Help: hoe stal koelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Help: hoe stal koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 06:06

Hoi!

Gisterenavond is ons veulentje geboren, twee weken na de uitgerekende datum en dus na best lang wachten.

Nu staan onze paarden niet aan huis, maar bij andere mensen op het erf. Ze staan in een relatief simpele en verouderde schuur waar degelijke paardenboxen in zijn gemaakt. Geen houtje touwtje werk. Alleen, vandaag wordt het volgens de voorspellingen moordend heet! De hele dag volle zon en tot 30 graden. Wij wonen in Friesland in een gedeelte met veel vlak land en weinig boomwallen. Dus ook weinig schaduw. Gelukkig waait het hier wel altijd.

De schuur wordt met dit weer binnen ook heel warm. Heeft iemand een idee om die verwarming tegen te gaan? Ik dacht zelf aan koud water over het dak laten stromen bijvoorbeeld, eventueel in combinatie met een ventilator.

Hebben jullie nog tips hoe ik de stal zelf koel kan houden? Ik wil ons veulen namelijk niet de hele dag in de zon hebben staan, met alle gevolgen van dien.

Wie heeft er voor mij een gouden tip?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:20

Is er weide met schuilmogelijkheden?
Bomen of schuilstal? Dan is buiten misschien beter.

Anders ventilatoren plaatsen?

BarbaravdW

Re: Help: hoe stal koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:24

Extra schaduw creeren met lakens of schaduwdoeken, dak natspuiten met lakens erop die afhangen. Dat zuigt zich vol (capillaire werking) en koelt de lucht voordat t de stal inkomt.
Tegels voor de stal ook koelen, schaduw maken zodat ze niet/minder opwarmen en dus de lucht niet verwarmen die de stal inkomt. Combineren met ventilatoren in de stal die de lucht verplaatsen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 06:26

Bellatrix schreef:
Is er weide met schuilmogelijkheden?
Bomen of schuilstal? Dan is buiten misschien beter.

Anders ventilatoren plaatsen?

Nee, dat hebben we dus niet. Pas aan het einde van de middag ontstaat er schaduw in de wei. We wonen op de vlakte in Friesland. Het waait hier altijd wel, maar er zijn bar weinig bomen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 06:29

BarbaravdW schreef:
Extra schaduw creeren met lakens of schaduwdoeken, dak natspuiten met lakens erop die afhangen. Dat zuigt zich vol (capillaire werking) en koelt de lucht voordat t de stal inkomt.
Tegels voor de stal ook koelen, schaduw maken zodat ze niet/minder opwarmen en dus de lucht niet verwarmen die de stal inkomt. Combineren met ventilatoren in de stal die de lucht verplaatsen.

Dankjewel! Ik ga sowieso een ventilator halen, zodat die helpt de lucht meer te verplaatsen in de stal. En ik denk toch gewoon koud water over het dak laten stromen. Een schaduwdoek had ik wel bedacht maar dan moet ik even bekijken hoe dat vast gemaakt moet worden.

Kleine side note: onze volwassen paarden zijn deze situatie op het land gewend. Ze krijgen op dit soort dagen rust en ik spuit ze af met koud water. Er staat dus wel altijd wind en er is altijd drinkwater beschikbaar. Zij trekken zo'n dag prima. Maar een pasgeboren veulen is echt andere koek.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:35

Kan je het zo maken dat ze kunnen kiezen waar ze kunnen staan? Dus klein uitloopje voor de stal, misschien een beetje schaduw van het gebouw en een stukje van de stal afzetten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:44

Houd er rekening mee dat water over het dak een hogere luchtvochtigheid met zich mee brengt waardoor het nog warmer kan worden als er weinig luchtbeweging is.

Ik zou gaan voor een minimaal 2 ventilators met groot luchtverplaatsings vermorgen.
Houdt de zouten op peil.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:26

kun je geen palen in de grond doen met doeken er tussen?
en kijken of je het dak kan vernevelen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:35

Ik zou sowieso voor ventilatoren gaan. Eventueel van die ventilatoren met vernevelingsfunctie. Je kunt ze afspoelen en weer bij de ventilator om ze extra af te laten koelen.

