Meedenken voerkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Meedenken voerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 14:32

Hoi allemaal,

Omdat hier veel mensen zitten met veel kennis & ervaring op het gebied voer: hoop dat jullie met me willen meedenken :)

Mijn paard gaat over een maand verhuizen van pensionstal naar paddock paradise met onbeperkt onverpakt ruwvoer. Daarvoor stond hij aan huis. Wat hij kreeg:

- aan huis: Vitalbix timothee balancer + 1 schep Voermeesters Sport Torso (ivm extra eiwit)
- op pensionstal: 2x halve schep Horsefood basisbrok

Ik heb het idee dat hij wat nerveuzig wordt van luzerne, dus Sport Torso valt eigenlijk af. Horsefood basisbrok reageert hij goed op, maar ik wil eigenlijk wat meer eiwit voeren omdat hij snel schraal/pezig wordt. Ik kan natuurlijk iets van sojaschroot of erwtenisolaat bijvoeren, maar heb het liefst 1 brok (die het liefst ook nog makkelijk te krijgen is) :o

Gaat om een kwpn springpaard, 9 jaar, 110 spr, M sgw en M dress. Beetje volbloed type: heel relaxed tot hij heet wordt ;) Ik zoek een brok die niet te hoog in energie zit, met wat extra eiwit en evt. extra vit E, selenium en magnesium en olien. Zonder luzerne dus.

Brand los :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:36

Hoe deed hij het op de Vitalbix? Als je dat geeft heb je in elk geval de basis op orde.

Anders zou ik Vitalbix met een eiwitsupplement geven. Zelf voer ik ook Vitalbix met Mijten Bodybuilder voor de eiwitten.

Oh sorry er even over heen gelezen dat je één brok wil :+ In de bodybuilder zit wel ook extra vitamine e trouwens

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 14:40

Hij deed het op zich goed op de Vitalbix, maar vond het niet zo lekker dus ik moet daar wel iets bij voeren. Het liefst heb ik alles in 1 brok als dat te vinden is.

Edit: alleen balancer met eiwitsupplement is denk ik qua energie net wat te weinig ivm trainingen en wedstrijden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:47

Subli atleet misschien niet heet veel extra energie wel eiwit en vit e
Of bodybuilder van van mijten vind ik ook prettig voeren ( al is de laatste echt een topping)

Maar ik zou niet teveel willen wijzigen de overgang kost ook energie en dat heeft tijd nodig + je gaat richting winter...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:49

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 15:01

snorkel1986 schreef:
Of bodybuilder van van mijten vind ik ook prettig voeren ( al is de laatste echt een topping)

Maar ik zou niet teveel willen wijzigen de overgang kost ook energie en dat heeft tijd nodig + je gaat richting winter...

Subli atleet is ook een aanvulling, als ik het zo bekijk?
Maar ik hou ze beide in gedachten, thanks :)

ellepel schreef:
De rust en herstel van Voermeesters dan?
Meer eiwit,minder energie
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... t-herstel/

En kijk even hier, kun je zelf helemaal uitzoeken welke brok het beste bij jouw paard past.
https://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken

Rust en herstel bevat ook luzerne en is voor paarden die snel dik worden. Die van mij wordt juist snel schraal, dus ik denk dat dat niet de beste keus is? Voervergelijk ken ik en had ik ingevuld, maar ik kom steeds op geen resultaten. Doe ik iets fout met bv. deze instellingen?

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:11

Ja wat raar, ik ook niet.
Als je matige arbeid uitzet dan krijg ik wel wat meer resultaten in maar overal zit luzerne in.
Denk dat je er toch haast niet aan ontkomt om meer dan een brok te voeren.
Misschien een onafhankelijk voedingadviseur vragen om met je mee te kijken?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 15:28

Misschien toch maar gewoon bij de Horsefood basisbrok blijven (daar zit geen luzerne in) en dan met Subli Atleet of Mijten Bodybuilder erbij, of een supplement.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:41

Rust & Herstel is wel echt een hele mooie brok. Mijn merrie die ook schraal was en (veel!) meer spier moest krijgen heb ik er nu heel mooi mee gekregen.

