Vervelende staleigenaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder84

Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 01:28

Ik baal zo erg van de stal waar ik nu sta met mijn Shetlander.

De staleigenaar is erg bepalend.
Zo wil hij perse het paspoort van mijn merrie.
Ik heb contact gehad met iemand van nvwa, die zei dat een kopie ook volstaat.
Maar nee, hij wil perse het paspoort anders kan ik vertrekken.
Ik vertrouw hem gewoon niet hij is zo n type dat nooit het paspoort meer terug geeft.
Waarom komt hij er nu mee dat ik het paspoort moet geven en niet vanaf het begin? Heel vreemd.
Nu wil ik hier sowieso weg maar het is heel lastig om een plekje te vinden voor mijn drachtige merrie.

Ik betaal gewoon elke maand het stalgeld voor haar. Maar hij verdraaid steeds dingen.

Nu heb ik dus woorden met hem gehad waarin hij zei: ik maak je af.
Ik heb ook dingen gezegd, het ging over en weer.

Ik ben toen paar dagen later met een paar vrienden savonds naar stal gegaan, zat er een slot om het hek.
Ik heb toen de politie gebeld waar ik al eerder contact mee had gehad. Zij kwamen toen en zeiden ook dat als ik gewoon betaal ik naar mijn pony kan. Dat recht heb ik.
Maar meer konden ze ook niet doen want het is een civiele zaak.
Wel kan ik weer bellen als hij weer vervelend tegen me is of doodsbedreigingen doet.

Sinds dat gebeurd is , mag ik dus alleen op bepaalde tijden op stal komen, doordeweeks van 10 tot 2 uur.
Dan heb ik andere dingen te doen.
En in het weekend ben ik niet welkom.
Ook luistert hij niet naar mij wbt. Mijn pony.
Zo laat hij haar savonds altijd loslopen over het terrein terwijl ik heb gezegd dat ik dat liever niet heb want er ligt allemaal rommel.
Maar hij doet het gewoon.
Ben ik daarin overdreven?

Ik wil gewoon maar mijn pony toe wanneer ik wil, dat recht heb ik.

Ik voel me hier zo machteloos door.

Wat kan ik hier tegen doen?

Zoals ik al eerder zei is het heel lastig om een plekje te vinden voor mijn Shetlander.

Weten jullie een stal in de provincie Utrecht?

Graag jullie advies.

NadjaNadja @ [VSW] Vervelende staleigenaar
Moderatoropmerking:
Ik wil jullie graag allemaal wijzen op je eigen verantwoordelijkheid om een topic goed te laten verlopen en een goede sfeer te behouden. Het hoeft echt niet altijd gezellig en leuk te zijn in een topic, maar we verwachten wel dat jullie respectvol en inhoudelijk blijven reageren. Een verhaal heeft altijd twee kanten en een topicstarter mag daar ook op gewezen worden, maar het is niet de bedoeling om ruzie te maken of persoonlijke vetes uit te vechten (zie ook punt 2 in de Bokt regels). Indien dat wel gebeurt, zal het moderatorteam ingrijpen, zoals hier reeds is gebeurd.

We verzoeken jullie bovenstaande in het achterhoofd te houden als je hier een reactie gaat plaatsen. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-08-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

KimD

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 06:27

Inladen en wegwezen. Als een gek rondbellen en de situatie uitleggen, er zijn vast mensen of stallen die een (nood)stal of stukje paddock/weide met stal beschikbaar hebben.

Je merrie is drachtig, juist om die reden zou je band met de staleigenaar goed moeten zijn. Je moet enigszins op hem kunnen rekenen rondom de bevalling en daarna.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 06:31

Als tussen 10 en 14uur het hek open is, dan maar een keer om die tijd heengaan, en anders het slot forceren.
Paar sterke mannen meenemen, eventueel politie van te voren op de hoogte brengen. Pony en spullen meenemen en vertrekken.
Misschien kan je via bokt een noodplekje vinden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 06:34

KimD schreef:
Inladen en wegwezen. Als een gek rondbellen en de situatie uitleggen, er zijn vast mensen of stallen die een (nood)stal of stukje paddock/weide met stal beschikbaar hebben.

