Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 20:03

Mijn paard heeft de laatste weken last van dunne mest en mest water. Vooral in de overgang van warm weer naar koud weer of als de voordroog baal wat natter is. Het is heel lang goed gegaan. Hij had goede mest, helaas nu even niet meer.

Er is afgelopen jaar niks veranderd aan zijn krachtvoer/ruwvoer (wel wat verschil in de balen voordroog). Hij staat niet op het gras, graast alleen aan de hand, maar dit is geen uren. Hij komt minimaal 10 uur per dag buiten.

Wat geven jullie je paarden bij? Hebben jullie ervaring met pro of pre biotica? Of aardappelsap?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Marie111

Re: Wat te doen bij dunne mest/mest water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:15

Ik denk dat dit beter in de rubriek Paarden welzijn past.

Oorzaak van de dunne mest is waarschijnlijk de kuil/voordroog.

Droog hooi is beter.

Verder hebben wij goede ervaringen met Vitalstyle Darmbalans

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:31

Je voerbeleid goed bekijken. Wat geef je en waarom komt je paard niet op de wei?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 20:54

Jetta schreef:
Je voerbeleid goed bekijken. Wat geef je en waarom komt je paard niet op de wei?

De weides zijn nog niet klaar. Waarschijnlijk komt hij dit jaar nog wel een aantal weken op de weide, maar het hekwerk is nog niet helemaal af.

Hij krijgt overdag voordroog op de paddock en in de avond op stal (ongeveer 15-18 kg per dag).

1 schep pavo 18 plus
1/2 schep lucerne pellets
100 gram Multivit Pavo
Paar flinke handen Hartog Digest (dit wordt verdeeld over 2 keer per dag)

1/4 fibre beet
1/4 haycobs van hartog (in de winter krijgt hij meer)

Ik ben geen voorstander van het regelmatig wisselen van voeding. Hij krijgt dit al meer als een jaar. Hij heeft eerder mooie mest gehad. Mijn paard wordt ouder en merk dat hij meer nodig heeft als eerder (vooral eiwit).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:20

De mijne heeft het jaren het goed gedaan op hele goede voordroog, maar kon er vrij plots niet meer tegen, hij kreeg ook last van mestwater . Heb toen van alles geprobeerd, zandkuurtje, pre-biotica, kruiden supplementen en ik weet niet wat. Overgestapt op onverpakt hooi en toen was t met een met een week al enorm verbeterd en vlak daarna helemaal weg. Als hij regelmatig een zandkuur krijgt zou ik het toch in de voordroog zoeken

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:28

Als het kan zou ik proberen meer te laten grazen desnoods aan de hand .Doet hier wonderen tegen mestwater .

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:29

Denk ook aan de controle op wormen. Dat wil ook nog wel eens voor mestwater zorgen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:31

Mijne staat op onverpakt hooi, vanwege wissselende kwaliteit voordroog.

Probiotica geef ik hem eens in de zoveel tijd, net als zandkuur.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:37

Simpelste test is een maand onverpakt goed hooi voeren; is de mest dan goed, dan heb je je antwoord.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 21:39

Pallatin schreef:
De mijne heeft het jaren het goed gedaan op hele goede voordroog, maar kon er vrij plots niet meer tegen, hij kreeg ook last van mestwater . Heb toen van alles geprobeerd, zandkuurtje, pre-biotica, kruiden supplementen en ik weet niet wat. Overgestapt op onverpakt hooi en toen was t met een met een week al enorm verbeterd en vlak daarna helemaal weg. Als hij regelmatig een zandkuur krijgt zou ik het toch in de voordroog zoeken

Hij krijgt regelmatig een zandkuur. Hebben de supplementen niks gedaan?

Het lastige is, dat ik op een volpension stal sta en daar niet mijn eigen hooi uit kan kiezen. Ik kan het wel zelf gaan inkopen, alleen dan komt dat nog boven op de stalprijs (ik zit al op 833 euro in de maand).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:43

Gizeppie schreef:
Het lastige is, dat ik op een volpension stal sta en daar niet mijn eigen hooi uit kan kiezen. Ik kan het wel zelf gaan inkopen, alleen dan komt dat nog boven op de stalprijs (ik zit al op 833 euro in de maand).

