Ervaringen Cavalor Wholegain

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaco

Ervaringen Cavalor Wholegain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 14:10

Zijn er mensen met ervaring met Cavalor Wholegain?
Mijn paard is gevoelig voor maagzweren, dus moet blijven eten. Op vreemd terrein (wat ik incidenteel doe) wil ze slecht eten en dat is natuurlijk een slechte combi met maagzweren.
Nou heb ik gehoord dat ze Wholegain ECHT heel erg lekker vinden, dus misschien gaat dat het verschil maken zodat ze dan wel wil eten.

Iemand ervaring mee met slechte eters?

Sjaco

Re: Ervaringen Cavalor Wholegain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 09:35

Even een schopje omhoog.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:52

Geen ervaring met een slechte eter maar ik denk dat je met een slobber meer effect gaat hebben.
In wholegain zit heel veel olie en dat wordt door mijn paarden toch net iets minder goed gegeten.
Of iets ala pavo care for life of aveve all in one soup.
Waarom zou je zo’n duur eten geven puur om ze aan het eten te houden?
Dat zou je met ander eten ook moeten kunnen lijkt mij.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 13:55

Dank je wel voor het meedenken.
Slobber eet ze idd redelijk goed. Heb inmiddels aangeleerd dat ze na het rijden op vreemd terrein meteen na/bij het afzadelen slobber krijgt. Meestal wordt dat wel opgegeten. En dan gaat er dus ook meteen wat vocht in want ze drinkt eigenlijk ook niet op wedstrijd.

Als ze een keer moet overnachten op vreemd terrein laat ze zelfs de slobber nog weleens staan.........

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:58

Hier met mijn slechte eter neem ik jopack horsediner mee. Ik vind hooi belangrijker als krachtvoer en dat hooi eet hij altijd. Verder laat hij wholegain staan. De cavalor slobber daarintegen kan ik niet van m weghouden, en doe ik dus ook in zijn waterbak om hem te laten drinken :+

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:07

xxx88 schreef:
Geen ervaring met een slechte eter maar ik denk dat je met een slobber meer effect gaat hebben.
In wholegain zit heel veel olie en dat wordt door mijn paarden toch net iets minder goed gegeten.

De wholegain is een slobber. Ik zou ‘m iig nooit droog geven.

Hier krijgt eentje het en die verliest wholegain boven wortels.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:28

Ayasha schreef:
xxx88 schreef:

Mijn merrie hing zich er zowel droog als nat voor op tot haar bevalling.
Nu ze terug stabiel is, laat ze haar gras staan voor haar slobber. En als de wholegain er niet inzit merk je gewoon dat ze met minder drive eet.
Het veulen eet haar eigen brokjes niet meer nadat ze bij de merrie heeft kunnen mee eten. Dus die moet ik nu echt apart zetten tijdens het eten.
Maar ze verkiezen hem idd wel als slobber boven brok en de wholegain in het algemeen boven al de rest, inclusief gras. En zelf super ervaring mee om gewicht op te krijgen/houden.

Mijn 2 ruinen eten de wholegain wel, maar eten evengoed zonder. Die hebben absoluut geen verschil in eten met of zonder.
Ikzelf zou met een moeilijke eter juist denken aan iets van appelsap of appelmoes onder de slobber.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:43

Ayasha schreef:
xxx88 schreef:

Ik heb nooit ergens op de zak zien staan dat het met water gemengd moet worden? Mis ik iets?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:23

[/quote] Ik heb nooit ergens op de zak zien staan dat het met water gemengd moet worden? Mis ik iets?[/quote]
Nee, dat heb ik ook gemist hoor.
Ik zie nergens dat je dit moet oplossen met water.
Ik heb een zak of 5 a 6 aan mijn merrie gegeven toen ze met een veulen stond.
Ze kreeg toen heel veel eten maar het is mij zeker niet opgevallen dat ze de wholegain het lekkerste vond, eerder de veulen en merriebrokken denk ik.
En om gewicht bij te komen vond ik de Pavo wholegain beter werken (en is goedkoper).

Verder ga ik met Billy mee, goed ruwvoer is het belangrijkste, die jopack (voordroog) is zeker het proberen waard.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 20:25

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Weer wat ideetjes!

