Walnotenboom in paardenweide. Wie heeft ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Walnoot2025

Walnotenboom in paardenweide. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 11:39

Omdat onze weide nogal kaal is qua bomen, zijn wij op zoek naar geschikte bomen.

We kwamen o.a. uit op de walnotenboom (juglans regia) vanwege dat deze bomen de vele muggen/dazen zouden kunnen afweren.
Wie heeft er ervaringen met de walnootboom in een weiland?

Helpt het echt tegen muggen/dazen? Of is het maar een verkooppraatje?

Ik weet dat de juglans nigra (zwarte walnotenboom) giftig is voor paarden.
Maar van de overige soorten kan ik weinig info vinden.
Wij zijn van plan om de noten te rapen voordat de paarden erbij kunnen, maar is het slecht voor de paarden als ze wel walnoten eten? (Ik snap dat ze geen kilo's moeten eten :D )

Dus wie heeft er ervaring met dit soort bomen en kan mij een advies geven van: yay or nay? :D

foxy80

Re: Walnotenboom in paardenweide. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:41

Walnoot, wat de muggen en dazen betreft kan ik alleen maar zeggen dat ze inderdaad insecten weren. Die vinden zo' n boom een stinkbom. Wij hebben er 1 in onze tuin en het is er heerlijk toeven in de schaduw van de bladeren.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:45

Ik heb een grote walnootboom bij mn stal staan. Heerlijk koel eronder door de schaduw en geen last van muggen en dazen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:46

Afhankelijk van de grootte van de wei en de uiteindelijke grootte van de boom vraag ik me af hoeveel nut één boom gaat hebben.
Verder zijn de noten leuk, maar wat als het er teveel worden en het rapen een probleem wordt (in hoger gras bijvoorbeeld) en de hoeveelheid blad die in het gras ligt ??

De buren hadden er eentje aan de rand van de bak/paddock staan en hebben die uiteindelijk ook verwijderd omdat het teveel rompslomp gaf.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen iig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:52

Wij hebben een grote walnoot naast het huis staan, in de buurt van de paarden. Maar los van dat het een geweldige boom is, kan ik niet zeggen dat we er veel ander profijt van hebben dan heerlijke schaduw.

We hebbe nop het terras inderdaad weinig last van muggen. Maar dat kan ook zijn omdat we geen waterbron in de buurt hebben. Maar 10 meter verderop wemelt het gewoon van de muggen (en daar is ook wat water te vinden soms)

Opruimen van de walnoten is redelijk te overzien. Vooral omdat ze veel makkelijker te rapen zijn dan bijvoorbeeld eikels. Daar zou ik me niet heel veel zorgen over maken.

Maar aangezien ik niet echt specifieke voordelen van de boom verwacht, zou ik eerder voor een boom kiezen die géén extra opruimwerk bij de paarden vraagt. Een lindeboom, wilg of beuk bijvoorbeeld. Die groeien ook aanzienlijk harder.
Zo'n notenboom vergt wel heel veel geduld wil je echt iets fatsoenlijks hebben staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:53

"Boompje groot, plantertje dood".

Hoeveel tijd heb je om de boom zo groot te laten groeien dat de paarden er ook daadwerkelijk onder kunnen staan?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:53

Wij hebben er 1, ik vind het een mooie boom,maar ik heb er geen minder muggen of dazen door.Nu hebben wij daar toch niet zo last van over het algemeen.
Ik heb de paarden nog nooit van de noten zien eten ,zelfs de varkens eigenlijk niet.Maar bij ons is er veel wei ,dus ik denk dat ze de noten niet interessant vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:00

Ik heb een hele zwik walnoten in de tuin en wei staan. De Juglans regia dus.

Er stond een 100 jaar oude boom die een jaar of 10 geleden de geest heeft gegeven (er bleken granaatscherven uit WO-II in te zitten, daar kon-ie toch niet zo heel goed tegen uiteindelijk) maar daar heb ik ondertussen ettelijke zaailingen van staan, die ook allemaal alweer vrucht dragen.

Een paar daarvan staan dus ondertussen in de wei, en die heb ik echt wel tegen vraat moeten beschermen. Niet al mijn paarden hadden snoeineigingen, maar een paar vonden het blad dus gewoon lekker. Dus bescherm ze wel tegen vraat, anders worden ze niet groot.

Noten rapen hoef ik in de wei niet, de kraaien en gaaien zijn me ruimschoots te snel af.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:14

Wij hebben een heel grote en oude walnoot bij de schuilstal staan. De boom staat niet bij de paarden in de paddock, maar de noten vallen via het dak wel bij ze in de paddock. 1 van mijn 2 paarden eet de afgevallen noten als hij de kans krijgt. Volgens mij zijn de noten zelf niet zo schadelijk, maar de (groene) bast die er bij sommige afgevallen noten omheen blijft zitten wel, dus ik probeer het eten ervan te beperken door elke dag de noten te rapen. Overdag als ik aan het werk ben, zal hij er vast wat te pakken krijgen, maar ik heb nog nooit iets aan hem gemerkt verder.
Minder insecten kan ik niet echt zeggen, eerlijk gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:16

