Hoe maak je zo'n mooie plattegrond van een Paddock Paradise?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Hoe maak je zo'n mooie plattegrond van een Paddock Paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 18:10

Hoi allemaal,

Ik zie hier en op andere plekken regelmatig prachtige plattegronden van Paddock Paradise-terreinen – met tracks, bruggetjes, voerplekken, wadi’s, schuilstallen enzovoort. Super inspirerend!

Nu wil ik zelf ook een goed doordacht ontwerp maken voor een terrein met meerdere paddocks en voorzieningen (denk aan opfokgedeelte, revalidatiezone, poetsplaatsen, longeercirkel, centrale voerruimte enz.).

Maar hoe pak je dat aan?

Welke programma’s of tools gebruiken jullie om zulke plattegronden te maken?

Heb je tips voor het tekenen op schaal?

Wat zijn dingen die je zeker mee moet nemen in het ontwerp?

En hoe zorg je dat het er niet alleen mooi uitziet, maar ook echt praktisch werkt in de dagelijkse verzorging?

Alle tips, voorbeelden of screenshots zijn meer dan welkom!

8nnemiek

Re: Hoe maak je zo'n mooie plattegrond van een Paddock Paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:48

Ik vind Adobe Illustrator of Inkscape handig daarvoor.
In de onderste laag zet je de originele google maps foto, en daar kun je dan overheen tekenen. De losse vormen kun je vervolgens makkelijk verplaatsen en schalen zonder kwaliteitsverlies.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:53

Ik heb zelf een paar jaar geleden Affinity Photo aangeschaft. Dat is tenminste nog betaalbaar en geen maandelijks abonnement zoals Photoshop etc. tegenwoordig. Ik heb een basislaag met daarin de officiële plattegrond van het terrein en daar overheen de luchtfoto van PDOK viewer (actueler en betere kwaliteit dan Google Maps doorgaans).

En dan in diverse lagen schetsen maar :D

Zorgen dat het ook praktisch werkt wat je daadwerkelijk gaat maken hangt zo enorm af van hoe groot je terrein is, hoe het ingedeeld is, wat je doelen zijn, hoeveel paarden je gaat houden etc. In de basis is het denk ik vooral zorgen dat je logische looplijnen hebt voor jezelf. En dat het terrein voldoet aan dat waar jij het voor wil gebruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:35

Ik werk met Photoshop en dan ook een plattegrond van google maps. Wat je ook kunt doen is een printscreen maken op Google maps, de buitenste lijn omtrekken met dik zwart penseel en dan de afbeelding vervagen. En natuurlijk wel de schaal onthouden van je schermafbeelding. Die staat onderin google maps.
Of google maps uitprinten in zwart wit en gewoon met stiften of potloden aan de gang. Werkt ook prima.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:46

Ik vind het Browsing Paddock concept van Femke Dolle heel erg fijn. Dat is de perfecte combinatie tussen iets wat er mooi uitziet en heel functioneel is voor de mentale en fysieke gezondheid van paarden. Op haar insta en website vind je veel inspiratie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:27

Oh en de grootste tip: zorg dat je je grond kent. Dat je weet waar het hoog en droog is of juist nat, waar je welke planten neer kan zetten, wat je op moet hogen of juist nog wat uitgraven (wadi/vijver). Dan pas beginnen met verbouwen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:51

Maar hoe pak je dat aan?
Bedenken wat de voerbehoefte is van je paarden (wil je veel of weinig gras overhouden). Hoeveel paarden moet erop komen (dat bepaald mede je aantal voerplekken maar ook de breedte van je paden en ook de afmetingen van de rustplek/slaapplek en je schuilstal). Wat is er nu al aanwezig dat je kunt gebruiken?

En wat Daihyo zegt, zorg dat je je terrein kent. Beetje jammer als je paddock op het laagste punt ligt en dus de halve winter onder water staat bijvoorbeeld.

Doe niet alles tegelijkertijd. Ik ben begonnen met een pad langs de buitenkant van het perceel. Van daaruit ben ik in de jaren erna verder gaan uitbreiden met paden, weitjes, voerplekken etc. Het hoeft niet in 1x af. Ik vind het zelf juist leuk om er mee aan de gang te blijven. Elk jaar weer wat nieuwe dingen.

Denk wel vast na over beplanting. Als je op bepaalde plekken bomen wilt planten is dat handig om als eerste te doen. Die hebben tenslotte lang nodig om groot te worden.

Welke programma’s of tools gebruiken jullie om zulke plattegronden te maken? & Heb je tips voor het tekenen op schaal?
Dat doe ik in mijn hoofd.

Wat zijn dingen die je zeker mee moet nemen in het ontwerp?
Een goede schuilstal waar ze graag in staan! => te vaak hoor ik dat paarden nooit in de schuilstal staan en dat het paard er dan wel geen behoefte aan zal hebben. Klopt mi niet; als ze er niet in gaan dan vinden ze de stal niet fijn en is het aan jou om daar verandering in aan te brengen!!

Daarnaast een bult, een royale zachte plek waar ze lekker kunnen liggen, meerdere voerplekken, schaduw op de juiste plekken (dus aanplant bomen bv, of schaduwdoek).

En hoe zorg je dat het er niet alleen mooi uitziet, maar ook echt praktisch werkt in de dagelijkse verzorging?
Zorg voor logische looplijnen en maak het jezelf zo makkelijk mogelijk: vlotterdrinkbak, poort met timer naar gras, elektrische kruiwagen, noem maar op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Femke Dolle is hier toevallig vorige week geweest,en toen hebben we op deze manier geschetst. Gewoon een kopie van Maps met daarboven een doorzichtig vel om op te tekenen

Afbeelding