Uiteraard is ruwvoer het belangrijkste. Thuis krijgt ze helemaal geen krachtvoer, heeft ze niet nodig. Alleen bekertje Pavo Vital en supplementen voor de maag.
Mijn vraag is er meer algemeen op gericht "hoe krijg ik haar aan het eten", want onder sommige omstandigheden eet ze (dus) ook geen ruwvoer en wil soms zelfs niet grazen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:33

Ik zou een paard nooit paardenbonenschillen voeren. Bonen zijn an sich al bleh, maar om ze nou te schillen en dan ook nog te voeren gaat mij te ver.....
:D :+

Wat zijn die paardenbonenschillen? Nog nooit van gehoord.
Er zit ook leuk wat gemodificeerd spul in.

Moet het hoog in energie zijn? Want een mash (geweekt) vinden paarden ook heerlijk. Bergwiesen heeft een heel smakelijke mash. Daar kan van alles bij door aan brokjes etc.

rijstvoermeel | sojabonen, getoast (geproduceerd met genetisch gemodificeerde soja) | gerstvlokken | cichoreipulp | tarwevoer | maïsvlokken (geproduceerd met genetisch gemodificeerde maïs) | plantaardige lijnzaadolie (geproduceerd met genetisch gemodificeerd lijnzaad) | lijnzaad (geproduceerd met genetisch gemodificeerd lijnzaad) | tarwe, geëxtrudeerd | gepofte gerst | gepofte maïs | rietmelasse | haverdoppen | gerst | kool- en raapzaadvoer | DDGS maïs | paardenbonenschillen | lijnzaadschilfers | gedroogde suikerbietenpulp | maïskiemschroot

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:46

Paardenbonen zijn een soort tuinbonen.
(Veld bonen)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:55

xxx88 schreef:

Ik heb nooit ergens op de zak zien staan dat het met water gemengd moet worden? Mis ik iets?[/quote]
Nee, dat heb ik ook gemist hoor.
Ik zie nergens dat je dit moet oplossen met water.
Ik heb een zak of 5 a 6 aan mijn merrie gegeven toen ze met een veulen stond.
Ze kreeg toen heel veel eten maar het is mij zeker niet opgevallen dat ze de wholegain het lekkerste vond, eerder de veulen en merriebrokken denk ik.
En om gewicht bij te komen vond ik de Pavo wholegain beter werken (en is goedkoper).

Verder ga ik met Billy mee, goed ruwvoer is het belangrijkste, die jopack (voordroog) is zeker het proberen waard.[/quote]

Ik heb een tijd cavalor wholegain gevoerd aan een paard dat mager bij ons gekomen is. Werkte top en is geen slobber.
Pavo Wholegain bestaat niet dus denk dat je iets anders van pavo bedoelt?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:32

Klopt, ik bedoelde de pavo weightlift.
Maar degene die zeggen dat wholegain een slobber is verwarren zij het dan ook met een ander product?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:40

xxx88 schreef:
Maar degene die zeggen dat wholegain een slobber is verwarren zij het dan ook met een ander product?

Ik denk inderdaad dat het verward wordt want het is echt geen slobber.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:47

xxx88 schreef:

Nope. Het wordt echt en slijmerige slobber, heb geen zak meer liggen nu maar er stond ook op dat het best 10 min staat met koud water. Ik heb ook de zupa dus ik kan slobber wel onderscheiden van meuslie. :+
Droog moeten ze het hier niet hebben. :=
Het zwelt ook echt snel op. :=

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:13

Ayasha schreef:
xxx88 schreef:

Nope. Het wordt echt en slijmerige slobber, heb geen zak meer liggen nu maar er stond ook op dat het best 10 min staat met koud water. Ik heb ook de zupa dus ik kan slobber wel onderscheiden van meuslie. :+

Dan heb je het denk ik echt over iets anders want de Cavalor wholegain is geen slobber.
Kost zon 70 euro per zak. Je geeft ook maar 50-100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht en is totaal geen voer wat ook maar lijkt op slobber en staat nergens op dat er water bij moet.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:53

ajesca123 schreef:
Ayasha schreef:

Dan heb je het denk ik echt over iets anders want de Cavalor wholegain is geen slobber.
Kost zon 70 euro per zak. Je geeft ook maar 50-100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht en is totaal geen voer wat ook maar lijkt op slobber en staat nergens op dat er water bij moet.

Zal vast al de 4e mis geprinte zak zijn van cavalor dan. :+ Het staat vrij groot op de zakken dus tis niet dat je je kan vergissen.
Het is een soort pulverige vrij kleverige meuslie. Je kan het ook droog geven maar IK vind dat op basis van mijn ervaring met nat maken Russische roulette spelen met hoe het zwelt.

