Weidehalster advies en maat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Weidehalster advies en maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 14:48

Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor een solide en relatief veilig mooi aansluitend weidehalster welke (voor een tijdje) om kan blijven,
en welke maat zal dit paard nodig zijn?
Ik denk zelf Full. Het is een KWPN springgefokt paard, ik denk zo’n 165/170 stokmaat met een vrij klein maar wel relatief breed hoofd.
Op de foto op brokken aan het kauwen vandaar die bolle wang hoor.
Of is er een trucje waardoor je vooraf kan meten welke maat het halster moet zijn?
Het paard moet dit soort dingen opnieuw leren en zal niet makkelijk even een halster laten omdoen, daarom zou het fijn zijn als een halster ook gelijk goed past als het eenmaal lukt het om te krijgen.

Tips qua merken / linkjes naar verkooppunten zijn welkom. Alvast dank.
Afbeelding

siskeh

Re: Weidehalster advies en maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:15

Ik denk sowieso maat full, maar maatvoering zegt niets. Mijn full paard had vd week een ponymaat(volgens label) halster om. Die zat niet netjes maar paste wel ook voor langdurige gebruik.
Je moet ook een beetje gevoel voor maatvoering etc krijgen. Eventueel eerst op paard met vergelijkbaar hoofd passen?

Persoonlijk voor weide halsters wil ik niet iets met breede neusriem oid hebben ivm het nat worden.

Ook handig als ze niet gewend zijn is om halster makkelijk met gesp achter het hoofd langs te doen(zoals bij veulens ook vaak in begin), soms heb je daar een schuif gesp, die werken aanzien lastiger

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:18

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 15:27

Aah ja, kijken bij een vergelijkbaar paard welke maatvoering is een goeie!
Ik heb op zich ook wel feeling / oog voor of iets gaat passen of niet als ik het eenmaal in handen heb, misschien is dan naar een ruitersportzaak gaan beter dan online kopen.

Ik heb wel tijd om eerst te gaan vergelijken met een ander paard, want eerst rustig een band met het paard opbouwen en dan gaandeweg toewerken naar halsteren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:49

Paar suggesties:

Doe een halsband om, ipv een halster.
Wil je echt een halster om, gebruik dan een veiligheids-/weidehalster. Eén met klitteband dat losraakt als het paard ergens achter blijft haken.

Om te oefenen met halsteren kun je ook beginnen met een touwhalster (nooit omlaten!) en daaroverheen met een gewoon halster oefenen. Dan heb je met het touwhalster nl controle, waardoor het gewone halster om- en afdoen niet in een vechtpartij kan eindigen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 17:50

Ik zou ook voor zo'n weidehalster gaan. Die kan alleen maar achter de oren langs vastgemaakt ( die met klittenband). Raken ze vast met zo'n halster dan gaat het klittenband los, dan heb je geen verwondingen achter de oren of aan een been ( krabben met een achterhoef achter oren bv.). https://hypostore.nl/busse-weidehalster ... gpEALw_wcB , zoiets bijvoorbeeld.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 18:35

Misschien heb ik mijn halsters strak zitten maar daar past echt geen hoef tussen ( met ijzers ander verhaal) op de wei dus gewoon een vast halster om ( niet een verstelbare bij de neus dat rammelt de hele dag) en ja ze kunnen ruim kauwen

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 18:49

Ik vind mijn biothane halster erg fijn omdat het lichtgewicht is en snel opdroogt. Maar eentje specifiek voor de weide met klittenband lijkt me ook een goede suggestie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:04

Bij ons op stal hebben sinds kort de paarden een weidehalster met klittenband. In de theorie leuk, maar in de praktijk een ding wat best wel vaak kwijt raakt. Ik weet niet of daar tips voor zijn, maar wel iets om mee te nemen in de overweging misschien :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:32

Biothane op de wei zou ik dus nooit doen, tenzij het ook met klittenband zit. Dat is zo sterk, dat het niet stuk gaat als er iets gebeurt. Dan heeft je paard zeker schade.

Zolang de paarden niet aan halstertje trek doen gaat het met zo'n weidehalster goed bij verschillende paarden bij ons op stal.

Een halster zo strak dat er geen hoef in kan komen ( of de toon van de hoef), dat zou ik te strak vinden.

Er zijn ook nog gewone halsters met klittenband voor op de wei, maar als dat afraakt en een ander wil hem omdoen, is de kans groot dat die het op de normale manier om wil doen en dat kan dus niet met dit paard. https://www.petsplace.nl/waldhausen-vei ... 2AEALw_wcB is een voorbeeld van een gewoon halster met klittenband.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 11:28

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een hypostore field safe halster besteld in Full.
Qua maat iets een gokje, maar de veiligheid omdat het opengaat bij druk vind ik belangrijk bij een weidehalster.

Ben nu al benieuwd hoe het staat. Maar ik moet het paardje wel eerst zover krijgen dat ze het om wil haha.