Hooi 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Hooi 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 17:20

We hebben vandaag het hooi laten verpakken. Is gewoon de helft minder opbrengst dan vorig jaar deze tijd :(
Het is een schitterende zomer maar veel te lang droog.
Denk dat er weer schaarste gaat komen en de prijzen uiteraard weer omhoog gaan.
Meer Bokkers die onlangs gehooid hebben?

Paardenfan25

Re: Hooi 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:45

Hier groeit het na hooien ook niet meer. Gaan niet voor tweede ronde, paarden mogen er nu op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:46

[VSW] Hooien dit seizoen

Op zich gaat het hier (midden van het land) nog redelijk, maar we zijn nog niet aan hooien voor de paarden toegekomen. Voor de koeien is de opbrengst redelijk, maar wel minder dan andere jaren. Vorig jaar was ook drama trouwens, toen was het veel te lang nat

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:50

Hier minder balen maar wel een keer extra hooien als het weer zo mooi aan houd.
Na het maaien ook prachtig groen.

Wel zien we een erg groot verschil. De weide die vorig jaar opnieuw is ingezaaid, volledig. Onkruid vrij is. Ingezaaid met paardenmengsel. Bemest met drijfmest. Is echt ge-wel-dig. Veel meer hooi, rijk en troep vrij. Management doet dus exht 3 kwart van de opbrengst.

Onze andere stukken ook met drijfmest, sinds we dst doen echt meer opbrengst. Maar er zit nog meer onkruid in. Waar dat groeit, groeit geen gras.

Wij hebben over t algemeen niks te klagen dit jaar gok ik. Zitten op veengrond dus zijn vrij nat.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:52

Hier ook wat minder maar wel tevreden, 2e snee zit in de baal. Wij hebben voordroog. Misschien kunnen we nog een 3e keer maaien en pakjes maken

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:18

Hebben jullie het al laten testen? Mij is verteld dat het wat analyse betreft heel anders uitpakt dan andere jaren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:28

De eerste analyse die mij gedeeld werd was heel hoog in suiker. En dat terwijl alle omstandigheden goed leken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 18:37

Cioccolato schreef:
Hier minder balen maar wel een keer extra hooien als het weer zo mooi aan houd.
Na het maaien ook prachtig groen.

Wel zien we een erg groot verschil. De weide die vorig jaar opnieuw is ingezaaid, volledig. Onkruid vrij is. Ingezaaid met paardenmengsel. Bemest met drijfmest. Is echt ge-wel-dig. Veel meer hooi, rijk en troep vrij. Management doet dus exht 3 kwart van de opbrengst.

Onze andere stukken ook met drijfmest, sinds we dst doen echt meer opbrengst. Maar er zit nog meer onkruid in. Waar dat groeit, groeit geen gras.

Wij hebben over t algemeen niks te klagen dit jaar gok ik. Zitten op veengrond dus zijn vrij nat.

Dit doen wij elk jaar maar het is nu toch echt een heel pak minder wat er aan gras stond.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:40

Lindsey_99 schreef:
Hebben jullie het al laten testen? Mij is verteld dat het wat analyse betreft heel anders uitpakt dan andere jaren.

In die 22 jaar nog nooit gedaan :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:49

Hier in het zuiden meer hooi dan anders. Geen reden tot zorg in elk geval. Daarnaast veel stoppende melkveehouders, dus zal veel grasland vrij komen waarbij de vraag naar gras daalt. Hier geven de verkopende partijen juist aan dat er geen schaarste is.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:01

Ik heb mijn hooi ook laten testen. Waar het andere jaren altijd laag was is het nu hoog in suiker.
en eiwit lager dan andere jaren.
De rest van de uitslagen zijn gelijk.
Ik heb de eerste snee binnen en is vergelijkbaar qua aantal pakjes dan andere jaren.
Het gras wat nu nog groeit mogen mijn pony's deze winter opeten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 20:07

Ik moet er wel bij vermelden het hier de 2e snee is.

Ik heb het hooi in de 10 jaar dat we hooien ook nog nooit laten testen.
Heb ook nooit problemen als in spier of dunne poep bij mijn paarden gehad.
Heb er gemiddeld 7 van de 11 thuis staan varierend van jong naar oud allen Quarters.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:10

MarjanB schreef:
Hier in het zuiden meer hooi dan anders. Geen reden tot zorg in elk geval. Daarnaast veel stoppende melkveehouders, dus zal veel grasland vrij komen waarbij de vraag naar gras daalt. Hier geven de verkopende partijen juist aan dat er geen schaarste is.

Jup :j

En zelf ook ongeveer net zoveel van de 1e snede gehaald als vorig jaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:46

Lindsey_99 schreef:

Ik ben op de uitslag aan het wachten. Klein perceel, zijn 60 baaltjes af gekomen. Staan normaal schapen op en is niet bemest en verschillende arme grassoorten. Ben heel benieuwd wat er uit komt.