Wij hebben buitenstallen met een geïsoleerd dak en deels onder de bomen, maar het is alsnog warmer dan in een goed geïsoleerde schuur met hoog plafond. Daarom zetten wij er ventilatoren voor. Ze staan 's nachts buiten en komen dan overdag op stal.

Ze zorgen er zelf wel voor dat ze de kuif in de wind houden. Heel charmant is het niet, maar voor ons en de paarden werkt dit top.

We hebben ook schaduwplekken onder bomen op plekken waar altijd wel iets wind staat en ik heb ze daar ook vaak geparkeerd. Dat is dan een soort van geïmproviseerde paddock. De ervaring leert dat ze daar een beetje gaan klooien en juist dat wil ik niet hebben als het zo warm is, dus ik heb voorkeur voor de stal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:39

Zorgen dat ze iig niet, absoluut niet, in de volle zon gaan bakken.

Verdee ventilatoren. Niet direct op her veulen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 08:05

Ik ga zo even overleggen hoe we dit op kunnen lossen.Bedankt voor de bruikbare tips!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:19

Wij zetten van die grote ventilators neer.
Heb er 1 op boxrust en die heeft een ventilator aan de spijlen vd box gehangen en blaast zo dus zo zn stal in. Ook fijn tegen vliegen.
Zou dus even nasr een bouwmarkt rijden en een flinke ventilator kopen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:22

Wat een schattig filmpje Lorette, die koppies in de wind. Onze paarden durven de schuur niet meer in als er een ventilator staat... :roll:

Ik weet niet of er ramen zijn in de schuur maar die in ieder geval asap verduisteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:42

Ir111 schreef:
Wat een schattig filmpje Lorette, die koppies in de wind. Onze paarden durven de schuur niet meer in als er een ventilator staat... :roll:

Ik weet niet of er ramen zijn in de schuur maar die in ieder geval asap verduisteren.

Ze wennen er best snel aan, mijn hysterische merrie vond het vroeger ook dood eng (die vond zelfs een nieuwe liksteen in haar stal een reden om niet meer naar binnen te willen :') ).
Maar ventilatoren maken een heel monotoon geluid dus ze wennen er heel snel aan, zodra ze weten dat dat ding niet achter ze aan komt. :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:44

Wellicht zou je ook nog een mobiele airco in de stal kunnen zetten als de stal voor de rest goed af te sluiten is. (of twee)

Ventilatoren zullen inderdaad ook wel werken en misschien doeken aan de buitenkant over de ramen hangen zodat de zon minder naar binnen kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:51

Elisa2 schreef:
Wellicht zou je ook nog een mobiele airco in de stal kunnen zetten als de stal voor de rest goed af te sluiten is. (of twee)

Ventilatoren zullen inderdaad ook wel werken en misschien doeken aan de buitenkant over de ramen hangen zodat de zon minder naar binnen kan.

Als er stroom is zou ik ook een mobiele airco lenen voor overdag. De stroom is nu toch goedkoop.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 10:27

Er staan grote kuilbalen voor de ramen. 1 raam is open en daar komt een frisse wind doorheen. We hebben de deur open, zodat het door kan trekken. Het veulen staat overigens niet op de tocht. Er komt nog een ventilator bij en volgens mij komen we dan een heel end.

Heb ze vanochtend even buiten gehad en einde middag heb ik in 1 stuk land wel een flink stuk schaduw van de kapschuur dus dan gaan ze dan weer even het land op.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:39

Hoe heb je het opgelost? En merkte je verschil

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 11:51

We hebben het opgelost met de ventilator, dat ging aardig. Het was wel warm, maar niet ondoenlijk warm. Ik ben in ieder geval heel blij dat het nu even voorbij is, al voorspellen ze voor maandag wel weer echte hoge temperaturen.