Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:01

Hoi allemaal,

Ik wil graag jullie mening / ervaringen weten over het volgende: zouden jullie je paard in een grote kudde zetten waarin zowel rondom beslagen als onbeslagen paarden staan?
Ik heb altijd "geleerd" en meegemaakt dat (zeker ijzers achter) uit den boze zijn in een kudde, maar nu verhuis ik waarschijnlijk voor het eerst naar een kudde waarbij ook rondom beslagen paarden staan. Is dit ook echt "uit den boze" of is jullie ervaring anders?

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :j

Kabayo

Re: Paard in kudde met rondom beslagen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:03

Het zou mij weinig interesseren. Ik heb mijn 3 merries wel in een groep met 16 andere merries gehad wat altijd goed ging. Met of zonder ijzers

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:04

Ligt aan de kudde. Als degene met ijzers weleens klappen uitdeelt zou ik er niet blij van worden.
Maar ook zonder ijzers word ik niet blij van zo'n paard in de kudde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:05

25 jaar geleden stonden nog heel veel paarden op ijzers en ook in de wei. Althans, wel in mijn omgeving en de stallen waar ik heb gewerkt. Ging eigenlijk altijd wel goed. Maar ja, dat is natuurlijk geen garantie.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:07

Hier een gemengde kudde waarvan de meeste op blote voeten en een aantal rondom. Onze kudde is vrij stabiel dus ondervinden er geen last van oid. Wel hebben ze hier ook ruimte zat om confrontatie uit de weg te gaan, dat scheelt ook wel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:09

Nee zou er niet eens over na denken.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:09

Bedankt voor de reacties! Fijn om te lezen dat jullie ervaringen er goed mee zijn (en uiteraard geeft dat geen garanties, was dat maar zo :') )

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:11

Cioccolato schreef:

Vanwege de eventuele risico's dan neem ik aan of vanwege andere redenen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:15

Cioccolato schreef:

Dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:15

Ligt aan de kudde en vooral de ruimte, als er voldoende ruimte is en een rustige kudde dan zou het moeten kunnen.

Bij te weinig ruimte/ afleiding/ eten zou ik sowieso oppassen. Ijzers of niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:20

Ja hoor.
Jaren zo mijn sportpaard in een groep andere sportpaarden gehad.
En daarvoor zo jaren bijrijdpaarden gereden.

Uiteraard kijk je wat bij elkaar past.
Een dier dat alles mept wil ik er zonder ijzers ook niet bij.

Maar in de meeste gevallen vallen er rake klappen als de paarden niet voldoende bij elkaar weg kunnen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:38

Ze hebben daar heel veel ruimte, onbeperkt hooi (op meerdere voerplekken) en in de zomer ook weidegang erbij.
Het is verder een rustige en stabiele kudde.
Ik dacht eerst ook "zoiets zou ik nooit doen", maar ik ben ook nooit eerder in een positie gekomen om er echt over na te hoeven denken. En verder voldoet de stal werkelijk aan alle eisen (vooral ook voor het paarden welzijn).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:43

Ik heb hier thuis een mini kudde met genoeg beweeg ruimte, 2 Arabieren en 2 shets. 3 merries, 1 ruin. De 2 Arabieren staan 4-kant op ijzers. Nu is arab merrie regelmatig hengstig en is arab ruin daar zeer in geïnteresseerd. Tot vervelens toe afentoe voor merrie, dus dan word er een mep uitgedeeld met kleine huid schade tot nu toe. Wanneer merrie niet hengstig is, zoekt ze soms tot vervelens toe bij ruin aandacht, die vervolgens weer op zijn beurt een mep uitdeelt

Het is dat het mijn eigen paarden zijn, maar was ik pensionklant zou ik hier niet blij mee zijn, en verder kijken naar andere opties.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:46

Zou voor mij een no-go zijn…

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:50

Ik zou het geen probleem vinden.
Een klap van een paard met of zonder ijzers maakt geen enkel verschil toch?
Ik zou goed kijken naar de samenstelling van de groep, of er ruimte genoeg is en vooral gedrag onderling.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:00