Ik heb altijd geleerd dat je bovenlijn (spier) krijgt van brok en buik (vet) van ruwvoer. Zo zwart wit is het natuurlijk niet, maar aankomen gaan ze naar mijn mening niet echt van brok. Dan moet je meer iets geven zoals seniores priores oid. Dat zijn natuurlijk ruwvoer vervangers.

Wildgirl

Re: Meedenken voerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:47

En een goede merriebrok? Hoger in eiwitten en vaak ook wat hoger in vitamines.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:58

Rust en herstel is ook voor spieropbouw ik vind het een hele fijne brok.

Ja zit een beetje luzerne in maar ik vraag me af of je paard daarop reageert of op de hoge suikers en zetmeel in de sport torso.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 18:07

Vergeet niet dat naar 24/7 buiten je paard extra energie kost. Dus wat extra energie met hoog vetpercentage en eiwitten en weer een laag suiker- en zetmaalgehalte kan ook goed helpen

Hier met mijn eigen paard hele goede ervaring mee. Een nu 24 jarige Gelders paard

(Compleet tegen het advies van seniores priores heen van dierenartsen en voeradviseurs in. Hij kwam wel wat aan maar dan moest er echt giga veel in naast onbeperkt goede kwaliteit hooi. Nu per dag bijna 1,5 sportbrok van bovengenoemde kwaliteit en hij doet het super en niet overdreven heet. Z’n energie verbruikt ie al met het 24/7 buiten zijn. Ik geef de Florian Horsefood high impact brok)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 19:37

Dank allemaal voor het meedenken!

Bij de Rust en herstel staat op de website:
"Voermeesters Rust & Herstel is speciaal ontwikkeld voor revaliderende paarden. Het bevat een hoge dosering vitaminen, mineralen en sporenelementen. De brok is zeer geschikt voor paarden en pony's die herstellen van een operatie of die een blessure hebben waarbij boxrust is geadviseerd. De brok bevat een lage energiewaarde, een laag zetmeel- en suikergehalte en een hoog eiwitgehalte. Hierdoor kan het ook gevoerd worden aan paarden met overgewicht ter ondersteuning tijdens het afvallen."

Dat klinkt niet echt als onze situatie, maar jullie hebben er dus wel goede ervaringen mee met paarden die getraind worden en wedstrijden lopen?

@Wildgirl: ik ben een beetje huiverig voor merriebrok omdat mijn vorige paard daar heel schichtig van werd, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het voor dit paard niet passend is. Thanks voor de tip!

@SansaS: zou goed kunnen dat een klein beetje luzerne niet zoveel doet idd. Ik ben toen hij aan huis stond overgestapt van de 'normale' Vitalbix (met luzerne) op de Vitalbix timotee, en dat verschil merkte ik wel. Vandaar dat ik luzerne-vrij probeer te vinden, maar misschien hoef ik er niet te moeilijk over te doen.

@Bullebeest: ik weet niet of we meer 'explosieve energie' (website Florian high impact) nodig hebben :D Ziet er verder wel uit als mooi voer! Ik denk dat je gelijk hebt dat hij wel wat extra kan gebruiken met 24/7 buiten.

Hij is overigens niet te dun nu, hij is prima op gewicht en hoeft niet aan te komen. Maar hij wordt dus eerder schraal dan dik, wilde ik meer zeggen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:40

Mijn 16 jarigr paard loopt op de rust en herstel Z2 dressuur en B springen dus ik denk dat dat best sportpaard genoeg is :D ? Oke geen cross maar hij gaat wekelijks op buitenrit waar die flink wat kilometers aflegt.

Die zit super goed in zijn lijf en spieren ermee. Je zou het altijd kunnen combineren voordeel met de rust en herstel is dat 1kg al voldoet aan alle mineralen en vitamines.

Afbeelding
Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:15

Florian Powerfit misschien wel een idee? Florian is een voermerk dat gaat voor in kleine hoeveelheden wel alle benodigde vitaminen, mineralen en bouwstoffen geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:16

Wildgirl schreef:
En een goede merriebrok? Hoger in eiwitten en vaak ook wat hoger in vitamines.

