Hoe weide het beste indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Hoe weide het beste indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 20:19

Hoi allemaal,

Ik beschik over ruim een hectare weide voor mijn 4 paarden (KWPN, rond de 170cm). Hoe zouden jullie aanraden dit stuk te verdelen? 2 grote weides en om en om of beter in 3 of 4 kleinere stukjes en waarom?

Wil graag dat er zo veel mogelijk ‘opbrengst’ is van de weide, paarden doen het namelijk gewoon beter op gras dan hooi. Ze staan overigens gewoon met zijn vieren bij elkaar.

Bedankt vast!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:33

Ik zou in tweeen delen dan hebben ze meer ruimte om te rennen en dat kan mogelijk (gas)koliek voorkomen.En meer ruimte om een beetje privé te kunnen staan.

Nibbit

Re: Hoe weide het beste indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:49

Ik zou 3 stukken doen, dan kan het weer een beetje groeien tussendoor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:55

Ik zou drie stukken doen en dan steeds doorschuiven :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:05

Wij hebben 1,5ha voor 4 paarden (3,5) en hebben geen vaste indeling. Zelfde doel: paarden zo veel mogelijk gras kunnen laten eten jaar rond.
Wij werken met verplaatsbare weides met haspelpalen, binnen een vaste buitenomheining. Dan kun je veel beter de weide optimaal benutten.
We kunnen zo de paarden steeds een strook vers gras geven en aan de andere kant weer een stuk wei sluiten om weer te laten aangroeien.
De weides zien er onopvallend maar netjes uit omdat we met draad werken en groen paaltjes. (ik gruw altijd van die wapperende doorhangende linten met witte paaltjes)

En belangrijkste voordeel: bemesten, kalken en maaien gaan veel makkelijker. Binnen een half uur hebben we de hele wei leeg getrokken en kan de boer of loonwerker zijn werk fatsoenlijk doen. Als ze steeds langs een omheining moeten rijden krijgen je hele stroken die nooit bewerkt worden. En bij een vaste omheining maken de paarden meer looppaadjes en vaste mest plekken, wat ook niet heel bevorderlijk is voor je gras.
Opbouwen van een wei een zelfde verhaal. Binnen een half uur hebben we weer een fatsoenlijke wei uitgezet met stroom en poorten.

Je hebt wel fatsoenlijk materiaal nodig. Met degelijke haspel palen en eventuele hoekpalen. Maar dan kun je ook zo ongeveer overal een nette weide uitzetten.
natte plek? Gewoon omzeilen.
Warm weer? we zetten ze in de schaduw of juist op de wind etc.

Wij zijn begonnen met 2 van deze palen. Die zorgen er voor dat je in lengte kunt variëren, makkelijk 'strak' kunt zetten en ook heel snel weer alles opruimt.
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:50

pol013 schreef:
Wij hebben 1,5ha voor 4 paarden (3,5) en hebben geen vaste indeling. Zelfde doel: paarden zo veel mogelijk gras kunnen laten eten jaar rond.
Wij werken met verplaatsbare weides met haspelpalen, binnen een vaste buitenomheining. Dan kun je veel beter de weide optimaal benutten.
We kunnen zo de paarden steeds een strook vers gras geven en aan de andere kant weer een stuk wei sluiten om weer te laten aangroeien.
De weides zien er onopvallend maar netjes uit omdat we met draad werken en groen paaltjes. (ik gruw altijd van die wapperende doorhangende linten met witte paaltjes)

En belangrijkste voordeel: bemesten, kalken en maaien gaan veel makkelijker. Binnen een half uur hebben we de hele wei leeg getrokken en kan de boer of loonwerker zijn werk fatsoenlijk doen. Als ze steeds langs een omheining moeten rijden krijgen je hele stroken die nooit bewerkt worden. En bij een vaste omheining maken de paarden meer looppaadjes en vaste mest plekken, wat ook niet heel bevorderlijk is voor je gras.
Opbouwen van een wei een zelfde verhaal. Binnen een half uur hebben we weer een fatsoenlijke wei uitgezet met stroom en poorten.

