Andere oplossing voor borghaakje bilstang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Andere oplossing voor borghaakje bilstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:19

Heeft iemand een tip voor het borghaakje van de bilstang? Ik had altijd een Böckmann trailer en die hebben een speciale sluiting op de stangen. (Plus ik liet mijn stang aan 1 kant hangen).Nu heb ik een trailer met gewone haken aan de bilstang en borghaakjes aan rubbertjes aan de uiteinden hangen.

Met het laden heb ik de stang klaar staan, rechtop aan de zijkant vd trailer. Als ik hem pak is mij nu al een paar keer gebeurd dat het haakje onderaan mijn broekspijp blijft hangen. Paard heeft niet megaveel geduld, dus die staat weer buiten. -O- Daar ben ik uiteraard mee aan het oefenen. Maar het is zo suf, want ik heb nou al een paar keer een 'gemiste kans gehad' om te sluiten haha! Met strakke rijbroek aan gebeurt het niet, maar ik laad ook vaak in een spijkerbroek.

Ik kan het haakje toch ook los maken van de stang en voortaan bijvoorbeeld aan het middelste of laatste oog van de sluiting in de trailer vastmaken, met rubbertje en al? Dan pak ik daar het haakje vandaan om de stang te borgen. Of doet iemand het nog op een andere manier? Of is er een alternatief voor het haakje?

Misschien heeft iemand anders ook iets aan dit topic, want die haakjes willen ook nog wel eens in de staart raken, als ze net een vlieg wegslaan

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 27-08-25 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:21

Ik laat de stang altijd rechts hangen waardoor ik m zo omhoog kan tillen.
Maar ik heb een 2paards ifor

Maar je kan ook het haakje los halen en elders bevestigen zou niet weten waarom dat geen goede oplossing is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:24

Mijn trailer heeft een kettinkje met een borgpen ipv zo'n sullig haakje (die er uit nogal eens uitfloepen onderweg)

https://www.onlinetrailerparts.nl/borgp ... 629?m=5599

En ja, dat kan je ook aan de wand vastmaken, dat maakt niet uit, maar zo'n borgpen haakt nergens aan vast en ook niet in de staart, dus dat is sowieso handiger.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:35

Ibbel schreef:
Mijn trailer heeft een kettinkje met een borgpen ipv zo'n sullig haakje (die er uit nogal eens uitfloepen onderweg)

https://www.onlinetrailerparts.nl/borgp ... 629?m=5599

En ja, dat kan je ook aan de wand vastmaken, dat maakt niet uit, maar zo'n borgpen haakt nergens aan vast en ook niet in de staart, dus dat is sowieso handiger.

Perfect! Dat heb ik nodig dus! Heb je het kettingkje aan de bilstang vast of aan de binnenwand van de trailer? Dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Ik ga kijken wat ik zelf kan maken. Dankjewel!

XladyX

Re: Andere oplossing voor borghaakje bilstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:49

Ik heb idd ook een borgpen. Werkt fijn, en ik denk ook veiliger. Ik heb een Iforwilliams en daarbij zit de borgpen aan een kettinkje vast aan de stang. Ik zou m niet aan de binnenkant van de trailer vastmaken, vooral omdat je de trailer dan niet helemaal leeg zou kunnen halen (bv schotten eruit) want dan blijven de kettinkjes zitten. En misschien totaal te veel risico gedacht en onwaarschijnlijk, maar als ze gek/paniek langs een borgpen komen kan dat ook wel lelijk krassen of prikken. Dan is het fijner dat ze aan de stang zitten. Dan hoeft je paard er niet "langs" te lopen met laden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:36

Kleine split veer werkt ook prima( alleen kans op kwijtraken omdat het losse dingen zijn

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:44

mijn borghaakje zit vast in de trailer en niet aan de stang, misschien kun je zoiets maken.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 22:29

juval schreef:
mijn borghaakje zit vast in de trailer en niet aan de stang, misschien kun je zoiets maken.

Ja, dat wil ik proberen. Heb je misschien een foto hoe het bij jou zit?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:06

dat lukt helaas niet want de trailer is uitgeleend en staat ver weg. Het is eigenlijk gewoon met een simpel touwtje vastgeknoopt aan het metaal waar ook de stang in gaat.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 22:20

juval schreef:
dat lukt helaas niet want de trailer is uitgeleend en staat ver weg. Het is eigenlijk gewoon met een simpel touwtje vastgeknoopt aan het metaal waar ook de stang in gaat.

Ok dank je