Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:02

Ik ben heel benieuwd welke regels er gelden op zeer kleinschalige privéstallen die toevallig een pensionklant (of twee) hebben.

Afbeelding

Heb je een pensionstal, dan besta je in principe voor je klanten en de inkomsten die daaruit voortkomen. Pensionklanten kunnen elkaar helpen met bepaalde zaken, zodat je zelf niet om de haverklap naar stal moet.

Heb je een privéstal, dan gaat het in eerste instantie om je eigen wensen en je eigen paarden. Ook is het houden van paarden van derden niet je bron van inkomen en ben je overdag naar alle waarschijnlijkheid elders aan het werk om je geld te verdienen. Het 'paardengebeuren' is vaak meer verweven met je privéruimte en dus lever je al snel in op privacy als je een pensionklant aanneemt. Ik ben erg benieuwd hoe dat wordt afgesproken.

Ik heb nog nooit een pensionklant gehad en ben zelf ook nooit een pensionklant geweest, dus ik ben op geen enkele manier bekend met stalregels/-afspraken. Vandaar dat ik wellicht wat gekke vragen stel. Sommige aspecten zijn ook wel van toepassing op grotere stallen/pensionstallen, maar in mijn beleving valt er dan sneller een mouw aan te passen (want meer paarden, meer mensen aanwezig).

Om maar zo wat onderwerpen te noemen:

Openingstijden van de stal
Wat doe je als je vroeg op pad moet voor een wedstrijd? Mag je bijvoorbeeld regelmatig een weekend afwijken van de afgesproken tijden, omdat je op concours gaat en vroeg moet starten? Of kan het bijvoorbeeld alleen als je dan zelf de eerste voerronde doet (ik noem maar iets)?

Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen? Of is het paardengedeelte volledig apart van de woning en kan je misschien zelfs via een aparte toegang bij je paard komen? Kan je naar het toilet bij de stalhouder in huis of is er een apart toilet beschikbaar? Bij geen toilet: ervaar je dit als groot probleem? Hoe vaak spreek je de stalhouder aan met vragen, al dan niet telefonisch of via app?

Je spullen
Krijg je, zoals op veel pensionstallen, een eigen zadelkast toegewezen of moest je deze meenemen? Of liggen je spullen tussen die van de stalhouder in een gezamenlijke zadelkamer?

Verzorging
Zorgt de stalhouder ervoor dat je paard met de juiste deken/bescherming/vliegenmasker naar buiten gaat? En wie geeft de medicatie? Stel dat het een langere periode nodig is om 's nachts (of in elk geval buiten openingstijden) nog een controle of medicatieronde te doen, doet de stalhouder dit dan? Hoe ver gaat die extra zorg? Of ben je zelf 's nachts op stal?
In hoeverre kan er rekening gehouden worden met een blessure? Stel dat jouw paard boxrust nodig heeft volgens de dierenarts en je wil dat als eigenaar ook, houdt de stalhouder dan een ander paard binnen om die van jou gezelschap te houden?

Toezicht
Dat brengt me meteen op het volgende: is er altijd toezicht op de paarden? Zo nee, misschien wel in de vorm van camera-bewaking?

Trailer
Mag jij je trailer neerzetten op de privéstal? Of misschien de trailer van de stalhouder lenen, al dan niet tegen een vergoeding?

Speciale behoeftes
Je paard heeft speciale behoeftes, bijvoorbeeld onverpakt hooi, geen gras of een bepaald soort krachtvoer. In hoeverre kan de stalhouder van een privéstal daarin voorzien? En als dit door jou als pensionklant wordt geregeld, mag het dan wel op stal worden opgeslagen?

Verzoeken vanuit de stalhouder
Gaat dat niet verder dan iets 'normaal' achterlaten, zoals geen vieze wasplaats en de mest uit de rijbak halen? Of mag je bijvoorbeeld alleen de 'pensionklant-bezem' gebruiken en verder nergens aankomen. Zijn er bepaalde regels over de omgang/verzorging met en van je paard? Mag je paard bijvoorbeeld niet meer op ijzers of ben je verplicht om je paard 2x per jaar in te laten enten?

Vul gerust aan, zowel als eigenaar van een kleine privéstal/paarden aan huis als pensionklant daar. Ik heb natuurlijk al wel gekeken of er een soortgelijk topic was, maar ik kon alleen algemene stalregels vinden. Veel verder dan openingstijden en het schoon achterlaten van de wasplaats ging dat niet. Ik vind een pensionstal en een kleine privéstal dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Als laatste: elke situatie is natuurlijk anders. Er is niet zozeer een goed of fout. Het moet werken voor beide partijen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:12

Het gaat imo zoals de pension-aanbieder dat wil.

