Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jetta schreef:Je voerbeleid goed bekijken. Wat geef je en waarom komt je paard niet op de wei?
Pallatin schreef:De mijne heeft het jaren het goed gedaan op hele goede voordroog, maar kon er vrij plots niet meer tegen, hij kreeg ook last van mestwater . Heb toen van alles geprobeerd, zandkuurtje, pre-biotica, kruiden supplementen en ik weet niet wat. Overgestapt op onverpakt hooi en toen was t met een met een week al enorm verbeterd en vlak daarna helemaal weg. Als hij regelmatig een zandkuur krijgt zou ik het toch in de voordroog zoeken
Gizeppie schreef:Het lastige is, dat ik op een volpension stal sta en daar niet mijn eigen hooi uit kan kiezen. Ik kan het wel zelf gaan inkopen, alleen dan komt dat nog boven op de stalprijs (ik zit al op 833 euro in de maand).
Lindsey_99 schreef:Gizeppie schreef:Het lastige is, dat ik op een volpension stal sta en daar niet mijn eigen hooi uit kan kiezen. Ik kan het wel zelf gaan inkopen, alleen dan komt dat nog boven op de stalprijs (ik zit al op 833 euro in de maand).
Voor zo'n bedrag per maand mag je uitstekende kwaliteit geteste droge voordroog verwachten waar een paard geen diarree van krijgt. En wellicht kunnen ze een baal onverpakt hooi bij een fourage bestellen/kopen, of de kosten daarvan met je verrekeken als je het zelf koopt. Uiteindelijk hebben ze geen hooikosten aan je paard als je zelf hooi koopt.
Pallatin schreef:Nee de supplementen deden eigenlijk niks. Ik had m graag op voordroog gehouden want hij vindt het zo lekker. Maar mestwater is gewoon een teken dat er iets niet helemaal goed gaat van binnen. Ik ben toen ook zelf hooi gaan inkopen, eerst gewoon via stal maar toen dat niet meer kon zelf. Ik kreeg wel gewoon korting op de stalprijs maar huurde wel opslag op t terrein. Nu bieden ze gewoon alweer jaren onverpakt hooi en verpakt voordroog aan via stal zelf dus ideaal. Hooi is geloof ik een tientje duurder per maand![]()
Heel soms als het heel droog voordroog is krijgt ie er een beetje van maar verder niet. Sindsdien heeft hij geen last meer gehad. Voor de mijne is dat toch de oplossing gebleken. En ik ben ergen jaren terug van vitalbix overgestapt op havens mix en gastro +
Jet schreef:Ik weet niet hoeveel van de zandkuur, hoe vaak en welk merk je hebt gegeven, maar als ze veel op zand staan, kan je ervan uit gaan dat ze best wat zand binnen krijgen. Als je dan niet op droog hooi overgaat en niet minimaal de dubbele dosis van de psylliumzaadjes of psylliumhusk geeft, blijft het ophopen in de dikke darm.
Dan krijg je regelmatig dunne mest dat langs het zand kan. Als je pech hebt, krijgt je paard daar op een gegeven moment koliek van en dan ben je echt verder van huis.
De voordroog doet daar geen goed aan, dat helpt niet om zand af te voeren en maakt het bacterieklimaat in de darmen te zuur, zeker als het niet goed droog is.
Sorry dat ik zo fel ben, maar ik heb het zelf ooit meegemaakt toen ik nog nooit van zandkoliek had gehoord...
Jet schreef:Ik weet niet hoeveel van de zandkuur, hoe vaak en welk merk je hebt gegeven, maar als ze veel op zand staan, kan je ervan uit gaan dat ze best wat zand binnen krijgen. Als je dan niet op droog hooi overgaat en niet minimaal de dubbele dosis van de psylliumzaadjes of psylliumhusk geeft, blijft het ophopen in de dikke darm.
Dan krijg je regelmatig dunne mest dat langs het zand kan. Als je pech hebt, krijgt je paard daar op een gegeven moment koliek van en dan ben je echt verder van huis.
De voordroog doet daar geen goed aan, dat helpt niet om zand af te voeren en maakt het bacterieklimaat in de darmen te zuur, zeker als het niet goed droog is.
Sorry dat ik zo fel ben, maar ik heb het zelf ooit meegemaakt toen ik nog nooit van zandkoliek had gehoord...
Jet schreef:Beemsterkaas, dat zand krijgen ze vaak ook binnen met restjes hooi dat ze van het zand opeten, sprietjes gras die in de paddock of aan de rand ervan groeien, die er dan met wortel en al uitgetrokken worden. Over de jaren heen kan dat al met al aardig oplopen.
20 zandkuren lijkt me wel erg overdreven en supplementen krijgt de mijne ook niet vaak. 1 x per maand als onderhoud en dan dubbele dan aanbevolen dosis, 5-7 dagen lang. En als na 5 dagen zandtesten is gebleken dat er toch veel zand in de mest zit dan 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, ook 5-7 dagen. Dat het bij jullie nooit is voorgekomen wil niet zeggen dat het nooit voorkomt hoor. Mijn vorige paard heeft er zo'n 10 jaar over gedaan om tot zandkoliek en operatie te komen.
Voordroog of voordroog zit ook verschil in, kwaliteit ruwvoer is gewoon erg belangrijk.