Het lijkt meer op slobber droog dan de zupa maar dat terzijde. :+ nat ook eigenlijk. := het gedraagd zich echt niet als meuslie als het nat gemaakt wordt.

Heb nog maar pas de DA bij een pensionpaard met nieuwe balancer gehad met slokdarm-verstopping. (Vrijdag avond was een leuke avond. :j )

Ik test nieuw voer altijd met warm water en de wholegain vind ik op basis daarvan een risico. Maar laat dat vooral niemand tegen houden. Iedereen doet wat ie wil maar hier gaat het er niet droog in.

Er wordt gevraagd naar ervaringen, dit is mijn ervaring. Doe er mee wat je wil.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:30

Wat jij wil.
Het staat echt nergens op de zakken en op de site van Cavalor.
Ook ziet het er niet uit als slobber.
Maar je hebt de zakken niet meer zeg je zelf al en je kunt het dus ook niet controleren en bent zo overtuigd van je gelijk dat ik niet het idee heb dat het zin heeft om er verder over te discussiëren.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:31

Ik heb as we speak de zak cavalor wholegain voor me staan, ik begon nu ook te twijfelen aan mezelf, maar er staat echt nergens iets over weken/water bij doen..

Maargoed, on topic:
Mijn pony vindt het heerlijk, maar dat vind hij met alles. Dus ik zou niet durven zeggen of het ook echt veel lekkerder is dan ander voer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:52

Wat ik niet snap.
Is dat dit een balancer is?

Citaat:
Voeradvies Cavalor Wholegain
Wij adviseren om voor een glanzende vacht, per 100 kg lichaamsgewicht, maximaal 50 gr per dag te voeren. Voor een paard van 600 kilogram betekent dit maximaal 0,3 kg per dag. gewichtstoename, per 100 kg lichaamsgewicht, maximaal 150 gr per dag te voeren. Voor een paard van 600 kilogram betekent dit maximaal 0,9 kg

Waarom zou je dat op vreemd terrein willen voeren?
Denk dat het dan wat weinig is?
Ik zou dan eerder kijken naar een ruwvoermix?
Eventueel met kruiden?
De fibre up van dodson&horell ruikt echt superlekker. misschien zoiets proberen?
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... 7tmStSHo7k

Mijn oude merrie van 32 heeft momenten dat ze slecht eet.
De fibre up vind ze heerlijk.dat meng ik met wat geweekte grasbrok en dan gaat alles op

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:33

Ik heb het zelf ook niet op de zak zien staan. Maar mijn ervaring is wel dat het beter gegeten word als slobber. En dat het best wel opwelt (wat logisch is met suikerbietenpulp als 1 van de ingrediënten).

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:38

Ik voerde Hartog Balance. Dat is een Muesli die ook lekker ruikt, de paarden aten dat goed.
Vroeger een pony gehad die heel erg slecht at en die werd eigenlijk alleen blij van een sportbrok of slobber van pavo. Was een oude pony die tevens ppid had. Daar wil je dus echt mee oppassen. Ze kreeg subli muesli en ponybrok erg beperkt, dat wilde ze wel eten.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:22

ajesca123 schreef:
Wat jij wil.
Het staat echt nergens op de zakken en op de site van Cavalor.
Ook ziet het er niet uit als slobber.
Maar je hebt de zakken niet meer zeg je zelf al en je kunt het dus ook niet controleren en bent zo overtuigd van je gelijk dat ik niet het idee heb dat het zin heeft om er verder over te discussiëren.

Niemand vroeg je om in discussie te gaan. Het ide achter ervaring delen is dat ieder zijn/haar persoonlijke ervaring deelt. Daar valt sowieso niet over te discussiëren. :+

Ellepel; ik denk omdat het iets is dat over het algemeen goed gegeten wordt en ze iets zoeken dat dit paard wel zal eten op vreemd terrein? Denk niet dat ze het als balancer willen in zetten als ik de openingspost lees maar puur als iets dat ie graag genoeg heeft dat ie ook eet op vreemd terrein.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 19:55

Ayasha schreef:
Ellepel; ik denk omdat het iets is dat over het algemeen goed gegeten wordt en ze iets zoeken dat dit paard wel zal eten op vreemd terrein? Denk niet dat ze het als balancer willen in zetten als ik de openingspost lees maar puur als iets dat ie graag genoeg heeft dat ie ook eet op vreemd terrein.

Precies dat ja. Onder het motto "als ze maar wat binnenkrijgt zodat de maag gevuld blijft".