Eerste keer naar buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Eerste keer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:50

Hoe pakken jullie het aan om de eerste keer met je paard naar buiten te gaan?
Ik heb een vrij sensitief - niet bomproef paard (volbloed) en de weg voor stal is behoorlijk druk met hardrijdend verkeer (60km/h).
Het plan is om dit tzt te doen met een aantal stalgenootjes met bomproeve paarden, zodat mijn paard niet alleen is en ziet dat de anderen rustig blijven.

We hebben al eens vliegles gehad toen er een scooter langs reed, toen schoot hij ook weg. Dus overweeg om er iemand op te zetten die veel rij-ervaring heeft en misschien zelfs de longe er aan vanaf de grond.

Hebben jullie tips, hoe hebben jullie dit aangepakt?

_Karlijn

Re: Eerste keer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Misschien een overbodige vraag maar: ben je al begonnen aan de hand naar buiten te gaan? Anders daarmee beginnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

ja inderdaad, eerst wandelen met een ander paard er bij en ik zou daarna eerder mijn paard op de trailer zetten met een ander paard er bij en op een rustigere locatie en tijdstip ergens buiten gaan rijden. Daarna beetje bij beetje uitbouwen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Goed dat je het niet eerst alleen aanpakt, altijd handig om bomproeve paarden bij je te hebben wanneer je voor het eerst op buitenrit gaat met het paard, en misschien de eerste paar keer handig om dit te doen. Zoals mijn voorgangers aangaven is het misschien beter om eerst ernaast te lopen ipv meteen erop. Dat gezegd te hebben, ik ben de eerste keer met het paard alleen naar buiten gegaan met mijn vader op de fiets ernaast. Nu was dat een paard dat zich niet zo snel druk maakte en dus vertrouwde ik dat wel, maar is achteraf gezien misschien niet zo veilig geweest en raad ik nu ook nooit iemand aan :')

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Niet gelijk in het diepe gooien indd. Ikzelf ging vaak gewoon kijken, langs de weg grazen bijv, (desnoods een bak brokken mee). Half op het bekende terrein, ogen richting het verkeer(of even omdraaien om te leren dat dingen ook achterlangs komen). Kan best een tijd duren. Gaat ook vooral om de mentale overprikkeling. Van een rustige stal\wei naar een 60weg is natuurlijk enorm druk. Dus houd het kort, stukje lopen en weer terug, evt met betrouwbaar paard erbij. Maar het beste is natuurlijk een rustigere omgeving waarbij niet constant verkeer komt. Dan zijn er rustmomenten tussendoor.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Ik zou ook lekker eerst kleine stukjes aan de hand oefenen, bij voorkeur na het werken en samen met een rustig paard. Als dat goed gaat met de trailer naar een bos bijvoorbeeld, waar je wat langer kan doorrijden en de gekkigheid eruit kan rijden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:09

_Karlijn schreef:
Misschien een overbodige vraag maar: ben je al begonnen aan de hand naar buiten te gaan? Anders daarmee beginnen.

Nog niet, kan indd ook een optie zijn. Met lijn er aan en met andere paarden er bij. Vooral omdat hij zo sensitief is en nog wel wat te leren heeft en mijn hartslag in m'n keel zit als hij wegschiet. Je hebt ook niet zo veel te zeggen over zo'n groot paard dan. Dus pak het liever gewoon goed aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Naast alle eerdere adviezen: plan de eerste 'echte' ritten vanaf stal op zondagochtend.

De kans dat je dan van je sokken wordt gereden door mensen die 60 km/u als minimum lezen (want op zich is 60 niet als hardrijden te bestempelen) is al een stuk kleiner en de hoeveelheid zwaar verkeer ook (of niet bestaand).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

En wat doet hij op het erf als iemand de scooter goed gas geeft zeg maar of auto enz.. als jij over het erf/ bak loopt met een speelgoed auto/slee/ iets aan een touw mee neemt.. daar ben ik met mijn jonkie mee bezig geweest

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:28

Ibbel schreef:
Naast alle eerdere adviezen: plan de eerste 'echte' ritten vanaf stal op zondagochtend.

