Vraagje ivm mest regelmatig slepen en microferm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vraagje ivm mest regelmatig slepen en microferm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 12:28

Hoi allen,

Zoals geweten, is de controle van de mestbank in volle toeren!

Wij zijn gelukkig op heden in orde, we mogen eenvoudigweg niet over de 10m3 gaan.
Wat wél mag om die mesthoop te onderdrukken, is de mest dat op de weides ligt, regelmatig uitrijden.

Nu, op mijn perceel is het groot genoeg om dat inderdaad te doen.

Ik zit alleen met de vraag, wat met wormbesmetting...

Mijn paarden zijn de enige grazers en worden 2x per jaar ontwormd.
Moet ik dan meer ontwormen?
Elk stuk dat bemest wordt, kan met gemak 2 maand rusten.

Ik las over Microferm dat dit alvast heel wat zou doen aan de bodem.

Heeft iemand hier advies in of ervaringen mee?

Dank je :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:03

Je bent niet helemaal duidelijk in wat je schrijft.

Uitrijden van mest, bedoel je dan verteerde mest van je mesthoop, dat je die regelmatig uitrijdt?
Of mest je de wei niet uit, en sleep je de (verse) mest om te voorkomen dat je mesthoop boven de 10 m3 komt?

In het eerste geval, goed verteerde mest bevat nauwelijks tot geen wormeitjes - die worden gedood door de temperatuur in de mesthoop.

Met het verspreiden van verse mest (slepen) loop je meer risico. Hoeveel, hangt af van hoe vaak/hoe veel je paarden positief testen op wormen.

Ieder paard heeft overigens wormen, ook bij een goed ontwormschema. Meer ontwormen (ook met de juiste hoeveelheid) levert op termijn op dat de overlevende wormen de wormen zijn die het minst onder de indruk zijn van het wormmiddel. Maw, ook bij goed ontwormen krijg je op termijn resistentie.

Wormeitjes (vooral die van spoelwormen) kunnen echt jaren overleven in de bodem. Twee maanden laten liggen gaat niets uitmaken. Wat kan helpen is jaarlijks een keer hooien, omdat wormeitjes slecht tegen droogte kunnen. Idealiter verkoop je dat hooi dan aan een koeien- of schapenboer, want in koeien en schapen kunnen paardenwormen niet in overleven en koop je zelf hooi in van land waar nooit paarden op lopen.

Mi_Amore

Re: Vraagje ivm mest regelmatig slepen en microferm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 13:50

Ik bedoelde het tweede inderdaad :D

Eigen mest van de mesthoop mogen we niet openrijden dus we zoeken alternatieven.

Per 10m2 €300 betalen is pittig. Indien nodig, zij het zo natuurlijk.