In december verhuizen wij onze paarden naar ons eigen huis. Ze staan nu op een pensionstal waar ze niet los kunnen staan dus alleen uit stal zijn als wij er zijn. In ons nieuwe huis zijn 2 dichte stallen en 1 grote uitloopstal. Nu wil dochter lief ze snachts binnen in de winter.
Nu mijn vraag.... wat legbik als ondergrond in de stallen en in de uitloop. Ik wil smorgens graag stalken open gooien zodat ze zelf de bak en paddoxk in kunnen zonder dat ze alles meelopen. Alle tips welkom:)
Wij hadden gewoon tegels liggen. Werkte ook heel fijn tegen de modder. Zou ik sowieso in de stal doen, dat mest makkelijker uit. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld mud control matten met gravel of zand gebruiken. Is voor de afwatering wel beter. Wij gingen nogal eens op een wankele tegel staan en dan zaten je schoenen vol
Bij opsluiten, zou ik er toch wat meer in leggen dan alleen rubberen tegels... Stro, zaagsel, gehakseld stro, er zijn zat mogelijkheden. Wellicht met een kleine drempel, om het ergste meelopen tegen te gaan?
Oh in de stallen als bodembedekking hadden we stro, maar als je voor de paddock een verharde uitloop hebt lopen ze dat stro eigenlijk nagenoeg niet de paddock in. Ik heb weleens iemand gezien die bezems met de haren naar boven op de drempels bevestigde. Misschien is dat wat, maar wij hadden er over het algemeen geen last van.
Wij hebben buiten boxen die dag en nacht open staan, ik heb een drempel en gebruik houtvezel. De voorkant bij de deur laten we altijd vrij, we vegen de bodembedekking naar achteren in de stal zodat er ongeveer 50 cm vanaf de drempel geen bodembedekking ligt. Dit doen we al 15 jaar en werkt heel goed.
Ik had er altijd stro in en uiteindelijk vlas. Vind het persoonlijk niet oké om enkel van die tegels er in te hebben als ze er 'snachts in opgesloten staan.
Wij hadden een drempeltje gemaakt (gewoon houten balk in t kozijn) zodat ze veel minder naar buiten liepen. Na 3x aantikken tillen ze hun voeten wel op
Waarom toch altijd die eeuwige stallen als je ruimte hebt om ze te laten kiezen zelf? Heeft dat voor je dochter een reden?
Anyhoe.. In een uitloopstal zou ik niks leggen of tegels. Mijn ervaring is dat ze dan speciaal uit de weide komen om te plassen in stal. Stinkt en is erg lastig schoon houden. In dichte stallen tegels en vlas/stro.
boedjang
Geplaatst: 29-07-25 06:38
De onze staan altijd open. En mijn uk kiest met regen om daar direct in te komen staan. Mijn merries hadden daar weinig behoefte aan.
joyce B
Geplaatst: 29-07-25 08:04
Ik zou in alle stallen en de eerste 3 a 4 meter van de uitloop kiezen voor een verharde bodem. Beton of deels paardveiligeroosters met gierput/afvoergoot er onder in de stallen. En dan strooisel er in als ze in de nacht opgesloten moeten worden.
Inloopstal en verharde uitloop evt. Gewoon dikke (H)klinkers, ruwe stelconplaten of betontegels. Dan iets van rubbermatten er overheen om sslijtage te verminderen en zachte sta/ligplek te geven.
Bij de stal 1e meter leeg laten. Als ze al iets naar buiten lopen veeg je het zo terug. Inloopstal zou ik leeg laten als je wilt dat ze buiten plassen. Als je bang bent voor stinkende zandpaddock dan is goed opnemende laag strooisel in een achterste deel of hoek in de inloopstal juist wel een aanrader! Hoe meer ze in de stal plassen en poepen en hoe minder in het zand, hoe schoner je zandpaddock blijft en dat scheelt in hoe snel je zabd gaat stinken! Daar hebben niet alleen je buren last van, voor jezelf is het ook niet fijn als die lucht in je tuin en rond je huis waait.
De stal mest je dan gewoon 2x per dag even uit en op tijd de natte plekken er uit.
Let ook op met de plek van je mestopslag. Goed bereikbaar voor groot en zwaar verkeer, maar met voldoende afstand van buren en je woonhuis i.v.m. stank en vliegen. Afdekbaar/met afdak is ook fijn.