Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 11:40

In België heeft de wolvenroedel de smaak te pakken voor pony's en ze zouden nu ook een (oud) paard aangevallen hebben.

Dit bracht me tot de volgende vraag: als je ervoor zou kiezen je omheining wolfwerend te maken, zou je dan kiezen:

-om de hele omheining aan te passen, of één deel waar je ze snachts in zou zetten?
-welke oppervlakte zou je wolfwerend maken?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk (paarden aan huis, waarvan 3 ijslanders, bos naast ons huis) denk ik dat ik eerder zou kiezen om de paddock wolfwerend te maken en ze daar 's nachts op te zetten. De volledige omheining (2 hectare) wolfwerend maken én houden lijkt me zeer arbeidsintensief. Qua paddock dacht ik dan aan de afmeting van een rijbak (20 meter - 40 meter), zodat ze toch iets van vrijheid hebben. De roedel in België zit nog in de provincie naast de onze, maar in ons dorp is recent al eens een zwervende wolf gepasseerd, waardoor ik er toch wat actiever over begin na te denken.

Wat zou jij doen (indien je kiest om omheining aan te passen, ik weet dat sommige mensen kiezen om geen aanpassingen te doen). En welke oppervlakte zou een aanvaardbaar minimum zijn om een tijd (bv de nacht) op door te brengen voor paarden?

Brittneyx

Re: Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:47

Mijn paarden (4 quarters en een shet) lopen op een paddock van 1400m2. Heel de dag en nacht en een paar uur op een grote weide.
Ik denk dat enkel de paddock wolfwerend maken niet veel zin heeft. Het grote paard was ook overdag gepakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een heel moeilijk vraagstuk is voor jullie.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:57

Misschien een gekke vraag, zijn er ook dieren die eventueel je paarden overdag kunnen beschermen tegen wolven, waar wolven bang voor zijn en die wel goed samen gaan met paarden? Dan zou dat 'bij wijze van' een overdag- optie kunnen zijn en dan hoef je niet zo heel veel aan hekwerk te zetten voor 's nachts.

Ik weet niet of er hekwerk was bij de plekken waar dieren gepakt worden, maar er moet flink stroom op en ze moeten ook richting 2 meter hoog zijn dacht ik. Weet niet hoe dat op de plekken was waar dieren gepakt zijn. Wellicht is het interessanter om een kleiner stuk goed af te zetten, als je overdag een plan b zou kunnen hebben. Maar ik weet niet of dat kan en hoe of wat. Was maar een idee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:57

Lastige keuze, want als het een rustige omgeving is, jagen ze helaas ook overdag.

Ik zou denk ik ook kiezen voor de paddock en/of stal wolfwerend maken en de rest niet. Is hier ook niet te doen. En in de nacht staan ze toch of op de paddock of op stal (afhankelijk van het weer).

Helaas kan je niet alles voorkomen, want hier in NL is er ook een wolf die meerdere malen betrapt is met over de wolfwerende afrastering springen. Daar is nu afschot vergunning voor verleend.
En wolf Bram op de Utrechtse Heuvelrug heeft overdag een jongetje in de speeltuin aangevallen.

Dus garantie krijg je niet, maar tijdens de schermering en donker binnen de wolfwerende hekken, geeft wel de meeste garanties natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:00

Op zijn minst daar waar ze snachts staan en daarna afhankelijk van het budget. Voorkeur voor alles maar ja wie kan dat betalen..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:01

Daar heb ik zelf ook over nagedacht. Voor mezelf zou ik de schuilstal en uitloop het eerste aanpakken en dan zo dat er echt geen wolf in kan. Niet overlangs en niet onderdoor. Spijlen ipv een raster, zodat ze ook niet kunnen klimmen en de onderkant met platen (plexiglas ofzo) dichtmaken. Dak uitbreiden, zodat alles overdekt is. Dan kan ik in ieder geval 's nachts rustig slapen, omdat ik dan zeker weet dat ze veilig zijn.
Tweede stap zou de paddock in z'n geheel zijn, zonder dak uiteraard, alhoewel een binnenbak me ook mooi zou lijken. :o

Gelukkig hebben we hier in de buurt geen last (nog) van wolven. Bovendien heb ik ook geen pony's meer, dus het is vooral theoretisch en heb ik dus niet uitgerekend hoeveel het zou kosten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:05

