Het leed dat hoefsmid vinden heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Het leed dat hoefsmid vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 17:23

Mijn pony's worden nu op de kliniek bekapt en mijn bevangen shet wordt daar ook beslagen met een breakover beslag. Daar doet hij het super goed op, hij is al weer tijden lekker aan het werk. Maar nu hoorde ik daar dat de smeden eind van het jaar stoppen met het werk op de kliniek.

Ik raak nu al enigszins gestresst omdat ik dan een nieuwe smid moet zoeken. In het verleden heb ik wel al ervaring gehad met slechte smeden. Maar hoe weet je nou van te voren dat je een kundige smid te pakken hebt? Vooral bij die shet kan slecht bekappen voor een terugval zorgen.

Ik dacht wellicht kan ik weer naar de lingehoeve terug gaan, mss hebben ze inmiddels een nieuwe smid (een van die slechte ervaringen was daar een aantal jaar terug namelijk). Maar dan kijk ik op hun website en dan zie ik daar open teenijzer staan. Dus dat wordt hem dan niet voor mij.

Als ik dan rondvraag bij mijn paardenvriendinnen dan hebben zij allemaal smeden die eerder aan het afbouwen zijn met klanten dan nog nieuwe klanten aannemen. En als je de smeden zelf spreekt dan zijn ze uiteraard allemaal overtuigd van hun eigen werk. Dus ik vind het enorm lastig om kundige mensen te vinden (niet voor niks dat we nu iedere keer 120 km enkele reis maken).

Hoe pakken jullie het aan? Zijn er verder nog meer klinieken met goed aangeschreven smeden?

Bowo

Re: Het leed dat hoefsmid vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:27

Ik zou je huidige smeden vragen wie zij aanraden. Die zullen waarschijnlijk smeden aanraden met een soortgelijke gedachtegang en werkwijze

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 17:30

Ja dat heb ik gedaan, maar daar moest ie over nadenken. En ik heb ook gevraagd of er al opvolging is. De kliniek moet natuurlijk ook een smid hebben als ze stoppen. Nu had ik deze keer niet mijn eigen smid, maar zijn broer. Dus ik ga het sowieso nog even navragen de volgende keer als ik mijn eigen smid weer heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:54

De goede deskundige smeden zitten vol. Het is idd drama. Ik welke regio zoek je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:09

Stoppen die smeden helemaal met het smidswerk of alleen op die kliniek ??
Want als ze alleen op de kliniek stoppen doen ze waarschijnlijk nog wel hun klanten buiten de kliniek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 18:14

DubbelFun schreef:
Stoppen die smeden helemaal met het smidswerk of alleen op die kliniek ??
Want als ze alleen op de kliniek stoppen doen ze waarschijnlijk nog wel hun klanten buiten de kliniek.

Ja de leuke klanten willen ze nog wel thuis gaan doen. Volgens mij val ik daar wel onder, maar m'n pony is dus naast klein ook een draak op vreemd terrein. Ik noem hem altijd gekscherend z'n favoriete cliënt. Dus dat is nog even afwachten of hij m'n pony wil doen. Hij wordt ook altijd gesedeerd, daarom is op de kliniek het makkelijkst.

@babootje: ik zit zelf tussen nijmegen en tiel in. Maar een stukje rijden is geen probleem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:15

Werken ze niet gewoon door aan huis?

Ik ben er ook lang naartoe gegaan.
Uiteindelijk bleek er veel verschil te zitten tussen de broers (ik zag het verschil tussen de heren eerst niet, hahaha! Maar dus wel in hun werk) Op de lange termijn werd het ook minder, langere tenen en meer breuk op de verzenen.

Ze zijn goed. Maar zeker niet heilig. Andere kundige smeden zijn wel erg lastig te vinden.

In welk landsdeel woon je?

Zou het ook een optie zijn het roer om te gooien en naar een andere voetbescherming toe te gaan?
Dit bevalt mij erg goed.
Ik weet uiteraard dat deze je levend fileren wanneer je plakbeslag of hoefschoenen oppert, hahahaa!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:21

Ik heb het idee dat we dezelfde smid hebben...een andere kundige smid vinden is inderdaad een drama. Wij rijden,al jaren, elke 10 weken vanuit kop Noord-Holland naar deze smeden..
Ik zou niet weten bij wie we straks terecht zouden kunnen als ze stoppen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:29

Ik snap niet helemaal wat je over de lingehoeve zegt eerlijk gezegd.
Heb je de smid daar zelf gesproken en dat is het ijzer dat ze willen gebruiken? Of heb je dit zelf gevonden?