Ik heb een walnoot van zo’n 15 jaar oud in de wei staan, die heeft dit jaar voor het eerst vruchten. Mijn paard eet niet van de boom, en ik vind het een erg mooie boom. Hij is nog niet enorm groot, dus ik heb ook geen idee of het echt helpt tegen vliegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:36

Geen antwoord op je vraag, maar als je iets zoekt dat vliegen/muggen afweert en snel groeit, zou je ook nog voor een vlier (Sambucus nigra) kunnen kiezen. Deze is sneller op schaduw hoogte, weert muggen af, is eetbaar voor de paarden (wel afschermen dus). En kan tot een meter of 5-7 hoog groeien.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-07-25 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:37

Onze walnoot staat er al minstens 20 jaar, is nog steeds niet spectaculair groot, heeft redelijk veel vruchten voor zijn/haar formaat maar kan niet zeggen dat het helpt tegen vliegende insecten, maar ik heb ook geen idee of het er meer zouden zijn wanneer de boom er niet zou staan.
Muggen hebben we relatief weinig, maar hebben dan ook geen stilstaand water in de buurt, behalve de waterbakjes voor de vogels en kippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:42

Daihyo schreef:
... een vlier (Sambucus nigra) kunnen kiezen. Deze is sneller op schaduw hoogte, weert muggen af, is eetbaar voor de paarden (wel afschermen dus). En kan tot een meter of 5-7 hoog groeien.

De bessen zijn eetbaar, maar de groene delen zijn giftig (cyaan).
Verder is een vlier behóórlijk woekerend en 'dankzij' de lange wortels komt ie overal op.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:49

Wij hebben een grote walnotenboom staan in de wei, naast de stallen en de bak. Het is een heel oude boom en geeft ieder jaar walnoten.

Mijn paarden staan er zomers graag onder in de schaduw. Muggen en dazen heb ik gewoon. Echt niet minder dan ergens anders.

De bladeren vinden mijn paarden niet lekker, maar de “bloesem” een soort sliertjes van 5 cm vind mijn paard erg lekker. Ieder jaar bijten beide weer in een noot, maar daar blijft het ook bij. Ze vinden de walnoten en de schillen niet lekker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:57

Ik vond het een fijne boom in de paddock. De paarden aten de bladeren en een deel van de walnoten wel op mamar hebben er nooit last van gehad.
De takken en de boom zelf lieten ze met rust.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:26

Hier een walnoot bij het terras en wordt gestoord van de muggen.....
Wel mooie boom en fijne schaduw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:42

Hier staat een walnoot boom die er al jaren stond voor wij 12 jaar geleden het huis kochten. Ik merk er weinig van kwa nut. Paarden vreten er wel graag aan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:56

Bij ons staan er een stuk of 20 gewone regia walnoten in de PP. Beetje veel bloesem in het voorjaar maar dat is snel weg, en noten rollen vanaf half september ongeveer. Paarden eten wel van het blad maar niet te veel, ze zijn er ook nog wel een keer zat van. Het scheelt muggen maar hoeveel zou ik je niet kunnen zeggen... :D

De bladval in het najaar is wel een dingetje; het blad verteert wat langzamer. Wij ruimen het meeste op, helemaal wat op de tracks ligt en dat is wel ff een klusje. Wat er nog overblijft is pas verdwenen na de winter.
Verder geen nadelen, de noten zijn heerlijk. Alleen onze jongste shet eet ze beperkt, maar hij heeft liever dat ik ze voor hem kraak en pel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:22

Ik heb jaren een walnoot in de weide gehad. Geen idee of er op en onder de boom geen insecten zaten maar de paarden gebruikte hem als schuurpaal. Ze gingen er niet schuilen tegen muggen, dan kozen ze toch echt voor de schuulstal die 10 meter verder stond. Daarnaast in de rest van de weide genoeg muggen en steekbeesten. Het is geen wonderboom wat dat aangaat

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:19

Wij hebben destijds een grote volwassen Walnoot geplant. Dan ben je wel even bezig voordat je de boom kan verplanten (iedere paar maanden een stukje wortels afsteken) maar dat is prima gelukt. Heb je gelijk een mooie boom met noten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:48

Wij hebben vorig jaar een walnootje geplant. Die heeft nu 4 takken en dit jaar 1 walnoot. Voor de mensen die al een grotere walnoot hebben en weten hoe oud deze is, zouden jullie een foto met leeftijd willen plaatsen? Ben zo benieuwd wat ik kan verwachten qua groeisnelheid.

On topic; op mijn vorige plek stond een grote volwassen walnoot, ik vond niet dat daar minder insecten zaten. De paarden stonden er ook nooit onder.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:05

Wij hebben een walnoot staan van 35 jaar oud. Er zitten daar gewoon hordes muggen hoor…

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:09

Boom is pas nuttig voor beschutting als die een flinke boomkruin heeft en dat duurt wel een paar decennia. Voor wind en schaduw is een vlier veel sneller en werkt ook meer als soort haag. Dus afhankelijk van wat je mag zou ik kijken naar combi struik achtige "boom" als vlier (of wilg, of hazelaar, maar die 2 worden graag gegeten) en een groot wordende boom voor het parasol stuk op termijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:12

Ik heb een walnootboom in mn wei en wordt alleen maar simpel van die groene ballen die eruit komen diw ik weer moet oprapen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:26

Met de bolsters kunnen geweldig goed willen kleding verven.