Ideeën voor een snackstrook met kruiden en stuiken in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Ideeën voor een snackstrook met kruiden en stuiken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 11:40

Wie heeft in zijn/haar weiland een snackstrook aangelegd?
Wij hebben weilanden die eigenlijk alleen uit gras bestaan. Het meeste is ingezaaid/doorgezaaid met paardenmengsel, dus prima voer. Maar ik zou toch graag wat meer variatie aanbieden. Het gras doorzaaien met kruiden is ons slecht bevallen; na een jaar zijn alle kruiden verdwenen.
Ik zou daarom graag een omheinde strook maken met eetbare kruiden en struiken, waar ze van kunnen eten. Zijn er mensen die zoiets hebben aangelegd?

boedjang

Re: Ideeën voor een snackstrook met kruiden en stuiken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:50

Ja leuk hier afgezet met paaltjes en draad
Rozenbottel struiken ( wilde rozen)
Lavendel citroen melise tegen muggen.
Krul wilg.
Zonnebloemen kaasjeskruid

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:43

Ik ga dit najaar een strook langs de weide met snoepstruiken planten. In onze regio loopt een project ter bevordering van meer inheemse struiken en bomen. De snoepstruiken worden gratis verstrekt, je moet ze zelf planten. Voor het planten wordt in de strook een mix van bodembedekkende kruiden gezaaid, om te voorkomen dat er teveel onkruid komt te staan. Bedoeling is dat de strook 40 meter lang en 4 meter breed wordt. De eerste drie jaar mogen ze er niet van eten en staat de omheining op afstand. Daarna ga ik kijken hoe ik het ga doen. Misschien de omheining helemaal weg of zo neerzetten dat ze over de lage draad er van kunnen eten. Het gaat om een mix van struiken en bomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:52

Ik heb een aantal bloemen- en kruidenstroken langs de wei. Niet in de wei. Uiteindelijk wint gras altijd, het groeit gewoon sneller en zaait makkelijker uit.
Ik heb het achter draad, maak het elk jaar grasvrij en zaai opnieuw in.
En daarnaast stroken met struiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:27

Ik volg even. Ik heb een stukje van 370m² die momenteel nog kaal is; hier zou ik ook graag meer een browsing stukje van maken waartussen ze kunnen slalommen en snacken van bomen en struikjes etc...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:54

boedjang schreef:
Krul wilg.

Zoiets bedoel ik. Hoe hoog heb je de paaltjes? Want ze moeten er bij kunnen, maar er niet spontaan instappen natuurlijk...
En hoe lang heeft het geduurd voordat er ook echt iets te snacken viel? Van liberia begrijp ik dat haar plan 3 jaar duurt, ik wou eigenlijk wel iets sneller :-).

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:15

Ik heb een strook met bessenstruiken (o.a. framboos) die in 1 jaar enorm veel groeit. Helaas knabbelen de paarden er niet van, terwijl ze het wel mogen en het voorbij de omheining groeit.

Ze knabbelen wel graag aan berken (die groeien ook snel, maar eenmaal afgeknabbeld groeit op die hoogte niets terug).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:29

Met 2 jaar heb ik rozenbottels van zaad naar 1 meter hoog.
Haal ergens wilgentenen en je kan gelijk een flinke boom hebben. Soms kan je ze van 5/6 meter vinden.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:10

Wat leuk! Wij hebben rozenbottels en die zijn heel snel gegroeid. Snacken ze graag van ondanks de stekels. Voordeel van deze struiken is dat wij er ook weinig onderhoud verder van hebben, geen onkruid eronder, 1x per jaar snoeien en dat is echt zo gepiept.

Verder wilgen en her en der wat kruiden die zichzelf hebben uitgezaaid maar idd gras wint hier ook.

liberia schreef:
Ik ga dit najaar een strook langs de weide met snoepstruiken planten. In onze regio loopt een project ter bevordering van meer inheemse struiken en bomen. De snoepstruiken worden gratis verstrekt, je moet ze zelf planten. Voor het planten wordt in de strook een mix van bodembedekkende kruiden gezaaid, om te voorkomen dat er teveel onkruid komt te staan. Bedoeling is dat de strook 40 meter lang en 4 meter breed wordt. De eerste drie jaar mogen ze er niet van eten en staat de omheining op afstand. Daarna ga ik kijken hoe ik het ga doen. Misschien de omheining helemaal weg of zo neerzetten dat ze over de lage draad er van kunnen eten. Het gaat om een mix van struiken en bomen.