In mijn ogen zijn ze kundig en weten echt meer dan 1 oplossing te vinden.
Ik zou dus eerst bellen alvorens je ze direct af schrijft. Met ons zijn toen meerdere opties besproken, in samenspraak met het artsen team en intercollegiaal overleg.

Verdoving tijdens het bekappen vind ik best heftig bij hoefbevangenheid, of gevoeligheid daarvan. Elke 6 tot 8 weken dus een verdoving wat door de darmen heen moet. Kan je niet eerst gaan kijken wat er mogelijk is om het voor elkaar te krijgen om dit zonder verdoving te doen? Hoefbevangenheid is zo complex en hangt van veel factoren af - verdoving supplementen valt niet in het kopje positieve factor zeg maar.

Is het vuur/vonken/rook te spannend voor je shet? Heb je dan al eens gedacht aan plakijzers? Ze waren destijds, ruim een jaar geleden, misschien wel 2, bezig met op maat gemaakte platijzers printers, dus met alle speciale verzoeken er in. Geen idee hoe ver ze daar nu mee zijn.

Ook iets wat heel erg onderschat wordt bij bevangenheid zijn, hormonale disbalans en stress. Wellicht iets om te onderzoeken waardoor het bekappen ook voor jou minder spannend wordt, mocht je smid toch uitvallen.

Ik zou inderdaad bij je eigen smid navragen ipv zijn broer. Wie weet zit je voor niets in paniek en kan je gewoon door hem bekapt blijven worden ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:54

Heb je Pieter (Heiden) al gevraagd? Ik weet zeker dat ze die bij de kliniek zullen adviseren. Hij is toch wel een van de beste uit de regio.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:04

Deze smeden roepen al jaren dat ze stoppen, dus inmiddels zullen ze dat ook wel doen. Een andere smid aanbevelen zal de aardige broer misschien nog wel doen. De andere vindt voornamelijk zichzelf geweldig en de rest van de wereld prutsers, dus daar verwacht ik niet direct een tip van :o . Succes, want het vinden van een smid voor een shetje valt sowieso niet zo mee heb ik weleens begrepen, hopelijk vind je snel een goede!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 19:44

KellyR schreef:
Ik snap niet helemaal wat je over de lingehoeve zegt eerlijk gezegd.
Heb je de smid daar zelf gesproken en dat is het ijzer dat ze willen gebruiken? Of heb je dit zelf gevonden?

In mijn ogen zijn ze kundig en weten echt meer dan 1 oplossing te vinden.
Ik zou dus eerst bellen alvorens je ze direct af schrijft. Met ons zijn toen meerdere opties besproken, in samenspraak met het artsen team en intercollegiaal overleg.

Verdoving tijdens het bekappen vind ik best heftig bij hoefbevangenheid, of gevoeligheid daarvan. Elke 6 tot 8 weken dus een verdoving wat door de darmen heen moet. Kan je niet eerst gaan kijken wat er mogelijk is om het voor elkaar te krijgen om dit zonder verdoving te doen? Hoefbevangenheid is zo complex en hangt van veel factoren af - verdoving supplementen valt niet in het kopje positieve factor zeg maar.

Is het vuur/vonken/rook te spannend voor je shet? Heb je dan al eens gedacht aan plakijzers? Ze waren destijds, ruim een jaar geleden, misschien wel 2, bezig met op maat gemaakte platijzers printers, dus met alle speciale verzoeken er in. Geen idee hoe ver ze daar nu mee zijn.

Ook iets wat heel erg onderschat wordt bij bevangenheid zijn, hormonale disbalans en stress. Wellicht iets om te onderzoeken waardoor het bekappen ook voor jou minder spannend wordt, mocht je smid toch uitvallen.

