Hooi te kort drogen voeren aan paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Hooi te kort drogen voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:24

Zoals het altijd overal wel iets is, bij ons nu het volgende.

Recent is er hooi van het land gehaald, dat moet een x periode drogen. Ik lees op internet 6 weken voordat je het aan je paard kan voeren.
Bij ons ligt het nu een week of 2. En het wordt aan de paarden gevoerd.
De paarden die op box staan, krijgen minder. o.a. mijn paard die op 24/7 buiten staat, krijgt dit als onbeperkt. Het gaat ook vrij snel op. Woorden van de stalhouder: die paarden bewegen meer, dus kan geen kwaad.

Kan dit kwaad? Het moet niet voor niets zo lang drogen. Maar ook ik weet hoe het op stallen gaat, je moet het er mee doen, heb je commentaar dan sta je morgen op straat en kan je elders heen waar je paard weer maagzweren krijgt. Dus ik heb weinig opties, maar meer dat we de paarden dan wat beter in de gaten houden. Kunnen ze hier koliek of iets van krijgen / diarree zou ook kunnen?

Wat doet te vers hooi met het maag-darm kanaal? Ik kan mij voorstellen dat er dan nog vrij veel suiker in zit. Iemand die hier iets van weet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Is het echt hooi of kuil?

Het kan zeker wel kwaad, er zit meer vocht in waardoor er een broeiingsproces ontstaat en er meer bacterieen, schimmels en gisten zich kunnen vermenigvuldigen. Paarden kunnen er koliek van krijgen.

Ik zou echt not amused zijn, heb je een mogelijkheid om zelf een paar balen te halen en die te voeren voor de time being?

meggiemeg

Re: Hooi te kort drogen voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Mensen hier een paar huizen verderop doen veel waar bij de meeste paardenmensen denk ik de haren van overeind gaan staan. Hooi wordt direct gevoerd als het van het land komt, vers van de pers. Paarden staan niet vaak op de wei maar als ze dan wel de wei opgaan is het ineens van niets naar dag en nacht en dan weer naar niets. Het lijkt altijd goed te gaan. Paarden zijn daar wel erg mager, ribben zijn van afstand te tellen, heupen steken uit.
Hier altijd de rustperiode wel aangehouden. Maar we kochten dan ook voldoende in voor een heel jaar van dezelfde partij dat we pas ergens in augustus-september er pas aan hoefden te beginnen.
Ik zou er ook niet blij mee zijn dat de stalhouder er zo in staat, het kan meer risico's geven behalve alleen koliek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

De reden waarom hooi /kuil / voordroog 6 weken moet liggen, is omdat giftige gewassen zoals boterbloem tot 6 weken lang giftig blijven. Pas na 6 weken kun je het veilig voeren.

Vers op de wei zal een paard boterbloemen niet eten, maar eenmaal gesneden kan een paard ze niet meer herkennen als giftig en eet hij ze gewoon op. Daarom ook nooit gemaaid gras dat al een dag licht aan paarden voeren.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:43

Elisa2 schreef:

Het kan zeker wel kwaad, er zit meer vocht in waardoor er een broeiingsproces ontstaat en er meer bacterieen, schimmels en gisten zich kunnen vermenigvuldigen. Paarden kunnen er koliek van krijgen.

Ik zou echt not amused zijn, heb je een mogelijkheid om zelf een paar balen te halen en die te voeren voor de time being?

Het ruikt niet gefermenteerd, het is niet nattig zoals bv voordroog.
De paarden staan op 24/7, ik kan niet een grote baal van 50 kilo of meer zelf ergens vandaan halen voor de gehele kudde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Even een paar dingen uit elkaar trekken.
Je hebt drogen. Dat is wat het op het land doet vóór je het in balen perst.
Daarna heb je het over 'besterven'. Dat is inderdaad een soort ongeschreven regel van 6 weken. Dat is waar jij het nu over hebt.

Ik heb wel eens gespeurd naar waar dat vandaan komt en of het onderbouwd kan worden. Maar daar heb ik helemaal niks over kunnen vinden. Het is dus aanbevolen en gebruikelijk. Maar of het echt kwaad kan?
Ik hoor wel vaker dat het gebeurt. Door omstandigheden. En ik heb nóg niet gehoord dat het mis gegaan is.

Dus liever niet, maar het lijkt geen heel hoog risico te zijn.....

Wel balen dat je met dit soort zorgen te maken krijgt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Maar het is dus voordroog?

Ik zou nog amused zijn, vind 2 weken erg kort. Verder is 6 weken een richtlijn en zou ik 4 a 5 niet een groot probleem vinden. Ligt er wel een beetje aan wat er in het land groeit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:01

Dees schreef:
De reden waarom hooi /kuil / voordroog 6 weken moet liggen, is omdat giftige gewassen zoals boterbloem tot 6 weken lang giftig blijven. Pas na 6 weken kun je het veilig voeren.

Vers op de wei zal een paard boterbloemen niet eten, maar eenmaal gesneden kan een paard ze niet meer herkennen als giftig en eet hij ze gewoon op. Daarom ook nooit gemaaid gras dat al een dag licht aan paarden voeren.

