Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 15:16

Nieuwsgierig, ik zie vaak topics over kosten van paarden voorbij komen, die nogal hoog uitkomen.
Hoe betalen jullie dit?

Hier geen wedstrijden, geen trailer etc. Gemiddeld incl onvoorziene uitgaven 800-1200/maand.
Ik deel deze kosten met mijn moeder dus zit op 400-600 euro per maand. (Naast een hypotheek van 1500/maand die ik alleen draag) Best pittig. Rij 25.000 km p jr , dat is naast huis/paard de grootste kostenpost. Werk daarnaast fulltime. Maar het is op 150 euro sparen per maand na, dan ook echt volledig op.

Hebben jullie maandelijks lagere kosten; of zijn jullie minder aan je paard kwijt?

Fly_high

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:19

Veel minder aan mijn paard kwijt :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:23

Ik volg even, want ben ook benieuwd.
Denk ook dat dit per regio verschillend is, sommige delen is het veel duurder qua pensionstalling dan andere + volpension en diy stallen zit ook nogal wat verschil in.

Nu is er ook al een topic waarin iedereen aangeeft wat ze per maand uitgeven en waar aan.

Daihyo

Ik ben ook veel minder kwijt. Sterker nog, ik kan van dat geld 3 paarden (nou ja, 2 E-pony's en een mini) onderhouden. Maar heb ze wel in eigen beheer staan en ik geef geen geld uit aan luxe dingen.
Meeste gaat op aan voer en spullen voor onderhoud van de paarden of wei.

Gizeppie

Ik zit op 833 euro in de maand (zonder hoefsmid/brandstof/dierenarts). Ik sta op een volpension plek, maar koop wel m’n krachtiger zelf in. Regio Gelderland

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:25

Poeh, wat een maandkosten heb je aan je dier. Ik reken ongeveer op 600 euro per maand. 350 stalling, 30 gemiddeld per maand aan de smid (alleen bekappen), 60 euro lesgeld, 50 gemiddeld aan fysio/osteopathie, en een gedeelte onvoorzien. Even zo grofweg wat ik eraan besteedde. Natuurlijk uitschieters omdat er wens wat vervangen moet worden of omdat ze weer eens lomp zijn :Y)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:25

Hier ook echt veel minder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:27

Ik ben zoon 200€ per maand kwijt aan hooi. Maar eigenlijk moet ik mn huis ook deels meetellen als kostenpost aangezien ik ze in mn achtertuin heb staan. Mijn hypotheek ligt veel hoger (lang leve 4,3% rente) maar kosten voor de paarden dus veel lager. Daarnaast bekap ik zelf en behandel ze wanneer nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:31

Alleen stalling is al ruim 500, wel inclusief trailerstalling. Daar komt nog extra voer bij, supplementen, hoefsmid en noem alles maar op. Om maar te zwijgen afgelopen jaar de dierenarts kosten :') Hadden een verdomd goed paard kunnen kopen van dat geld :+

Geen idee wat we gemiddeld per maand kwijt zijn, een hoop in ieder geval. Maar voor de onvoorziene kosten hebben we flinke potjes, ook al zijn die wel aardig leger geraakt door afgelopen jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:32

Ik heb nog nooit structureel maandlasten van 800-1200 per maand gehad aan m'n paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:34

Ik ben ongeveer 22% van mijn maandsalaris kwijt aan mijn paard.dat vind ik een duidelijker beeld. Kosten zeggen niet veel als de inkomsten ook allemaal anders zijn.
Vaste lasten zijn gedeeld tussen mijn partner en mijzelf
Hij de leaseauto betalen en ik de 1 pk haha

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:42

Net even nazitten grot nazitten rekenen.
Momenteel geen wedstrijden incl spaarpot opbouwen voor grote kosten, 2 paarden op Volpension in het zuiden.
+/- 1000-1200 euro per maand voor de 2.
+/- 500- 600 euro per paard.
+/- 30% van mijn inkomen maandinkomen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:54

poh wat een bedragen. Maarja ik heb dan ook een shetlander die niet zo veel kost :)
Ik ben wel zeker 300 (?) per maand aan haar kwijt. Ze staat in eigen beheer dus alle kosten voor mezelf.