Mits er ook overdag aanvallen zijn, lijkt enkel de paddock ‘s nachts onvoldoende. Maar is het haalbaar om alles te doen? Want eigenlijk moet je een deel omheining ingraven, het hek hoog genoeg maken (dat is alvast hoger dan de 1.60m die de “adviseurs” meegeven), 5 stroomdraden voorzien waarvan de onderste zodanig laag is dat je om de haverklap moet maaien of je verliest teveel stroom, èn je moet er een flinke klap stroom opzetten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:12

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de situatie van je erf. Zo hebben wij (1,4 hectare) meer dan de helft slootkanten van een brede sloot breder dan 5 meter. Die wolfwerend maken lijkt mij makkelijker; een schuin stuk gaas richting het water op de overgang water/land en een schrikdraadje zou waarschijnlijk al voldoende zijn, omdat vanuit het water niet te springen valt. Dan is de resterende helft een hoog hekwerk beter te doen dan onze winterpaddock omheinen denk ik. Nou zit ik in Noord holland en is de kans klein dat wolven zich hier gaan vestigen, iets met enorm gebrek aan natuur. Maar het is zeker iets wat al vaker door mijn hoofd is gegaan, wat als ze wel hier vestigen? Er zijn weinig momenten dat ik blij ben op zware klei in de polders te zitten met mijn paarden, maar op het gebied van wolven wel fijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:29

Ik woon helaas in wolvengebied en leef zeker 3 jaar met de dreigingen. Ik ben begonnen met de paddock inderdaad. Met gaas, winddoek voor het zicht aan de meest kwetsbare kant en stroom erboven. Maar dat vertrouw ik onvoldoende. Ze hebben de tijd rond te lopen en te zoeken terwijl die lekkere hapjes hun jachtinstinct opwekken door te bewegen, zo stel ik me voor. Toen ons eigen perceel, anderhalve ha omheind met 1.20 gaas en schrikdraad erboven. Veel bramen laten groeien tegen het zicht en het bemoeilijken te springen of te graven. Waar het kon schuin de greppel in plat gaas 60 cm neergelegd en laten ingroeien. Afgelopen voorjaar ook het gehuurde land ernaast van 1 ha helemaal met gaas omheind. Geen stroom, dat lukt daar niet, maar 's nachts is er geen directe aanleiding omdat de dieren daar dan niet lopen. Aan de inrit kant bouwhekken die ik iedere avond sluit met een laag schrikdraadje ervoor. De geiten en de schaapjes sluit ik iedere avond op in een nachtkraal en ook die zijn met windbreekgaas zoveel mogelijk uit het zicht gehouden. Maar gerust ben ik er nog steeds niet op. Stallen heb ik niet voor 11 pony's, alleen een kapschuur/inloop met stukje paddock waar ik ze 's nachts in laat. Dus ja, beginnen met de paddock is al iets, daarna ga je vast verder omdat je zorgen blijven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:40

Miss_Mii21 schreef:
Misschien een gekke vraag, zijn er ook dieren die eventueel je paarden overdag kunnen beschermen tegen wolven, waar wolven bang voor zijn en die wel goed samen gaan met paarden?

Nee die zijn er niet.

Ik zou alles omheinen, wolven vallen niet alleen 's nachts aan maar ook overdag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:56

Ik zou m’n hele weiland aanpakken en ‘s nachts gaan ze sowieso op stal. Ik heb op de vorige stal een wolf tussen de paarden gehad (of Nouja, gelukkig stonden ze op stal en kon hij niet naar binnen maar het ene paard in de buiten stal is zo tekeer gegaan dat ze de stal van de buurman open had gemaakt (deur binnendoor) en bij hem in de stal stond. De volgende ochtend wilden ze alledrie niet naar buiten. Nooit zou ik m’n paarden deze stress willen aandoen..

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:02

Beginnen met een paddock te maken en wolfproof te omheinen en dan stelselmatig het volledige erf wolfproof maken. Dat is wat ik zou doen.
Oh en stallen voorzien.

Paar dagen geleden zijn er 3 wolven op 3 km van mij gezien. Mijn weide is wolfproof ofja was... Doordat buren dingen langs de omheining hebben gezet (op hun erf) kan de wolf daarop springen en dan is mijn omheining niet meer volgens de wolfproof regels. Ik heb afgelopen weekend op 3 stukken mijn omheining opgetrokken tot 2m50 met stroomdraden. Absoluut geen mooi zicht, maar het geeft me iéts meer rust.
Ik heb 3 ijslanders op een kleine paddock paradise.

