mini trekker waar rekening mee houden qua kenteken etc.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

mini trekker waar rekening mee houden qua kenteken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 08:47

Wij gaan kijken voor een mini trekker. Zal waarschijnlijk iets van een oudere Iseki worden.

Maar ik kom er niet helemaal wijs uit. Heeft elke trekker een kenteken? is dat verplicht? moeten we wegenbelasting betalen of verzekering?
Nu kan ik dat ook wel vragen aan het bedrijf waar we gaan kijken maar wellicht toch handig om vooraf wat achtergrond info te hebben zodat ik het ook niet kan vergeten te vragen.

Ik wil hem ook gaan gebruiken om de aanhanger met hooi te verplaatsen en daarvoor moeten we een klein stukje over de weg, ongeveer 200-300 meter.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

manzano

Re: mini trekker waar rekening mee houden qua kenteken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:49

Wij hebben onze oude Iseki een kenteken gegeven destijds omdat we inderdaad een klein stukje over de weg moeten. Uiteindelijk blijkt onze Iseki helemaal niet te voldoen aan de eisen om de weg op te mogen (verlichting etc) :+ maar nu heeft hij dus wel een kenteken. Je betaalt geen wegenbelasting, maar hij moet daardoor wel verzekerd worden helaas. Als we het vooraf hadden geweten dan hadden we het niet gedaan voor dat kleine ministukje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:52

Als je op de openbare weg komt moet je een kenteken hebben. Als je een kenteken hebt moet je verzekeren. Wegenlasting betaal je niet voor tractors.
Kom je nooit op de openbare weg, hoef je geen kenteken te hebben. Heeft de tractor er al één, dan blijft de verzekeringsplicht (ook als je niet op de weg komt) óf moet je het kenteken schorsen. Kenteken schorsen kost ook geld.

Wij hebben onze oude John Deere voor iets van 100 euro per jaar verzekerd bij Univé. Soms kun je nog goedkoper uit zijn door lid te worden van een oldtimerclub.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:56

manzano schreef:
Wij hebben onze oude Iseki een kenteken gegeven destijds omdat we inderdaad een klein stukje over de weg moeten. Uiteindelijk blijkt onze Iseki helemaal niet te voldoen aan de eisen om de weg op te mogen (verlichting etc) :+ maar nu heeft hij dus wel een kenteken. Je betaalt geen wegenbelasting, maar hij moet daardoor wel verzekerd worden helaas. Als we het vooraf hadden geweten dan hadden we het niet gedaan voor dat kleine ministukje.

Zonder kenteken moet je hem ook verzekeren als je de openbare weg op gaat

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:57

belle_boef schreef:
manzano schreef:

Ik wilde hem juist niet verzekeren. Alleen dat is door het kenteken dus verplicht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:59

manzano schreef:
belle_boef schreef:

Ik wilde hem juist niet verzekeren. Alleen dat is door het kenteken dus verplicht.

Maar als je de weg op gaat maakt dat kenteken daarvoor dus niet uit. Enige verschil is met kenteken verplicht en zonder kenteken ook als je de openbare weg opgaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:04

Dat zal, maar voor die 200m over een zandpad naar de buurman had ik dus liever zonder kenteken én zonder verzekering gereden. Dus ik heb er spijt van dat ik hem op kenteken heb gezet. Vooral omdat hij dus niet eens voldoet aan de eisen en een volgende eigenaar vast zit aan dat stomme kenteken, ook als je hem gewoon als erftrekkertje gebruikt (waar hij dus eigenlijk geschikt voor is).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:08

Maar hoe zie je dat voor je als je met je trekker onverzekerd tegen je huis/schuur/buurmans auto zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:15

belle_boef schreef:

Zonder kenteken mag je sinds een paar jaar uberhaupt de openbare weg niet op. Verzekerd of niet (ik denk dat je zonder kenteken niet eens meer kunt verzekeren trouwens)

Als je tractor niet voldoet aan de eisen voor de openbare weg (rolbeugel bv) dan mag je er dus gewoon de openbare weg niet mee op (en dan hoef je idd geen kenteken of verzekering te hebben)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-08-25 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:17

Maar je kunt dus wel schorsen (voor 3 jaar kost dat ook iets van 100 euro dacht ik, dus 3 tientjes per jaar ongeveer). Dan hoef je dus niet te verzekeren maar mag je ook officieel de weg niet op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:52

Douce schreef:
Maar hoe zie je dat voor je als je met je trekker onverzekerd tegen je huis/schuur/buurmans auto zit?

Op je eigen terrein hoef je hem helemaal niet te verzekeren. Als je met je zitmaaier tegen je huis aan rijdt heb je de zitmaaier toch ook niet verzekerd.... het gaat hier om een minitrekker die 10km/u rijdt he. Niet om een enorme trekker. Zelfs een auto die je op eigen terrein rondrijdt hoef je niet te verzekeren (als hij maar geschorst is).

Edit: dit idee zeg maar.... al is onze nog wat kleiner

Afbeelding

Enige waar ik hem voor gebruik is om een aanhanger mest tussen de weilanden door naar het weiland van de buurman te brengen en te lossen. Mag dat? Officieel niet want het is openbare weg..... maar welkom op het platteland.
Laatst bijgewerkt door manzano op 19-08-25 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:54

Als de trekker op de openbare weg komt dan moet deze een kenteken hebben, in principe is kom je al op de openbare weg als je deze bijvoorbeeld oversteekt. Dus het antwoord is simpel, ja hij moet een kenteken hebben, er zijn zo ver ik weet geen uitzonderingen. Die 200-300 meter is niet veel, maar er zal maar iemand buiten jouw schuld om er tegenop fietsen/rijden etc dan heb je een probleempje. (Wij hebben ooit 3 jaar met de verzekering moeten touwtrekken toen er een scooterrijder tegen een geparkeerde trekker opreed, die zelfs netjes voorzien was van alles wat wettelijk gevraagd is.)

