Workshop / cursus zelf hoeven bijhouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Workshop / cursus zelf hoeven bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 21:45

Ik zoek iets van een cursus of workshop voor natuurlijk bekappen

Niet om Bekapper te worden maar om tussendoor zelf de hoeven van m’n paardjes te kunnen bijhouden voor nu en ivm tijdelijk verblijf buitenland zelf ook als het nodig is de hoeven 3-4 maanden zelf te kunnen onderhouden

Ik ben niet op zoek naar een opleiding om Bekapper te worden maar als ik Google dan is dit het enige wat ik kan vinden ..

Weet iemand wat ik bedoel en of dat ook bestaat in NL ?

Hutcherson

Re: Workshop / cursus zelf hoeven bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:57

Waarom ga je niet gewoon een opleiding doen tot hoefbekapper.
Kun je zelf de hoeven bekappen en onderhouden. Scheelt je geld en bij complexe vragen of situaties kun je alsnog een smid inschakelen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:02

Ik ben heel blij met mijn cursus van Anne Schuite bij de hoofnerd academy! Heel uitgebreide theoriecursus en ook bekapdagen!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:04

Ik heb een slechte rug dus wil geen Bekapper worden bovendien moet je heel wat jaren je eigen paardje kappen wil je de opleiding eruit halen

Ik wil graag leren de hoeven bij te houden zodat ik het kan doen wanneer het nodig is en mijn rug het toelaat en wil het echte werk door de echte Bekapper laten doen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:04

Brittneyx schreef:
Ik ben heel blij met mijn cursus van Anne Schuite bij de hoofnerd academy! Heel uitgebreide theoriecursus en ook bekapdagen!

Ga ik even kijken bedankt :)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:40

Ik weet niet waar je zit?
In mijn onderschrift staat mijn website. Misschien is het wat voor je

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:51

Hannanasjuh schreef:

Bedankt dit is precies wat ik zocht
Ik ga je site doorlezen en neem dan contact op

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:54

Heleen Davies geeft regelmatig cursussen in Nederland, juist om het zelf te kunnen bijhouden. Een dag theorie en een dag praktijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:01

Daihyo schreef:
Heleen Davies geeft regelmatig cursussen in Nederland, juist om het zelf te kunnen bijhouden. Een dag theorie en een dag praktijk.

Ja, dat is echt een dikke aanrader! Zijn hele leuke en leerzame dagen en zelf bijhouden kan echt prima na zo'n cursus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:15

Sassy4barrel schreef:
Ik heb een slechte rug dus wil geen Bekapper worden bovendien moet je heel wat jaren je eigen paardje kappen wil je de opleiding eruit halen

Ik wil graag leren de hoeven bij te houden zodat ik het kan doen wanneer het nodig is en mijn rug het toelaat en wil het echte werk door de echte Bekapper laten doen :)

Twintig bekap beurten, dan heb je je opleiding eruit.
En als je enkel gaat vijlen ben je alsnog keilang bezig en sta je gebogen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 04:12

Sassy4barrel schreef:
Hannanasjuh schreef:

Bedankt dit is precies wat ik zocht
Ik ga je site doorlezen en neem dan contact op

Helemaal goed :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:55

Vraag je eigen bekapper eens. Die van mij bleek het een heel leuk idee te vinden en heeft groter uitgepakt omdat er meer van stal ook wel interesse hadden. Hij heeft er toen twee cursusdagen van gemaakt met theorie en praktijk voor mij en 3 anderen.

Heel fijn want hij kent de hoeven van onze paarden waardoor we behalve algemene info ook echt gericht op ons eigen paard advies hebben gekregen. Plus dat de begeleiding gewoon doorloopt na de cursus bij de volgende bekapbeurten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:04

Daihyo schreef:

Ik heb ook de cursus bij haar gevolgd, echt een aanrader inderdaad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:08

IcePrincess schreef:
Vraag je eigen bekapper eens. Die van mij bleek het een heel leuk idee te vinden en heeft groter uitgepakt omdat er meer van stal ook wel interesse hadden. Hij heeft er toen twee cursusdagen van gemaakt met theorie en praktijk voor mij en 3 anderen.

Heel fijn want hij kent de hoeven van onze paarden waardoor we behalve algemene info ook echt gericht op ons eigen paard advies hebben gekregen. Plus dat de begeleiding gewoon doorloopt na de cursus bij de volgende bekapbeurten.

