar als het te droog is is die te mul (maar dan train ik in de weide), en als het te nat is wordt het drijfzand (en is de weide ook geen optie.)

Als de stalling op zandgrond ligt kan dat anders zijn.
Telkens op locatie moeten haal ik 2 keer in de week, als je een uurtje traint ben je toch gauw 3 uur onderweg (of je moet de bak op 10 minuutjes stappen van huis hebben zodat je geen trailer dient te gebruiken.).
Heel vroeger stapte ik ook 10-15 min nr de ene bak en 20-25 minuten nr de binnenbak. Ging ik heel vaak zo gaan lessen voor ik een trailer had. Tegen dat je er bent is paard ingestapt, halfuurtje - uurtje trainen en terug, was prima doenbaar. Je wordt ook handig met openen en sluiten van de poorten, dus dan ben je in anderhalfuur wel klaar met opzadelen, trainen en afzadelen.

Die paddock is kwa afmetingen trouwens goed rijdbaar, ik heb jaren in een 15*30 bak gereden. Hou er wel rekening mee dat als de paarden er in lopen je voor het rijden moet uitmesten en met wat pech moet slepen, want bij het liggen maken ze wel putten. Een dergelijke paddock moet je zeker twee keer per week slepen om er enigszins in te kunnen werken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:48

is er geen rijvereniging in de buurt waar je van de bak gebruik zou kunnen maken?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 12:01

Wat fijn al zoveel antwoorden. We hebben niet echt ambities, ik rij nu wel 1 of 2 keer in de bak maar soms ook weken niet. Vaak is het uit gemak/tijdbesparing en om haar dressuurmatig een beetje voor elkaar te houden. Het is net een beetje hoe het uitkomt. Ze kan nogal fris zijn dus als het weer onstuimig is durf ik niet echt naar buiten. Dan zou ik dus echt een bak missen maar is misschien het bakje wat er ligt wel prima genoeg.

Ondanks dat het ook als paddock gebruikt zal worden verwacht ik dat ze er behalve liggen niet veel zullen staan. Hun voer en schuilstallen zitten op het verharde gedeelte, dus ze zullen daar het meeste staan en mesten. Tenminste dat denk ik nu.

Het is in het Westland dus de dichtstbijzijnde rijvereniging is te ver weg om onder de man heen te gaan. De dichtstbijzijnde manege is ruim 4 kilometer. waarvan het meeste over een fietspad zonder berm opties. Vanaf daar ben ik praktisch al in het bos, dus dan doe ik dat liever ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:31

Ik zou het alleen doen als je makkelijk een bak kan berijken om bij minder weer in te kunnen trainen.

4 kilometer naar een vereniging zou ik prima vinden met de trailer, dat is natuurlijk 5 minuutjes rijden, 10 minuutjes incl in en uitladen van je pony.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:29

Misschien even vanuit een ander perspectief, want je hebt het nu vooral over de bak en of je wel/niet kunt rijden. Maar is deze plek beter voor je paard? Want soms is een plek qua voorzieningen minder goed voor jezelf, maar je paard staat er 24/7 en als die plek dan beter is voor het paard zou dat voor mij persoonlijk meer meewegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:29

Ik zou het ook alleen doen als je dicht bij een bak zit waar je kunt gaan rijden of als je altijd overdag kunt rijden en de wei goed rijdbaar is het hele jaar door.
Anders ga je in de winter echt vast lopen als je iets wilt blijven doen met je pony.

Wij stonden op een stal met een bak maar met slechte bodem en weinig verlichting, voor longeren ‘‘s avonds was dat prima, maar voor het rijden was ik echt heel blij dat ik in de bak van de vereniging vlak bij terecht kon.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:36

Ik sta nu zo'n 8 jaar zonder bak, eerst in pension en daarna bij mij zelf aan huis. Daarvoor op stallen gestaan met minimaal een buitenbak.

Afhankelijk van je grond zal je een winterstop in moeten lassen als je op het weiland moet rijden, of in de natte periode alleen op buitenrit moeten. Als je ook een paddock hebt waar in te trainen valt kan dat je back-up zijn.
Ik merk dat het rijden hier echt serieus op een lager pitje is gegaan sinds ik geen bak heb, mijn paddock is wel te smal om er in te trainen verder dan wat basis grondwerk (32x13) dus als je paddock breder is scheelt dat al wel.

Weidegrond kan ook best belastend zijn voor de benen/spieren als je er serieus op gaat trainen. Je hebt toch sneller dat het wat glad is, te hard of hobbelig.

Ik zou absoluut niet terug willen naar de situaties waar ik voorheen stond om een bak terug te krijgen, maar ik zou ook liegen als ik zeg dat het niet hebben van een bak (met verlichting) me niet belemmerd in wat ik zou willen. Een bak staat hier dus hoog op de verlanglijst :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:38

Tja, waar een wil is, is een weg. Veel is afhankelijk van hoe je er zelf tegenover staat, maar het is natuurlijk wel zo dat hoe beter gefaciliteerd iets is, hoe groter de kans is dat je het leuker gaat (blijven) vinden.

In de winter bij regenweer in het pikkedonker met een nat paard cirkeltjes lopen in een postzegel stukje "bak" waar ook nog wel wat mesthopen in liggen (of je moet die eerst weghalen), vergt een soort discipline waarvan alleen jijzelf kan bepalen of je die hebt. Ik heb die niet. :')

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:43

Ik heb hier ook een weilandje, goh, ik denk inmiddels al 5 jaar niet in een bak gereden. Ik mis het niet. Maar ik rijd dan ook gewoon buiten, weer of geen weer. Dressuurmatig op brede paden, bergjes meepakken, het trainen is goed te doen. Paard en ik vinden het veel leuker. Maar als je nu jaren een bak bent gewend, en voor wat wedstrijdjes wilt trainen, dan zal het wel heel zuur zijn, want het is minder gemakkelijk. Nu is het nog relatief goed weer, maar met hagel, wind en hoosbuien? Of zou je dan toch niet rijden? Misschien het proberen waard als je een trailer hebt, of als je paard het hier echt veel beter krijgt. Naast het feit dat les nemen, ondanks meer budget, alsnog lastig word zonder bak. Eigenlijk echt een afweging die alleen jij kunt maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:46

Lenexa schreef:
Vergeten te vermelden, dit heb ik idd gedaan. Er zijn in het dorp nog 2 plekken met een rijbak, 1 bij mensen thuis. Daar heb ik afgelopen week een briefje in de bus gedaan. En bij de kliniek in de straat. Daar heb ik vorige week al een berichtje heen gestuurd. Op beide heb ik niets gehoord..

Je kunt beter aanbellen en het gewoon brutaal face to face vragen, zo'n briefje is te vrijblijvend.

Op zich klinkt die paddock wel als iets waar je gewoon nog wat kunt doen, mits er ook verlichting bij is. Als je verder toch niet heel fanatiek bent en het liefst in het bos rijdt en deze dichtbij is dan denk ik dat het prima zou kunnen. Ik reed vroeger bij een gebrek aan een goede rijbak vaak op grasveldjes in de buurt, of in de bak/ wei van de buren enzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:48

Hoe zijn de faciliteiten voor het paard zelf?
Met hoeveel paarden staat hij in die paddock?
Er is een weitje, maar is die in de winter begaanbaar?

Hoe staat je paard nu?
Veel buiten of juist niet.
Lekker ruim buiten, of juist niet.

En er van uitgaande dat op beide plekken het eten goed is.

Gaat je paard er op voorruit, of blijft het gelijk met waar hij nu staat?

En dan zijn het de faciliteiten voor jezelf die gaan tellen.
Is er licht in de paddock? Dat scheelt al veel.
Wil je echt rijden zou ik er niet blij van worden.
Voor grondwerken en longeren(met dubbele lijn) is het weer prima.

Dus dan is het echt nagaan, hoe vaak doe ik dat nu, vooral ook juist in de winter en het snel donker is en slechter weer en buitenrijden geen optie is

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:51

Elisa2 schreef:
Lenexa schreef:

Je kunt beter aanbellen en het gewoon brutaal face to face vragen, zo'n briefje is te vrijblijvend.

Op zich klinkt die paddock wel als iets waar je gewoon nog wat kunt doen, mits er ook verlichting bij is. Als je verder toch niet heel fanatiek bent en het liefst in het bos rijdt en deze dichtbij is dan denk ik dat het prima zou kunnen. Ik reed vroeger bij een gebrek aan een goede rijbak vaak op grasveldjes in de buurt, of in de bak/ wei van de buren enzo.

Idd gewoon langs gaan bij de mensen met een bak en vragen ( daar is niks brutaal aan als je dat gewoon vraagt of dat een mogelijkheid is eventueel tegen vergoeding per maand/keer) z'n briefje xou hier ook gewoon verdwijnen. Dus aanbellen en vragen / uitleggen en tijd geven aan hun om te overleggen/ na te denken door zelf aan te geven dat je eventueel volgende week wel langs wilt komen dan kunnen ze er rustig over denken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:53

4 km met de trailer is goed doenbaar.