Ik zou inderdaad bij je eigen smid navragen ipv zijn broer. Wie weet zit je voor niets in paniek en kan je gewoon door hem bekapt blijven worden ;)

Dat staat op hun site. Daar staan voorbeelden van beslag. Dat in combinatie met m'n eerdere negatieve ervaring met een smid daar geeft geen vertrouwen. De tanden laat ik overigens wel door hun artsen doen. Daar ben ik wel tevreden over.

Mijn shet is gewoon een onwijze zenuwenpees. Hij hangt heel erg aan mijn andere pony. Dus hij begint al gestresst te doen zodra zij van de wachtstal naar de bekapplaats gaat. En als hij daarna zelf aan de beurt is dan is het al een wonder als hij op 4 benen blijft staan. Thuis kan ik alles met hem en ik ben ook express situaties aan het oefenen dat m'n andere pony weg gaat en voeten optillen op andere plaatsen dan thuis. Maar het grote verschil is dat ik thuis rustig ben en hem vertrouwen kan geven. Maar tijdens zo'n dag naar de kliniek ben ik zelf ook altijd wat gespannen (vooral voor het reizen) dus dan heeft ie minder aan mij. Het scheelt wel iets als ik m'n merrie bij de bekapplaats laat staan. Maar er moet wel veilig gewerkt kunnen worden. Dus het is kiezen uit 2 kwaden helaas.

xmarliez schreef:
Heb je Pieter (Heiden) al gevraagd? Ik weet zeker dat ze die bij de kliniek zullen adviseren. Hij is toch wel een van de beste uit de regio.

Nee, maar ik zie dat hij op 20 minuten afstand zit. Dat is het onderzoeken wel waard

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:54

Bij gebrek aan iemand aan huis kan je altijd zolang naar het SMDC rijden, dat is voor jou nog te doen qua afstand en kunnen ze ook sederen.

Verder weet ik ook niemand. Mij smid zit in de lappenmand en zijn vervanger ook. Daar weer de vervanger van is geweest en nu loopt mijn ruin al 3 weken op eieren. Ik hoop dus dat mijn eigen smid snel weer kan, maar die is ook aan het afbouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 20:02

Die was ik met googlen ook tegen gekomen idd. Dat is een half uurtje rijden. Dus die houd ik zeker in m'n achterhoofd.

Hopelijk is je smid weer snel terug. Het levert toch veel stress op als je paard niet goed loopt en je moet je behelpen

Ikke202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:05

Hier juist erg goede ervaring bij de lingehoeve. Als het de 'broers' zijn die ik denk dat je bedoelt wij zijn juist overgestapt naar de Lingehoeve. Zeer kundige en ervaren smid nu met erg veel geduld.(paard was door nare ervaring totaal niet de makkelijkste en werd gewoon gesedeert. kan inmiddels zonder sedatie gedaan worden).

Zou. Niet blindstaren op de site maar ze gewoon even bellen en overleggen met de smid
Laatst bijgewerkt door Ikke202 op 08-07-25 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:06

Eerder iemand zoeken die bekend is met hoefbevangen minis. Niet iemand die 0 vakkennis hierin heeft. Weet niet van waar je precies bent? Ik ken wel enkele smeden maar dit geld dan voor België. Ik kom wel tot Nederland, maar doe dan weer geen ijzers. (Momenteel)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:05

SMDC zou ik trouwens ook aanraden. Maar Lingehoeve ook hoor, Lodewijk zit daar toch? Of is het nu een ander? Ik weet dat Lodewijk bij SMDC eerst deed vervangen als de huidige smid weg was. Ik heb met beide goede ervaringen.

Voor een ‘gewoon goede smid’ zonder hele speciale wensen ken ik nog wel iemand uit de buurt. Maar die ik al genoemd heb is ook een hele goede maar ging er dus vanuit dat je die al kende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:33

capopjekop schreef:
@babootje: ik zit zelf tussen nijmegen en tiel in. Maar een stukje rijden is geen probleem.

Daar ben ik niet zo bekend. Ik ben meer bekend in de regio Noord/Zuid Holland.
Lastig dilemma.
Qua verdoven. Gebeurt op de kliniek meestal ook, zeker bij paarden die wat lastig zijn. Dat snap ik ook want zo'n smid wil ook zn pensioen halen. Beetje sedatie is echt geen probleem. Belangrijker is dat de smid goed weet wat ie doet bij een bevangen paard.