Nieuwsgierig hoe anderen dit doen, hoe vaak jullie paarden lopen - in het geval van geen wedstrijd ambities.
Poekkie
Geplaatst: 25-08-25 12:35
Ik probeer elk van mijn beide paarden 3x per week te laten werken. Dat kan rijden (1u), longeren (40 min) of wandelen zijn.
Marije112
Geplaatst: 25-08-25 12:36
Paard 1. Bijna 3 jaar. Grondwerk 1 keer per week, longeren 1 keer per week. Gemiddeld zo'n 15/20 minuten
Paard 2. 19 jaar. Heeft een lease voor 3 dagen per week. Ik rij hem nog 1/2 keer per week dressuur matig, zo'n 30/40 minuten. Word niet gelongeerd.
Paard 3. Ongeveer 10 (?). Ik probeer 2 keer per week zelf te rijden en 1 keer per week les. Zelf rijden zo'n 30/40 minuten, les zo'n 45 minuten. Hij word niet gelongeerd.
Paard 4. 8 jaar. Heeft een blessure, ik probeer elke tweede dag 10/15 minuten te stappen aan de hand/grondpalen.
LaDonna75
Geplaatst: 25-08-25 12:59
Mijn rijpony’s die ook wedstrijden lopen, lopen minimaal 3x in de week onder het zadel/aan de longe/buitenrit, afwisselend intensief/les/springles en minder lang en minder intensief. De kleinste heeft een fanatieke verzorgster die 4-5x per week met hem bezig is, rijden/longeren/grondwerk.
Ik heb een 6 jarige kwpn merrie die sinds begin dit jaar onder het zadel is. Ik probeer 3x per week iets te actiefs doen. Het liefst 2x rijden (30min) en 1x longeren. Nu ze wat meer conditie krijgt wil ik het opbouwen naar 4x per week iets doen
Emperor
Geplaatst: 25-08-25 13:27
Ik heb twee paarden, maar hanteer geen vast schema, veelal is het gewoon kijken wat past. Wat ik wel probeer aan te houden:
1. 19 jaar (KWPN, ruin): 3 'a 4 keer in de week rijden/longeren. Vaak rij ik zo'n 3 kwartier, veelal dressuurmatig maar ook een laag sprongetje of een buitenrit komt voor.
2. 5 jaar (KWPN, merrie): nog niet zo lang onder het zadel. Voor nu is 2 'a 3 keer in de week rijden voldoende. Ze heeft nog veel tijd nodig om dingen te verwerken dus de sessies zijn kort, ik rij niet langer dan een half uur. Naarmate ze meer kent/aankan zal dat wel wat vaker in de week worden en er ook meer afwisseling in het werk komen.
16 jarige KWPN merrie werkt ongeveer 3-4x per week. Meestal is het 1x bosrit (1,5-2u) en 3x dressuurmatig (45 min). Soms i.p.v. een dressuurtraining, alleen dressuurmatig grondwerk.
6 jarige haflinger ruin (met wat lichamelijke issues) werkt 1x per week onder het zadel (meestal bos, soms dressuur) en 2x per weer dressuurmatig grondwerk.
Ik longeer ze beiden niet en vanwege blessures springen/crossen ze ook niet (meer). Paarden staan 24/7 buiten, dus dingen als spierpijn heb ik eigenlijk nooit last van (gehad) en op hun vrije dagen lopen ze dus ook meer dan genoeg.
Keebish
Geplaatst: 26-08-25 11:30
9-jarig rijpaard. Dagen kunnen wel afwijkend zijn, maar ik houd rekening met 2 dagen werken, 1 dag vrij. Dagen werken kunnen qua intensiteit afhankelijk zijn van hoe hij zich voelt, of ik .
Dressuur is focus waar we op dat moment het meest baat bij hebben. Dat kan dus zijn; proefgericht rijden, of focus op souplesse, of focus op wat gesloten frame houden, of wat dies meer zij.
Longeren doe ik altijd in een rijbak, zodat ik ook rechtdoor kan in plaats van alleen maar rondjes, daardoor kan ik wat langer longeren dan wat ik zou doen in een ronde bak. Focus ligt bij mij met longeren op ontspanning en conditie opbouw. Ik ben zelf niet zo'n held in longeren om daar veel meer uit te kunnen halen..
Ik sta op een springstal, dus er liggen altijd wel balkjes in de bak. Hierdoor kan ik die makkelijk 1x per week erbij pakken. Maar dit is niet perse een vereiste voor mij om elke week te moeten doen, maar vind het voor de afwisseling wel leuk en goed voor de coordinatie .
Les is dressuur, dat doe ik trouw 1x per week. En dan de dag erna oefen ik dan nog wat we die les hebben gedaan.
En ik probeer altijd nog 1x per week iets leuks te doen, dus wandeling buiten, of ritje buiten, of galoptraining o.i.d.
Verder staat hij hele dagen buiten, dus spierpijn loopt hij er wel uit.
Week ziet er dan ongeveer zo uit: Ma - Rijden dressuur (45/60 min.) Di - Longeren (30/45 min.) Wo - Vrij (stapmolen of wandelen) Do - Rijden balkjes (45/60 min.) Vr - Les (45min.) Za -Rijden/longeren (30/45 min.) Zo - Vrij