Moest ik het budget hebben zou ik wel liever een paardenwagentje hebben ipv een trailer, die wagen staat in principe altijd klaar, heb je vaak ook ruimte voor je zadel en hoofdstel, dus kan je gewoon geïnstalleerd laten en dan is het klep open, paard erin en weg.

Met de trailer moet je opnieuw aankoppelen, inparkeren, afkoppelen, materiaal in en uit de wagen, etc.

Maar in mijn paddock van 18*19 rij ik ook prima wat dressuurmatig rond hoor. Ik heb meestal om de 2 weken les op locatie, probeer min een maal per week naar een piste te gaan (10 min binnenpiste te betalen, 20 min buitenpiste gratis ) en verder doe ik wat grondwerk of licht rijwerk thuis.
Iemand gaf hierboven een paddock van 13*33, ook dat is prima om te rijden, ruim genoeg voor stap en verzameld drafwerk, 30 m is prima om je schoudervoor, travers,renvers op te pakken, raak je een heel eind mee hoor!

Mijn andere drie paarden train ik voornl thuis (grondwerk) en de oudste gaat vooral mee naar buiten. En als je grotendeels buitenrij ruiter bent dan zal dit prima werken.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:01

Ik heb ook een paddock van iets van 20x25. Daar lopen de paarden in en ík kan er goed longeren, rijden doe ik daar ook 1of 2x per week. Verder train ik bij de trainers op stal en kan ik gemakkelijk met de trailer naar de rijvereniging. Voor mij werkt dit prima. Denk dat de kwaliteit van de bodem erg belangrijk is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:10

Wij hebben geen rijbak en enkel verharde paddock in de wintermaanden en kleigrond. Met trekpaarden heb je dan weinig andere opties dan erop uit trekken. Meestal in de winter ook nog eens 2 a 3 maanden geen ijzers en slechte bermen. Nu hebben wij wel de mogelijkheid een klein strand op te gaan en met laag zeewater kunnen we op het slik longeren. Deze winter houden we ze waarschijnlijk wel op ijzers want dan kan ik regelmatig blijven mennen. Wij bouwen altijd de beweging af en in de wintermaanden proberen we 2x per week ze mee te pakken waarbij regelmatig in 2 span mennen. De rest moeten ze zichzelf vermaken op de paddock en inloopstallen. Dat kunnen ze ook prima met speelgoed

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 14:47

We rijden zeker geen wedstrijden, dat gaan we ook nooit doen.
Ik heb ook geen trailer of een auto die een trailer kan trekken. Als ik dat moet aanschaffen kan ik beter nog 3 jaar op mijn huidige stal blijven staan.

Voorzieningen voor pony zijn gelijk, ze staat nu in een groepsstal met nog 10 andere op onbeperkt graszaadhooi en dat ze zelf kan kiezen binnen of buiten. Zomer paar uur weiland. Super fijne faciliteiten, wel hele grote stalling dus mee in de groep. Geen uitzonderingen.

Aan huis komt ze met 1 ander paard en de planning voor een shetlander vanwege verlatingsangst andere paard, verharde paddock met open containterstal, met nog verhard stuk met overkapping waar de voerautomaat komt. Ze zal hier wel rijker hooi krijgen maar een haybutler dus meerdere voermomenten per dag. En dan een grote zandpaddock, weiland open zolang het weer goed is. En we staan daar samen, dus makkelijker samen oplossingen te bedenken. En afhankelijk van de hooiprijzen zo'n 200-250 euro goedkoper per maand dan wat ik nu betaal. En voor mij 20 minuten rijden ipv 35 min om er te komen. Er zitten dus ook echt wel wat voordelen aan en ik denk weinig nadelig voor mijn paard tegenover hoe ze nu staat.

Als ik een rijbak zou vinden zou ik gaan, ben alleen echt te schijterig om aan te bellen. Bij de kliniek weet ik inmiddels dat ze het niet doen.

Ik wil haar alleen niet als soort van poetspony hebben de hele winter. Een weekje niet rijden is niet zo erg, maar als we helemaal niks kunnen blijf ik liever staan waar ik nu sta. Afwegingen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:06

Het klinkt als een fijne plek, op de bak na dan.
Het zou jammer zijn als je jezelf op extra kosten zet omdat je te schijterig bent om aan te bellen, om je eigen woorden te gebruiken :)
Misschien een mooie oefening om zulke dingen te leren?

Wat kan je hoogstens gebeuren, dat ze je opvreten?
Oh nee, dat ook niet :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:10

Nu, ik zou ook niet verhuizen enkel op basis van een rijbak van een ander. Die kan na 1 keer ook beslissen dat het toch te veel gedoe is en dan sta je daar op een stal zonder rijbak.

Je zegt dat je nu ook al soms weken niets doet? Waaraan ligt dat?