Voor zo'n bedrag per maand mag je uitstekende kwaliteit geteste droge voordroog verwachten waar een paard geen diarree van krijgt. En wellicht kunnen ze een baal onverpakt hooi bij een fourage bestellen/kopen, of de kosten daarvan met je verrekeken als je het zelf koopt. Uiteindelijk hebben ze geen hooikosten aan je paard als je zelf hooi koopt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 21:50

Lindsey_99 schreef:
Gizeppie schreef:

Voor zo'n bedrag per maand mag je uitstekende kwaliteit geteste droge voordroog verwachten waar een paard geen diarree van krijgt. En wellicht kunnen ze een baal onverpakt hooi bij een fourage bestellen/kopen, of de kosten daarvan met je verrekeken als je het zelf koopt. Uiteindelijk hebben ze geen hooikosten aan je paard als je zelf hooi koopt.

Dat doen ze helaas niet. Is een andere stal genoot die ook haar eigen hooi in koopt en die betaald ook het volle bedrag.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 21:50

Jessica007 schreef:
Denk ook aan de controle op wormen. Dat wil ook nog wel eens voor mestwater zorgen

Ga ik testen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:54

En hoe is zijn gebit?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:00

Nee de supplementen deden eigenlijk niks. Ik had m graag op voordroog gehouden want hij vindt het zo lekker. Maar mestwater is gewoon een teken dat er iets niet helemaal goed gaat van binnen. Ik ben toen ook zelf hooi gaan inkopen, eerst gewoon via stal maar toen dat niet meer kon zelf. Ik kreeg wel gewoon korting op de stalprijs maar huurde wel opslag op t terrein. Nu bieden ze gewoon alweer jaren onverpakt hooi en verpakt voordroog aan via stal zelf dus ideaal. Hooi is geloof ik een tientje duurder per maand :')
Heel soms als het heel droog voordroog is krijgt ie er een beetje van maar verder niet. Sindsdien heeft hij geen last meer gehad. Voor de mijne is dat toch de oplossing gebleken. En ik ben ergen jaren terug van vitalbix overgestapt op havens mix en gastro +

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:20

Ik weet niet hoeveel van de zandkuur, hoe vaak en welk merk je hebt gegeven, maar als ze veel op zand staan, kan je ervan uit gaan dat ze best wat zand binnen krijgen. Als je dan niet op droog hooi overgaat en niet minimaal de dubbele dosis van de psylliumzaadjes of psylliumhusk geeft, blijft het ophopen in de dikke darm.
Dan krijg je regelmatig dunne mest dat langs het zand kan. Als je pech hebt, krijgt je paard daar op een gegeven moment koliek van en dan ben je echt verder van huis.
De voordroog doet daar geen goed aan, dat helpt niet om zand af te voeren en maakt het bacterieklimaat in de darmen te zuur, zeker als het niet goed droog is.

Sorry dat ik zo fel ben, maar ik heb het zelf ooit meegemaakt toen ik nog nooit van zandkoliek had gehoord...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:33

marleen_88 schreef:
En hoe is zijn gebit?

Goed, wordt elke 9 maanden keurig bijgehouden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:40

Pallatin schreef:
Nee de supplementen deden eigenlijk niks. Ik had m graag op voordroog gehouden want hij vindt het zo lekker. Maar mestwater is gewoon een teken dat er iets niet helemaal goed gaat van binnen. Ik ben toen ook zelf hooi gaan inkopen, eerst gewoon via stal maar toen dat niet meer kon zelf. Ik kreeg wel gewoon korting op de stalprijs maar huurde wel opslag op t terrein. Nu bieden ze gewoon alweer jaren onverpakt hooi en verpakt voordroog aan via stal zelf dus ideaal. Hooi is geloof ik een tientje duurder per maand :')
Heel soms als het heel droog voordroog is krijgt ie er een beetje van maar verder niet. Sindsdien heeft hij geen last meer gehad. Voor de mijne is dat toch de oplossing gebleken. En ik ben ergen jaren terug van vitalbix overgestapt op havens mix en gastro +

Fijn dat het nu wel zo goed gaat!

Goed dat er bij jullie wel mogelijkheden zijn voor onverpakt hooi of korting. Dat is helaas hier niet mogelijk. Wij betalen hier voor een onverpakt hooi baal groot 140 kg 40 euro.