Wat voor mix gebruik je daarvoor? Bij mij veel onkruid onder onze kleine groenblijvende heg dus dit klinkt ideaal!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:48

Ik heb dit voorjaar struikjes geplant, alles eetbaar voor de paarden. Oa beukenhaag, wilg, en nog twee soorten. Elk op 50 cm van elkaar. Vooral de wilgen groeien de hoogte in maar vullen niet echt in de breedte. Hoe zorg ik dat ae volgend jaar in de breedte gaan? Gewoon door ze in het najaar op een gelijke hoogte te snoeien?
Waar vind je rozenbottels op te planten/zaaien?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:41

Wij hebben zwarte els, word hoger en breder

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:39

Duhelo schreef:
Ik heb dit voorjaar struikjes geplant, alles eetbaar voor de paarden. Oa beukenhaag, wilg, en nog twee soorten. Elk op 50 cm van elkaar. Vooral de wilgen groeien de hoogte in maar vullen niet echt in de breedte. Hoe zorg ik dat ae volgend jaar in de breedte gaan? Gewoon door ze in het najaar op een gelijke hoogte te snoeien?
Waar vind je rozenbottels op te planten/zaaien?

Ja wilgen snoeien en wat je snoeit vinden de paarden heel lekker. Ook aan de takken snoeien ze best bij ons maar ze kunnen niet bij de stam. Ik heb ze juist wat hoger want dan rekken ze juist weer wat.
Wij hebben kleine rozenbottel struikjes bij de kweker in de buurt gekocht en dus snel resultaat.

O ja Els hebben we vorig najaar geplant en dan solitair voor in de weilanden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:19

Ze mogen van mij uiteindelijk ook wel hoog worden, maar dan liefst in haag en niet in de kleine sprietjes dat het nu zijn. Idee is om het anderhalve meter volle haag mee te krijgen, zodat er schaduw gemaakt wordt op de paddock in de namiddag.

Dus geen idee of ik het nu gewoon zijn gang moet laten gaan, of het telkens in het najaar snoei tot waar het meeste vulling zit zet maar?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:31

Berk, wilg (tenen kunnen gewoon in de grond in het vroege voorjaar) braam, framboos, bottelroos, hazelaar, beukenhaag, mispel, kweeappel en meidoorn. Door herhalen krijg je een gevarieerde haag waar ze graag van eten.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:55

Leuk! Kruiden doorzaaien in de wei geeft idd niet zo'n goed resultaat.
In deze blog staat beschreven hoe je succesvol een strook kunt aanleggen:
https://www.ukies.nl/zaaien/een-kruiden ... -aanleggen

Als je kruiden wilt zaaien kun je dat het beste tussen eind augustus en oktober doen. Aanplanten van struiken vanaf november. Dus je hebt nu nog alle tijd voor een goede voorbereiding :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:18

Kendra schreef:
boedjang schreef:
Krul wilg.

Zoiets bedoel ik. Hoe hoog heb je de paaltjes? Want ze moeten er bij kunnen, maar er niet spontaan instappen natuurlijk...
En hoe lang heeft het geduurd voordat er ook echt iets te snacken viel? Van liberia begrijp ik dat haar plan 3 jaar duurt, ik wou eigenlijk wel iets sneller :-).