De kans dat je dan van je sokken wordt gereden door mensen die 60 km/u als minimum lezen (want op zich is 60 niet als hardrijden te bestempelen) is al een stuk kleiner en de hoeveelheid zwaar verkeer ook (of niet bestaand).
tnxx. Er rijden indd ook scooters met herrie uitlaat (dan vliegt hij ook weg), landbouwverkeer, er komt daar echt van alles overheen en je moet er best wel een stuk overheen. Tnx goede tip. Eerst maar aan de hand beginnen met bomproef paarden er bij denk ik.

Eerder ging hij in de bak ook aan de kletter van alpacca's die daar achter staan en kwamen kijken, nu na paar maanden staat hij neus aan neus met ze :D . Maar hij heeft ook maand of 7-8 gedacht dat hij dood ging, steeds maar weer er langs. Grote neusgazen, blazen. Dat lijkt nu ein-de-lijk opgelost.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

Beginnen bij de basis.
Eerst kleine stukjes aan de hand. Met of zonder ervaren paard erbij, hij moet het uiteindelijk immers ook alleen leren en daarbij op u leren vertrouwen. Daarom is het ook belangrijk dat jij zelf rustig kan blijven ook als er een scooter, vrachtwagen of wat dan ook af komt.

Doe je wel eens grondwerk met hem? En eventueel schriktraining met "enge" attributen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Klinkt niet alsof dit paard al klaar is om op buitenrit te gaan, als die al schrikt van een brommer.

Zit er een stuk van stal langs de weg? Dan eens op een stuk wei zetten die het dichtste langs de weg zit bijvoorbeeld. Even tutten dichtbij de oprit waar hij verkeer ziet en hoort maar wel nog veilig staat. Zo eerst laten wennen aan standaard dingen.
Schrik training in de bak, zodat jij weet hoe hij kan reageren.
Ken je iemand met een brommer of heeft de stalbaas een tractor? Daar eens langs laten lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

Miss_Mii21 schreef:
Hoe pakken jullie het aan om de eerste keer met je paard naar buiten te gaan?
Ik heb een vrij sensitief - niet bomproef paard (volbloed) en de weg voor stal is behoorlijk druk met hardrijdend verkeer (60km/h).
Het plan is om dit tzt te doen met een aantal stalgenootjes met bomproeve paarden, zodat mijn paard niet alleen is en ziet dat de anderen rustig blijven.

We hebben al eens vliegles gehad toen er een scooter langs reed, toen schoot hij ook weg. Dus overweeg om er iemand op te zetten die veel rij-ervaring heeft en misschien zelfs de longe er aan vanaf de grond.

Hebben jullie tips, hoe hebben jullie dit aangepakt?

Tip:
eerst zelf "bomproef"" worden, zorg dat je zelf zonder angst kunt, als een goede leider die weet wat ze doet, dat geeft vertrouwen naar je paard en zal het makkelijker -nvvt - de leider volgen.

ga eerst op een bomproefpaard ervaren hoe je het zelf ervaart, want ook in de koppel moet een paard een ruiter/leider vertrouwen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Nyaleti schreef:
Klinkt niet alsof dit paard al klaar is om op buitenrit te gaan, als die al schrikt van een brommer.

Zit er een stuk van stal langs de weg? Dan eens op een stuk wei zetten die het dichtste langs de weg zit bijvoorbeeld. Even tutten dichtbij de oprit waar hij verkeer ziet en hoort maar wel nog veilig staat. Zo eerst laten wennen aan standaard dingen.
Schrik training in de bak, zodat jij weet hoe hij kan reageren.
Ken je iemand met een brommer of heeft de stalbaas een tractor? Daar eens langs laten lopen.

Dat laatste deel is leuk.
Maar ik heb een pony gehad die in de wei gewoon bleef liggen als weidebaas met de tractor door de wei reed, dat ze hem moesten aansporen dat hij toch maar opzij zou gaan.
Maar op straat tractoren wél eng vond. Meer prikkels en niet in z'n vertrouwde omgeving zijn hebben daar misschien mee te maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:34

Ik zou toch echt eerst meer vertrouwen willen hebben in jezelf en je paard, voordat je met stalgenootjes op pad gaat 'op hoop van zegen'. Tenminste zo leest het nu.