Dit

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:33

Masters omega plus? En dan een vitaminebrok voor de benodigde vitaminen en mineralen?
Desnoods vitaminebrok geven als je er zelf bent, dat je kleine emmer in je kast hebt staan

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:40

FCSA schreef:
Misschien toch maar gewoon bij de Horsefood basisbrok blijven (daar zit geen luzerne in) en dan met Subli Atleet of Mijten Bodybuilder erbij, of een supplement.

Als hij het er nu qua energie goed op doet vind ik dat ook geen slecht idee inderdaad. Dan is de overgang ook niet zo groot

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:13

SansaS schreef:
Mijn 16 jarigr paard loopt op de rust en herstel Z2 dressuur en B springen dus ik denk dat dat best sportpaard genoeg is :D ? Oke geen cross maar hij gaat wekelijks op buitenrit waar die flink wat kilometers aflegt.

Die zit super goed in zijn lijf en spieren ermee. Je zou het altijd kunnen combineren voordeel met de rust en herstel is dat 1kg al voldoet aan alle mineralen en vitamines.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn paard van ca. 1.74m wordt 5 dagen per week gereden op M niveau en loopt ook wedstrijden. Kreeg van de week van mijn instructeur nog complimenten dat ze zich zo onwijs goed ontwikkeld qua bespiering en kracht. Maar daarnaast natuurlijk ook voldoende ruwvoer en weidegang (gras).

Voor degene die merrie brok aanraden. In Rust & Herstel (19,4% eiwit) zit een hoger eiwitgehalte dan in merriebrok (vaak 13-16% eiwit).

Ze krijgt 200 gram Treurniet Kernbrok en 1 kilo Voermeesters Rust & Herstel. Daarnaast geef ik nog een beetje lijnzaadolie bij.

Ze zag er vorig jaar zo uit:
Afbeelding

En dit is nu:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mavantos op 03-08-25 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:17

Ik geef ook de rust & herstel aan mijn jonge merrie van 4 in opleiding.
Juist vanwege de hoge eiwitten en dat het laag in suiker is. Ik kan dan evt energie aanvullen op een andere manier op momenten dat nodig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:50

Het gaat om meer dingen dan alleen eiwitten. Soms moet je ook gaan ervaren wat het fijnste werkt (wat je paard juist nodig heeft).
En er blijven meer dingen goed dan maar 1.
Daarbij moet je het ook nog kunnen krijgen al ks dat tegenwoordig wel makkelijk :))

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:03

Dat sowieso. Kijken wat doet het voer bij je paard. Daar op inspelen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:52

FCSA schreef:
snorkel1986 schreef:

Subli atleet is ook een aanvulling, als ik het zo bekijk?
Maar ik hou ze beide in gedachten, thanks :)

ellepel schreef:
De rust en herstel van Voermeesters dan?
Meer eiwit,minder energie
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... t-herstel/

En kijk even hier, kun je zelf helemaal uitzoeken welke brok het beste bij jouw paard past.
https://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken

Rust en herstel bevat ook luzerne en is voor paarden die snel dik worden. Die van mij wordt juist snel schraal, dus ik denk dat dat niet de beste keus is? Voervergelijk ken ik en had ik ingevuld, maar ik kom steeds op geen resultaten. Doe ik iets fout met bv. deze instellingen?

[ Afbeelding ]

Er zit
Minder dan 10% luzerne in de rust en herstel.
Mijn warmbloed hoeft niet dunner en doet het perfect op rust en herstel.
Sterker nog, hij is er heel netjes op bijgetrokken en ik geef maar 1 schep.
Samen met een hand grasbrok om zn magnesium door te mengen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:26

Cavalor Vitamino. Dat is een balancer met extra eiwit, essentiële aminozuren en vitamine E/selenium. Prijzig maar heel fijn voer.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:41

Ik geef Horsefood Digest Control, omdat daar meer eiwit en vet inzit dan in de basisbrok. Daar een pompje lijnzaadolie overheen en onbeperkt hooi. Misschien is dat nog een optie?