Ik ben volop aan het kijken voor stallen, om ze helaas toch snachts veilig te kunnen opsluiten. Het mag officieel (nog) niet, dus ik hoop dat de buren wat begrip opbrengen maar ik ben doodsbang dat ik smorgends één van mijn paarden opengereten aan tref.

Ze uit het zicht halen, daar geloof ik niet in. Die wolven volgen de geur. Tal van pony's die ze gepakt hebben, waren niet meteen zichtbaar...

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:04

Onali schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Misschien een gekke vraag, zijn er ook dieren die eventueel je paarden overdag kunnen beschermen tegen wolven, waar wolven bang voor zijn en die wel goed samen gaan met paarden?

Nee die zijn er niet.

Ik zou alles omheinen, wolven vallen niet alleen 's nachts aan maar ook overdag.

Ze raden daar toch Kangals voor aan? Maar ik vrees dat dat op een weide vlakbij woningen niet handig is ivm heel erg waken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:37

Is het niet een optie om struiken als meidoorn langs je paddock te laten groeien ? In Afrika gebruiken ze ook struiken met doornen als afscheiding van de dieren tegen rovers
Laatst bijgewerkt door Matheno op 02-09-25 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:41

josien_m_ schreef:
Ik woon helaas in wolvengebied en leef zeker 3 jaar met de dreigingen. Ik ben begonnen met de paddock inderdaad. Met gaas, winddoek voor het zicht aan de meest kwetsbare kant en stroom erboven. Maar dat vertrouw ik onvoldoende. Ze hebben de tijd rond te lopen en te zoeken terwijl die lekkere hapjes hun jachtinstinct opwekken door te bewegen, zo stel ik me voor. Toen ons eigen perceel, anderhalve ha omheind met 1.20 gaas en schrikdraad erboven. Veel bramen laten groeien tegen het zicht en het bemoeilijken te springen of te graven. Waar het kon schuin de greppel in plat gaas 60 cm neergelegd en laten ingroeien. Afgelopen voorjaar ook het gehuurde land ernaast van 1 ha helemaal met gaas omheind. Geen stroom, dat lukt daar niet, maar 's nachts is er geen directe aanleiding omdat de dieren daar dan niet lopen. Aan de inrit kant bouwhekken die ik iedere avond sluit met een laag schrikdraadje ervoor. De geiten en de schaapjes sluit ik iedere avond op in een nachtkraal en ook die zijn met windbreekgaas zoveel mogelijk uit het zicht gehouden. Maar gerust ben ik er nog steeds niet op. Stallen heb ik niet voor 11 pony's, alleen een kapschuur/inloop met stukje paddock waar ik ze 's nachts in laat. Dus ja, beginnen met de paddock is al iets, daarna ga je vast verder omdat je zorgen blijven.

Lijkt helaas heel veel werk, tijd en geld gekost te hebben aan helaas weinig zinvolle aanpak dit :(:)

120 CM is een lachertje voor een wolf en zichtbreekdoeken of bramen al helemaal. Een wolf jaagt niet op zicht maar op geur en bramen deren een wolf niks, ze komen van oorsprong uit beboste gebieden, bramen zijn hun thuisomgeving.

Zonde van de tijd en het werk en geld die je erin gestoken hebt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:42

Aife schreef:
Ze raden daar toch Kangals voor aan? Maar ik vrees dat dat op een weide vlakbij woningen niet handig is ivm heel erg waken.

Nee die worden ook verscheurd. Daarbij zijn Kangals agressief naar andere honden/mensen dus die moet je niet willen houden. Leuk voor in de wildernis met je schapen, maar niet in een bewoond gebied.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 14:10

Het risico 100% weghalen kan niet, maar dat is ook niet realistisch. Ik ga me denk ik voorlopig focussen op een veilig nachtverblijf, een paddock waarschijnlijk want mijn paarden zijn gewend om altijd op de wei te staan.

Interessant dat meerdere mensen toch bramen/meidoorn aanhalen, langs de weides heb ik op verschillende plaatsen hele dichte bramenkoepels die we voorlopig nog wegmaaien met de bosmaaier. Valt wat voor te zeggen om ze juist te laten staan.

Honden daar begin ik niet aan, die horen hier thuis lekker veilig in een mandje :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:15

Beginnen met de paddock. In jouw geval "zo snel mogelijk".
Is dat goed in orde, weet je een beetje hoe en wat en heb je daarna weer tijd over zou ik 1ha pakken. Idealiter is de paddock dan nog eens extra omringd door een bak hekwerk (dus dat je paddock zich midden in die weide bevindt).