Hoe is het dier met iemand die zelf wel een bak zelfvertrouwen en paardengevoel heeft? Vaak als je ze aan het werk zet en 1 andere bomproof mee neemt, kan je veel. Maar 1tje die verschiet van een scooter met veel geluid, zou ik me niet aan wagen.

Sowieso zou ik maar met 1 ander paard gaan, en dan eentje die zich niet gek laat maken, als die van jou wel spookt. Hoe groter de groep, hoe meer om in de gaten te houden, ook voor jou als ruiter.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Ik heb juist slechte ervaringen met buiten wandelen met een nog niet verkeersmak paard.
Als ie echt schrikt is je touw al snel te kort.
Of met een langer touw heeft hij tegen de tijd al zoveel vaart dat het uiteinde alsnog door je handen glipt.

Aan de hand is wel veiliger voor jou, omdat je niet kunt vallen. Maar hoe veilig is het voor je (mogelijk) loslopende paard in het verkeer..

Op het paard heb je minder kans om gescheiden te raken, gebeurt dat wel dan heb je uiteraard hetzelfde probleem als hierboven.

Het is een afweging. Wat past beter bij je paard, en bij jou.

Sowieso kan oefenen op het terrein / in een wei zetten langs de weg etc, nooit kwaad :D

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:08

snorkel1986 schreef:
En wat doet hij op het erf als iemand de scooter goed gas geeft zeg maar of auto enz.. als jij over het erf/ bak loopt met een speelgoed auto/slee/ iets aan een touw mee neemt.. daar ben ik met mijn jonkie mee bezig geweest
Dan gaat hij ook aan de kletter. In de vlucht-stand.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:10

Nibbit schreef:
Ik heb juist slechte ervaringen met buiten wandelen met een nog niet verkeersmak paard.
Als ie echt schrikt is je touw al snel te kort.
Of met een langer touw heeft hij tegen de tijd al zoveel vaart dat het uiteinde alsnog door je handen glipt.

Aan de hand is wel veiliger voor jou, omdat je niet kunt vallen. Maar hoe veilig is het voor je (mogelijk) loslopende paard in het verkeer..

Op het paard heb je minder kans om gescheiden te raken, gebeurt dat wel dan heb je uiteraard hetzelfde probleem als hierboven.

Het is een afweging. Wat past beter bij je paard, en bij jou.

Sowieso kan oefenen op het terrein / in een wei zetten langs de weg etc, nooit kwaad :D

Kan hem niet langs de weg zetten op een weide, die is niet beschikbaar. Maar kan wel gaan oefenen inderdaad.
Ben al eens eerder met hem door het verkeer gegaan, toen vooral een rustigere weg, dat ging heel braaf. Ervaren ruiter er op, longeerlijn er aan. Dat ging heel braaf. Zelfs toen we blaffende honden tegen kwamen. Maar nu hebben we enkel een drukke 60-weg voor de deur.

We gaan eens langzaam beginnen richting de rand van het erf, vanaf de grond (met bomproef paard er naast). En dan zien we daarna wel weer verder. Stapje voor stapje.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:33

Ik zou eerst inzetten op grondwerk in de piste en daar schriktraining of obstakeltraining aan koppelen.
Als dat goed lukt en je paard geleerd heeft om niet meer op de loop te gaan als hij schrikt van iets dan ga je op een veel veiligere manier aan die buitenrit kunnen beginnen.
Ook voor jezelf is het een goede training om vertrouwen te hebben in je paard.
Hij heeft de eerste keren een ruiter nodig die rustig blijft en niet op voorhand al in de stress schiet van mogelijke "gevaren".

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:45

Xandyandme schreef:
Ik zou eerst inzetten op grondwerk in de piste en daar schriktraining of obstakeltraining aan koppelen.
Als dat goed lukt en je paard geleerd heeft om niet meer op de loop te gaan als hij schrikt van iets dan ga je op een veel veiligere manier aan die buitenrit kunnen beginnen.
Ook voor jezelf is het een goede training om vertrouwen te hebben in je paard.
Hij heeft de eerste keren een ruiter nodig die rustig blijft en niet op voorhand al in de stress schiet van mogelijke "gevaren".

