Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Onali schreef:Miss_Mii21 schreef:Misschien een gekke vraag, zijn er ook dieren die eventueel je paarden overdag kunnen beschermen tegen wolven, waar wolven bang voor zijn en die wel goed samen gaan met paarden?
Nee die zijn er niet.
Ik zou alles omheinen, wolven vallen niet alleen 's nachts aan maar ook overdag.
josien_m_ schreef:Ik woon helaas in wolvengebied en leef zeker 3 jaar met de dreigingen. Ik ben begonnen met de paddock inderdaad. Met gaas, winddoek voor het zicht aan de meest kwetsbare kant en stroom erboven. Maar dat vertrouw ik onvoldoende. Ze hebben de tijd rond te lopen en te zoeken terwijl die lekkere hapjes hun jachtinstinct opwekken door te bewegen, zo stel ik me voor. Toen ons eigen perceel, anderhalve ha omheind met 1.20 gaas en schrikdraad erboven. Veel bramen laten groeien tegen het zicht en het bemoeilijken te springen of te graven. Waar het kon schuin de greppel in plat gaas 60 cm neergelegd en laten ingroeien. Afgelopen voorjaar ook het gehuurde land ernaast van 1 ha helemaal met gaas omheind. Geen stroom, dat lukt daar niet, maar 's nachts is er geen directe aanleiding omdat de dieren daar dan niet lopen. Aan de inrit kant bouwhekken die ik iedere avond sluit met een laag schrikdraadje ervoor. De geiten en de schaapjes sluit ik iedere avond op in een nachtkraal en ook die zijn met windbreekgaas zoveel mogelijk uit het zicht gehouden. Maar gerust ben ik er nog steeds niet op. Stallen heb ik niet voor 11 pony's, alleen een kapschuur/inloop met stukje paddock waar ik ze 's nachts in laat. Dus ja, beginnen met de paddock is al iets, daarna ga je vast verder omdat je zorgen blijven.
Aife schreef:Ze raden daar toch Kangals voor aan? Maar ik vrees dat dat op een weide vlakbij woningen niet handig is ivm heel erg waken.
MarliesV schreef:Lastige keuze, want als het een rustige omgeving is, jagen ze helaas ook overdag.
Ik zou denk ik ook kiezen voor de paddock en/of stal wolfwerend maken en de rest niet. Is hier ook niet te doen. En in de nacht staan ze toch of op de paddock of op stal (afhankelijk van het weer).
Helaas kan je niet alles voorkomen, want hier in NL is er ook een wolf die meerdere malen betrapt is met over de wolfwerende afrastering springen. Daar is nu afschot vergunning voor verleend.
En wolf Bram op de Utrechtse Heuvelrug heeft overdag een jongetje in de speeltuin aangevallen.
Dus garantie krijg je niet, maar tijdens de schermering en donker binnen de wolfwerende hekken, geeft wel de meeste garanties natuurlijk.
Little_Gift schreef:josien_m_ schreef:Ik woon helaas in wolvengebied en leef zeker 3 jaar met de dreigingen. Ik ben begonnen met de paddock inderdaad. Met gaas, winddoek voor het zicht aan de meest kwetsbare kant en stroom erboven. Maar dat vertrouw ik onvoldoende. Ze hebben de tijd rond te lopen en te zoeken terwijl die lekkere hapjes hun jachtinstinct opwekken door te bewegen, zo stel ik me voor. Toen ons eigen perceel, anderhalve ha omheind met 1.20 gaas en schrikdraad erboven. Veel bramen laten groeien tegen het zicht en het bemoeilijken te springen of te graven. Waar het kon schuin de greppel in plat gaas 60 cm neergelegd en laten ingroeien. Afgelopen voorjaar ook het gehuurde land ernaast van 1 ha helemaal met gaas omheind. Geen stroom, dat lukt daar niet, maar 's nachts is er geen directe aanleiding omdat de dieren daar dan niet lopen. Aan de inrit kant bouwhekken die ik iedere avond sluit met een laag schrikdraadje ervoor. De geiten en de schaapjes sluit ik iedere avond op in een nachtkraal en ook die zijn met windbreekgaas zoveel mogelijk uit het zicht gehouden. Maar gerust ben ik er nog steeds niet op. Stallen heb ik niet voor 11 pony's, alleen een kapschuur/inloop met stukje paddock waar ik ze 's nachts in laat. Dus ja, beginnen met de paddock is al iets, daarna ga je vast verder omdat je zorgen blijven.
Nee hoor, niet zonde.
Lijkt helaas heel veel werk, tijd en geld gekost te hebben aan helaas weinig zinvolle aanpak dit![]()
120 CM is een lachertje voor een wolf en zichtbreekdoeken of bramen al helemaal. Een wolf jaagt niet op zicht maar op geur en bramen deren een wolf niks, ze komen van oorsprong uit beboste gebieden, bramen zijn hun thuisomgeving.
Zonde van de tijd en het werk en geld die je erin gestoken hebt.
pien_2010 schreef:Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Dit omdat echt wolfwerend maken een hele dure investering is!
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.
Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.
pien_2010 schreef:Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Dit omdat echt wolfwerend maken een hele dure investering is!
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.
Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.