Als hij geen kenteken heeft wordt het aanvragen daarvan best een beetje een rompslomp. En ja, je zal hem ook moeten verzekeren als je op de openbare weg komt, dat kost de wereld niet verder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:02

Als antwoord op je vragen:

Heeft elke trekker een kenteken? is dat verplicht? moeten we wegenbelasting betalen of verzekering?
Niet iedere trekker heeft een kenteken. Zeker de de oudere beestjes en mini formaten niet. Bij de oude beestjes kon dat voor een paar jaar terug eenvoudig worden aangevraagd. Wie dat toen niet heeft gedaan gaat er nu niet zomaar meer een kenteken bijkrijgen. Als je er een koopt en je wil de weg op of tzt weer verkopen is het verstandig om er een met kenteken te kopen. Zonder zal je hem lastiger kwijt raken.

Er is (nog) geen wegenbelasting voor een trekker.

Bedenk vooraf goed wat je er mee gaat doen. En als je hem hebt en hij blijkt makkelijk inzetbaar ga je hem al snel meer gebruiken dan dat je vooraf had bedacht. Dus 200m nu met een kar hooi kan ik de toekomst ook 4 kilometer verderop zijn omdat je Hooiboer oid veranderd. Ik noem maar wat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:14

Bedankt allemaal, het is idd gewoon fijn om dingen te weten. Als je het weet kun je tenminste ook keuzes maken om wel of niet te doen of om te zeggen van ik wil bijvoorbeeld wel alleen eentje waar al een kenteken dus op zit.

Belle_boef zo werkt het vaak wel idd. Ow hij trekt makkelijk de aanhanger, ahhh kennis iets verderop wil graag mest laat ik het maar even brengen. Tja dan ga je idd al weer wat verder.

En ja nu rijd ik dat stukje ook wel vaker met de zitmaaier om de wei in te kunnen. En nee die is ook niet verzekerd en kentekenplaat heb ik er ook niet op :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:28

Onze John deere heb ik geen kenteken opgezet. Hij blijft op het erf, enige wat ik nu niet meer kan is met de trekker even tanken. Dus dat doe ik nu met de jerrycan.

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:47

Wij hebben wel een kenteken op de trekker. Als ik het goed zeg kan dat nu nog los en over een tijdje ben je dan verplicht om te verzekeren. Ik heb m niet verzekerd, maar rij er ook alleen mee over het erf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:50

Nee, zodra je een kenteken hebt móet je verzekeren. En let op, het wordt automatisch gecontroleerd, dus je bent gewoon de sjaak als je het niet doet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:10

Ibbel schreef:
Nee, zodra je een kenteken hebt móet je verzekeren. En let op, het wordt automatisch gecontroleerd, dus je bent gewoon de sjaak als je het niet doet.

Klopt! Wij kregen 2 jaar geleden (of wanneer kwam die kentekenplicht) eerst nog een brief dat we niet verzekerd hadden als waarschuwing (omdat het nieuw was), maar die controle doen ze geautomatiseerd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:31

manzano schreef:
Douce schreef:

Op je eigen terrein hoef je hem helemaal niet te verzekeren. Als je met je zitmaaier tegen je huis aan rijdt heb je de zitmaaier toch ook niet verzekerd.... het gaat hier om een minitrekker die 10km/u rijdt he. Niet om een enorme trekker. Zelfs een auto die je op eigen terrein rondrijdt hoef je niet te verzekeren (als hij maar geschorst is).

Edit: dit idee zeg maar.... al is onze nog wat kleiner

[ Afbeelding ]

Enige waar ik hem voor gebruik is om een aanhanger mest tussen de weilanden door naar het weiland van de buurman te brengen en te lossen. Mag dat? Officieel niet want het is openbare weg..... maar welkom op het platteland.

Ik woon ook op het platteland dus je hoeft mij niets uit te leggen wat dat betreft ;). Je ontwijkt mijn vraag overigens enorm. Wat doe je in zo'n geval?

Wij hebben wél alles verzekerd. Een zitmaaier hebben we nog niet maar de rest zit gewoon onder een werkmaterieelverzekering.

Ook op eigen erf kun je meer kapot maken dan je lief is, hoe klein het ook is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:42

Onze verzekeraar adviseerde idd ook wel te verzekeren - ook als we een kentekenloze tractor zouden hebben gehad en niet op de weg zouden komen. Je kunt ook de buurman die even binnen komt lopen om een zaag te lenen ondersteboven rijden met je tractor op je eigen erf.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:59

Als ik onverzekerd tegen mn huis aan rij dan moet ik dat gewoon repareren op eigen kosten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 23:04

Wij hebben weleens met de trekker de roldeur gesloopt en dat werd gewoon gedekt door de verzekering. Zonder speciale tractorverzekering.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 23:09

Kan soms onder je woonhuisverzekering vallen.
Net als dat je bij tractor verzekering ook niet altijd standaard verzekerd bent voor aanrijdingsschade aan je eigen eigendommen. Dus dat is allemaal afhankelijk van je polis.