Wellicht is hooi voeren wel de oplossing voor Chablis, maar dan zou ik moeten gaan nadenken of ik niet naar wat anders opzoek moet qua stalling. En stallingen die onverpakt hooi voeren en waar ze genoeg buiten komen zijn hier echt heel schaars. Gezien zijn dek hengst verleden heb ik qua stallingen niet zo veel keus (geen gemengde groepen).

Beiden voer ken ik, heb ik ook gevoerd. Is fijn voer!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:41

Jet schreef:
Ik weet niet hoeveel van de zandkuur, hoe vaak en welk merk je hebt gegeven, maar als ze veel op zand staan, kan je ervan uit gaan dat ze best wat zand binnen krijgen. Als je dan niet op droog hooi overgaat en niet minimaal de dubbele dosis van de psylliumzaadjes of psylliumhusk geeft, blijft het ophopen in de dikke darm.
Dan krijg je regelmatig dunne mest dat langs het zand kan. Als je pech hebt, krijgt je paard daar op een gegeven moment koliek van en dan ben je echt verder van huis.
De voordroog doet daar geen goed aan, dat helpt niet om zand af te voeren en maakt het bacterieklimaat in de darmen te zuur, zeker als het niet goed droog is.

Sorry dat ik zo fel ben, maar ik heb het zelf ooit meegemaakt toen ik nog nooit van zandkoliek had gehoord...

Ik houd van kritische antwoorden, geen probleem. Hij krijgt het eens in de twee maanden heel wat gram vlo zaad, maar ik kan hem wel weer een extra kuur geven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 01:33

Jet schreef:

Ik denk net het tegenovergestelde.

Als je paard vaak op zand staat (paddock) met voldoende / onbeperkt ruwvoer, krijgen ze heus niet zoveel zand binnen. Ik zie bij ons paarden zelden tot nooit zand eten in ieder geval. En op een wei hoort genoeg gras te staan, zoniet gooi je daar ook hooi op.

De oplossing voor zand in de darmen, is voorkomen dat ze zand eten.
Niet maandelijks (of vaker) psyllium geven. Dat is symptoombestrijding.

Het lijkt me interessant om een topic te openen op bokt met foto's van paarden die heel frequent psyllium krijgen toegediend en NIET last hebben van spijsverteringsproblemen, mestwater, zichtbare ribben,...

Dan zou ik mijn mening misschien eindelijk kunnen bijstellen.

Hier staan de paarden de helft van het jaar op zand, nog nooit heeft een klant of ikzelf maar één zandkuur gegeven, nog nooit zandkoliek gehad.

En ze krijgen ook nog eens voordroog, én krachtvoer...
Volgens bokt hét recept voor zieke, ongezonde paarden.

Het tegendeel is waar.

Ja, droog hooi is beter dan voordroog dus daar wil ik nog in volgen, maar:

- 20 zandkuren per jaar
- 3 verschillende emmertjes supplementen per dag
- maanden- en zelfs jarenlang onafgebroken hetzelfde kruid voeren zonder de bijwerkingen te kennen

vind ik moeilijk te begrijpen.

Het regent ook echt topics als dit op bokt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:36

Beemsterkaas, dat zand krijgen ze vaak ook binnen met restjes hooi dat ze van het zand opeten, sprietjes gras die in de paddock of aan de rand ervan groeien, die er dan met wortel en al uitgetrokken worden. Over de jaren heen kan dat al met al aardig oplopen.
20 zandkuren lijkt me wel erg overdreven en supplementen krijgt de mijne ook niet vaak. 1 x per maand als onderhoud en dan dubbele dan aanbevolen dosis, 5-7 dagen lang. En als na 5 dagen zandtesten is gebleken dat er toch veel zand in de mest zit dan 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, ook 5-7 dagen. Dat het bij jullie nooit is voorgekomen wil niet zeggen dat het nooit voorkomt hoor. Mijn vorige paard heeft er zo'n 10 jaar over gedaan om tot zandkoliek en operatie te komen.

