Tips gezocht voor het beheren van eigen stal/wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_wendy16

Tips gezocht voor het beheren van eigen stal/wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:35

Hoi! Ik heb de kans om iets op te bouwen op een weide met een schuildt en rijbak, maar alles moet nog opgeknapt worden. Mijn paarden stonden altijd op pensioen, maar ik wil nu iets voor mezelf starten en later ook anderen in pensioen nemen. Ik wil ze graag overdag buiten en nachts op “stal” . Dus ik heb het ideeI om van de schuilstal een stal te maken…

Ik zoek iemand met ervaring om mee te sparren en ideeën/foto’s aan voor te leggen, want ik weet niet goed waar te beginnen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:46

Vraag eerst na bij de gemeente of je de open schuilstal dicht mag maken.
Kennissen van mij hebben hier veel gedoe over gehad. Schuilstallen zonder deuren mocht wel maar een afgesloten stal niet.

Eva_wendy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:49

roekes schreef:
Vraag eerst na bij de gemeente of je de open schuilstal dicht mag maken.
Kennissen van mij hebben hier veel gedoe over gehad. Schuilstallen zonder deuren mocht wel maar een afgesloten stal niet.

Bedankt voor de tip alleen ik wil het niet dicht maken. Ik wil het soort van opsplitsen zodat ze in de nacht gescheiden staan, maar wel droog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:56

Asbest?
Mestafvoer en hooiopslag op een logische plek waar een grote machine of trekker goed bij kan.
Water en stroom?
Verhardingen zowel voor de paarden om op te lopen als verder om gebouw, etc.
Waar staan je spullen (kruiwagen, bezem, tuig en let ook op eventuele verzekering hiervoor).
WA verzekering voor als je paard iets sloopt van de buren.
Omheiningen en overweeg ook om die geschikt te maken voor andere dieren als schapen/geiten ivm beter weidebeheer. Wil je het enkel bij wat graasdieren houden of komen er ook kipjes, fruitbomen, enz. ideeen langs zo? Ook ivm meer eco en biodivers dieren houden is het inrichten van een weide meer dan gras, wat stroomlint en misschien een schaduwboom/struik. Maar dan zal je moeten opletten qua bestemmingsplan. Dat is dus stap 1 wat mag je eigenlijk doen daar? Is de schuilstal legaal? Mogen er wel paarden staan?

meggiemeg

Re: Tips gezocht voor het beheren van eigen stal/wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:13

Wat wil je zelf? Hoe vond je het hoe alles was geregeld op de stal waar je stond? Was dat goed dan heb je alvast iets om mee te beginnen en te vergelijken. Waren er dingen die je graag anders ziet?
Zoals hierboven al genoemd: is de locatie legaal? Mag je aanpassingen maken die ook in een bestemmingsplan passen. Is het stuk groot genoeg om jaarrond meerdere paarden er op te laten lopen zonder dat je een zandvlakte overhoudt na verloop van tijd.
Heb je de tijd om meerdere malen per dag er naar toe te gaan?
Kan je een mestafvoer punt maken wat toegankelijk is voor groot materieel waar de loonwerkers mee komen. Omheining, verzekeringen, stroom, water allemaal dingen om over na te denken.