Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boedjang schreef:Ja leuk hier afgezet met paaltjes en draad
Rozenbottel struiken ( wilde rozen)
Lavendel citroen melise tegen muggen.
Krul wilg.
Zonnebloemen kaasjeskruid
liberia schreef:Ik ga dit najaar een strook langs de weide met snoepstruiken planten. In onze regio loopt een project ter bevordering van meer inheemse struiken en bomen. De snoepstruiken worden gratis verstrekt, je moet ze zelf planten. Voor het planten wordt in de strook een mix van bodembedekkende kruiden gezaaid, om te voorkomen dat er teveel onkruid komt te staan. Bedoeling is dat de strook 40 meter lang en 4 meter breed wordt. De eerste drie jaar mogen ze er niet van eten en staat de omheining op afstand. Daarna ga ik kijken hoe ik het ga doen. Misschien de omheining helemaal weg of zo neerzetten dat ze over de lage draad er van kunnen eten. Het gaat om een mix van struiken en bomen.
Duhelo schreef:Ik heb dit voorjaar struikjes geplant, alles eetbaar voor de paarden. Oa beukenhaag, wilg, en nog twee soorten. Elk op 50 cm van elkaar. Vooral de wilgen groeien de hoogte in maar vullen niet echt in de breedte. Hoe zorg ik dat ae volgend jaar in de breedte gaan? Gewoon door ze in het najaar op een gelijke hoogte te snoeien?
Waar vind je rozenbottels op te planten/zaaien?
Kendra schreef:boedjang schreef:Ja leuk hier afgezet met paaltjes en draad
Rozenbottel struiken ( wilde rozen)
Lavendel citroen melise tegen muggen.
Krul wilg.
Zonnebloemen kaasjeskruid
Zoiets bedoel ik. Hoe hoog heb je de paaltjes? Want ze moeten er bij kunnen, maar er niet spontaan instappen natuurlijk...
En hoe lang heeft het geduurd voordat er ook echt iets te snacken viel? Van liberia begrijp ik dat haar plan 3 jaar duurt, ik wou eigenlijk wel iets sneller.
liberia schreef:De kruidenmix die wij onder de aan te planten knabbelstruiken/bomen zaaien bestaat oa. uit: vlas, rode klaver, witte klaver, esparcette, weegbree, duizendblad, margriet, kamille, basterdklaver, wikke, luzerne en meisjesogen. Is meerjarig en niet vorstgevoelig.
Op dit moment staat er op deze strook nog mais. Na de oogst wordt het geploegd en diep gekopegd. Daarna worden de kruiden gezaaid. Medio november/december gaan de knabbelstruiken/bomen de grond in.
liberia schreef:De kruidenmix die wij onder de aan te planten knabbelstruiken/bomen zaaien bestaat oa. uit: vlas, rode klaver, witte klaver, esparcette, weegbree, duizendblad, margriet, kamille, basterdklaver, wikke, luzerne en meisjesogen. Is meerjarig en niet vorstgevoelig.
Op dit moment staat er op deze strook nog mais. Na de oogst wordt het geploegd en diep gekopegd. Daarna worden de kruiden gezaaid. Medio november/december gaan de knabbelstruiken/bomen de grond in.
Daihyo schreef:Mochten jullie eetbare bloemen en kruiden willen zaaien, zie onderschrift
Al is het nu wel wat laat in het jaar voor zaaien. En struiken kun je vanaf oktober vaak met kale wortel kopen. Stuk goedkoper en meer kans op overleven dan nu in de zomer.
liberia schreef:Ik ga dit najaar een strook langs de weide met snoepstruiken planten. In onze regio loopt een project ter bevordering van meer inheemse struiken en bomen. De snoepstruiken worden gratis verstrekt, je moet ze zelf planten. Voor het planten wordt in de strook een mix van bodembedekkende kruiden gezaaid, om te voorkomen dat er teveel onkruid komt te staan. Bedoeling is dat de strook 40 meter lang en 4 meter breed wordt. De eerste drie jaar mogen ze er niet van eten en staat de omheining op afstand. Daarna ga ik kijken hoe ik het ga doen. Misschien de omheining helemaal weg of zo neerzetten dat ze over de lage draad er van kunnen eten. Het gaat om een mix van struiken en bomen.