Je merrie is drachtig, juist om die reden zou je band met de staleigenaar goed moeten zijn. Je moet enigszins op hem kunnen rekenen rondom de bevalling en daarna.

Mee eens.

Daarnaast is eisen dat je je paspoort geeft een hele normale eis. Ga er maar vanuit dat de volgende stal dit ook eist.

Dat een stal "openingstijden" heeft is ook niet raar. Hoe kort de openingstijden zijn is wel vreemd en beide dagen in het weekend niet mogen komen ook.

Jullie vertrouwen elkaar blijkbaar allang niet meer, dus zo snel mogelijk afscheid nemen.

Zo te horen ben jij zijn enigste pensionklant of niet?

Is er niet al veel meer voorgevallen op stal dan wat jij hier verteld?

Edit:
Ik lees net dat er wel meerdere pensionklanten zijn want je hebt ook een topic over een zadel van jou die gestolen is door de koper van je oude pony?
En alle overige pensionklanten zijn ook tegen je. staat in dat topic.

Die mensen zullen toch ook niet allemaal in die 4 uurtjes per dag naar stal kunnen komen? Dus het hek zal niet iedere dag buiten die tijden op slot zijn neem ik aan.

Nogmaals regel zo snel mogelijk een andere plek!

Pony bevalt pas volgend jaar, dus ook al is het een tijdelijke plek waar ze niet kan bevallen is dat niet erg, je kan van daaruit verder zoeken naar een betere plek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 06:51

Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 06:59

Ik heb altijd mijn paspoort bij het paard moeten houden. Dus die lag altijd bij de staleigenaar. Wel op een plek waar je er zelf ook bij kon mocht je moeten enten of naar een kliniek oid. Ik vind dat helemaal niet vreemd dat hij dat vraagt. Een kopie volstaat niet, heel gek dat de nvwa dat zegt
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... enpaspoort

Verder zou ik zo snel mogelijk verhuizen. Ik weet niet van welke regio je bent? En anders (als je niet in een wolvengebied zit) een weiland huren.
Edit oh regio Utrecht. Daar ken ik helaas geen stallen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:03

Als iedereen op stal tegen je is, kan het wel zijn dat je je pony echt een heel stuk verder weg moet gaan stallen. Paardenwereld is klein. Het lijkt of er al vaker wat is voorgevallen. Men licht elkaar dan wel vaak in.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:06

Probeer het (voor zover nog mogelijk) zo netjes mogelijk te blijven communiceren met de staleigenaar maar zoek met spoed een andere plek. Dit is voor alle partijen het best als ik dat zo lees, gezien de politie er al bij is geweest word het toch geen gezellig theeleuten meer samen.
Oproep op facebook/marktplaat/rondje in de regio en rondvragen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:32

Ik lees nu dit topic. Het lijkt mij dat er meer is voorgevallen. Kun je dat ook toelichten? De discussie gaat vast niet alleen over het paspoort. Dat schijnen stalhouders verplicht te zijn, dus dan heb je er helaas ook niets over te zeggen.

Als die vrienden helpen door met je mee te gaan naar stal, zet ze dan ook in om een stal voor je pony te vinden. En vraag ook wat koeienboeren in de buurt. Of als je ergens een boerderij ziet met een paar pony's. Gewoon aanbellen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:37

Ala de stal eigenaar openingstijden insteld heb je je daar aan te houden. Of verhuizen

Paspoort hoort bij het paard te liggen dus ook niet gek. Hier is dat ook op stal en geen kopie.

Als je niet tevreden bent, laad je nu je pony op en ben je weg.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:38

Paspoort is normaal. Dat hoort bij je paard te liggen, waar deze ook staat.

