Afschrijving aluminium hooiruif

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitchy

Afschrijving aluminium hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 22:48

Bokt weet nogal veel, en aangezien een zoektocht via google amper resultaat opleverde stel ik mijn vraag hier.

Weet iemand wat de afschrijftermijn (zo ongeveer) is van een aluminium hooiruif?
Hoe lang gaan die gemiddeld mee?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:56

Aluminium hooiruif?
Dat zou niet mijn eerste keuze zijn. Aluminium is leuk spul maar erg sterk is het niet.

Linkje?

loulou

Re: Afschrijving aluminium hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:02

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 23:39

Loulou: ja, iets vergelijkbaars.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 05:55

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:21

Ik heb hem nu 3 jaar staan. Buiten dat ie wel een schoonmaakbeurt mag hebben is er niks aan te zien :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:29

Die is toch niet van aluminium? In de inschrijving staat staal?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:30

Volgens AI is de levensduur van een aluminium hooiruif afhankelijk van verschillende factoren, maar over het algemeen kan een goed onderhouden aluminium hooiruif vele jaren meegaan, vaak meer dan 20 jaar.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:15

Dat is geen aluminium maar verzinkt staal. Bovendien zou ik deze niet nemen ivm gevaar van vast blijven hangen mochten ze er met een hoef in komen.

Ik heb deze: https://www.patura.com/de_DE/produkt/30 ... 0-x-2-05-m
En daar passe. De hoefjes van mijn ponies net niet tussen de spijlen door (ze proberen het ook niet gelukkig) en ze kunnen hun hoofd niet stoten (mijn haflinger zou haar hoofd bovenaan wel kunnen stoten maar is nog nooit gebeurd!)

Mijne staat inmiddels ruim een jaar en ik veeg hem wel altijd even goed uit bij de balenwissel. Ziet er nog als nieuw uit!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:16

Boekhoudkundig bedoel je het dan?

Ik dacht dat je in België zoiets op Max 5j kan afschrijven?(maar ben dat niet heel zeker), en Nederland is mss anders?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:19

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:26

Bitchy schreef:

Dat is gewoon een stalen hooiruif: komplett feuerverzinkt, oftewel volbad verzinkt staal want aluminium kun je niet verzinken (heeft ook geen nut)!

Als jij normaal, fatsoenlijk met zo'n ding om gaat, moet dat 10 - 20 jaar mee kunnen. Waarschijnlijk gaat het dak dat niet redden, dat zul je een keer moeten vervangen maar verder zijn dit soort constructies behoorlijk hufterproof.

Ik zou alleen wel RVS gebruiken voor de bouten en moeren en dan nylon scheidingsringen ertussen, dan kun je 'm altijd moeiteloos uit elkaar halen. Wil je dat helemaal goed, neem je de duurdere A4 80 bouten, dat is sterker dan de standaard A2 70 maar die zijn in principe goed genoeg voor dit werk.
https://www.fabory.com/nl is je leverancier voor dit soort spullen.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 12:20

Dankjewel allemaal voor alle goede en goedbedoelde tips, en correcties :o

Ik bedoelde inderdaad de boekhoudkundige afschrijving en dacht zelf ook richting 20 jaar.
Dat blijkt dus niet eens zo slecht gegokt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:17

Maar dan ga je dus 50 euro per jaar afschrijven... Is dat de moeite? Gezien het aankoopbedrag kun je het ook in 1 keer opnemen als kosten ipv als investering... Ik betwijfel sowieso of de belastingdienst iets van 1000 euro als investering (en dus met afschrijving) ziet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:34

Bitchy schreef:

Ik bedoelde inderdaad de boekhoudkundige afschrijving en dacht zelf ook richting 20 jaar.

Oh! Dan hooguit vijf jaar maar ik denk met Ibbel mee dat de belastingdienst dat weleens anders zou kunnen zien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:54

tengeltje11 schreef:

Ik dacht dat je in België zoiets op Max 5j kan afschrijven?(maar ben dat niet heel zeker), en Nederland is mss anders?

Ik dacht ook boekhoudkundig :')
Is in Nederland ook 5 jaar, restwaarde € 0

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:28

Ibbel schreef:
Maar dan ga je dus 50 euro per jaar afschrijven... Is dat de moeite? Gezien het aankoopbedrag kun je het ook in 1 keer opnemen als kosten ipv als investering... Ik betwijfel sowieso of de belastingdienst iets van 1000 euro als investering (en dus met afschrijving) ziet.

