Alternatief voor hooinet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Alternatief voor hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:27

Hey allemaal, ik ben op zoek naar een alternatief voor een hooinet. Mijn paard wilt niet eten uit een hooinet. Wij gaan enkele keren per jaar op meerdaagse wedstrijd en dan krijgen de paarden hooi uit een hooinet. Maar mijn 1 paard wil er gewoon niet uit eten. Heb al een hooinet geprobeerd met hele grote mazen en zo een zak waar er 1 groot gat in zit. Maar uit beide wil ze niet eten en zou van de hele dag niets eten dan. Gewoon hooi op de grond eet ze wel maar dat is altijd zo een vuile bende in de stal dan. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:28

Zo'n bal met grote gaten misschien?

Of een hooi kussen op de grond?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alternatief voor hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:31

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:32

Speciekuip mee en daar het hooi in?
Of zo’n flexibele wasmand?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:49

Misschien stom, maar wat gebeurt er als je een hooinet thuis ophangt? Sommigen moeten even wennen en daar is vreemd terrein niet handig bij.
Die van mij eet wel uit het hooinet op de kar als hij een dag eerder thuis eruit gegeten heeft

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:52

ik zou ook kijken naar een speciekuip of flexibele wasmand
of wat voor bak / grote emmer dan ook maar. dat is wel gewoon open, maar knoeit wel minder.

thuis oefenen is ook een goeie tip

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:14

Wat is er precies vuil aan hooi op de grond? Als er wat hooi blijft liggen veeg je dat toch zo bij elkaar? Het is hooi. Geen plakkaat aan modder, mest of andere plakkerige troep.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:17

Koper schreef:
Wat is er precies vuil aan hooi op de grond? Als er wat hooi blijft liggen veeg je dat toch zo bij elkaar? Het is hooi. Geen plakkaat aan modder, mest of andere plakkerige troep.

als het tussen al het stro komt en de paarden het vertrappen en onder poepen wordt het dus niet meer opgegeten en is het eigenlijk zonde van het hooi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:19

Joltsje schreef:
Koper schreef:

als het tussen al het stro komt en de paarden het vertrappen en onder poepen wordt het dus niet meer opgegeten en is het eigenlijk zonde van het hooi

Ja, maar daarmee is het nog niet vuil. Dan is het gewoon hooi wat je mee uitmest met het stro. Net als hooi wat uit een hooinet valt.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:32

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:33

ellepel schreef:
Speciekuip mee en daar het hooi in?
Of zo’n flexibele wasmand?

Neemt veel plaats in die ik meestal niet meer over heb

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:34

Koper schreef:

Omdat het gemengd wordt met de krullen die dan in de stal liggen en ofwel eten ze dan de krullen mee op ofwel wordt het hooi niet meer gegeten en is het geldverspilling

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 22:38

Barvrouwke schreef:
Misschien stom, maar wat gebeurt er als je een hooinet thuis ophangt? Sommigen moeten even wennen en daar is vreemd terrein niet handig bij.
Die van mij eet wel uit het hooinet op de kar als hij een dag eerder thuis eruit gegeten heeft

In de zomer krijgen ze geen hooi en in de winter krijgen ze het hooi ook op de grond. Ik sta op een stalling en ben meestal niet meer op stal als het hooi gegeven wordt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:14

franteir schreef:
Koper schreef:

Omdat het gemengd wordt met de krullen die dan in de stal liggen en ofwel eten ze dan de krullen mee op ofwel wordt het hooi niet meer gegeten en is het geldverspilling

Wat simpel op te lossen valt door een hoek van de stal vrij te houden van bodembedekking. Dan kan die ook niet mengen met hooi (wat nog steeds ook op de grond terechtkomt als je wel een hooinet gebruikt. Was het maar zo simpel dat je met een hooinet geen hooi meer op de grond hebt liggen).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:34

Ik zou het gewoon in een hoek van de stal op de grond leggen als hij dan wel eet, dan is het opgelost. Je wilt toch dat ze eten als ze ergens anders zijn.
Evt gewoon kleinere porties voeren en gewoon wat vaker per dag.

Mijn paard at thuis altijd prima uit een hooinet maar wilde dat ergens anders ook niet, los op de grond wel, dus dan maar op de grond.