Mijn paard heeft jaren in een kudde gestaan met wel en niet beslagen paarden, geen probleem. Kudde grootte was altijd tussen de 11 en 15 paarden. \

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:09

Die van mij staan in een kleine kudde waarvan 1 4 kant beslagen paard. Dat is een rustig paard.
Eeen grote kudde is voor mij sowies een no go en zeker met rondom beslagen paarden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:39

Ja hoor geen problemen mee.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:23

Nee, op de eerste locatie waar ik ooit stond, stond alles door elkaar, beslagen en onbeslagen. Mijn paard had diepe krassen op z'n rug van voorijzers.
Later, in een kleine kudde ging het wel prima met een bevriende rustige ruin, maar in een grotere kudde; nee. Nooit weer.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 04-08-25 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:27

Ik zou het scherp in de gaten houden qua verhoudingen in de groep. Ooit heeft mijn oudste wel eens echt een vijand gehad die hem echt het licht uit de ogen sloeg. Dat vond ik al vervelend zonder ijzers. Als daar wel ijzers onder hadden gezeten was mn paard direct meegegaan uit de kudde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:31

Lang geleden had mijn paard achter ijzers en het paard van de pensionhouder heeft daar toen een klap van gehad. Op de binnenkant van het bovenbeen.
Leek eerst goed te gaan, maar een paar dagen later lag het dier in de stal.... bovenbeen gebroken.

Nooit, maar dan ook nooit een nieuw paard in een kudde introduceren als daar ook maar 1 tussen staat met achterijzers. Juist bij een introductie kunnen er rake klappen vallen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:37

Figo88 schreef:
Hoi allemaal,

Ik wil graag jullie mening / ervaringen weten over het volgende: zouden jullie je paard in een grote kudde zetten waarin zowel rondom beslagen als onbeslagen paarden staan?
Ik heb altijd "geleerd" en meegemaakt dat (zeker ijzers achter) uit den boze zijn in een kudde, maar nu verhuis ik waarschijnlijk voor het eerst naar een kudde waarbij ook rondom beslagen paarden staan. Is dit ook echt "uit den boze" of is jullie ervaring anders?

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :j

Ligt eraan wat voor kudde vooral. Groot én met veel verloop = not done.

Rustige, stabiele groep zou ik waarschijnlijk wel aandurven maar het heeft mijn voorkeur niet als het niet hoeft. Schade met ijzers is toch meteen veel malen groter.

O ja een sociale merrie zou ik persoonlijk eerder in zo'n (merrie)groep doen dan een ruin. Of het moeten van die half dooie koudbloeden zijn ofzo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:41

Hier hangt er van af… in principe wil ik geen ijzers achteraan in de kudde, juist omdat er toch wel eens een klap valt, zeker bij een introductie, en dan komt dat stuk metaal wel ineens heel hard aan. Nu maak ik hier een daar een uitzondering in de kudde als het gaat over paarden die bewezen hier kalm zijn, niet slaan, laag in rang zijn en niet lastig doen bij introducties. Eentje staat er hier bvb vierkant op ijzers. De oude fjord en mijn eigen haflinger zou dat ook mogen als dat nodig zou zijn. Maar mijn andere paard bvb nooit - die is echt haantje de voorste en zou zeker durven slaan of aantikken. Tot nu toe nooit venijnig, altijd beperkt tot hele oppervlakkige schaafwondjes, maar daar wil ik geen miserie mee. De andere twee ook niet - die heb ik nog niet zien stampen maar vertrouw ik bij nieuwe introducties ook onvoldoende.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 04:26

Bij ons staan beslagen en onbeslagen paarden ook bij elkaar. Nog nooit problemen mee gehad.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:58

Die van mij is heel is vrij onderdanig, is meer geïnterresseerd in eten en lokt het niet uit dus ik zou er iets minder moeite mee hebben, maar ik zou wel goed informeren over het gedrag van de kudde e.d. Tuurlijk kun je niet alles indekken, maar het is voor mij anders wanneer de dominante paarden ijzerloos zijn en de niet dominante paarden wel ijzers hebben.