En wat mij betreft mogen die eisen best bijzonder zijn, als het maar allemaal van tevoren duidelijk is voor alle partijen wat de regels en verwachtingen zijn.

Je leest op Bokt bvb. wel eens dat sommige aanbieders op zondag geen mensen op het erf willen.
Of niet voor of na bepaalde tijden.

En dan is de wereld te klein, komen er veel reacties dat dat belachelijk is en je gewoon altijd bij je paard moet kunnen komen.
Ik snap die emotie maar dan ga je dus niet op zo'n stal staan. Simpel toch :?

Ik vind het ook niet realistisch om te verwachten dat je bij iemand aan huis zomaar 24-7 in de tuin of zelfs het huis zou mogen lopen. Dan word je als bewoner(s) toch ook krankjorum dat je constant iemand aan de deur kan krijgen...? Lekker voor je privacy := Helemaal niet bij het huis komen dus, tenzij het iemand is die zelf heel duidelijk aangegeven heel graag contact wil. En dan nog met mate en goed blijven peilen of het wel echt gewenst is.... want je hebt er pensionklanten bij die het maar normaal vinden om te pas en te onpas aan te schuiven op het terras ofzo :=

Als je twijfelt over het aanbieden van pension, dan kun je imo het beste eerst even goed jezelf voorstellen welke situaties er kunnen ontstaan.
De vraagstukken zoals hierboven inderdaad :j +:)+

En dan niet zozeer bedenken 'wat wil een klant' maar 'op welke manier voelt het okee voor mij zelf' want daar kan je het beste een klant bij zoeken en eerlijk en duidelijk over communiceren volgens mij, zodat je een passende klant vindt die begrip heeft voor jouw grenzen :)

Het is vaak zo dat je 1 vinger geeft en ze pakken je hele hand dus let op dat er dan niet ineens iemand over je erf heen paradeert die zichzelf daar de baas voelt, die klant die koning wil zijn weet je wel en vindt dat jij je daar maar naar moet voegen :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:16

Een privé stal of pension stal is hetzelfde.. de pensionhouder bepaald de regels.

Marjo

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:19

Ik heb al aardig wat stallen meegemaakt, maar eigenlijk nergens eenzelfde situatie gevonden :') Het is echt afhankelijk van de pensionhouder hoe de regels zijn, en daarvoor maakt het naar mijn ervaring niet uit of het professioneel of privé is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:24

Cioccolato schreef:
Een privé stal of pension stal is hetzelfde.. de pensionhouder bepaald de regels.

Dat is dan meteen zo ongeveer de enige overeenkomst :=

Pensionstal is ingericht op pension. Privéwoning en pensionstalgebouw is meestal goed gescheiden, vaak met een aparte oprit. Er is vaak (veel) parkeergelegenheid, ook voor trailers. Er zijn faciliteiten voor de klanten, zoals een WC en een ruimte om koffie en thee te zetten en te drinken. Er zijn zadelkasten, er is vaak een poetsplaats/wasplaats. Er is vaak een goede buitenbak met een goede bodem en verlichting.

Privé heeft vaak dat soort faciliteiten niet. Privé heb je 1 auto en 1 trailer, ook al heb je 10 paarden staan. Je hebt 1 zadelkamer waar je 10 zadels open en bloot kunnen hangen, niemand die er mee aan de haal gaat en waarvan alleen jij de sleutel hebt. De bak is soms tevens paddock, heeft meestal geen speciale bodem en verlichting heeft ook niet ieder privépersoon rond z'n bak staan.

Dat maakt het best lastig en dat maakt dat de regels absoluut anders zullen en moeten zijn.

Ik heb heel af en toe iemand uit de brand geholpen met opfok voor een jaartje of zo, dat is te doen. Pensioen zou ook kunnen. Maar ik kan hier geen dagelijkse gasten hebben omdat de boel daar idd niet op is ingericht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:35

Het hangt er inderdaad van af hoe je terrein is ingericht.
Ik heb op kleine en grote stallen gestaan, ook privé. Maar eigenlijk altijd op plekken waar het paardengedeelte voor 95% tot 100% gescheiden was. Enkel één stal waar we in het woonhuis naar de WV moesten of in het tuinhuis warm water pakken.