Duurde wel even hoor. De 1e keer hadden we mini takken van een wilg dat duurt 3 jaar voor t wat is. Van die bomen hebben we flinke takken afgehaald en daar heb je direct iets aan. Wij hadden gewoon hoge palen en dan soms mocht de snackbar open.
Afbeelding

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:22

De kruidenmix die wij onder de aan te planten knabbelstruiken/bomen zaaien bestaat oa. uit: vlas, rode klaver, witte klaver, esparcette, weegbree, duizendblad, margriet, kamille, basterdklaver, wikke, luzerne en meisjesogen. Is meerjarig en niet vorstgevoelig.
Op dit moment staat er op deze strook nog mais. Na de oogst wordt het geploegd en diep gekopegd. Daarna worden de kruiden gezaaid. Medio november/december gaan de knabbelstruiken/bomen de grond in.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:27

liberia schreef:
De kruidenmix die wij onder de aan te planten knabbelstruiken/bomen zaaien bestaat oa. uit: vlas, rode klaver, witte klaver, esparcette, weegbree, duizendblad, margriet, kamille, basterdklaver, wikke, luzerne en meisjesogen. Is meerjarig en niet vorstgevoelig.
Op dit moment staat er op deze strook nog mais. Na de oogst wordt het geploegd en diep gekopegd. Daarna worden de kruiden gezaaid. Medio november/december gaan de knabbelstruiken/bomen de grond in.

Super dankjewel ga eens kijken heb een aantal van die kruiden al liggen

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:33

Leuk topic, en ervaringen over verschillende struiken en kruiden te lezen
zie mijn onderschrift ook een topic ...
(waar de vaart een beetje uit is door vooral buiten ermee bezig te zijn,
want alles groeit en bloeit in dezelfde tijd ... :o )

liberia schreef:

Rode klaver heeft een risico en de
Basterd klaver is een giftige klaver voor paarden.
De bastard klaver heb ik nu ook in mijn wei, is overgekomen vanuit de wei van de buren
en het verschil met witte klaver is moeilijk te zien ...

Groet Karin.

Afbeelding
zelf bovenstaande foto van internet gemaakt - geen bron bekend

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:28

Leuk topic voor inspiratie :)

Mijn paarden snacken van de meidoorn en de appelboom (de takken/bladeren, ding krijgt niet de kans om appels te ontwikkelen) en krijgen regelmatig wilgentakken. Ook heb ik nu een overvloed aan brandnetel ( :') ) wat ik ze regelmatig gedroogd geef. Maar heb nog een overwoekerd stukje grond over, leuk idee om daar eetbare kruiden voor paarden te zaaien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:37

Mochten jullie eetbare bloemen en kruiden willen zaaien, zie onderschrift O:)
Al is het nu wel wat laat in het jaar voor zaaien. En struiken kun je vanaf oktober vaak met kale wortel kopen. Stuk goedkoper en meer kans op overleven dan nu in de zomer.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:23

De Hazelaar in mijn tuin word ook vakkundig aan 1 kant door de paarden gesnoeid.Ze krijgen er ook takken met blad van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:00

Daihyo schreef:
Mochten jullie eetbare bloemen en kruiden willen zaaien, zie onderschrift O:)
Al is het nu wel wat laat in het jaar voor zaaien. En struiken kun je vanaf oktober vaak met kale wortel kopen. Stuk goedkoper en meer kans op overleven dan nu in de zomer.

Dank, leuke site! Dit zijn eenjarige mengsels die je in het voorjaar zaait?
En zaai je die dan tussen de struiken die meer jaren meegaan?

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

liberia schreef:

In welke regio is dit en hoe heet het project? Wij gaan volgend jaar ook aan de slag met een track en ik wil dan ook graag een strook zoals jij die nu omschrijft. Mag je ook via pb laten weten :)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik zit in de Hoeksche Waard. Project waar ik aan meedoe is gesloten, maar onze gemeente heeft een budget voor iedereen die inheemse planten/struiken wilt planten (klimaatadaptie). Op hun site is een lijst met inheemse soorten, waaruit je zelf kunt kiezen. Bij het planten van drie of meer inheemse bomen/struiken wordt 100% vergoed.

Inderdaad zijn sommige klaversoorten die ik zaai niet gezond voor paarden. Bedoeling is dat ze er niet van eten, ze worden nu gezaaid om het onkruid te onderdrukken. Tegen de tijd dat de paarden van de bomen/struiken mogen snoepen, is het de bedoeling dat de bomen/struiken de onderbegroeiing verdrongen hebben.