Algen in waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floor_vm

Algen in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:26

Hoi allemaal, ik heb een grote waterbak met een vlotter neergezet voor mijn paardjes maar nu komen er snel algen in aangezien het toch een soort semi stilstaand water is. Hem elke keer leeggooien is lastig gezien de aansluiting en ik vind het ook gewoon een beetje zonde van het water. Nu weet ik dat algen een hekel hebben aam bewegend water en zat ik te denken om zo’n soort aquarium pompje/water circulatie pompje erin te zetten. Nu was ik benieuwd of er mensen zijn die dit al eens geprobeerd hebben of ervaring mee hebben.

troi

Re: Algen in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:31

Hmm in mijn vijver met pompje groeien ook algen vrees ik. Kan je de waterbak in de schaduw zetten? Dat scheelt flink in de groei

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:42

Een oplossing: toch regelmatig schoonmaken en legen

Helaas.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:48

Geloof ik zag ik video voorbijkomen dat iemand goudvissen in zijn paarden-waterbak had zitten. Geen idee of het tegen algen helpt. Vindt dit zelf een behoorlijk gek idee maar het leek te kunnen wat ik zag

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:54

Dit is de reden dat ik van mijn grote vlotterbak weer terug ben gegaan naar een kleine vlotter. Welliswaar met upgrade (volledig verwarmd bij lage temperaturen) en merk echt dat het veeeel makkelijker schoon te maken is. Kreeg die grote niet eens zelf omgegooid soms.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:38

B_Fokker schreef:
Geloof ik zag ik video voorbijkomen dat iemand goudvissen in zijn paarden-waterbak had zitten. Geen idee of het tegen algen helpt. Vindt dit zelf een behoorlijk gek idee maar het leek te kunnen wat ik zag

Goudvissen eten muggenlarven. Dus wel nuttig maar niet zozeer tegen alg. En die doen het slecht in te warm water. Erg zielig bij 30 graden. Dan moet je de vissen echt helpen met extra koud, dus zuurstofrijk, water. Heb je daar weer werk van

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:41

Algen groeien door veel zon en warmte. Is het mogelijk de bak in schaduw te zetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:48

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:06

Met vlotterbakjes wel even opletten hoe je waterleiding loopt, als je bv van het waterpunt nr de bak de leidingen bovengronds hebt en de zon zit er op, komt er na een paar seconden drinken gloeiend heet water in het bakje...
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 03-07-25 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:08

Klopt, goed dat je het aangeeft. Met isolatie er om is het hoogstens wat lauw. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:14

troi schreef:
B_Fokker schreef:

Goudvissen eten muggenlarven. Dus wel nuttig maar niet zozeer tegen alg. En die doen het slecht in te warm water. Erg zielig bij 30 graden. Dan moet je de vissen echt helpen met extra koud, dus zuurstofrijk, water. Heb je daar weer werk van

Goudvissen zijn ook enorme poepers, dus meer voedingsstoffen in het water en in theorie meer alg.

In een aquarium kan je planten gebruiken tegen alg, is het niet wat om gewoon wat waterpest in je bak te gooien? :=

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:16

Ik ken een paardenstal, waar de boer juist trots is op de algen in het water. Daar stroomt het water ook wel en toch zijn er algen. Volgens hem is dat juist een teken dat het water erg schoon is en de paarden zijn er nog nooit ziek van geworden. Toch zet ik daar vraagtekens bij.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:19

Hangt van het soort alg af. Draadalg zou ik ook niet zo nauw op kijken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:22

Misschien te simpel gedacht maar kan je er niet gewoon een bal oid in leggen zodat het water meer blijft bewegen?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:28

Ik heb ook een grote bak met vlotter en idd ook algen. Aan de onderkant heb ik een kraantje geïnstalleerd.
Zo kan ik gepland het water afsluiten en als ze hem bijna leeg hebben, goed schoonmaken.

