Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liannetje86 schreef:Iemand heeft dit bij mijn pony voorgesteld, lekker 1x per week op buitenrit toen hij eigenlijk met pensioen stond... (Werd af en toe nog lekker voor een stap/draf ritje, niet al te groot rondje) meegenomen. Of wat rondstappen met kleine kinderen in de bak (En er dan iemand langs) en heb tegen diegene nee gezegd. Maar dat was ook omdat die dan lekker 1,5 / 2 uur door het bos zouden scheuren, uitstappen was het stukje (400m) van het bos naar de stal... En toen dacht ik ook, dan heb ik de dag erop een paard met spierpijn, is ie weer goed, gaan we weer van voorafaan... + Ik vertrouwde ze niet met mijn pony)
Ik vind 1x per week meteen 1,5 uur wel lang, ook al staan ze buiten... Persoonlijk zie ik het liever anders.. (Zeg niet dat het niet kan, afhankelijk van meerdere factoren natuurlijk)
Ibbel schreef:Hmmm. Ik ben kennelijk de uitzondering dat ik denk dat dit niet fair is naar je paard toe.
Zou je zelf 1x per week 5 km gaan hardlopen (of zelfs maar 10 km gaan wandelen) en verder niet trainen met als argument, ik loop toch heen en weer in mijn huis/op het werk, en een rondje door de supermarkt?
Dit is overigens precies waarom een fokker van recreatie-gangenpaarden die ik ken zegt: een recreatiepaard moet nog gezonder zijn dan een wedstrijdpaard. Een wedstrijdpaard wordt optimaal getraind en gemanaged, een recreatiepaard wordt op onregelmatige basis opeens uit de wei getrokken en moet dan een flinke buitenrit rijden zonder verdere training.
Oftewel: als je 1x per week een buitenrit van anderhalf uur wilt rijden dan moet je je paard wel eerlijk trainen en door de weeks ook nog 2x wat doen...
capopjekop schreef:Daarom mijn vraag hoe die rit eruit ziet. 10 kilometer wandelen kan ik als mens prima aan ongetraind. 5 kilometer ongetraind rennen dan heb ik een aantal dagen spierpijn. Dus voor mij zit er veel verschil in hoe intensief die rit is.
Voor m'n eigen pony houdt ik 2 a 3x per week werken aan. En als ze maar 1x gereden is dan pas ik de keer erop het werk erop aan. Of ik longeren tussendoor
Kidde schreef:capopjekop schreef:Daarom mijn vraag hoe die rit eruit ziet. 10 kilometer wandelen kan ik als mens prima aan ongetraind. 5 kilometer ongetraind rennen dan heb ik een aantal dagen spierpijn. Dus voor mij zit er veel verschil in hoe intensief die rit is.
Voor m'n eigen pony houdt ik 2 a 3x per week werken aan. En als ze maar 1x gereden is dan pas ik de keer erop het werk erop aan. Of ik longeren tussendoor
Stap, draf en galop zie ik wel staan in de OP