Aanleggen rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby12345

Aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 13:14

Goedemiddag,

Wij hebben een woning gekocht en zijn ons aan het orienteren om een rijbak aan te laten leggen. Nu zit daar erg veel verschil in en zijn er veel opties. Nu denken we aan een rijbak van 20x40 ik denk dat dit groot genoeg zal zijn?

Wat zouden jullie ons aanraden of juist afraden.

Moska

Re: Aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:23

Bekijk eerst het bestemmingsplan van waar je gaat wonen, voor welke mogelijkheden je hebt en of je een vergunning moet hebben. Onderzoek de grondsoort waar je op zit en vraag verschillende offertes op en laat deze mensen ook langskomen.

Informeer ook vooral bij mensen in de buurt die al een bak hebben liggen wat zij precies hebben en wat de voor en nadelen zijn. Zelf ben ik ook bij reeds aangelegde bakken langsgegaan van de aannemer van mijn keuze om te kijken hoe het erbij lag.

Bedenk voor jezelf wat je belangrijk en prettig vindt en stel een budget vast. Als je Z rijdt is 20x60 fijn, maar 20x40 is natuurlijk de normale, prima bruikbare standaard maat (mijn eigen is 20x37, er was niet meer (logisch ingedeelde) ruimte. Maar wil je mennen, dan is een ander formaat wellicht handiger. Wil je de bak ook als paddock gebruiken of wil je een aparte paddock. Hoe wil en kun je draineren? Wil je snippers, tapijt, kokos, en en vloed bak (en mag dat ook van de gemeente) en hoe wil je gaan slepen?

Dat is zo ongeveer wat ik voor nu kan bedenken waar je op moet letten.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:07

Je moet er sowieso een vergunning voor hebben, en vaak krijg je die niet groter dan 20x40. Maar wat er allemaal mogelijk is, is per gemeente verschillend. Dus ik zou daar sowieso eerst naar gaan informeren. Mocht het mogen, zou ik er wel verlichting bij aanleggen, anders zijn de dagen wel heel erg kort in de winter. En een goeie sproei-installatie. Onze pomp is nu kapot en ik kan je vertellen dat je zonder goede mogelijkheid tot sproeien, met dit weer niet heel gelukkig wordt :\ . Hoe je gaat draineren hangt af van de bodemsoort. Zit je op zand of klei, dat maakt veel verschil.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:05

Idd vergunning aanvragen is de allereerste stap.

Bij mijn vorige wei mocht een piste niet. Een paddock mocht wel, die kan je dan eigenlijk net zo goed 20x40 maken en als rijbak gebruiken. Maar een omheining eromheen en ze bekijken het als rijbak.
Maar gewoon een stuk in de wei afmaken is ook vaak al goed te doen. Uiteindelijk groeit het gras niet meer als je het veelvuldig gebruikt.

Gaby12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 09:25

Bedankt voor de reacties! Heeft er iemand ervaring met zelf draineren? (Mocht je een vergunning krijgen).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:47

Eerst vergunning aanvragen. 20x40 is prima.

Zelf met schepje drainage aanleggen gaat hem niet worden. Maar je kan bijvoorbeeld een lokale loonwerker vragen de bak uit te graven, mooi waterpas te maken en sleuven voor de drainage te graven.
Zelf kan de dan de drainage pijpen leggen en als je slim bent maak je er gelijk een eb en vloed bak van en leg je dit ook zelf aan. Het is maar net hoe handig je bent en of je er tijd in wil steken.

Vrienden van mij hebben een hoop zelf gedaan bij hun eb en vloedbak, met echt goedkope oplossingen en na 20 jaar is hij nog supergoed.

Mijn tip is altijd eerst een lokale loonwerker vragen wat deze zou aanbevelen, zij weten precies de grondopbouw en wat er nodig is, soms is het omgooien van de grond al voldoende om een redelijke bak te krijgen als daar een mooie zandlaag ligt die goed afvoert. Zit je op klei wordt het een heel ander verhaal.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:16

Wij zijn onlangs begonnen met het aanleggen van een rijbak en maken dit de komende tijd af. We doen alles zelf.

- Eerst onderzoek doen naar het soort grond waar je op zit
- Vraag bij andere rijbakeigenaren en loonwerkers in de buurt hoe ze de bodem hebben opgebouwd, leer van hun keuzes en bepaal je eigen aanpak
- Bepaal waar je de rijbak zelf voor wil gebruiken (qua intensiteit, wedstrijdtraining enz)
- Bepaal het materiaal en maak een realistisch kostenplaatje
- Vraag een vergunning aan

Ik ben een recreatieve ruiter met koudbloedige e-pony's en wil vooral buitenritten maken. De bak is voor mij vooral voor grondwerk/loswerken/longeren en een beetje dressuur. Er zit een vereniging in de buurt, dus als ik wat intensiever wil trainen/lessen ga ik daarheen. Wel willen we het grote werk aan de rijbak bij voorkeur maar 1x doen, dus daarom wel gelijk goed. Wij zitten op kleigrond en bouwen de rijbak voornamelijk op met een zandkering tegen de palen. Het perceel is glooiend/aflopend, waardoor we eerst met puin het vlak hebben geleveld (met een midi-kraan), aangetrild en waterpas hebben gemaakt. Daarna folie en drainagebuizen (80mm), drainagezand (15cm) en toplaagzand (15cm).

Ik heb in de vergunning ook de lampen aangevraagd, ondanks dat ik die niet perse nodig vind. Dus die komen wellicht in een later stadium, maar dan is het iig alvast aangevraagd.

Als ik op zandgrond zat, had ik waarschijnlijk onderzocht of het keren van de grond misschien voldoende zou zijn. Dat scheelt echt zoveel in de kosten en de pensionstallen waar ik vroeger zat die dat hadden gedaan, hadden een prima rijbak voor mijn gebruik.