Aanschaf kosten kwpn’er

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaraU

Aanschaf kosten kwpn’er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 08:14

In een Facebookgroep waar ik lid van ben zie ik geregeld paarden te koop aangeboden waarbij de vraagprijs mij ernstig doet fronsen.

Nou is het alweer een tijd geleden dat ik mijn paarden heb aangeschaft, maar € 8000 voor een paard zonder papieren? Wat is op dit moment ‘normaal’ (al begrijp ik dat die vraag laatig te beantwoorden is en ook ‘wat de gek ervoor geeft’ telt).

Maar als voorbeeld; wat mag een 3-jarige onbeleerde dressuur gefokte kwpn’er kosten? Paard met papieren van wat minder bekende (maar wel door kwpn goedgekeurde) hengst. Voor moeder geldt hetzelfde. Mooi correct en goedgekeurd paard, net uit de opfok.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:18

Paarden zijn duur.
De goedkope paarden hebben vaak iets, een bemerking of net een tikkeltje lastiger karakter, laat opgeleid. Hoeft allemaal niet perse verkeers te zijn.
De spot goedkope paarden zijn vaak mis.

De kwpn gefokte paarden die gezond zijn en braaf zijn duur.
Een volbloed van de baan is betaalbaarder, kan prima als rijpaard dienen.

Oftewel het hangt van zo ongelofelijk veel af... en in elke prijsklasse heb je wel een kwpner

germie

Re: Aanschaf kosten kwpn’er

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:39

Zonder papieren is geen kwpn-er, want dan had je er kwpn-papier bij gehad.

Het beste kun je als je niet te veel geld uit wilt geven een ongekeurde 2 jarige kopen en dan alles zelf gaan leren. Je hebt dan in ieder geval een jaar om ze in de hand te nemen (ik ben niet voor opfok met leeftijdsgenoten omdat ze dan ook bepaalde dingen niet leren en ze moeten ook in de hand komen, direct uit opfok inrijden is zeker niet goed) en zo belast je ze geestelijk niet te veel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:54

Wat hij mag kosten?
Als hij veel Talent heeft en bloedmooi en gezond is en ook nog eens braaf tussen de 15.000-150.000 euro....

Alles daaronder heeft vaak ergens een mindere kwaliteit en hoe minder goede vlakken het paard heeft hoe goedkoper.

Dus als je op dit moment 3000 euro aan een paard uit wil geven, lever je in op leeftijd en/ of stokmaat en/of gezondheid en/ of beweging en of uiterlijk enof braafheid etc.

Daarbij geldt ook nog eens, het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent.

Als je de klanten weet ze zitten en de juiste contacten hebt, kun je ook al in een heel andere prijsklasse terecht komen.

Ik ken een springpaard die hier op bokt misschien voor 6000 te duur gevonden was, die voor zeker het tienvoudige naar het buitenland verkocht is.....
Daarbij heb je ook nog dat de markt het aanbod bepaalt.
Is er veel vraag naar een bepaald type paard, en is er weinig aanbod, worden ze vanzelf duurder, want schaarste.

De koper bepaald uiteindelijk de waarde. De verkoper kan een prijs noemen, maar als niemand dat er voor geeft is het dier het blijkbaar niet waard.
En natuurlijk zijn er richtlijnen waaraan een waarde gehangen wordt. Alleen dat zijn er zo veel, en van zo veel factoren afhankelijk.....

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:57

SaraU schreef:
In een Facebookgroep waar ik lid van ben zie ik geregeld paarden te koop aangeboden waarbij de vraagprijs mij ernstig doet fronsen.

Nou is het alweer een tijd geleden dat ik mijn paarden heb aangeschaft, maar € 8000 voor een paard zonder papieren? Wat is op dit moment ‘normaal’ (al begrijp ik dat die vraag laatig te beantwoorden is en ook ‘wat de gek ervoor geeft’ telt).

Maar als voorbeeld; wat mag een 3-jarige onbeleerde dressuur gefokte kwpn’er kosten? Paard met papieren van wat minder bekende (maar wel door kwpn goedgekeurde) hengst. Voor moeder geldt hetzelfde. Mooi correct en goedgekeurd paard, net uit de opfok.

Een en ander ligt aan de lijn, maar ook aan wat het paard aan natuurlijke aanleg laat zien. 3 jaar en onbeleerd, maar wel helemaal gezond gaat tussen de 7000 en 15.000 weg verwacht ik. En meer als het paard talent lijkt te hebben en een beetje knap is :D.

Kady1

Re: Aanschaf kosten kwpn’er

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:10

Onbekeerde drie jarige kost mij als fokker al rond de 8 - 10.000 euro om te fokken. Als alles goed gaat.

Ik heb nu bvb een veulen in de kliniek staan en die gaat daar ver overheen als die straks drie is.

Dus ik vind 8 voor een onbekeerde 3 jarige niet veel.

Het ze daar gezond en wel krijgen naar die 3 jarige leeftijd is nog een ding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:15

SaraU schreef:

Die vraag kunnen wij geen antwoord op geven..ligt er aan, is hij rontgenologisch ggk? is hij goed goedgebouwd? Kan hij goed lopen?

Denk dat het goed is om een tijdje ook sporthorses en marktplaats te kijken, de prijzen van de paarden zijn al een aantal jaar een stukje hoger.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:07

Kady1 schreef:
Onbekeerde drie jarige kost mij als fokker al rond de 8 - 10.000 euro om te fokken. Als alles goed gaat.

Ik heb nu bvb een veulen in de kliniek staan en die gaat daar ver overheen als die straks drie is.

Zijn ze bekeerd dan duurder of juist goedkoper ? :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:22

haha1995 schreef:
Kady1 schreef:

Bekeerd? Leuke typo. :+ Maar ik denk niet dat een paard een geloof aanhangt. Die wil gewoon vriendjes.

Maar meestal zijn ze beleerd wat duurder ja.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:50

Als ie braaf ohz loopt (albeit groen want leeftijd), en zeker als het dier daarnaast ook nog röntgen goedgekeurd is, hoeft dat geen hele dure prijs te zijn.

Paarden zijn net als huizen de afgelopen jaren een heel stuk duurder geworden. Kijk idd een beetje rond op o.a. MP en Sporthorses, dan kan je een beetje vergelijken. De tijd dat je voor 3K een leuke beleerde KWPNer kocht zijn echt al wel even voorbij. Ik ken een enkel voorbeeld van goedkope 3-4 jarigen die onbeleerd en goedkoop bij de fokker weg kwamen en goed door de foto's kwamen, maar dat is inmiddels echt meer uitzondering dan regel.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:31

haha1995 schreef:
Kady1 schreef:

Als ze goed zijn op de xrays zijn ze geleerd natuurlijk wel duurder
Daar gaat ook tijd en kunde in zitten betreft opleiding enz.

Ze worden niet vanzelf bomproef en super braaf, karakter speelt zeker een rol maar opleiding ook zeker wel.