Poetsen als rolstoelgebruiker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jake_s

Poetsen als rolstoelgebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 08:12

Heeft er hier iemand ervaring om pony's/paarden te borstelen en hoeven krabben vanuit een rolstoel? Als je vrij klein bent, of kids hebt, heb je hier vast ook tips voor.

Note: ik heb geen eigen paard of pony, ik ga weleens bij de Ezelopvang ezels en Johnny de pony borstelen. Maar die zijn niet zo groot.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:07

Wat leuk dat je wel eens gaat kijken bij de ezels en een pony borstelen.

Ik ben niet zo groot, maar ik ga op mijn tenen of op een krukje staan als ik er slecht bij kan. Maar dat is voor jou geen optie.
Misschien kan je iets maken met een borstel op een stok? Zodat je er beter bij kan? Misschien zoiets als een doucheborstel voor je rug.

Bij een paard/pony die netjes is opgevoed is een beetje "trekken" aan de vetlok met het woord "voet" vaak al voldoende.

Als dat niet lukt zijn er wel andere manieren. Maar deze vergen wel enige handigheid, dus weet niet hoe geschikt dat is voor jou.

Is er niet iemand daar, of bij je in de buurt, die je een keer kan helpen? Ter plekke is het makkelijker om uit te zoeken wat voor jou goed werkt.

Jake_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 12:49

Dankjewel voor je antwoord. Ik wil het meestal eerst zelf even uitzoeken. Borstel op een stok os een idee. Vragen om hulp zal ik sowieso doen als dingen niet lukken. Opzadelen kan ik vermoedelijk niet, of heel moeilijk, maar zou graag zoveel mogelijk zelf willen doen, als ik weer een proefles ga nemen bij een manege.

Tatyana

Re: Poetsen als rolstoelgebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:00

Ik doe even de aanname dat je gaat rijden op een manege die is ingericht om met jouw handicap om te gaan. Dan zou ik ook daar vragen wat ze voor opties en handigheidjes ze hebben. Zeker op een manege zijn de paarden bepaalde dingen gewend en kan je niet zomaar vanalles zelf bedenken en wellicht hebben ze wel een poetsplatform of iets vergelijkbaars, waar je met je rolstoel op kan om zelf te poetsen en/of zadelen.
Niet elk paard kan het waarderen als er ineens een borstel op een stokje rondvliegt en in een rolstoel ben je vaak niet snel genoeg als een paard dan schrikt en wegspringt.

Dus mijn advies is te kijken en vragen bij de manege waar je wil gaan rijden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Poetsen als rolstoelgebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:03

Ik heb lang zittend mijn ponys verzorgd, grote tinkers. Maar zij kenden de rolstoel en hoeven krabben was ernaast rollen, voet oppakken die ze dan zelf netjes hoog hielden krabben neerzetten en op naar de volgende hoef.

Borstelen daar waar ik bij kon

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:17

https://www.instagram.com/reel/DEPKSn1MfAj/

Ik weet zeker dat er meer rolstoel gebruikers op sociale media zitten die je kan volgen voor tips.Ik zou even googelen op rolstoel en paard ofzo.
Er zijn zo ie zo balans rolstoelen die geschikt zijn voor in de bak .