Opbouw paddock paradise, ideeën nodig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CleoG

Opbouw paddock paradise, ideeën nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 15:41

Hoi,

Onlangs in mijn pony verhuisd naar een nieuw plekje bij een vriendin aan huis.
We zijn bezig met het aanpassen van de indeling van de weides. We hebben pas het stuk track rond wei 3 toegevoegd, zodat de schuilstal geen doodlopende plek is. Schuilstal is deels open aan de zijkanten.

Ik heb even een plaatje gemaakt over de situatie nu. Plaatje eronder is wat we willen maken. Hooipunten zijn ook aangeduid. Waterbak is naast de schuilstal. Grijs is niet inbegrepen in de track.
Wat zijn jullie meningen? Het zou wel voor een doodlopend stuk zorgen, wat denken jullie daarover? Jammer genoeg kunnen we de strook rechts van de bak niet meenemen in de track.

Afbeelding
Afbeelding

Er staan in totaal 4 paarden (2 D-pony's, een shetlander en een paard van +/- 1,65).
Andere ideeën zijn heel welkom, we willen er graag een fijn plekje van creëren voor de paarden :)
Alvast bedankt!

DubbelFun

Re: Opbouw paddock paradise, ideeën nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:39

Ik ben sowieso een voorstander van het afschuinen van scherpe hoeken en ik denk dat het handiger is om de strook grijs rechts van de bak bij de track te trekken (ipv links) en die aan laten sluiten onder wei 1.
Dan kunnen ze rond lopen en lopen zich niet vast op een eindstuk.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:24

DubbelFun schreef:
Ik ben sowieso een voorstander van het afschuinen van scherpe hoeken en ik denk dat het handiger is om de strook grijs rechts van de bak bij de track te trekken (ipv links) en die aan laten sluiten onder wei 1.
Dan kunnen ze rond lopen en lopen zich niet vast op een eindstuk.

TS gaf juist aan dat ze dat stuk helaas niet kan toevoegen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:54

Ah niet goed gelezen dus. Dat is zeker jammer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:57

Ts wat is de reden dat je dat stuk niet kan meenemen? Ik heb op een stal gestaan waar twee stukken paddock aan elkaar zaten met een stenen pad, dat pad kon ook afgesloten worden zodat je er doorheen kon. Zou je hier niet zo iets kunnen doen? Dus tussen de bak en wei1 een draadje spannen en aan de andere kant ook, dan kunnen ze een rondje behalve als je er bij moet. Als je daar geen hooi punt neer zet gaan ze daar ook niet rond hangen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:20

Ik ben ook benieuwd waarom je het rechter strookje niet mee genomen kan worden.
Dat zou het zoveel makkelijker en mooier maken.

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 21:08

Dat is een strook gazon met boompjes. Voor de sier, eigenaar wil niet dat het kapot getrapt wordt en van gegeten wordt :') Zou het inderdaad veel gemakkelijker maken.

Bedoel je zoiets? Zal het eens overleggen, denk dat ze dat jammer gaan vinden van het loopspoor dat er dan komt in het gazon.
Heb er even de longeercirkel bij gezet. Blauw is de poort van de paddock. De verbinding zal tot daar moeten gaan dan. Verbinding met wei 1 zelf gaat moeilijk, de weides zijn aan de buitenkant omheind met van dat groene ruitgaas, denk niet dat ze dat willen afbreken.

Afbeelding

Afbeelding
Links bak, rechts wei.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:13

Ik dacht dat het stuk beton was tussen de weides en de bak en dan tussen wei 2/bak en wei1/bak een poort te maken. Maar ik begrijp dat dat dus helemaal niet kan.
Zoals je het getekend hebt zou het ook kunnen.

Het ziet er op de foto aardig breed uit. Als het doodlopende stuk heel breed is zou ik me daar niet te veel zorgen over maken

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 21:30

Heb het even nagemeten op Google Maps, die zegt 5,10 meter breed, aan beide kanten.
Het zal inderdaad even in de gaten houden worden wanneer ze voor het eerst samen gezet worden. Hopelijk wordt er niet al te veel gejaagd, dan kunnen we het houden op het oorspronkelijke plan. Alleszins bedankt voor het meedenken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:21

@cleog: die laatste tekening is ook een mooi oplossing.