Verder waren de regels eigenlijk niet heel verschillend, hoe professioneler de stal, hoe meer regeltjes er waren.
Dit geldt ook voor openingstijden, werk, materiaal gebruik etc.
Voornaamste is dat het redelijk en duidelijk is. Zeker privé heb je duidelijkheid nodig en een bepaald type klant om je privacy te waarborgen denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:42

Ik sta nu prive. De stallen zijn zichtbaar vanuit de woning, dus men ziet wel dat je er bent, maar je kunt via een ander paadje ook bij de stallen komen. Dan hoef je niet via de woning.
Bakonderhoud doe ik zelf. Stallen mesten, ik neem de paarden van de staleigenaar mee. Zij voeren en zetten buiten. Gisteren hebben we samen het weiland met de hand voorzien van kunstmest. Dat zijn dingen die ik op een pensionstal niet zou doen.
Verlichting in de bak is er niet meer, dat is gewoon verrot in de afgelopen jaren en niet gerepareerd. Maar ik mis het ook niet echt.
Ik kan komen wanneer ik wil, maar zijn het rare tijdstippen, dan moet ik het wel even melden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:44

wat een leuk topic. wat is je intentie TS? wil je mogelijk een pensionklant ontvangen? of gewoon geinteresseerd.

Het is inderdaad dat zowel de pension eigenaar als de privestal eigenaar eigenlijk de regels bespreekt.
ik merk echter dat er altijd dingen gebeuren op vlakken die je toch niet besproken hebt.

ik heb mijn pony eerst thuis gehad, daarna op pensionstal. toen een lange tijd verschillende paarden aan huis gereden bij eigenaren (dus wel steeds 1 paard bij 1 eigenaar door de tijd heen wat gewisseld). daarna weer paard gekocht op pensionstal en nu sta ik bij iemand privé met mijn eigen paard.

Bezoektijden heb ik nog nooit ergens gehad. wel dat ik op wedstrijd/les moest voor de eerste voerbuurt. ik app dat dan altijd van te voren. moet ik dat zelf doen of lukt dat. ik vind beide prima. ik probeer nu op de privestal de stal altijd zo achter te laten als dat ik hem heb aangetroffen (roldeur open of niet, deur op slot of niet etc). ik kan niet in het huis en kom ook niet in de tuin of zo. ik wordt nu wel eens binnen gevraagd voor een bakje koffie. dat was op de pensionstal niet, maar daar praatte ik wel regelmatig met de eigenaresse.

wat betreft uitzonderingen van je paard. boxrust bijvoorbeeld, dat gaat inderdaad op mijn huidige privestal niet lukken. trailer kan niet op het erf en medicijnen gaat in overleg, maar is wel mijn eigen verantwoordelijkheid. speciaal ruwvoer, goeie vraag, geen idee. denk dat daar wel plek voor zou zijn voor wat je op dit moment voert, maar niet opslag voor een heel seizoen.

op een pensionstal moet je rekening houden met alle pensionklanten en eigenaresse. met de een klikt dat wat beter als met de ander. op een privestal zit je vooral met de eigenaresse, als dat niet klikt is het wel gelijk lastiger

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:50

_Lorette_ schreef:
Ik ben heel benieuwd welke regels er gelden op zeer kleinschalige privéstallen die toevallig een pensionklant (of twee) hebben.

[ Afbeelding ]

Heb je een pensionstal, dan besta je in principe voor je klanten en de inkomsten die daaruit voortkomen. Pensionklanten kunnen elkaar helpen met bepaalde zaken, zodat je zelf niet om de haverklap naar stal moet.

Heb je een privéstal, dan gaat het in eerste instantie om je eigen wensen en je eigen paarden. Ook is het houden van paarden van derden niet je bron van inkomen en ben je overdag naar alle waarschijnlijkheid elders aan het werk om je geld te verdienen. Het 'paardengebeuren' is vaak meer verweven met je privéruimte en dus lever je al snel in op privacy als je een pensionklant aanneemt. Ik ben erg benieuwd hoe dat wordt afgesproken.

Ik heb nog nooit een pensionklant gehad en ben zelf ook nooit een pensionklant geweest, dus ik ben op geen enkele manier bekend met stalregels/-afspraken. Vandaar dat ik wellicht wat gekke vragen stel. Sommige aspecten zijn ook wel van toepassing op grotere stallen/pensionstallen, maar in mijn beleving valt er dan sneller een mouw aan te passen (want meer paarden, meer mensen aanwezig).

Om maar zo wat onderwerpen te noemen:

Wat doe je als je vroeg op pad moet voor een wedstrijd? Mag je bijvoorbeeld regelmatig een weekend afwijken van de afgesproken tijden, omdat je op concours gaat en vroeg moet starten? Of kan het bijvoorbeeld alleen als je dan zelf de eerste voerronde doet (ik noem maar iets)?

ze zijn 24/7 welkom. We vragen wel om ons even te laten weten als ze weg gaan zodat wij niet denken dat er een paard kwijt is. Waar ik gestaan heb was dat ook de regel. Gewoon even kort ‘X is mee.’ En eventueel een ‘X is dan of dan terug’ als het voor langer dan 24 uur is.

Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen? Of is het paardengedeelte volledig apart van de woning en kan je misschien zelfs via een aparte toegang bij je paard komen? Kan je naar het toilet bij de stalhouder in huis of is er een apart toilet beschikbaar? Bij geen toilet: ervaar je dit als groot probleem? Hoe vaak spreek je de stalhouder aan met vragen, al dan niet telefonisch of via app?

huis is los van de stalling en daar mag men dus ook niet komen. Er is een toilet in het pension-gebouw. Ik heb zonder toilet gestaan en met open deur beleid. Je weet op voorhand wat er is en wat niet dus daar pas je je aan aan. Vragen via app mogen altijd.

Je spullen
Krijg je, zoals op veel pensionstallen, een eigen zadelkast toegewezen of moest je deze meenemen? Of liggen je spullen tussen die van de stalhouder in een gezamenlijke zadelkamer?
zadelkast. Als ik geen zadelkast had hield ik mijn spullen in de auto. Gezamenlijk geraakt zalf, antiklit enz altijd mysterieus snel op. :+

Verzorging
Zorgt de stalhouder ervoor dat je paard met de juiste deken/bescherming/vliegenmasker naar buiten gaat? En wie geeft de medicatie? Stel dat het een langere periode nodig is om 's nachts (of in elk geval buiten openingstijden) nog een controle of medicatieronde te doen, doet de stalhouder dit dan? Hoe ver gaat die extra zorg? Of ben je zelf 's nachts op stal?
In hoeverre kan er rekening gehouden worden met een blessure? Stel dat jouw paard boxrust nodig heeft volgens de dierenarts en je wil dat als eigenaar ook, houdt de stalhouder dan een ander paard binnen om die van jou gezelschap te houden?

wij verhuren kale stalling. Medicatie die bij het voer kan doen we 2 x per dag voeren. Meer is voor de eigenaar. Wij hebben een klein stukje weide ter grootte van een box af gezet zodat een ‘boxrust’ paard mee buiten kan omdat we niet willen dat 1 paard mee ‘gestraft’ wordt. IMO kan je niet het hele jaar door weidegegang aan bieden en dan ineens paarden mee op box rust zetten. Als eigenaar zou ik daar iig echt niet blij mee zijn. Vliegenmasker kan op maar dekenwissels doen we niet en heb ik ook nooit verwacht van pensionhouders.

[b]Toezicht

Dat brengt me meteen op het volgende: is er altijd toezicht op de paarden? Zo nee, misschien wel in de vorm van camera-bewaking?
woning naast de stalling.

Trailer
Mag jij je trailer neerzetten op de privéstal? Of misschien de trailer van de stalhouder lenen, al dan niet tegen een vergoeding?
trailer mag gratis staan

Speciale behoeftes
Je paard heeft speciale behoeftes, bijvoorbeeld onverpakt hooi, geen gras of een bepaald soort krachtvoer. In hoeverre kan de stalhouder van een privéstal daarin voorzien? En als dit door jou als pensionklant wordt geregeld, mag het dan wel op stal worden opgeslagen?

het mag op geslagen worden maar wij slaan het niet in. Geen gras is bij ons geen optie.

Gaat dat niet verder dan iets 'normaal' achterlaten, zoals geen vieze wasplaats en de mest uit de rijbak halen? Of mag je bijvoorbeeld alleen de 'pensionklant-bezem' gebruiken en verder nergens aankomen. Zijn er bepaalde regels over de omgang/verzorging met en van je paard? Mag je paard bijvoorbeeld niet meer op ijzers of ben je verplicht om je paard 2x per jaar in te laten enten?

we hebben een vrij uitgebreid huis reglement dat neer komt op: houd het proper, piste proper achter laten, enting eens per jaar vragen wij. IJzers enz eigen keuze. Omgang met het paard moet netjes gebeuren. Wij zeggen altijd: ‘als je het niet op social media zou zetten dan willen we het niet zien gebeuren.’
In het contract staat ook dat het een reden kan zijn om weg gestuurd te worden wanneer ze hun paard niet correct behandelen.

Vul gerust aan, zowel als eigenaar van een kleine privéstal/paarden aan huis als pensionklant daar. Ik heb natuurlijk al wel gekeken of er een soortgelijk topic was, maar ik kon alleen algemene stalregels vinden. Veel verder dan openingstijden en het schoon achterlaten van de wasplaats ging dat niet. Ik vind een pensionstal en een kleine privéstal dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Als laatste: elke situatie is natuurlijk anders. Er is niet zozeer een goed of fout. Het moet werken voor beide partijen. :)

Stel voor jezelf grenzen op. Waar kan je mee leven en waarmee niet?
Giet dat in regels. Te nemen of te laten. Er zijn minder pensionstallen dan mensen die zoeken naar stalling.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:57

Je klanten zullen je alles leren ~~}>

Je begint meestal erg optimistisch, ruimdenkend en behulpzaam, maar hoe langer je het doet hoe meer grenzen je stelt en hoe minder je gaat tolereren. Zo krijg je ook een eigen beleid wat past bij jouw stal en jezelf.

