PSSM paard houden in Zweden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

PSSM paard houden in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 18:47

Hi bokkers, en dan specifiek de zweedse bokkers!

Wij spelen met het idee om in de toekomst naar Zweden te verhuizen, en dan vooral met een flinke lap grond. Mijn merrie geniet nu van een leventje als een godin in Frankrijk, maar het idee van paard aan huis klinkt natuurlijk ook heerlijk <3

Helaas had google het antwoord niet voor me, dus hopelijk de zweedse bokkers wel! Hoe schatten jullie de kansen om een paard met PSSM aan huis gezond te houden in Zweden? Is de grond/het gras van nature heel rijk of juist niet?

Ze staat nu in Frankrijk in een grote kudde en doet het ontzettend goed op het arme franse gras en hooi, dus als het in Zweden minder goed te realiseren is blijft ze natuurlijk in Frankrijk en moet ik dan maar een keer per jaar 20+ uur rijden :')

Neon

Re: PSSM paard houden in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:22

Bokker Lyona zit in zweden en heeft een quarter met pssm… ik zou die eens contacteren als ik jou was…

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 18:15

Bedankt voor de tip!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:46

Quir woont ook in Zweden en weet heel veel over voeding :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:55

Bij Pssm is veel beweging essentieel en daar heb je in Zweden wel goede kansen voor. :j
Waar ik mij wel zorgen om zou maken is de temperatuur.
Mijn paard met Pssm had in de Nederlandse winters dekens op tot 600 gram en ondanks dat de winters in (het binnenland van) Zweden een stuk droger en fijner zijn, wordt het toch wel erg koud.
Ik woon zelf in midden-Zweden en de temperaturen gaan hier tot -20/-30 en ik kan me voorstellen dat dat voor een paard met een spierziekte niet zo makkelijk is als voor een paard zonder deze ziekte.
De winters in Frankrijk zijn toch een stuk milder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:40

Als je het aan huis hebt kun je het precies zo inrichten dat het past dus dat maakt niet echt uit in welk land. Je kunt dan immers je eigen gras inzaaien.
Echter heb je dan waarschijnlijk geen kudde aan huis en heb je wellicht weer een humeurig paard dat haar paddock maatje niet kan uitstaan. Dat is een groter risico.

Ik zou zeggen: ga eerst maar eens verhuizen. Wie dan leeft wie dan zorgt. Net zo goed gaan er nog jaren overheen.