Maar ik ben daar ook een beetje lui in dus probeer het nu schoon te houden met een schepnet en effectieve micro organismen. Je hebt daar ook vijverballen van. Ik heb het idee dat deze iets minder goed werken dan gewoon de wateroplosing erin doen. Maar misschien moet ik er meer dan 1 van die ballen in doen. Er bestaan ook kralen varianten die heb ik nog niet geprobeerd. Beetje uittesten dus.

Die waterpest vind ik ook wel interessant. Ik dacht dat die vooral voor het zuurstof in een aquarium gedaan werden?

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:37

Planten gaan zeker nutriënten uit het water halen die algen ook nodig hebben, maar ik zou er mijn hoop niet op vestigen. Alg overleeft over een veel groter spectrum van waterkwaliteit en schommelingen in temperatuur dan planten. Dit is ook een groot probleem in ongebalanceerde vijvers en aquariums waar ze uiteindelijk de planten helemaal verstikken.
Als het nou een giga bak was die veel stabieler blijft in water kwaliteit en temp. dan zou je planten en ..idk poelslakken en zoetwatermosselen misschien kunnen proberen? Maar dat komt ook met de nodige verzorging en zorgen.

Ik denk eigenlijk dat de meest praktische manier van kleinere drinkbakken alg-vrij houden gewoon regelmatig schoonmaken is en zorgen dat het in de schaduw staat. Alg kan niet leven zonder zon.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:07

Hier staat de bak in de schuilstal dus ook vrijwel geen zon maar toch algen. Wij maken hem gewoon regelmatig even schoon maar de vlotter zit op een rondpomp systeem wat niet zomaar uit kan.
Dus wij binden de vlotter dicht/vast met een blokje er onder zodat hij niet meer bijvult. Dan de paarden de bak grotendeels leeg laten drinken, even schrobben, omspoelen en weer vol laten lopen.
En tussendoor houden we hem schoon met een schepnetje, zo'n plat rechthoekig ding wat vooral voor zwembaden gebruikt wordt. Er belanden toch best wat etensresten in de waterbak, sommige paarden gaan drinken met nog een hap hooi of muesli in hun mond en mijn tinker heeft bijvoorbeeld een beste snor waar van alles in blijft hangen wat dan met drinken in de waterbak komt :+ . Ook beland er best wat zand in dus regelmatig even met het netje alle troep weg halen helpt ook goed om hem schoon te houden.

floor_vm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 16:14

floor_vm schreef:
Hoi allemaal, ik heb een grote waterbak met een vlotter neergezet voor mijn paardjes maar nu komen er snel algen in aangezien het toch een soort semi stilstaand water is. Hem elke keer leeggooien is lastig gezien de aansluiting en ik vind het ook gewoon een beetje zonde van het water. Nu weet ik dat algen een hekel hebben aam bewegend water en zat ik te denken om zo’n soort aquarium pompje/water circulatie pompje erin te zetten. Nu was ik benieuwd of er mensen zijn die dit al eens geprobeerd hebben of ervaring mee hebben.

Het gaat om een waterbak in het weiland dus ik de schaduw zetten gaat niet helaas…

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Ik zie net reclame van filternatur.us dat is een product die dus de algen uit het water houd. Zo ik nu zie moet je dat wel geregeld vervangen, om de paar maanden. Mogelijk dat je voor een grote tank ook 2 of meer nodig hebt. Maar wel interessant!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

B_Fokker schreef:
Ik zie net reclame van filternatur.us dat is een product die dus de algen uit het water houd. Zo ik nu zie moet je dat wel geregeld vervangen, om de paar maanden. Mogelijk dat je voor een grote tank ook 2 of meer nodig hebt. Maar wel interessant!

Komt uit China..
Citaat:
Filternatur US

Veridium Venture LLC

Unit 1113, 11/F
Peninsula Centre
No. 67 Mody Road
Kowloon HK

Is een simpel filter (zonder pomp) met actieve kool.