Als je het proces wil versnellen, start dan meteen zo strikt mogelijk met zoveel mogelijk zelfbescherming.
Zaken als privacy, openingstijden, welke service je verleent, zijn heel erg belangrijk om op orde te hebben, zodat je het op de lange termijn kan volhouden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:00

Ik heb bij iemand privé gestaan.. Zij hadden toen 1 eigen paard en 3 pensionklanten.. (Tegenwoordig hebben ze 2 eigen paarden en 2 pensionklanten, omdat ik mijn paard aan hen heb verkocht.. :D )

Maar terug naar toen ik pensionklant was..

Communicatie is key.. Zij hadden een contract opgesteld opgesteld waarin alle basisafspraken in stonden..

Maar eigenlijk was er erg veel mogelijk in overleg.. Zij zorgden volledig voor mijn paard, dus ook eventuele medicatie toedienen etc..

Nou moet ik ook zeggen dat zij echt meer dan fantastisch voor hun pensionpaarden zorgden.. Wanneer de paarden binnen/buiten gezet werden en er werd wat gezien, dan werd dit doorgecommuniceerd.. Wenste je de dierenarts erbij, dan was 't prima als je dit zelf volledig verzorgde, maar zij vonden het ook prima om de dierenarts op te vangen indien nodig..

Onze spullen lagen in een gezamenlijke zadelkamer, maar omdat we maar met 3 pensionklanten waren, en ook binnen dit clubje goed werd gecommuniceerd, ging dit eigenlijk ook prima..

We hadden een stalapp waarin eea besproken werd, ook afspraken voor gezamenlijke ritjes etc.. Mocht je eens heel vroeg aanwezig moeten zijn voor wedstrijd/keuring, dan was dit geen punt.. Zondags was geen probleem, alleen savonds wilden ze het erf vrij hebben ivm privacy.. En dat vind ik geen gek verzoek wanneer je bij iemand prive staat..

De toilet bevond zich in de woning van de stalbaas.. Je klopte dan even op het raam en dan kon je gewoon naar het toilet..

Het waren hele lieve en hartelijke mensen met een gigantisch hart voor paarden.. Vandaar dat ik mijn paard ook aan hen heb verkocht..

En ook nu nog worden mijn man en ik op de hoogte gehouden van het wel en wee van "ons" paard..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 17:02

Ik zal jullie reacties later even goed lezen. Alvast mijn dank voor jullie uitgebreide berichten.

Natuurlijk verschilt het sterk per situatie, maar ik ben juist benieuwd naar concrete voorbeelden. Ook van staleigenaren zelf. Gewoon om te zien tegen welke vraagstukken/problemen je aanloopt, hoeveel je mee kan bewegen met de pensionklant op je privé paardenplek en wat je van elkaar kunt verwachten. Even buiten het logische 'je biedt aan wat haalbaar is en iemand kiest er dan zelf voor of hij/zij het paard bij je wil stallen'.

Ook wel een beetje om te kijken wat nog normaal is, voor zo ver je dat kunt bepalen. Inderdaad omdat wij overwegen om een stal beschikbaar te stellen. Ik heb jarenlang trainingspaarden gehad, maar dan is de eigenaar er alleen sporadisch op afspraak. En doe ik de gehele verzorging zelf, gebruik ik vaak mijn eigen harnachement, etc. Totaal anders dus.

Wij hebben geen toilet op stal, geen ruimte voor trailers, geen aparte oprit, een ruine zadelkamer die alleen voor mij is ingericht (op meerdere eigen paarden en trainingspaarden) en ik krijg zeer binnenkort een baby (2e kind). Dan ga je nadenken over eventuele aanpassingen, regels, wel of niet doen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:07

Waarom wil je een klant?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:11

Leuk topic!

Ik bied geen stalling, maar ben wel altijd pensionklant geweest. Ik heb ook op verschillende stallen gestaan, van luxe naar minder luxe. Het belangrijkste vind ik goed en genoeg ruwvoer voor mijn paard, beschutting tegen regen en zon en in de winter een fatsoenlijke box om 's nachts binnen te staan. En verder heb ik altijd per stal gekeken of het passend is voor zowel het paard als voor mij.

