Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Hoe nat of droog is dat hooi de pakken in gegaan?
Ik doe hier momenteel 3 weken met een vierkant pak omdat ik tijdelijk maar 2 paarden thuis heb staan. Dat gaat de eerste 10-14 dagen zeker niet schimmelen en broeien, en als ik halverwege met voeren ben, gooi ik de tweede helft van het pak in een lege stal. Daar droogt het ook niet direct als een idioot verder uit.
De pakken staan buiten in de volle zon. Ik snij wel het plastic ruim open - bij regen vouw ik het dan weer even dicht.
Elisa2 schreef:Als het uit pak komt dan is het altijd voordroog.
Ik ken het eigenlijk niet dat ze het niet willen eten als het te droog zou zijn geworden. Er is dan geen schimmel en broei in geweest? Want ik kan me wel voorstellen dat ze het niet meer willen eten als dat er in zit.
monsera schreef:Ik kwam dit stuk laatst tegen op facebook.
Weet alleen niet meer wie het geschreven heeft.
Hooi vs voordroog - het gaat NIET om SUIKERS, het gaat ook NIET om de EIWITTEN (het gaat om de BACTERIËN)!
De laatste tijd weer geregeld met eigenaren van gedachten gewisseld over de reden waarom -met name verstoorde- paarden opknappen als zij overgaan van verpakt ruwvoer op hooi, uit de touwtjes dus. Het hardnekkige misverstand heerst, dat voordroog/kuil/verpakt hooi hoger in suikers en/of in eiwitten is. En daarom schermen stalhouders dan ook met analyses van hun voordroog, dat deze nauwelijks afwijkt in suikers en eiwitten van hooi uit de touwtjes. En dat hun voordroog heus oké is. Dat misverstand over het hogere suikerpercentage klopt ook niet; als je van 1 perceel een deel van het gras insealt en een ander deel aan de lucht laat drogen is dit altijd nog hetzelfde gras, daar zit niet ineens meer of minder suiker in. Sterker nog, het suikergehalte in verpakt ruwvoer is in principe iets lager, omdat een deel van de suikers al is opverbruikt tijdens het fermentatieproces dat binnen in het plastic plaats vindt. En dát is precies het verschil: gras dat afsterft zonder zuurstof erbij, dus in het plastic, gaat fermenteren. Gras dat je conserveert door afsterving is hooi. Juist het
bacteriologische proces van fermentatie binnen het plastic, waarbij de melkzuurbacteriën de overhand krijgen, werkt niet voor paarden die problemen met de spijsvertering hebben óf ze kunnen deze problemen krijgen juist door deze bacteriën. Je creëert dan een verschuiving van de darmbacteriën, het darmmicrobioom en dát veroorzaakt de problemen als jeuk, hoefbevangenheid en vage gezondheidsproblemen in het algemeen. Uiteraard is dit een hele simpele uitleg, maar hopelijk is het daardoor wel duidelijk. Dus, nogmaals, het gaat om de bacteriën, niet om de suikers waarom verpakt ruwvoer voor veel paarden ongeschikt is
Jessix schreef:Toen ik nog voordroog voerde haalde in het helemaal uit het plastic en plaatste het onder de overkapping op een rooster die een stuk van de grond afstaat. Toch kon het met broeierige dagen alsnog mis gaan. Dan ging het vanuit het midden van de ronde baal schimmelen.
Het maakt niet uit hoe droog het de verpakking in gaat. Natuurlijk hoe droger, hoe beter, maar ik heb toch gemerkt dat broeien niet altijd te voorkomen is. Zeker op van die warme dagen met een hoge luchtvochtigheid is het lastig. Ik voer daarom liever onverpakt hooi.
DuoPenotti schreef:monsera schreef:Ik kwam dit stuk laatst tegen op facebook.
Weet alleen niet meer wie het geschreven heeft.
Hooi vs voordroog - het gaat NIET om SUIKERS, het gaat ook NIET om de EIWITTEN (het gaat om de BACTERIËN)!
De laatste tijd weer geregeld met eigenaren van gedachten gewisseld over de reden waarom -met name verstoorde- paarden opknappen als zij overgaan van verpakt ruwvoer op hooi, uit de touwtjes dus. Het hardnekkige misverstand heerst, dat voordroog/kuil/verpakt hooi hoger in suikers en/of in eiwitten is. En daarom schermen stalhouders dan ook met analyses van hun voordroog, dat deze nauwelijks afwijkt in suikers en eiwitten van hooi uit de touwtjes. En dat hun voordroog heus oké is. Dat misverstand over het hogere suikerpercentage klopt ook niet; als je van 1 perceel een deel van het gras insealt en een ander deel aan de lucht laat drogen is dit altijd nog hetzelfde gras, daar zit niet ineens meer of minder suiker in. Sterker nog, het suikergehalte in verpakt ruwvoer is in principe iets lager, omdat een deel van de suikers al is opverbruikt tijdens het fermentatieproces dat binnen in het plastic plaats vindt. En dát is precies het verschil: gras dat afsterft zonder zuurstof erbij, dus in het plastic, gaat fermenteren. Gras dat je conserveert door afsterving is hooi. Juist het
bacteriologische proces van fermentatie binnen het plastic, waarbij de melkzuurbacteriën de overhand krijgen, werkt niet voor paarden die problemen met de spijsvertering hebben óf ze kunnen deze problemen krijgen juist door deze bacteriën. Je creëert dan een verschuiving van de darmbacteriën, het darmmicrobioom en dát veroorzaakt de problemen als jeuk, hoefbevangenheid en vage gezondheidsproblemen in het algemeen. Uiteraard is dit een hele simpele uitleg, maar hopelijk is het daardoor wel duidelijk. Dus, nogmaals, het gaat om de bacteriën, niet om de suikers waarom verpakt ruwvoer voor veel paarden ongeschikt is
Duidelijk geschreven.
Dit word alleen al jaren op bokt geschreven, maar het blijft maar niet hangen of zo.
Furst schreef:Overal word dit geschreven, maar mensen blijven koppig vasthouden aan voordroog. Omdat het makkelijker te stockeren is dan hooi.
Jessix schreef:@ DP dan is mijn ervaring anders. Zoals ik al schreef, hoe droger hoe beter. Maar met heel warm, vochtig weer ging het hier toch nog wel eens mis. En dat terwijl het ook net zolang op het land ligt als onverpakt hooi. Maar fijn dat het bij jou wel altijd goed gaat.