Bodembedekking inloopstal winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Bodembedekking inloopstal winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 14:06

Op zoek naar iets ideaals voor in de winter

> Stro geprobeerd: werd echt n vieze troep
> Zand geprobeerd: werd ook een natte bende , ligt er misschien ook aan welk zand je gebruikt

Nu heb je ook evt hennep spul dacht ik, stro korrels, vlas... wat hebben jullie in de inloopstal en in natte winters, werkt dat? Wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 26-08-25 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:12

Ik heb deze, maar dan van Plospan, blijft bij mij goed :j inloopstal in de wei hier.

Overigens heb je deze van verschillende merken.

Extra voordelen van houtkrullen
Houtkrullen absorberen tot wel 3 keer meer vocht dan traditioneel strooisel, waardoor ze niet alleen praktisch zijn, maar ook goed uitziend resultaat geven, het oog wil immers ook wat. Ontdek het comfort en de efficiëntie van onze houtkrullen voor een aangename leefomgeving voor jouw dieren.

https://www.vanansemderks.nl/product/ho ... 20kleinvee.

Bloemetje75

Re: Bodembedekking inloopstal winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:15

Ik gebruik in de winter ook Plospan houtschilfers (schavelingen). Werkt prima bij mijn fjorden. Enige ook wat ze niet opvreten….

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:18

De Biowald bodem klinkt heel fijn als bodembedekking, zelf persoonlijk geen ervaringen mee.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:20

In mijn inloopstal liggen 9cm dikke rubber tegels zoals onder speeltoestellen in speeltuinen, hier op geen andere bekleding omdat dat alleen maar de hele paddock door gesleept wordt.
Voordeel is dat ze met alleen deze tegels er in, de inloop stal niet alleen maar meer als pis-hok gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:28

Ik heb dikke rubbermatten. Het geknoeide hooi gooi ik op een bergje in het midden en daar gaan ze in gaan liggen, als het nat is haal ik alles eruit en begin opnieuw, de matten zijn altijd droog en relatief zacht.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:41

Ik denk dat alles dan een natte bende wordt qua bodembedekking. Misschien verharden en doorlatende rubberen tegels erop?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:48

Ik heb gehakseld stro liggen (wel op verharde ondergrond). Ze liggen er heerlijk op maar het vergt wel onderhoud met mesten. Maar dat zal je met elk strooisel houden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 15:20

Nickeltje schreef:
In mijn inloopstal liggen 9cm dikke rubber tegels zoals onder speeltoestellen in speeltuinen, hier op geen andere bekleding omdat dat alleen maar de hele paddock door gesleept wordt.
Voordeel is dat ze met alleen deze tegels er in, de inloop stal niet alleen maar meer als pis-hok gebruiken.

Wij ook
Ideaal

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:01

Hier ook alleen rubber matten op zand. Liggen ze ook gewoon op te slapen en wordt zoals hierboven ook al gemeld niet als pis en schijt hok gebruikt. Mochten ze er wel een keertje in poepen ruim je het makkelijk op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:35

SandraWierda schreef:
Hier ook alleen rubber matten op zand. Liggen ze ook gewoon op te slapen en wordt zoals hierboven ook al gemeld niet als pis en schijt hok gebruikt. Mochten ze er wel een keertje in poepen ruim je het makkelijk op.

Blijft dat een beetje liggen zo op het zand ? Ik wil ze ook in mijn schuilstal, maar ik dacht dat ik het dan eerst moest verharden ivm stevigheid / stabiliteit.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 06:38

Matheno schreef:
SandraWierda schreef:

Blijft dat een beetje liggen zo op het zand ? Ik wil ze ook in mijn schuilstal, maar ik dacht dat ik het dan eerst moest verharden ivm stevigheid / stabiliteit.

Wij hebben er woudzand onder liggen dat ik stabiel zand en rondom liggen ze goed opgesloten door de stal zelf. Onze matten matten ook van die verbindingspennen aan 2 kanten. Ze liggen er inmiddels al 3 jaar in en nog steeds mooi vlak.

Voor de stallen heb ik ze ook liggen, die liggen wel op bestrating omdat als het zand nat wordt we toch bang waren dat ze anders gingen verzakken. Belangrijkste is dat ze rondom goed strak/ opgesloten liggen en het geheel mooi vlak.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:04

Ik heb een grote varkensstal waarin nog koeienroosters liggen, ik gebruik grove houtkrullen (de fijne vallen door de roosters heen).
Urine gaat de mestput in wat ik zelf echt heel fijn vind, zo blijft de bodembedekking langer droog.
Mesten doen die van mij tot nog toe niet in de stal.