Wat ik over al die jaren wel heel belangrijk ben gaan vinden, is de houding van de pensionhouder. Ik vind het prettig als dingen duidelijk zijn en er helder en vriendelijk gecommuniceerd worden. Ik heb op een stal gestaan waar beleid bijna twee-wekelijks veranderde en dingen ook niet altijd netjes gecommuniceerd werden. Daar wordt het als staller niet leuker van en dan is het ook lastig om je aan de regels te houden.

Ik ga met Beemsterkaas mee. Bedenk vooraf goed wat je wel en niet wilt en wees daar duidelijk in. Uiteindelijk is het jouw erf en jij moet er elke dag met een goed gevoel rond kunnen lopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 17:15

Beemsterkaas schreef:
Waarom wil je een klant?

Omdat ik vanwege de gezinsuitbreiding een tijd of permanent terug zou willen naar 1 (rij)paard. Er zou een pony of iets bij kunnen als gezelschap, maar daar zou ik dan niks mee doen en ik wil geen bijrijders of iets. Vandaar dat een pensionklant (of 2) en optie is. Ik twijfel over het inleveren van privacy en wat andere zaken. Maar we kunnen natuurlijk altijd beslissen dat een situatie niet bij ons past en een andere weg inslaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:15

ik zou dan inderdaad vooral nadenken over wat je echt vervelend vind.

mijn paard heeft laatste aan de bomen lopen vreten. nu zitten er draden omheen, is een aanpassing speciaal voor mijn paard. wil je inderdaad dat iemand aanklopt voor plassen of wil je ze in de basis gewoon niet in huis hebben. wat doe je als iemand heel veel extra voer wil hebben, extra kosten? etc.

ja lastig hoor, wat zich allemaal voor kan doen. er zit ook zoveel verschil tussen pensionklanten.

voordeel van de eigenaresse waar ik nu sta is dat ik tijdens de vakantie op haar paarden pas. dat is dus gecoverd en voor haar erg fijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:22

Ik heb verzorgponys. Daar staan 3 Shetlanders en 1 paard. Van drie eigenaren. Het is vol pension. Dekens wisselen etc in overleg. Ze hebben zelf geen paarden meer.

Regels zijn er niet echt? Alleen dat ze op zondag dicht zijn. Als ik er ben en er ligt wat dan mest ik even uit. Maar er ligt bijna nooit wat haha. En natuurlijk netjes je rotzooi opruimen. Maar niks geks.

Spullen liggen in een eigen aparte schuurtje. De paarden staan aan de overkant van de weg dus je loopt absoluut niet op hun erf. Hoewel ze dat niet erg zouden vinden. Want ze komen vaak “toevallig” even buurten als ik er ben haha. Gezellig! Het zijn ook echt hele leuke mensen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:40

_Lorette_ schreef:
Beemsterkaas schreef:
Waarom wil je een klant?

Omdat ik vanwege de gezinsuitbreiding een tijd of permanent terug zou willen naar 1 (rij)paard. Er zou een pony of iets bij kunnen als gezelschap, maar daar zou ik dan niks mee doen en ik wil geen bijrijders of iets. Vandaar dat een pensionklant (of 2) en optie is. Ik twijfel over het inleveren van privacy en wat andere zaken. Maar we kunnen natuurlijk altijd beslissen dat een situatie niet bij ons past en een andere weg inslaan.

Snap ik. Ik zal vanavond uitgebreider proberen reageren op de OP.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:10

Ik heb 2 jaar met een paard op een manege gestaan.
Em verder alleen op kleine stallen, bij mensen aan huis.

Grootste verschillen die mij nu te binnen schieten:

1. meehelpen - op de manege hoefde ik nooit met iets mee te helpen. Er was personeel die alles deed.
Nadeel: niet flexibel, je paard moest passen in het dagritme, voerbeleid, bak vaak bezet, etc
Voordeel: kantine, toilet

2. Particulier bij mensen aan huis.
Meehelpen, vaak paarden binnen of buiten zetten of een keer alle stallen mesten. Dit ging in overleg natuurlijk.
Voordeel: veel flexibeler, ook meer mogelijk voor een paard met speciale behoeftes.
Meer rust voor de paarden, rust op het erf, stabiele groep paarden.
Altijd de bak voor je zelf met rijden.
Nadeel: geen kantine, geen toilet
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-07-25 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:37

wat een leuk topic.

Sinds een paar maanden heb ik een aantal pensionklanten. Mijn stallen zijn aan huis. Mijn eigen pony's zijn vorig jaar beide overleden en ik hoef niet zo nodig meer eigen, maar ik miste de paarden toch ook wel. Dus deze oplossing om de stallen te verhuren leek me wel interessant.

