Welk mengsel voor doorzaaien hoger gelegen zeer droge wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Welk mengsel voor doorzaaien hoger gelegen zeer droge wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 13:26

Ik zie door de mengsels de wei niet meer.

Wij zitten op hele schrale zandgrond en onze weilanden zijn ook nog eens hoger gelegen en houden dus heel moeilijk vocht vast. Er komen steeds meer kale plekken in en (dus) ook steeds meer onkruid en het wordt tijd de weilanden door te zaaien. De gewone wei dit najaar zodat de paarden daar in het voorjaar weer op kunnen en de hooiwei dit voorjaar zodat ze daar tot de Kerst op kunnen grazen.

Met welke mengsels hebben jullie goede en/of slechte ervaringen voor een dergelijk type grond?

Wildgirl

Re: Welk mengsel voor doorzaaien hoger gelegen zeer droge wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:45

Ik lees even mee want zit met hetzelfde probleem qua grond maar gelukkig wel lager gelegen dus de bewatering gaat goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:51

Ik zou beide dit najaar inzaaien, in het najaar zaaien = mooier gras en minder onkruid.
Kan je ook nog wilgen bijv aanplanten om wat meer water vast te houden?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 14:50

Duhelo schreef:
Ik zou beide dit najaar inzaaien, in het najaar zaaien = mooier gras en minder onkruid.

Ja, heb daarover zitten dubben, maar misschien toch wel idd. Scheelt ook 1x loonwerkerkosten want doorzaaien kunnen wij niet zelf.

Moeten we wel eerder hooi bij gaan voeren, waar we dit jaar ook niet zo veel van hebben als anders, maar dat is dan maar zo dat we dat dan bij moeten kopen.

Wilgen nemen toch juist water op?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:18

Bomen en worteling houden in principe vocht vast in de grond, maar hebben er natuurlijk zelf ook nodig. Dus geen idee of dit net zou helpen of het erger maken :+

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:04

Lastig zo'n droge wei! Ik zou dan in ieder geval wachten met inzaaien tot einde zomer, dus rond eind augustus of september. En dan liefst beide in één keer. In het voorjaar zaaien geeft echt meer onkruid. Ook kun je eens kijken naar het verhogen van het organisch stofgehalte van je wei en eventueel naar het toevoegen van kleimineralen.

Dit mengsel is speciaal geschikt voor drogere weides: https://www.ukies.nl/product/11/ukie-s- ... rdenweides

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:00

Dankjewel ukie. Het plan is om het doorzaaien midden September te doen idd.

Kleimineralen is een goeie. Die stond op de planning toen wij hier zijn gekomen maar dat hebben we niet meer gedaan omdat het vorig jaar zo ontzettend nat was. Lavagruis is er wel over gegaan maar dat houdt naar mijn weten niet echt vocht vast.