Rijbak met opschroef of doorsteekomheining en welke kantplank?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Rijbak met opschroef of doorsteekomheining en welke kantplank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 10:38

Onze rijbak omheining is aan vernieuwing toe en nu twijfelen we over het type houten hekwerk en de kantopsluiting. Wellicht hebben jullie hier meer ervaring mee.

- Omheining Opschroef of doorsteek?
Persoonlijk vind ik de doorsteek even wat chiquer, maar wellicht is dat niet zo handig omdat de planken dan dus in het midden zitten en niet aan de binnenkant.
Daarnaast wil ik de omheining ook graag schuin omdat ik nog wel eens de neiging heb om mijn beugel er tegenaan te schoppen :o

- Kantplank van hout of een betonrand?
Beton gaat langer mee en kan beter tegen een stootje dan een houten kantplank. Mijn enige vrees is eigenlijk als je eraf valt en op die betonnen rand terecht komt. Nou buigt een houten kantplank ook niet echt mee, maar die is wel een stuk smaller.
Op de foto een voorbeeld van een rechte omheining met opschroef planken en een betonrand.
Afbeelding

Wat is jullie mening/ervaring?

laetitia98

Re: Rijbak met opschroef of doorsteekomheining en welke kantplank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:59

Persoonlijk zou ik zelf voor doorsteek en betonnen rand gaan. Al is t voor het gezicht. Zou de omheining ook gewoon recht doen.

Schuin is echt uit de tijd en met doorsteek heb je veel minder last van beugels tegen de omheining en alleen maar een leer om minder te plakken aan de bakrand O:)

Betonnen rand gaat langer mee trekt niet krom en kun je de sleep langs leggen. Wij hebben houten planken maar die zijn na een paar jaar zo krom als een hoepel :=

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:01

Ik heb een betonrand om mijn rijbak. Voornamelijk ivm duurzaamheid, maar ik vind het ook praktischer met rijbak slepen en strakker staan. Nooit over nagedacht dat je erop zou kunnen vallen, maar eerlijk gezegd denk ik dat een houten plank of betonrand allebei niet zo lekker kopt.

Verder heb ik opschoef gekozen om 4 redenen:
- ik heb op een deel van de bak gaas ivm andere dieren en kinderen. Dit gaas kun je bij een opschroef er mooi tussen verwerken, bij een doorsteek is dit minder strak.
- Geen uitstekende palen. Als je er tegenaan komt te rijden, is het geheel vlak
- Stroomdraadje, boven de ligger heb ik een stroomdraadje bevestigd tegen evt knagen aan het houtwerk van paarden die soms los in de bak staan. Deze isolator en stroomdraadje zit boven de ligger waardoor je er niet tegenaan kunt rijden. Bij een opschroef zou de isolator en het draad uitsteken.
- Makkelijker te vervangen. Een losse ligger is zo vervangen dmv schroeven. Bij een doorsteek is dit volgens mij lastiger (maar heb ik geen eigen ervaring mee).

Schuin zou ik niet doen, maar dat is gewoon smaak. Met een opschroef omheining blijf je sowieso niet hangen met je beugel en zou je eerder met je laars langs een ligger gaan.
Ik heb dus precies (ook dezelfde kleur) dezelfde omheining als op het plaatje alleen dan incl. stroomdraadje bovenlangs en op sommige plekken gaas ertussen. Staat nu 3 jaar en ben er erg tevreden over!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:17

Wij hebben vorig jaar deel van de omheining vervangen en een stuk bijgeplaatst. Hebben opschroef gedaan, ook omdat het bestaande al zo was dus om een eenheid te creëren, anderzijds ook niet echt nagedacht over de mogelijkheid van doorsteek. Vind dat opzich wel mooi!
Bak rand overigens wel (weer opnieuw) schuin geplaatst, ik vind dat wel echt fijn!
Hier verder geen opsluitrand op de grond. Bak grenst aan 1 zijde aan paddock, 1 zijde aan kavelpad, 2 zijdes aan weiland. Weinig last van dat zand er uit loopt.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:33

Het meest veilig is helemaal geen omheining, maar snap dat dat ook niet altijd kan. ;-)

Ik denk dat je een compromis zult moeten maken tussen wat je mooi vindt, wat praktisch is en veilig.