Ik heb 2 grote stallen en een kleinere. Er is een paddock en een niet al te grote weide. Ik kan geen rijbak aanbieden want die gebruikt mijn schoonmoeder. Mijn bedoeling was dus pony's die met pensioen zijn. ivm de ruimte en mijn ervaring en voorkeur vind ik pony's meer geschikt. Maar dat valt nog niet mee om te vinden. dus uiteindelijk toch akkoord gegaan met een lief paard.

Ik heb niet veel regels, ruime openingstijden ook 's avonds of op zondag. Volledige verzorging dus de klanten hoeven niet dagelijks te komen... in de praktijk betekent dat dat ze vrijwel nooit komen. Op zich prima hoor, 2 van de 3 zijn makkelijk en lief, ik kan daar echt van genieten om die te verzorgen.

Ik voer, zet buiten, mest uit, zet weer binnen en controleer laat op de avond nog een keer.

De laatste gast is een heel jonge pony met wat meer werk. Die moet een eczeemdeken om, en daar is ze nog niet heel makkelijk mee, achteraf had ik misschien toch beter kunnen wachten op een oudere pony die wat meer gewend is, maar ik hoop dat ze toch snel wat manieren leert. De eigenaresse komt wel wat vaker.

De pony's staan hier nu een paar maanden en dat bevalt me op zich prima. Het werk is goed te doen, de eigenaren zijn aardig. We hebben een stal app groep waar ik regelmatig foto's in deel. Onderling gaat het ook wel goed.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:56

Bij mij wat anders, wij verhuren de stallen en heb zelf geen paarden meer en dus weinig te zoeken bij de stallen. Het paarden gedeelte is afgezonderd van het huis en de tuin dmv een hoge heg. Voornaamste is dat we ze zien lopen op de oprit en ze horen praten maar verder 0 last van.

Wij hebben direct gevraagd of ze de auto aan straat willen parkeren ipv op het erf en dat scheelt voor ons enorm in het gevoel van privacy. Oprit is maar 50m dus prima te doen. Hoefsmid, voer sjouwen etc dan kunnen ze uiteraard op het erf parkeren.

De beste tip: kies de juiste mensen uit. Tuurlijk weet je niet alles vooraf maar ik heb er 2 afgewezen. Eentje wilde veulens er in en kwam van ver. Weinig hoop dat die de boel schoon zou houden.
Andere waren gewoon wat brutaal en kwamen over als mensen van je geeft ze een vinger en ze pakken de hele hand.
Toen kwamen er 2 timide meiden kijken. Het klikt onderling en ze zijn verlegen, dat is echt ideaal :+ zij zullen altijd alles overleggen en houden de boel echt zo goed als ze kunnen bij.
Ze mogen afspoelen aan de andere kant van het erf maar zijn te socially awkward ofzo dus spoelen nu af in de stallen, niet handig maar he als zij dat willen.

Toilet gebruik is er niet. Zou ik ook absoluut niet doen met hoe het bij ons ingedeeld is. Maargoed, ik heb weinig te zoeken in de stallen dus ze kunnen op het gemakje daar gaan :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:04

Ik ben klant op een zeer kleinschalige stal en er is eigenlijk heel veel mogelijk. Met overleg zelfs alles bij mijn weten. De zorg voor mijn paard is hyperindividueel en comform hoe ze haar eigen paarden behandelt. Onze visies komen erg overheen dus het vertrouwen is er. In ruil durf ik toch wel stellen dat ik een goede pensionklant ben die dagelijks meehelpt en ook zelf werk ziet. Privacy is er bijna niet. Daar wordt op goed fatsoen gerekend en dat lukt eigenlijk wel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:06

Wij hebben 1 pensionpaard, van een goede vriendin. Dat het een goede vriendin is maakt het totaal anders voor mij, ik weet niet of ik een 'vreemde' op mijn erf prettig zou vinden. Daarnaast is het een jong paard die niet van het erf af gaat.

We hebben geen tijden afgesproken maar ik vind alles tussen 8-22u ok. Als je een keer vroeg moet zijn laat het even weten, prima. Ook prima als dat wekelijks is. Kan zijn dat ik dan vraag om even iets te doen voor de voor de paarden die achterblijven.

Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen?
Een onbekende zou ik alleen in stal willen zien of op de plek waar paardenspullen liggen. Naar de wc gaan is prima maar dat is in huis dus dan wel aankloppen. Vragen stellen kan; persoonlijk of per app.

Je spullen
In principe liggen de spullen in een kast. De voerspullen staan in het voerhok (voertonnen etc) tussen mijn voertonnen.