Je hebt wel fatsoenlijk materiaal nodig. Met degelijke haspel palen en eventuele hoekpalen. Maar dan kun je ook zo ongeveer overal een nette weide uitzetten.

Wij zijn begonnen met 2 van deze palen. Die zorgen er voor dat je in lengte kunt variëren, makkelijk 'strak' kunt zetten en ook heel snel weer alles opruimt.
[ Afbeelding ]

Maar hoe schuif je op zodat ze er wel nog inkunnen als je de achterkant meeschuift?

Ik heb een 9000 M² voor 2 trekpaarden en 2 rijpaarden, ze staan per twee.
De kleintjes hebben een 3500 M², met een track rondom en tussenin en drie kleinere stukken, de kleinere stukken zijn nog ruim genoeg om te starten met strookbegrazing, en nu het korter gegeten is ze per helft aan te bieden (drie dagen de ene helft, dan de andere helft erbij, dan naar het volgende stuk. Momenteel eten ze de tracks leeg, en dan mogen ze rouleren over de stukken, dus ieder stuk kan zeker 2 weken rusten.

De trekpaarden had ik twee grote stukken, maar prikpalen werken niet met de te droge grond.
Hier is er ook een track omheen, het ene stuk is inmiddels in 4 stukjes gedeeld, andere stuk volgt nog. Als ze na het korteten op elk stuk 4 dagen staan, kan ieder stukje 28 dagen rusten, eten ze het niet te kort af maar verspillen ze de boel ook niet door overal rond te gaan mesten.

Door de tracks kunnen ze wel lekker gaan rennen, en in de paddock hebben ze hun speelplaats.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 11:50

Bedankt voor de reacties tot zo ver! Ik heb nu twee grote stukken en twee kleine. Kleine zijn eigenlijk te klein vind ik. Kan die twee niet samenvoegen, want ze liggen niet bij elkaar. Kan wel de twee grote dus nog groter maken door de kleine er op aan te sluiten, dan dus twee weides van 0,5 ha ongeveer. Twijfel alleen of ik dan nog genoeg kan afwisselen. Hoe zien jullie dit?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:54

Ik heb drie stukken, eentje dient ook als bak, en vandaaruit is er toegang tot beide weides. Ik heb altijd de combi van bak plus 1 van de weides. (schuilstal staat ook in de bak). Als het erg nat is (ik zit op kleigrond) krijgen ze alleen de bak, maar vrijwel altijd ook een weide.

Kun je geen tussenstuk maken, desnoods in een andere vorm /driehoek, L-vorm oid) , zodat je meer vrijheid in het gebruik hebt?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:41

Gewoon met prikpalen werken, superhandig om weides door te spannen of stukken af te sluiten. Je maakt ze dan zo groot en klein als je wilt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:45

Duhelo schreef:
pol013 schreef:

[ Afbeelding ]

Maar hoe schuif je op zodat ze er wel nog inkunnen als je de achterkant meeschuift?

.

2 van bovengenoemde palen en daartussen een poort maken. Je kunt gewoon oogjes (met boutje) op deze palen schroeven.
Dan zit je opening eerst links in de wei, uiteindelijk rechts, en dan schuif je hem weer op zodat de opening weer links zit.
Zwart zijn 2 rollen, roze de poort en groen een vaststaand punt in je wei ter referentie. Als je de rollen bij de poort laat samenkomen hoef je ze pas bij het laatste plaatje weer te verplaatsen.
En dat is (in zandgrond) onder normale omstandigheden een fluitje van een cent waar je geen gereedschap bij nodig hebt. Alleen nu het zo droog is, moet ik mijn vriend inschakelen. Die heeft 25kg meer gewicht in de strijd te gooien.

Afbeelding