Weidehuur is 50 euro per maand, hooi zitten we op 70 per maand, maar deel ik met mijn stalgenoot.
Ze is gevoelig op de hoeven, dus structureel om de 8 weken wel de hoefsmid a 40 euro. Ze is gedekt, dus als ik dekkingskosten/dierenartskosten bij elkaar optel en gemiddelde per maand bereken, zit ik zeker wel op 300.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:03

Poeh, dat is wel veel geld!
Ik reken alleen stalling als vaste kosten (volpension) en hoefsmid 1x in de 7/8 weken.
Verder af en toe iets als les, fysio, tandarts, mestonderzoek, nieuwe deken, maar dat komt dan uit het potje 'paard'. of 'dierenarts', welke ik regelmatig aanvul, dat reken ik niet vast mee.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:08

Ik zit op 21% en dat is incl alles behalve het reizen voor buitenritten en onze gezamenlijke vakanties. Ik heb 1 paard in volpension.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:13

Ik ong 650 per maand. Dit is inclusief voer/bedding/supplementen en les. Benzine naar stal niet meegerekend. Dingen als een keer een vliegendeken enz ook niet meegerekend. Dit komt neer op 22% van mijn salaris

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:14

Veel en veel minder.

Ik zie vaker bedragen staan op bokt waarvan ik dan zeker weet nooit geen paarden gehad te hebben of ze nu met spoed te koop zou zetten als ze dat gingen kosten :)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:24

Ik denk dat ik ongeveer 500 euro per maand kwijt ben aan mijn paard. Dat is inclusief stalhuur, voer, trailerstalling, hoefsmid,les.
Ik heb gelukkig een lage hypotheek anders kan ik het in mijn eentje ook allemaal niet betalen. Iedere maand geld opzij zetten om te sparen lukt niet altijd. Maar kom altijd wel uit. En werk 32 uur per week. Heb wel een spaarpotje voor onvoorziene kosten zoals dierenarts of tandarts. Het is geen verpot, maar wel een heerlijk leven zo met mijn paardje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:36

Als er niks geks is ben ik zo'n 200 euro per maand kwijt, ik heb geen stallingskosten ik heb een eigen stuk land.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:38

Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Hier over het algemeen om en nabij de 500-550 euro per maand. Mijn hypotheek is minder dan mn stalling :+ Kom met gemak rond maar dit is wel mn laatste paard. Ik vind de prijzen steeds minder leuk worden en mijn grens van wat ik wil betalen maandelijks komt steeds dichterbij.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:40

Met mijn 10 pony's aan huis ben ik dat bij lange na niet kwijt hoor. Ik huur er een ha bij voor 850 per jaar, daar eten ze het hele groeiseizoen van en kosten ze verder nauwelijks iets. Hoeven doe ik zelf, de tandarts komt wel en nu de meesten op leeftijd zijn zijn er wel eens gezondheidsdingetjes. Voordroog koop ik, 50 euro per grote baal, totaal 1200, dus dat zijn de winterkosten. (Ze staan alweer klaar!) Dit jaar zal er voor een oudere shetlander met weinig kiezen seniorenvoer bijkomen. Natuurlijk zijn er kosten gemaakt voor het inzaaien en wordt er jaarlijks mest uitgereden of is er een vracht zand nodig voor de kapschuur die als overdekte paddock dient als stal. Verder geen stallen dus geen strooisel nodig.
Mijn vraag aan jou: wat betaal je allemaal voor je paard?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:41

ik ben veel minder aan mijn paard kwijt.

Toen ik nog alleen was had ik eerst drie, daarna 2 paarden in eigen beheer. 100 euro stalgeld voor de twee samen, ongeveer 250 euro aan hooi en voeders, bekappen doe ik zelf, dierenarts is occasioneel en spaarde ik voor en de rest maak je zo duur als je zelf wil.