Ik heb enkele maanden geleden voor exact hetzelfde dilemma gestaan. Nou heb ik een pony waar niet op gereden wordt en een paard die nog beleerd moet worden, dus ik ben vooral voor mooi gegaan. Daarnaast wordt hier de rijbak 24/7 als paddock gebruikt. Het is dus meer een paddock.

Ik ben voor doorsteek gegaan, omdat ik dat mooier vind. Daarop heb ik dus stroomdraden moeten plaatsen, omdat mijn pony lucht zuigt. Hij heeft andere plekjes waar hij die hobby mag uitvoeren hoor. :+

Voor de isolatoren ben ik gegaan voor 'w-isolatoren'. Deze hebben niet zo'n oog met metaal er doorheen, maar zijn geheel van plastic. Zitten daardoor ook dichter op de omheining.

Het stukje gras wat je erachter ziet is van de buren en die hebben een hoop loslopende dieren, vandaar 120 cm hoog gaas. Aan de achterkant heb ik nu ook een 'hoefslagplank' geplaatst. Puur tegen het uitwaaien van zand en het eten van kantjes. Schuttinghout, dus zal wel binnen 2 á 3 jaar rot zijn. Kan ik even sparen voor echte hoefslagplanken. :o

Even wat plaatjes zodat je er een idee bij hebt hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is allemaal vast niet wat je zoekt :') Ik denk wat hiervoor gezegd is meer bij je wensen aansluit. Opschroef is zeker ook heel mooi, mits netjes geplaatst.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:51

Wij hebben doorsteek, maar ik zou opschroef adviseren. Wij hebben nu 3 planken welke beschadigd zijn en fit kun je dus niet zo makkelijk vervangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:32

Wij hebben een doorsteek omheining, maar dan met ronde palen.

Afbeelding

Het ziet mooi uit, en is lekker stevig en veilig.. Maar het vervangen van een balk of paal is lastig.. en een ander nadeel is dat de balken niet meer verkrijgbaar zijn en het is een vrij specifieke maat. Daarom zou ik niet snel meer doorsteek nemen.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 15:43

Bedankt voor de reacties!

Ik had nog geen rekening gehouden met het eventueel beschadigen van het hekwerk, maar dan is een opschroef toch wel praktischer mocht er iets vervangen moeten worden.

We hebben nu ook geen kantplank omdat het zand niet weg kan spoelen, maar je krijgt tegen de palen aan een soort van bult met onkruid. Dat is met een kantplank makkelijker bij te houden met de sleep.
Maar als laetitia98 al zegt dat het krom trekt dan zit ik daar ook niet op te wachten en heeft de betonnen rand wel de voorkeur. Moet daar alleen niet op vallen, dat is echt mijn eerste gedachte bij zo'n rand %)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:50

laetitia98 schreef:
Persoonlijk zou ik zelf voor doorsteek en betonnen rand gaan. Al is t voor het gezicht. Zou de omheining ook gewoon recht doen.

Schuin is echt uit de tijd en met doorsteek heb je veel minder last van beugels tegen de omheining en alleen maar een leer om minder te plakken aan de bakrand O:)

Betonnen rand gaat langer mee trekt niet krom en kun je de sleep langs leggen. Wij hebben houten planken maar die zijn na een paar jaar zo krom als een hoepel :=

Precies dit. Betonnen rand en doorsteekheining recht.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:13

Zou voor gewonen planken die je er op kan schroeven gaan, makkelijk te vervangen en zolang je het goed strak plaats staat het prachtig.

Beton klinkt heel aantrekkelijk op de grond maar zorg dan wel dat er goed ruimte zit tussen de hoefslag. Meermaals gezien dat paarden een keer schrikken, afzetten en complete hoef doormidden tikken op de beton rand. Kan uiteraard ook met hout gebeuren maar geeft wel iets meer mee dan een betonnen paal