Verder kan ik bedenken dat je je stal opzegt en vertrekt. Ik neem aan dat je al bezig bent met zoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:44

Paspoort hoort op stal te zijn.
Eigenaar mag openingstijden instellen. Snap niet hoe je zegt dat de politie je vertelt dat je ten allen tijde daar mag komen. De meeste stallen zijn na een uur of 22.00u ook gesloten. De mijne was zondag na 17.00u gesloten en pas 10.00u open.
Je komt bij mensen thuis he, snap dat die niet altijd zin hebben in volk over het erf.
Van 9-14.00u open is wel karig, maar het lijkt alsof je het hier naar gemaakt hebt. Doorgaans krijg je niet uit het niets iedereen tegen je op stal.

Ik zou zeggen pony opladen en vertrekken. (En je zadel erbij meenemen)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-08-25 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:45

Cioccolato schreef:
Ala de stal eigenaar openingstijden insteld heb je je daar aan te houden. Of verhuizen

Paspoort hoort bij het paard te liggen dus ook niet gek. Hier is dat ook op stal en geen kopie.

Maar dit zijn geen te verwachten openingstijden voor een stal, of er moet iets aan de hand zijn, bijvoorbeeld gedeeltelijk quarantaine ofzo.

Een verhaal heeft zeker twee kanten, TS schrijft ook niet netjes te zijn geweest dus dat is ook niet oke. Toch zou ik de pony zsm weg willen hebben, voor de veiligheid van de merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:45

Jouw stalhouder heeft gelijk. Als het paspoort er niet is krijgt hij een bekeuring bij een controle. Een kopie volstaat zeker niet. En feitelijk is hij ook nog zo goed voor je pony dat hij je niet wegstuurt. Dat had ik allang gedaan namelijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:13

Inladen en wegwezen. Dit werkt van beide kanten blijkbaar niet. Gewoon gaan bellen en zoeken naar een plekje, het is er echt wel. Wellicht moet je dan wat verder fietsen, maar dat moet je er dan maar voor over hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:17

Dit werkt voor jullie beide niet, je kunt het beste op een nieuw plekje een nieuwe start maken voor je zelf en voor je pony, dan kunnen jullie weer zonder stress bezig zijn.
Maar ook ergens anders zul je het paspoort af moeten geven, want dat moet op stal aanwezig zijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:21

Paspoort bij staleigenaar is iets van de laatste jaren, dus dat klopt.

Wat jammer dat het geëscaleerd is. Ik zou er ook voor kiezen om mijn pony daar weg te halen, ik denk niet dat dit nog goedkomt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:21

Raar verhaal, volgens mij vertel je maar de helft. In elk geval als je het niet naar je zin hebt zoek je een andere plek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:33

KimD schreef:
Cioccolato schreef:

Maar dit zijn geen te verwachten openingstijden voor een stal, of er moet iets aan de hand zijn, bijvoorbeeld gedeeltelijk quarantaine ofzo.

Een verhaal heeft zeker twee kanten, TS schrijft ook niet netjes te zijn geweest dus dat is ook niet oke. Toch zou ik de pony zsm weg willen hebben, voor de veiligheid van de merrie.

Tja. Stal eigenaar is de baas over de tijden. Zo zijn er ook stallen dicht op zon- en feestdagen. Vind ik persoonlijk ook bijzonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:48

verootjoo schreef:
Paspoort hoort op stal te zijn.
Eigenaar mag openingstijden instellen. Snap niet hoe je zegt dat de politie je vertelt dat je ten allen tijde daar mag komen. De meeste stallen zijn na een uur of 22.00u ook gesloten. De mijne was zondag na 17.00u gesloten en pas 10.00u open.
Je komt bij mensen thuis he, snap dat die niet altijd zin hebben in volk over het erf.
Van 9-14.00u open is wel karig, maar het lijkt alsof je het hier naar gemaakt hebt. Doorgaans krijg je niet uit het niets iedereen tegen je op stal.

Ik zou zeggen pony opladen en vertrekken. (En je zadel erbij meenemen)

Hier sluit ik me bij aan, dit verhaal rammelt aan alle kanten.