In België zeker, maar dus Max op 5j af te schrijven en iemand zei in nl dus ook zo.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 01:01

denisesilver schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik dacht ook boekhoudkundig :')
Is in Nederland ook 5 jaar, restwaarde € 0

Ik zou dit boekhoudkundige onder de kleine investeringen laten vallen volgens de landbouwnormen van de belastingdienst. Dus afschrijven in 5 jaar. Je moet dan alleen wel een restwaarde van €1,- eraan hangen.
Voor dit bedrag zou ik niet in 20 jaar gaan afschrijven. De kleine investering regel is juist voor investeringen van € 450 tot € 5.000.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:54

bedragen vanaf € 450,- komen in aanmerking. Maximale afschrijvingstermijn 5 jaar in dit geval zeker niet langer ik zou er ook een restwaarde van € 0,- aanhangen.

Ik neem aan dat je starter bent gezien je vraag.

In dit geval kun je willekeurig afschrijven (sneller of langzamer). Afhankelijk van je resultaten kun je hiermee spelen (kiezen van het jaar waarin je investeringen doet) zodat je of sneller in aanmerking komt voor de kleinschalingsheidsinvesteringsaftrek of alle afschrijvingen verschuiven naar het jaar waarin meer winst valt te verwachten.

Laat dit maar aan je boekhouder zien die weet wel wat ik bedoel.

Succes!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:58

Horsy83 schreef:
bedragen vanaf € 450,- komen in aanmerking. Maximale afschrijvingstermijn 5 jaar in dit geval zeker niet langer ik zou er ook een restwaarde van € 0,- aanhangen.

Ik neem aan dat je starter bent gezien je vraag.

In dit geval kun je willekeurig afschrijven (sneller of langzamer). Afhankelijk van je resultaten kun je hiermee spelen (kiezen van het jaar waarin je investeringen doet) zodat je of sneller in aanmerking komt voor de kleinschalingsheidsinvesteringsaftrek of alle afschrijvingen verschuiven naar het jaar waarin meer winst valt te verwachten.

Laat dit maar aan je boekhouder zien die weet wel wat ik bedoel.

Succes!

Ik snap de restwaarde van €0. Maar de landbouwnormen van de belastingdienst geeft hierbij aan een restwaarde van €1 zodat het middel zichtbaar blijft.

Er is hierboven ook iets genoemd over wel of niet investering. Dit is het volgens de belastingdienst wel (boven de € 450 en gaat langer dan een jaar mee).
Je kunt hierop kleinschaligheidsinvestering (KIA) toepassen.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 22-06-25 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:07

Bitchy schreef:

Boekhoudkundig in 3 of 5 jaar afschrijven.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:14

Jongens.... Ik ga even een zeikerd zijn ;) waar halen jullie die max 5 jaar vandaan? (En ja, naar je resultaat kijken mag, het is een inschatting dus kijk ook wat "praktisch" is...

20% gebruiken we heel vaak omdat het makkelijk is... Maar eigenlijk ga je in eerste instantie uit van de levensduur. In de wet (3.30 wet IB 2021) staat vervolgens dat er ten hoogste 20% mag worden afgeschreven --> MINIMAAL 5 jaar.

Voordat je straks iets heel snel gaat afschrijven...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:19

Liannetje86 schreef:
Jongens.... Ik ga even een zeikerd zijn ;) waar halen jullie die max 5 jaar vandaan? (En ja, naar je resultaat kijken mag, het is een inschatting dus kijk ook wat "praktisch" is...

20% gebruiken we heel vaak omdat het makkelijk is... Maar eigenlijk ga je in eerste instantie uit van de levensduur. In de wet (3.30 wet IB 2021) staat vervolgens dat er ten hoogste 20% mag worden afgeschreven --> MINIMAAL 5 jaar.

Voordat je straks iets heel snel gaat afschrijven...

Daarvandaan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:23

Ja, het is gebruikelijk :p Maar ik las opeens "MAXIMAAL" 5 jaar en toen werd ik een beetje bang. (Het is best vervelend als ze bij de belastingdienst opeens zeggen "Helaas, uw winst was toch x bedrag hoger omdat je te snel hebt afgeschreven :p

(commercieel mag vanalles wel, maar het is zo praktisch om fiscaal aan te houden en dus minimaal 5 jaar te gebruiken ;))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:37

Je hebt het over E 50,-- tot E 200,-- op jaar basis aan kosten. Ik denk niet dat de FIOD bij je langskomt :D .