Van Fiber Force naar vitaminebrokjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CleoG

Van Fiber Force naar vitaminebrokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 20:17

Hoi,

Eind juni kocht ik mijn nieuwe paardje. Pony van 17 in goede conditie, maar een luchtzuiger. De pony heeft in het verleden koliek gehad, weet niet welke soort en hoe lang geleden precies, wel zeker >5 jaar (ten gevolgen van het luchtzuigen?).

Bij de vorige eigenaar kreeg hij 2x per dag een schep fiber force. Dit heb ik hetzelfde gehouden, om de overgang naar de nieuwe plek zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Nu wil ik graag overgaan op 1 voederbeurt per dag, is praktisch iets haalbaarder voor mij.
Op de website van cavalor heb ik zo'n voedingsadvies-test gedaan, hier komt ook uit 2 scheppen fiber force per dag. Denk dus dat 1 schep per dag te weinig gaat zijn qua vitaminen en mineralen.

Hierdoor zit ik aan vitaminebrokjes te denken. Iemand ervaring met Metazoa voor koliekgevoelige paarden? Of andere merken vitaminebrokjes? Mengen jullie dit met een ruwvoermix? Raden jullie bepaalde supplementen aan?

Bedankt voor het meedenken! :)

Daihyo

Re: Van Fiber Force naar vitaminebrokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:53

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 22:05

Wauw wat een lijst! Super bedankt, daar ben ik even zoet mee :)

Moet ik dan opletten dat er in de ruwvoermix geen toevoegingen meer zitten, omdat het brokje alles bevat?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:48

Leuke vraag!
Aangezien fiberforce wel wat energie bevat zou ik overgaan op een balancer/vitaminebrokje en daarbij een ruwvoervervanger. Zo kun je 1 x daags voeren met toch wat energie en genoeg vitaminen en mineralen, en kijk dan of zijn gewicht gelijk blijft.

Hou er wel rekening mee dat je het hebt over scheppen. Cavalor’s advies: minimaal 500 gram per 100 kilo lichaamsgewicht. Hoeveel weegt je pony? En heb je je scheppen gewogen?

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 14:47

Ja, 1 schep was ongeveer 640 gram. Ik gok het gewicht van de pony op 350 kg. Volgens het advies via de test was 2 scheppen goed.

Ik heb m'n oog laten vallen op de metazoa fitright esparcette. Ik ga het eens proberen met ruwvoermixje. Ik houd zijn gewicht in de gaten!

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:00

Persoonlijk zou ik het verminderen van de voerbeurt misschien heroverwegen. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de pony de fibre force kreeg vanwege het luchtzuigen in het verleden. Luchtzuigen komt namelijk vaker voor bij paarden die maag/ darmklachten hebben.

De kans bestaat dat klachten weer terug komen als je het rantsoen veranderd. Als de pony op dit moment geen klachten heeft, dan doet hij het blijkbaar goed op de fibre force. Dus is het wel verstandig je te realiseren dat verandering van rantsoen ook risico's met zich mee kan brengen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:13

Goede overweging inderdaad. Maar met onbeperkt ruwvoer is dat ook prima op te vangen.