Dit dus.
Niet elke smid zal er voor open staan, maar vragen kan nooit kwaad en ik denk dat het voor elke paardeneigenaar handig is om te weten hoe je een hoef moet vijlen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:45

Ik heb 20 jaar terug ofzo eens meegelopen met een smid, gewoon een dagje. Heb dus geleerd te vijlen, een nagel vervangen, en dat soort dingen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:02

Mijn vriend heeft een cursus bij hoofwear gehad en was daar heel enthousiast over. Daarvoor had hij al een vijl (en instructies) gekregen van onze eigen smid, die staat er ook heel erg voor open en vindt het heel erg leuk om uitleg te geven en te laten zien wat voor ons paard belangrijk is.
Nu houdt mijn vriend het dus elke paar weken bij, en de hoefsmid is daar zelf ook heel blij mee :D

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:07

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gevolg via denkenoverpaarden,
was zeer leerrijk met eerst een deel theorie en dan praktijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:04

Daihyo schreef:

Heleen is een aanrader, maar ik geef meestal mee om eerst een dag te volgen bij Piet Loof. Daar leer je op kadaverhoeven (en is het niet erg als je 4 uur bezig bent op een hoef.)

Bij Heleen is de praktijk direct op je eigen paard (die meestal niet zo meewerkend is om 4 uur stil te staan en voetjes te geven, en leer je minder snel. Als je al een beetje kan raspen en knippen, kan je bij Heleen gerichter tips vragen voor op je eigen paard toe te passen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:17

LoveBodin schreef:
Mijn vriend heeft een cursus bij hoofwear gehad en was daar heel enthousiast over. Daarvoor had hij al een vijl (en instructies) gekregen van onze eigen smid, die staat er ook heel erg voor open en vindt het heel erg leuk om uitleg te geven en te laten zien wat voor ons paard belangrijk is.
Nu houdt mijn vriend het dus elke paar weken bij, en de hoefsmid is daar zelf ook heel blij mee :D

wat houd de cursus van hoofwear in?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:18

Duhelo schreef:
Daihyo schreef:

Heleen is een aanrader, maar ik geef meestal mee om eerst een dag te volgen bij Piet Loof. Daar leer je op kadaverhoeven (en is het niet erg als je 4 uur bezig bent op een hoef.)

Bij Heleen is de praktijk direct op je eigen paard (die meestal niet zo meewerkend is om 4 uur stil te staan en voetjes te geven, en leer je minder snel. Als je al een beetje kan raspen en knippen, kan je bij Heleen gerichter tips vragen voor op je eigen paard toe te passen.

hele goede tip, bedankt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:18

bedankt voor alle tips :) ik ga ze allemaal doornemen en kijken wat het beste past :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:22

Sassy4barrel schreef:
LoveBodin schreef:

wat houd de cursus van hoofwear in?

Volgens mij ochtend theorie en middag op kadaver hoeven.
Je kan nog een vervolg met je eigen paard doen, maar dat hebben wij niet gedaan omdat onze hoefsmid dus alles uitlegt.
Module 1 zeg maar: https://hoofwear.com/product/cursus-hoefbekappen/

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:26

Handig dit topic. Was mijzelf ook aan het oriënteren voor een cursus.

Met googlen kwam ik uit op de site van paard natuurlijk. Heeft iemand daar ervaring mee??

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:28

blackstar schreef:

Met googlen kwam ik uit op de site van paard natuurlijk. Heeft iemand daar ervaring mee??

deze kreeg ik per pb aanbevolen :) schijnt heel goed te zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:55

blackstar schreef:

Over het algemeen tevreden. Goed als basis en om je hoefkennis ietwat te vergroten/op te frissen.

Het praktijkgedeelte stapte ik met een andere verwachting in. Mijn doel was om met alleen vijl en hoefmessen mijn eigen paard bij te kunnen houden (tools waarmee je niet zo snel schade maakt). Ik kreeg dus een kleine error toen bij de start van het praktijkgedeelte meteen de hoeftang genomen werd en ook iedere cursist daarmee aan de slag ging. :D Ik hinkte ook al snel achterop omdat je met een vijl alleen natuurlijk langer bezig bent.