Blijft een volbloed met een renbaan achtergrond, eerste reactie is gáán. Weet niet of je dat er uit krijgt. Het is al een heel stuk beter dan toen we hem net hadden. Maar ik denk ook: hij moet meer ervaren om het te leren. Maar het moet wel veilig zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:37

Ik ben juist bewust niet begonnen met andere paarden erbij. Uiteindelijk wil ik er alleen mee op stap kunnen dus ik ben begonnen met samen aan de hand stukjes naar buiten. Eerst bij wijze van 10 meter het erf af en steeds een stukje verder. Daarna flinke wandelingen aan de hand en volgende stap was erop. Eerste keer onder het zadel eerst weer een klein stukje gedaan enz. Mijn man gaat voor de veiligheid nog mee maar we oefenen ook dat ze bij hem weg moet lopen en stukken voorop moet lopen. Gaat hartstikke goed en als we andere paarden tegenkomen stampt ze er vrolijk voorbij.

Je kan kijken of je iemand kan vinden die je kan helpen met grondwerkles. Want ook volbloeden kunnen leren om hun vluchtinstinct te beteugelen. Ik geloof niet zo in obstakeltraining, wel in je paard leren hoe hij zelf met zijn angst kan omgaan. Een goede instructeur is daar heel fijn bij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

Miss_Mii21 schreef:
snorkel1986 schreef:

Zolang dit nog aan de hand is, niet naar buiten, niet er op in ieder geval, maar eigenlijk ook niet er naast imo

Hoeveel heb je aan schriktraining in de bak gedaan? Daar zou ik als dat nog niet bevestigd is eens mee beginnen, en na de "traditionele" dingen ook bezig met scooter en auto op erf.
Tot je die vlucht stand er niet "uit" hebt moet je hiermee niet naar buiten willen gaan. Liefst ook niet aan de hand, want als die gaat kan je paard ook anderzijds brokken maken met zichzelf of een ander(auto, fietser, net kind wat dr loopt...)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:42

Uhm ja wij gaan gewoon met alles naar buiten.
Meestal wel met een maatje zeker de eerste paar keer.
Wel allemaal zekere en ervaren ruiters.
We gaan dus niet de weg op/naar buiten als we geen controle in de bak hebben.
Voorwaarts, rem en stuur moeten er gewoon netjes opzitten en ruiter moet de leiding hebben en zich vertrouwd voelen. Eigenlijk zo met honderden paarden nog nooit geen problemen gehad.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

Miss_Mii21 schreef:
snorkel1986 schreef:

Dan ga je dus nog niet naar buiten want jij hebt niet de leiding.
Hij voelt zich dus niet zeker bij jou anders gaat hij niet aan de kletter en al helemaal niet in vluchtstand.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:57

Saar4 schreef:
Ik ben juist bewust niet begonnen met andere paarden erbij. Uiteindelijk wil ik er alleen mee op stap kunnen dus ik ben begonnen met samen aan de hand stukjes naar buiten. Eerst bij wijze van 10 meter het erf af en steeds een stukje verder. Daarna flinke wandelingen aan de hand en volgende stap was erop. Eerste keer onder het zadel eerst weer een klein stukje gedaan enz. Mijn man gaat voor de veiligheid nog mee maar we oefenen ook dat ze bij hem weg moet lopen en stukken voorop moet lopen. Gaat hartstikke goed en als we andere paarden tegenkomen stampt ze er vrolijk voorbij.

Je kan kijken of je iemand kan vinden die je kan helpen met grondwerkles. Want ook volbloeden kunnen leren om hun vluchtinstinct te beteugelen. Ik geloof niet zo in obstakeltraining, wel in je paard leren hoe hij zelf met zijn angst kan omgaan. Een goede instructeur is daar heel fijn bij.

Dat is net het doel van obstakeltraining...je paard met zijn angst leren omgaan zonder op de loop te gaan of in achteruit te vliegen. Sommigen hebben iets meer uitdaging nodig dan een wapperend vlaggetje en zo... :D