En zo moeilijk is het echt niet om een andere plek te vinden voor een Shetlander.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:04

Ik snap niet dat je daar überhaupt nog staat als het zo uit de klauwen escaleert dat er politie bij moest komen. Wat wil je hier voor tips krijgen? Verhuizen is de enige mogelijkheid als normale communicatie niet meer gaat tussen jullie.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:04

Originele paspoort hoort gewoon bij het paard te zijn en een kopie voldoet niet. Het paspoort van mijn paard ligt ook op stal. Dat is gewoon hoe het hoort.

Verder ga ik nergens op in als alleen op de vraag: wat kan ik hier tegen doen?
Daar weg gaan, pony opladen en verhuizen naar een andere stal.

Ik heb ooit eens iets gehad op een stal op donderdagmiddag en zaterdag ben ik vertrokken en de plek waar ik naar toe ging zou niet blijvend zijn maar zo snel kun je als je echt wil best iets vinden. Helemaal voor een Shetlander.

Iets rondom Utrecht weet ik zelf zo niet maar ik zie op marktplaats er zo gauw al een aantal staan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:10

Ik ben ook wel benieuwd naar het hele verhaal en de andere kant van het verhaal. Want je hebt 2 topic lopen... ook nog 1 over een gestolen zadel.

Tip die ik heb is gewoon zo snel mogelijk verhuizen als iedereen daar tegen je is en je doodsbedreigingen krijgt.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:28

cobiie schreef:
KimD schreef:

Mee eens.

Daarnaast is eisen dat je je paspoort geeft een hele normale eis. Ga er maar vanuit dat de volgende stal dit ook eist.

Dat een stal "openingstijden" heeft is ook niet raar. Hoe kort de openingstijden zijn is wel vreemd en beide dagen in het weekend niet mogen komen ook.

Jullie vertrouwen elkaar blijkbaar allang niet meer, dus zo snel mogelijk afscheid nemen.

Zo te horen ben jij zijn enigste pensionklant of niet?

Is er niet al veel meer voorgevallen op stal dan wat jij hier verteld?

Edit:
Ik lees net dat er wel meerdere pensionklanten zijn want je hebt ook een topic over een zadel van jou die gestolen is door de koper van je oude pony?
En alle overige pensionklanten zijn ook tegen je. staat in dat topic.

Die mensen zullen toch ook niet allemaal in die 4 uurtjes per dag naar stal kunnen komen? Dus het hek zal niet iedere dag buiten die tijden op slot zijn neem ik aan.

Nogmaals regel zo snel mogelijk een andere plek!

Pony bevalt pas volgend jaar, dus ook al is het een tijdelijke plek waar ze niet kan bevallen is dat niet erg, je kan van daaruit verder zoeken naar een betere plek.

Nou, ik was pas ergens wezen kijken voor een plekje (maar helaas geen plaats voor drachtige shetlander)en daar hoefde ik geen paspoort in te leveren.
Een foto was prima.
Het is ook niet zo dat ik het paspoort niet af zou willen geven maar niet aan hem. Paspoort komt dan achter slot en grendel te liggen waar alleen hij bij kan.

De andere persionklant is die bijrijdster met haflinger.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:31

Kabayo schreef:
Ik heb altijd mijn paspoort bij het paard moeten houden. Dus die lag altijd bij de staleigenaar. Wel op een plek waar je er zelf ook bij kon mocht je moeten enten of naar een kliniek oid. Ik vind dat helemaal niet vreemd dat hij dat vraagt. Een kopie volstaat niet, heel gek dat de nvwa dat zegt
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... enpaspoort

Verder zou ik zo snel mogelijk verhuizen. Ik weet niet van welke regio je bent? En anders (als je niet in een wolvengebied zit) een weiland huren.
Edit oh regio Utrecht. Daar ken ik helaas geen stallen

Bij hem komt het paspoort in een kluis waar niemand bij kan.