Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Is het echt hooi of kuil?
Het kan zeker wel kwaad, er zit meer vocht in waardoor er een broeiingsproces ontstaat en er meer bacterieen, schimmels en gisten zich kunnen vermenigvuldigen. Paarden kunnen er koliek van krijgen.
Ik zou echt not amused zijn, heb je een mogelijkheid om zelf een paar balen te halen en die te voeren voor de time being?
Dees schreef:De reden waarom hooi /kuil / voordroog 6 weken moet liggen, is omdat giftige gewassen zoals boterbloem tot 6 weken lang giftig blijven. Pas na 6 weken kun je het veilig voeren.
Vers op de wei zal een paard boterbloemen niet eten, maar eenmaal gesneden kan een paard ze niet meer herkennen als giftig en eet hij ze gewoon op. Daarom ook nooit gemaaid gras dat al een dag licht aan paarden voeren.
Miss_Mii21 schreef:Elisa2 schreef:Is het echt hooi of kuil?
Het kan zeker wel kwaad, er zit meer vocht in waardoor er een broeiingsproces ontstaat en er meer bacterieen, schimmels en gisten zich kunnen vermenigvuldigen. Paarden kunnen er koliek van krijgen.
Ik zou echt not amused zijn, heb je een mogelijkheid om zelf een paar balen te halen en die te voeren voor de time being?
Het ruikt niet gefermenteerd, het is niet nattig zoals bv voordroog.
De paarden staan op 24/7, ik kan niet een grote baal van 50 kilo of meer zelf ergens vandaan halen voor de gehele kudde.
Chickyy schreef:Ik heb echt nog nooit gehoord dat hooi nog weer 6 weken moet liggen voor je het mag voeren en kom toch echt uit een agrarische familieNou ging bij ons het hooi wel eerst op zolder en in de zomer voerden we geen hooi, maar nee, nooit van gehoord..
GDG schreef:Chickyy schreef:Ik heb echt nog nooit gehoord dat hooi nog weer 6 weken moet liggen voor je het mag voeren en kom toch echt uit een agrarische familieNou ging bij ons het hooi wel eerst op zolder en in de zomer voerden we geen hooi, maar nee, nooit van gehoord..
Ik denk juist daarom dat het er nooit over ging.
Ik ken niet anders dan 6 weken laten liggen. Maar eerlijk, ik weet eigenlijk ook niet precies waarom. Besterven inderdaad, maar of dat het echt is, weet ik niet. Ik hou me er wel altijd aan.
Miss_Mii21 schreef:Het zit niet in plastic, zijn gewoon balen die in de open lucht staan.Elisa2 schreef:Is het echt hooi of kuil?
Het ruikt niet gefermenteerd, het is niet nattig zoals bv voordroog.
De paarden staan op 24/7, ik kan niet een grote baal van 50 kilo of meer zelf ergens vandaan halen voor de gehele kudde.
snorkel1986 schreef:Gewoon hooi maakt het niet zo veel uit.. zo dra er plastic om heen gaat idd wachten ongeveer 6 weken
Voer hier ook al jaren gemaakt gras ( wel lang) van vers tot stok droog. ( maaien de berm en slootkant en voeren dat in de zomer bij ( nachten op stal overdag gewoon op de wei