Ik heb sinds juli een ruin gekocht. Had nog nooit bij merries gestaan, dus afwachten.
Eerst even een tussen stal ivm vakanties. Daar stond hij op een eigen stuk. Dit ging prima, maar alleen en swinters niet veel buiten. Dus ik wilde h graag op stal waar mijn merrie stond.
Huidige stal staat hij nu 5 weken of zo. Tot afgelopen zondag samen met de ruin pony apart van de merries. De laatste paar weken was hij veel aan het rennen want hij wou zo graag bij de merries (hij is door t rennen ook afgevallen).
Afgelopen zondag hem dus met de pony ruin bij de merries in het land gezet. De merries hebben de pony weer opgenomen en houden hem bewust buiten de groep. 1x echt even meppen met 1 merrie, maar gelukkig niet raak.
In het land houdt hij nu netjes afstand. Merries willen hem er niet bij hebben. Prima voor nu dus. En ik had gehoopt nog even tijd de hebben, maar door al de regen moeten ze eigenlijk op de paddock een dezer dagen.
Hier passen ze wel, maar kan hij niet goed wegkomen.
Wat nu?
Hij kan/mag met de ruin pony in de bak, maar ik ben bang dat hij dan weer steeds gaat rennen. Als ze buiten staan kan hij ze zien, als ze de stal in lopen niet
Ik kan het proberen met de merries in de paddock, tips wie er dan als eerste in te doen? (Ze hebben een inloopstal met deur en vervolgend 8 meter breed langer stuk).
Hij kan ook een dagdeel in de box (inloopstal en dus paarden dan in zicht). Is hij wel gewend, maar niet mijn bedoeling.
Hebben jullie tips? En hoe lang zouden jullie het proberen? Ze staan nog maar 4 dagen bij elkaar nu. (Ik hoopte nog op een paar weken op het land en dan paddock). Dan toch andere stalling zoeken.
Pfff ik weet t ff niet. Ik wil gewoon dat hij happy is. En ik denk dat t uiteindelijk wel lukt, maar de timing is nu lastig en ik wil niet dat ie gewond raakt
Lindsey_99
Geplaatst: 09-09-25 20:52
Kun je ze niet op het weiland laten de komende tijd? Het heeft vandaag flink geregend maar komende week lijkt het wel aardig te worden. De boel droogt snel genoeg weer op na de droogte.
Joltsje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-25 20:56
Ja is inderdaad per dag het weiland in de gaten houden. Het gras is erg kort/op, dus stal eigenaar is bang dat ze het dan helemaal vertrappen. Ik hoop dus vooral dat t snel wegtrekt inderdaad
boedjang
Geplaatst: 09-09-25 21:50
Altijd spannend. Ik denk dat weer apart misschien juist onrustig is Eenmaal erbij moeten ze het ook uitzoeken even,dat kost tijd. Maar ze hebben wel ook de ruimte nodig.
Nou dat snap ik helemaal. Het het even tijd nodig maar natte boel en weinig ruimte geeft vaak sowieso al even onrust,laat staan een nieuwe kuddegenoot. Hopenlijk denken je stadgenoten ook mee
T is een privestal. 2 merries en de ruinpony van haar en een ruin en merrie van mij.
Nu hem met 1 andere merrie in de bak gezet en de andere 3 in de paddock. Dat gaat goed. Staleigenaar wou eerst haar merriee niet uit elkaar omdat se bang was dat ze dan overstuur zijn. Maar ze zei sch ja, we kunnen t altijd proberen, als t niet lukt zien we dan wel.
Dus de liefste merrie bij hem en ging heel goed. Dus hopelijk kunnen we t zo redden. Mijn eigen merrie moet nog verkocht, dus dan kunnen se vanaf dan wel met z’n allen oo de paddock