Nu ligt er een dun laagje maar zodra het echt koud wordt ga ik een dikke laag leggen.

Afbeelding

In een buitenstal op zand heb ik voorheen ook gewoon rubber matten gebruikt zonder bodembedekking eroverheen. Daar gingen ze ook gewoon op liggen.
(na wat aanpassingen had ik voorkant ook minder modder)
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:56

Ik volg dit topic even, want wil het dit jaar eindelijk eens goed aanpakken.

De stal is 3 1/2 × 3 1/2 en ik heb al stro korrels twee jaar geleden geprobeerd en afgelopen jaar zaagsel.

Vlas vroeger maar dat vond ik echt niks. Houtkorrels gingen wel fijn, maar qua kosten wil ik echt iets anders. Ze gebruikt stal als wc en verder staat ze buiten :+

Gewoon stro kan niet in verband met glutenallergie van bijrijder (die ook helpt met uitmesten :D dus daar zuinig op). Zit nu aan de zand met drainage denken. Paardje kan de hele dag in een uitlopen en er is een paddock van 10 × 10 aan vast.

Iemand ervaring mee?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:05

Wij hebben biowald boden in de schuilstal liggen, tot nu toe erg tevreden over.

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:29

Ik heb van die puzzelmatten met daarop stro/hooi als bedekking

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:09

Ik heb strokorrels in de winter. Mijn paarden weigeren op rubber te liggen :o , willen graag een goede zachte bodem. Meestal gaat hij er rond november in en in maart weer eruit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:26

Princesj schreef:
Ik heb strokorrels in de winter. Mijn paarden weigeren op rubber te liggen :o , willen graag een goede zachte bodem. Meestal gaat hij er rond november in en in maart weer eruit.

Kan je de hele winter oppotten dan? haal je wel de mest eruit?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:50

Duhelo schreef:
Kan je de hele winter oppotten dan? haal je wel de mest eruit?

Uiteraard wel 1 a 2 maal daags de mest eruit en verder behandel ik het als vlas, dus natte plekken eruit en aanvullen.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:55

Wij gebruiken al jaren uitsluitend stro. We potten op van september tot maart en trekken dan alles er in één keer uit. Lopen momenteel 4 paarden in de stal, en dat gaat eigenlijk prima. Dagelijks even aanvegen, nieuwe laag erop en klaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:21

Wij hebben enkel gewone stallen die open staan met aansluitend een bestraat stuk.
In de stallen liggen gewone tegels met daarop rubber tegels.
Voorin gewoon enkel de rubber matten en achterin gehakseld koolzaadstro.
Dit omdat 1 van de paarden steevast op de matten ging plassen en met wat bedekking erin doet ze het daarop. Scheelt een hoop natte bende en stank.

Maar dat doet ze enkel met slecht weer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:25

Vlas op rubbertegels. Geeft het minste afval en het makkelijkst uit te mesten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:14

Stro op rubber tegels en oppotten. Werkt hier toch het fijnste in de inloopstallen van onze trekpaarden. Helaas 1 die erg graag in zijn eigen ontlasting ligt dus vies,vuil en goor is het sowieso wel maar het is te doen zo.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:21

Ik heb nu gehakseld stro, maar ze gebruiken het idd als pis hok.

Ergens vind ik het ‘zielig’ als ik ze enkel een rubber tegel geef om op te liggen? Hoe is dat bij jullie in de praktijk? Mijn stal zelf is verhard

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:34

Ik heb een schuilstal met zandbodem.
In de zomer ligt er niks op het zand, toevallig heb ik afgelopen vrijdag weer houtkrullen in de schuilstal gereden, als het land natter wordt, heb ik dat bovenop het zand liggen.
Mijn paard mest niet in de schuilstal, een heel enkele keer plast hij er wel in als het heel slecht weer is, maar doorgaans wordt het echt als leefgebied beschouwd en de w.c. is buiten :))

Ik vul dus alleen maar houtkrullen aan, voer er verder niks uit af.
Bodem blijft nagenoeg droog, in dit jaar getijde wordt het wel een beetje vochtig, al is het maar omdat hij met natte voeten de schuilstal in loopt en er met een natgeregende deken in gaat liggen, maar meer dan dat wordt het niet.