Voordroog of voordroog zit ook verschil in, kwaliteit ruwvoer is gewoon erg belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:08

Ik denk ook dat de voordroog de oorzaak is, als overstappen echt niet mogelijk is zou je nog kunnen proberen of een myotoxine binder wil helpen maar dat is geen lange termijn oplossing.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:28

Jet schreef:
Beemsterkaas, dat zand krijgen ze vaak ook binnen met restjes hooi dat ze van het zand opeten, sprietjes gras die in de paddock of aan de rand ervan groeien, die er dan met wortel en al uitgetrokken worden. Over de jaren heen kan dat al met al aardig oplopen.
20 zandkuren lijkt me wel erg overdreven en supplementen krijgt de mijne ook niet vaak. 1 x per maand als onderhoud en dan dubbele dan aanbevolen dosis, 5-7 dagen lang. En als na 5 dagen zandtesten is gebleken dat er toch veel zand in de mest zit dan 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, ook 5-7 dagen. Dat het bij jullie nooit is voorgekomen wil niet zeggen dat het nooit voorkomt hoor. Mijn vorige paard heeft er zo'n 10 jaar over gedaan om tot zandkoliek en operatie te komen.

Voordroog of voordroog zit ook verschil in, kwaliteit ruwvoer is gewoon erg belangrijk.

Paarden eten geen hooi met zand op zolang je maar genoeg geeft. Dan wordt het hooi op de grond gewoon vertrapt en moet het door een mens worden opgeruimd, paarden hebben logischerwijs de voorkeur voor vers / schoon hooi.

Als ze een pluk gras pakken met zand schudden ze dit heen en weer en wordt het maar gedeeltelijk opgegeten. Ik heb nog maar één paard geweten die af en toe bewust zand ging oplikken, en dat was een paard dat haar leven lang tekorten had gehad.

Het voerbeleid op veel stallen is gewoon slecht, te weinig ruwvoer en / of teveel paarden op zand of een wei zonder gras. Dan krijg je mogelijk dit soort problemen (zand in de darmen).

Ik blijf er na 30 jaar eigen paarden (waarvan 1/3 eigen pensionstal met veel verschillende paarden) bij dat zandkoliek niet hoort voor te komen bij een gezond en toereikend voerbeleid.

Maar dat geloven mensen liever niet, en ondertussen blijven de topics met spijsverteringsproblemen opduiken.
En het verhaal is altijd hetzelfde: tig ruwvoervervangers, kruiden en supplementen, minstens maandelijks een zandkuur, arm hooi, geen krachtvoer en een gebrekkig wormbeleid (enkel mestonderzoek).

PS: dit is overigens op niemand persoonlijk bedoeld. Ik onthoud niet wie welk voerbeleid hanteert.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:00

Eens dat je een hoop kunt voorkomen. Maar feit is dat zand heel langzaam opbouwt. En het ook IN je hooi mee man komen. Een paard kan ook door gras en hooi zand mee krijgen, ook als ze genoeg krijgen.

Hier meer dan onbeperkt hooi, in bakken, op verharding en toch een pony die alle mini gras sprietjes vind in het zand, en m'n grote die de weide erg kort afgraast. Er gaan nog te vaak paarden dood aan zand koliek ondanks alle preventies. Mijn pony krijgt nu zeer regelmatig een kuur want meerdere malen zand gehad ondanks de manier van houden, en ze ziet er super uit, evenals haar mest. Ik moet het juist geven om problemen te voorkomen, dus scheer niet alles over 1 kam.

Dat jij het probleem zand niet kent is alleen maar super. Maar feit is ook dat je zand niet merkt tot dat het al te laat is en het een probleem wordt. Ken ook een paard wat nooit problemen had, 1x koliek op latere leeftijd, bleek darmen gescheurd door mega hoeveelheid zand. Mogelijk jaren ophoping waar niemand iets van heeft gemerkt, werd ook gewoon goed gehouden en gevoerd.

Er zijn maar weinig paarden die bewust zand eten. Maar linksom of rechtsom krijgen kunnen ze wel iets binnen krijgen.

@Ts vooordroog weg zou mijn eerste tip zijn... verder lees ik mee.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:57

Je ziet ook niet alles, ze kunnen het ongemerkt binnen krijgen. Die van mij krijgt in de winter als ie op de paddock komt gewoon een paar keer een preventieve kuur vlozaad. Ook krijgt ie sinds een paar maanden silicium voor z’n hoeven en dat schijnt ook zand eten tegen te gaan.
Maar goed, zoals eerder gezegd TS denk ik dat de makkelijkste manier idd een maand op hooi zetten is. Helpt dat dan weet je iig dat de voordroog de boosdoener is en kun je van daaruit verdere beslissingen nemen.