Manegevlakker achter zitmaaier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Manegevlakker achter zitmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 17:48

Wij hebben onlangs een manegevlakker aangeschaft die ook achter een zitmaaier zou moeten kunnen. We willen er de track en de bak mee slepen om die egaal en onkruidvrij te houden.
In de praktijk valt het nu toch een beetje tegen.

De zitmaaier trekt de vlakker wel, maar hij rijdt zich toch regelmatig vast. Dan spinnen de achterwielen en komt hij niet meer van zijn plaats zonder de vlakker even helemaal vrij van de grond omhoog te draaien.
Vooral in de bak (gekeerde zandbodem) heeft hij het moeilijk, zelfs als we de vlakker maar relatief licht over de ondergrond laten gaan.

Onze zitmaaier is een HUSQVARNA R214T, met achterwielaandrijving, 2 cilinders en 15,5 pk.

Nu twijfelen we of we zullen kijken naar een zwaardere zitmaaier of toch beter kunnen kijken naar iets als een minitractor.
Maar voor het maaien van ons terrein is die zitmaaier echt wel handig.

Hoe zijn jullie ervaringen met een manegevlakker achter een zitmaaier?
Lukt dat bij jullie wel goed? En zo ja, wat voor zitmaaier heb je dan?
Laatst bijgewerkt door MarjaR op 10-07-25 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Manegevlakker achter zitmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:50

Ik rij me met mijn tractor met 26 PK op achterwielaandrijving al regelmatig vast in de bak, zonder vlakker erachter. De 4 wiel aandrijvingsfunctie is echt wel een must, ik gok dat daar het probleem zal zitten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:27

Ik had een mini sleepje gemaakt achter de zitmaaier en reed me ook regelmatig vast. Wij hebben een minitrekker gekocht.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:35

Toen we het huis waar we nu wonen kochten, stond daar een groot uitgevallen zitmaaier met een bloter en een sleep, maar dat werkte niet zoals we wilden. We hebben dus ook snel gekozen voor een kleine 25 pk trekker met een goede sleep erachter en een voorlader. Daar hebben we heel veel plezier van, die rijdt zich nooit vast en we kunnen er gelijk mooi de mesthoop mee opsteken.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:39

Je rijd een zitmaaier uiteindelijk ook kapot met het slepen/trekken van dingen. Hier zijn ze niet voor gemaakt.

Ik zou toch kijken naar een kleine tractor. Het geeft ook tractoren aar een maaiblad onder kan.
Zelf in het bezit van een iseki tm3160 met deze optie

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:53

Ons werd het door de plaatselijke landbouwhandel sterk afgeraden om te slepen met een zitmaaier. We hebben een trekker voor de rijbaan

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 20:08

We zullen het ook eens overleggen met de leverancier van onze zitmaaier. Die verkoopt ook minitractoren en quads, hopelijk ook tweedehands.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:26

Met een minitrekker kun je de bak wel redelijk vlakken met een weidesleep, maar wil je de hoefslag vlaktrekken met een kantploeg achter de trekker, dan red je het niet met een minitrekker, weet ik uit ervaring. Nou hadden wij geen 4x4, dat scheelt nog wat, maar zand is gewoon heel erg zwaar. We hebben een grotere trekker gekocht (een John Deere 3520, ook geen gigantisch grote, maar wel echt veel meer trekker dan de Kubota minitrekker die we hiervoor hadden), ook omdat we er grote hooibalen mee wilden kunnen tillen, en nu gaat het vlakken van de bak, inclusief de hoefslag rechttrekken met een kantploeg perfect!

Ik snap dat zo'n trekker niet is waar je naar op zoek bent, maar wel even om aan te geven dat we pas met deze trekker echt goed de bak kunnen onderhouden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 22:32

De bak wordt hier niet of nauwelijks gebruikt om in te werken. Hij staat altijd open en maakt feitelijk deel uit van de dagelijkse loopruimte van de pony's.
Maar ik wil 'm wel zo vlak en onkruidvrij mogelijk houden.