Natuur vriendelijk bemesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Natuur vriendelijk bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 10:08

Onze paarden mogen op de weilanden van de buren lopen en daar zijn we ontzettend blij mee. Samen met hen hebben we een speels en natuurlijk ontwerp gemaakt, met avontuurlijke grastracks, heuvels, eetbare struiken, bomen, een waterpartij… het krioelt er van het leven!

Er broeden allerlei (water)vogels, reeën hebben er hun vaste drinkplek gevonden, hazen schieten overal tussendoor, en onze paarden scharrelen er prachtig rond.

Waar we alleen nog niet goed uitkomen, is de bemesting.
We willen géén drijfmest laten injecteren, géén kunstmest gebruiken, en het uitrijden van vaste mest door een loonwerker is bij ons in het verleden niet goed bevallen (veel te grof, te veel, slecht verspreid). Bovendien zijn de tracks en het heuvelachtige terrein lastig begaanbaar voor groot materieel.

We hebben dit voorjaar voor het eerst gekalkt, dat voelt voor ons als een natuurlijke keuze en ging prima.

Voor ons eigen kleine weitje heb ik dit jaar echter wel Pavo Fieldcare (kunstmest) gebruikt, en het verschil met de andere weides is werkelijk gigantisch... wat een hoop gras!
Dat zet me aan het denken. We willen de natuur zoveel mogelijk ondersteunen, maar ook zorgen voor een gezonde bodem en voldoende grasopbrengst.

Dus nu zit ik met de vraag:
Wat voor soort bemesting past binnen onze natuurlijke aanpak?
Denk aan:
Koemestkorrels?
Groenbemesters?

Zelf composteren en of mulchen ziet ik niet zitten vanwege grote oppervlak en de paarden naast een fulltime baan moeten. Dus ik denk dat iets inkopen qua tijd investering beste is.

Ik zou het heel fijn vinden om ervaringen, ideeën of tips te horen van mensen die hier ook mee bezig zijn. Wat werkt bij jullie, wat juist niet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:12

Koemest korrel beviel mij altijd best. :j ik heb een tijd een huurweitje moeten bemesten dat te klein was voor iets groter dan een kruiwagen kwa entree, daar toen steeds koemest korrel gebruikt en dat groeide goed. En mijn gevoelige oude tinker kon daarna zonder problemen het gras eten. En het bodemleven bleef aanwezig ook :j

belle_boef

Re: Natuur vriendelijk bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:28

Als je af en toe spaarzaam met kunstmest strooit is dat niet meteen een vernieling van je bodemleven.

Je kan ook voor vaste mest gaan. En dan iemand zoeken die met kleiner materiaal dat kan uitrijden.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:44

Wij hebben een minitrekker met grondbakje en een weidesleep. Met grond bakje brengen wij de Paardenmest naar het weiland kiepen hem leeg al rijdend, zodat het ook meteen al wat verspreid is en daarna met de weidesleep alles nog beter verspreiden. En 1x per jaar, voorjaar gaat er hier toch licht kunstmest over. Dit strooi ik gewoon met de hand uit een emmer.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:46

Ik heb bemest met Vitalstyle bemesting. Een paar jaar geleden ook bodemonderzoek laten doen en wat specifieker bemest, dat is zo nu en dan ook wel wijs.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 11:03

Belle, eens, spaarzaam en gericht een aantal plekken met kunstmest strooien is voor mijzelf ook prima, maar voor mijn buurvrouw is het een no- go. Aangezien het hun grond is heb ik dat te respecteren.

Karuna, had je ook specifieke korrels, of maakte dat niet zoveel uit?

Sandra, onze paardenmest wil ik er liever niet voor gebruiken ivm wormembesmetting. We komen hier maar slecht van de rode Bloedworm af helaas. Heb het nu redelijk onder controle, maar na eenmaal bemesten met eigen paardenmest de explosie die daarop volgde, wil ik er geen paardenmest meer op, ga dat risico niet meer aan.

Miran, vitastyle bemesting: ik ga het opzoeken.

Je zou toch zeggen dat er “bewerkt” koeienmest in overvloed zou moeten zijn met de koeienboeren die van hun mest afmoeten?

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:07

Al eens aan lavameel of lavagruis gedacht?

Eventueel in combinatie met zeeschelpen kalk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:10

De overmaat rundermest gaat over het algemeen op transport naar Duitsland, naar mestvergisters. Ook in NL staan er hier en daar trouwens mestvergisters (de mest wordt daarbij dus in energie omgezet).
Dus het merendeel van het mestoverschot wordt niet verwerkt tot 'andere' mest. Zou ook onzin zijn vanuit agrarisch oogpunt, dan kan je net zo goed de onbewerkte mest uitrijden.
Het is ook pas sinds kort dat de EU het restprodukt van mestvergisting (Renure, vloeibaar) als kunstmest heeft geclassificeerd en dus gebruikt mag worden door de boeren.

Dat even terzijde :)

Kalk is geen mest, maar wel nodig omdat paardenmest de grond verzuurt. Je hebt er véél van nodig om de pH een puntje omhoog te brengen. Zowel in najaar als vroeg in het voorjaar kalken kan aan te raden zijn.

In jouw geval is denk ik koemestkorrels (waar een heel klein deel van het mestoverschot inderdaad voor wordt gebruikt) de beste oplossing.

Lavameel/gruis is ook geen mest, maar heeft dezelfde functie als kalk. Gezien het feit dat dit in de (kwetsbare) natuur wordt gewonnen en een aardige reis moet maken om hier te komen, lijkt me dat geen 'natuurvriendelijke' optie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:13

Bij ons wordt de mest gecomposteerd. Er zijn 2 of 3 hopen, die minimaal een jaar mogen liggen, en daarna over de weides verspreid worden. Na een jaar composteren zijn evt. wormeieren verteerd door broeien van de hoop.
Verspreiden gaat met een minitractor, grondbak en sleepje. Paar uurtjes werk en dan is het klaar.
We zien het voorheen keurig gemaaide gras langzaam veranderen in een steeds gevarieerdere kruiden weide, met steeds meer bloemen en kruiden.
Wil je alleen gras, dan zul je specifiek moeten bemesten voor gras, zoals je nu doet.
Kalken kan prima met Aegir schelpenkalk. Dat lost langzamer op dan de standaard korrels.