Verzorging
Wij doen wel in voorjaar/najaar dekenwissel. Maar liever niet (maar je laat zo'n paard ook niet zwetend staan...). In de avond extra dingen doen ivm ziekte oid is nooit een probleem. s Morgens doe ik nooit wat met de paarden en dat wil ik zo houden. Maar goed, als het moet dan moet het en doen we dat tijdelijk. We houden rekening met blessures zolang onze eigen paarden daarvoor niet te veel moeten inleveren (die gaan we dus niet op stal houden bv). Alles in overleg.

Toezicht
Als we thuis zijn toezicht. Overdag kijken de buren buiten mee en wij kunnen binnen via de camera kijken.

Trailer
Ik zou een trailer niet zo tof vinden. Zo'n groot lelijk bakbeest op mijn erf word ik niet blij van. Dat is dus een nee.

Speciale behoeftes
Ruwvoer moet het paard mee in wat wij voeren. Wil je extra voeren of speciaal spul voeren; dat kunnen we doen als ze even stal staan. Uiteraard mag dat opgeslagen worden hier (mits het geen enorme hoeveelheid is).

Netjes achterlaten. Maak ons blij en mest af en toe uit. Kan zijn dat we af en toe hulp vragen, bv om de paarden te voeren. Ik verwacht dat dat geen probleem is.

Het moeilijkste zou ik vinden de omgang met het paard (dus pensionhouder met eigen paard), manier van trainen, belasten, omgang met blessures etc. Wat moet een paard van jou 'slikken'.

De paarden staan bij ons op een paddock paradise met grote inloopstal. Ik merk dat ik als eigenaar naar de paarden als kudde kijk en minder als individu. Terwijl je als pensionklant voor jouw paard komt en dus meer naar jouw wensen / individu kijkt. Dat snap ik helemaal maar maakt dat wel dat je soms anders reageert op situaties.

Ik hoef geen geld te verdienen aan mijn pensionklant maar ik wil er ook geen ongemak van hebben. Mocht er ooit weer iemand komen dan zou ik denk ik duidelijkere afspraken willen maken over stalklussen; bv op dag x uitmesten en op dag y hooi en brok voeren en 1x per jaar 1 week oppassen oid.

edit: nabrander: ik zit ook niet echt te wachten op mensen die uuuuuuuuuuuren blijven hangen. Je hoeft echt niet binnen een half uur weg te zijn, echt niet. Maar ik zit niet te wachten op mensen die wekelijks 4 uur lang in de wei komen zitten of lekker gaan zitten picknicken oid... :+

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:16

Wij hadden 1 paard in pension. Aangezien we zelf 50-60 paarden hadden, draaide dat paard gewoon 100% mee in ons management en hoefde ze zelf dus helemaal niets aan klusjes te doen en op misschien een keer een zadelmaker, bitfitter of instructeur na, hadden we eigenlijk nooit onverwachts vreemde mensen op het terrein.

We hadden een toilet in de kantine en in ons huis had ze dus niets te zoeken en dat was verboden terrein. Als er niemand bij de paarden was dan kon ze bellen. De doorsteek die we hadden naar het huis via de normale schuur, mocht van onze hond ook alleen genomen worden als wij erbij waren dus dat scheelt wel :+. Qua openingstijden hanteerden we gezond verstand, niet voor de 1ste voerronde en niet na de laatste :Y). Dat kwam dus ongeveer neer op van 05:00 tot 23:00. Zelf hadden we al kasten in de zadelkamer en daar mocht ze er eentje van gebruiken.

De trailer stond bij ons, maar we hadden zeeën van ruimte op ons erf.

Ze was overigens bij ons gekomen omdat ze haar eigen stal ging verbouwen en haar paard even niet thuis kwijt kon. Ze is alleen nooit meer weggegaan :').

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:29

Wij hebben de paarden aan huis en had eerst meerdere mensen in pension staan. Op een gegeven moment ging iemand steeds meer dingen zelf doen wat wij niet fijn vonden. Op een gegeven moment was ze zelfs op ons gazon aan het longeren en toen hebben we wel gezegd dat ze alleen in de bak mochten en dat het niet de bedoeling was dat er in onze tuin gereden of gelongeerd wordt.
Wij hebben bij de stallen een huisje met warm water en een wc. Daar is ook de zadelkamer. Ze kunnen via een apart pad naar de stallen dus hoeven niet in onze tuin te zijn. Ik kan ze wel zien als ze aan het rijden zijn.
Wij hebben camera’s hangen maar die gebruik ik alleen als ik niet thuis ben en wil kijken of ze nog rustig staan.
Onze bak heeft verlichting en sproeiers. Dus mag absoluut niet klagen. Rijden hier ook zo het bos in. Ruiterpad voor de deur.
Heb nu 3 van mijzelf en 1 jaarling die in pension staat . En dat is een hele fijne persoon die hulpzaam is waardoor ik met een gerust hart ook even een paar dagen weg kan.