Nu samen met mijn partner 4 paarden, in eigen beheer op ons eigen stuk land. Ik heb een koophuis, hij heeft het land gekocht, en we betalen elk ons eigen eigendom en investeringen zeg maar.

De paarden worden globaal gesplit qua kosten (twee trekpaarden, twee rijpaarden.) Hier gaat er 2-3 grote balen hooi en 2 balen voordroog per maand door.
Geen strooisel nodig, krachtvoer is miniem. Verdere kosten zijn meststoffen, diesel voor de tractor, hoefsmid, bekappen doe ik zelf, dierenarts.

Er zijn natuurlijk vaak grotere kosten, nu bijvoorbeeld komt het hooi van het land, doen we een jaarvoorraad binnen, er gaat altijd wel iets kapot, of er is iets nieuws dat we willen (bosmaaier op accu's bv). Maar dat bepaal je deels wel zelf .

Als ik mijn twee paarden tel, puur onderhoud, dus zonder hypotheek van het land etc (want dat is een investering) zit ik op 19.23 % van mijn loon. (mijn man 13.51 %, maar hij betaalt vaak wel wat meer dan ik). Met dit bedrag heb ik heel ruim gerekend en zitten voeders, hoefsmid, mezelf betaald als bekapper, dierenarts, en 2 X lessen hier wel bij in.
Als ik alles samen reken is het onderhoud ongeveer een 15 % van onze lonen samen.
Ik denk dat we nog een 10 % uitgeven aan extra's, groter onderhoud van de weides en toestellen, etc.

Dus maximaal 25% van onze lonen voor 4 paarden, en dat is héél ruim gerekend.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 01-07-25 16:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:43

Ik hou het altijd bij in een topic hier en ben gemiddeld 525 euro kwijt per maand dit jaar, moet wel zeggen dat ik heel veel dierenarts kosten heb met dure medicatie. Normaal probeer ik rond de 300 te blijven

Hoe betaal ik het? Mijn partner werkt gelukkig full time want dat lukt mij niet. Zonder hem had ik ook geen paard kunnen hebben

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:44

Wat een flinke bedragen! Ik mag in mijn handjes knijpen met mijn stal. Betaal niks aan stal geld en ook niks aan hooi en ze hebben goed kwalitatief onverpakt Duits kruiden hooi.
Wat ik wel weer doe is dat ik help met het verzorgen van de andere dieren die ze hebben. De zorg van mijn pony's doe ik ook helemaal zelf. Zij nemen de zorg over van mijn pony's wanneer ik een keer een weekendje weg ben o.i.d. of zoals eind januari ik ziek was. In overleg is er qua zorg van mijn pony's ook veel mogelijk. Management kan ik aanpassen wanneer ik wil.
Zo wilde ik ze vandaag buiten laten, maar omdat mijn Shet met beginnend astma toch al zwaar ademde rond 9uur terwijl die niks deed ze gelijk op stal gezet na hun slobber.
Elke 6/7 weken ben ik standaard 100euro kwijt ivm hoefsmid (2 pony's). En dan 2x per jaar osteopaat en tandarts.
Verder natuurlijk tussendoor voer/supplementen, maar ivm ik een mini shet en Shet heb doe ik daar nog best lang mee.
In mei was rond ik de 450euro aan DA kosten kwijt. 2x DA bezoek, metacam en bloed prikken, plus mest onderzoek en ontwormen (heb 1 spuit nodig).
Vliegenmaskers blijven lang heel gelukkig.

Elke dag weer ongelooflijk dankbaar dat deze plek op mijn pad is gekomen <3 .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 01-07-25 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:45

Ik reken p.m. 400 Euro voor mijn paardje. Dit is volpension, haar verzekeringen, een zak muesli, mijn bijrijders en de hoefsmid. Dit is zo'n 15 % van mijn inkomen.
Ik ben alleen met mijn zoon maar heb gelukkig een lage huur :-)