Alles doen is leuk maar die kosten zijn niet te overzien joh.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:20

MarliesV schreef:
Lastige keuze, want als het een rustige omgeving is, jagen ze helaas ook overdag.

Ik zou denk ik ook kiezen voor de paddock en/of stal wolfwerend maken en de rest niet. Is hier ook niet te doen. En in de nacht staan ze toch of op de paddock of op stal (afhankelijk van het weer).

Helaas kan je niet alles voorkomen, want hier in NL is er ook een wolf die meerdere malen betrapt is met over de wolfwerende afrastering springen. Daar is nu afschot vergunning voor verleend.
En wolf Bram op de Utrechtse Heuvelrug heeft overdag een jongetje in de speeltuin aangevallen.

Dus garantie krijg je niet, maar tijdens de schermering en donker binnen de wolfwerende hekken, geeft wel de meeste garanties natuurlijk.

Er zijn in nl tenminste 22 wolven die aanvallen achter wolfwerende omheiningen op hun naam hebben staan.

DNA aangetoond en wel...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:24

Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Dit omdat echt wolfwerend maken een hele dure investering is!
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.

Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:31

Ik zou niks wolfwerend omheinen. Dat helpt niet. Ze gaan er zo overheen. Of je moet alles willen omheinen zoals in de dierentuin… (waar ze ook wel eens uit ontsnappen)

Ik zou ze ‘s nachts in een goed afgesloten stal zetten waar niks en niemand in kan

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:35

Little_Gift schreef:
josien_m_ schreef:

Nee hoor, niet zonde.

Lijkt helaas heel veel werk, tijd en geld gekost te hebben aan helaas weinig zinvolle aanpak dit :(:)

120 CM is een lachertje voor een wolf en zichtbreekdoeken of bramen al helemaal. Een wolf jaagt niet op zicht maar op geur en bramen deren een wolf niks, ze komen van oorsprong uit beboste gebieden, bramen zijn hun thuisomgeving.

Zonde van de tijd en het werk en geld die je erin gestoken hebt.

Nee hoor, niet zonde. Het gaat niet alleen om het jagen zelf. Natuurlijk ruiken ze de dieren, maar zo komen niet zomaar in de buurt doordat het weiland daarnaast nu ook afgerasterd is. Daar "loopt" geen aanleiding rond. De bramen worden zo dicht dat echt springen of graven redelijk onmogelijk wordt. Het uit het zicht houden is niet alleen voor het jagen maar juist ook voor het springen: ze zien dan niet goed wat er achter is en wagen minder snel een sprong. Maar ja, het is inderdaad heel wat dagen/ weken werk geweest en nog om die bramen uit het schrikdraad te houden uiteraard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 14:48

pien_2010 schreef:
Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.

Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.

Hoewel ik deze reactie snap, is er denk ik wel een verschil tussen wolven op een klein stukje terrein (dierentuin) waar ze de hele dag niks anders te doen hebben dan ontsnappingsroutes zoeken, versus wolven gewoon vrij buiten die vrij opportunistisch een prooi zoeken. Als iets te ingewikkeld wordt, gaan ze hun energie liever steken in een makkelijkere prooi (denk ik dan he). Ik vind het erg om zo te denken, maar ik heb dan liever dat ze zich richten op de onbeschermde schaapjes van de buren...... (sorry).

Zoals ik eerder al zei, is 100% alle risico willen uitsluiten inderdaad onrealistisch.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:13

pien_2010 schreef:

Je snapt hopenlijk wel dat je volgens de gemeente niet hoger mag dan 1.10 meter? Als ze er lucht van krijgen mag je je kool
Gewoon afbreken. Daarbij gaan paarden aan het rennen in je kooi en bezeren zich daarmee. Dus veilig heb je ze dan nog niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:16

Alleen de OP gelezen.

Ze vallen ook overdag aan.
Dus eigenlijk zou je wel de hele wei aan moeten pakken om ze iets te ontmoedigen.
Want meer is het niet.

Hier ook 3 hectare.
Er staat al een hekwerk van gaas 160 hoog.
Maar daar kunnen ze ook over en onderdoor.

Dat verder nog aan de buitenkant voorzien van stroom gaat maar op enkele plekken. Want grote delen grenzen aan tuinen van buren waar ook kinderen spelen.

Hier gaan ze in de nacht maar op stal.
En overdag maar hopen dat ze niet komen