Zo heb ik het ook geleerd.

Als er zeker weten geen boterbloem oid inzit zou ik er niet direct bang voor zijn.
Ken wel meer mensen die het gewoon voeren. En dat is nooit fout gegaan.

Maar als je dat niet zeker weet zou ik er ook niet zo blij mee zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Miss_Mii21 schreef:
Elisa2 schreef:

De paarden staan op 24/7, ik kan niet een grote baal van 50 kilo of meer zelf ergens vandaan halen voor de gehele kudde.

Voordroog hoeft ook helemaal niet nattig te zijn. Ons voordroog is net zo droog als hooi 9 van de 10 keer. Ook ruik je op dit moment geen verschil, enige waardoor je weet welke je gepakt hebt is het plastic

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Als hooi goed droog het pak in gaat is mijn ervaring dat je het de eerste 2 weken goed kunt voeren, ik meng het wel met oud hooi om de overgang kleiner te maken.
Na 2 weken kun je 1 a 2 weken hebben waarin het hooi wat gaat 'werken'; de paarden kunnen er dan wat van aan de dunne raken.
Daarna is het uitgewerkt en voer ik het 100%.
Er idd wel van uitgaande dat er geen gekken dingen als bijv. boterbloem in zit, maar in hooi van een goed grasland (geen 'natuurhooi') zul je weinig onkruid aantreffen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Ik heb echt nog nooit gehoord dat hooi nog weer 6 weken moet liggen voor je het mag voeren en kom toch echt uit een agrarische familie :+ Nou ging bij ons het hooi wel eerst op zolder en in de zomer voerden we geen hooi, maar nee, nooit van gehoord.. :=

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Hier eten de paarden de boter bloemen gewoon op als die in het weiland staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Chickyy schreef:
Ik heb echt nog nooit gehoord dat hooi nog weer 6 weken moet liggen voor je het mag voeren en kom toch echt uit een agrarische familie :+ Nou ging bij ons het hooi wel eerst op zolder en in de zomer voerden we geen hooi, maar nee, nooit van gehoord.. :=

Ik denk juist daarom dat het er nooit over ging.

Ik ken niet anders dan 6 weken laten liggen. Maar eerlijk, ik weet eigenlijk ook niet precies waarom. Besterven inderdaad, maar of dat het echt is, weet ik niet. Ik hou me er wel altijd aan.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

GDG schreef:
Chickyy schreef:

Ik denk juist daarom dat het er nooit over ging.

Ik ken niet anders dan 6 weken laten liggen. Maar eerlijk, ik weet eigenlijk ook niet precies waarom. Besterven inderdaad, maar of dat het echt is, weet ik niet. Ik hou me er wel altijd aan.

Ik ga mijn vader eens vragen, ben wel benieuwd..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Besterven bestaat wel degelijk, maar veelal als het hooi nog te nat was als het in het pak gaat (niet in plastic). Dan krijg je 'nabroei' en hier kan dan een fermentatieproces ontstaan, waarbij bacteriën en schimmels zich snel vermeerderen. Hier gaan paarden van aan de dunne.
Vroeger hoorde je dan ook vaker van hooibrand omdat dit proces vergezeld gaat van een flinke temperatuur stijging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Hooi voeren tijdens de besterving kan voor buikpijn zorgen. Ik zou het bij mijn paard liever niet willen. Altijd zo jammer een stalhouder die de zorgen van een klant zonder meer wegwuift.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:08

Miss_Mii21 schreef:
Elisa2 schreef:

Het zit niet in plastic, zijn gewoon balen die in de open lucht staan.

Voordroog hoeft ook helemaal niet nattig te zijn. Ons voordroog is net zo droog als hooi 9 van de 10 keer. Ook ruik je op dit moment geen verschil, enige waardoor je weet welke je gepakt hebt is het plastic[/quote]

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Gewoon hooi maakt het niet zo veel uit.. zo dra er plastic om heen gaat idd wachten ongeveer 6 weken

Voer hier ook al jaren gemaakt gras ( wel lang) van vers tot stok droog. ( maaien de berm en slootkant en voeren dat in de zomer bij ( nachten op stal overdag gewoon op de wei

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Dat van die 6 weken wachten heb ik toch 35 jaar terug al geleerd, toen iedereen nog de gewone kleine pakjes maakte :)

snorkel1986 schreef:
Gewoon hooi maakt het niet zo veel uit.. zo dra er plastic om heen gaat idd wachten ongeveer 6 weken

Voer hier ook al jaren gemaakt gras ( wel lang) van vers tot stok droog. ( maaien de berm en slootkant en voeren dat in de zomer bij ( nachten op stal overdag gewoon op de wei

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Als er gemaaid en gepakt is laat ik ze eigenlijk altijd de grote wei opgaan en mogen ze de resten opeten die niet in de pakken zijn geraakt...Nog nooit een paard gehad die daar wat van gekregen heeft,maar ze staan wel 24/7 op de wei dus zijn gras gewend. Boterbloemen hebben we daar niet ,het is echt hooi wei.Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan.