Discussie met staleigenaar over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akiam_ano

Discussie met staleigenaar over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 16:41

Nou ik was net op stal bij mijn verzorgpaard, dus niet mijn eigen paard, en toen heb ik hem lekker even gewassen! Het is erg warm, rond de 30 graden celcius, dus dat leek mij wel even lekker voor hem, hij staat namelijk 24/7 buiten zonder beschutting in de zomer...Ik heb hem met lauwwater afgespoeld. Daarna heeft hij lekker kunnen rollen. Toen kwam ik de staleigenaar tegen. Hij vertelde mij dat ik hem niet meer mag wassen, dat dat slecht is voor hem en dat ik beter alleen een natte handdoek in zijn nek kan leggen. Hij zei dat hij al twee paarden eraan is verloren en op de operatie tafel moest laten inslapen, omdat ze er van gaan rollen en dat dan de maag omkeren. Ik vind dit klinklare onzin en vertelde dat ik het hier niet mee eens was, en toen wilde ik mijn argumenten uitleggen. Daar wilde hij niet naar luisteren, hij onderbrak mij en zei dat "laat ik het anders zeggen, het mag gewoon niet van mij". Ik sloot het af door te zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar dat ik het niet meer zal doen. Nu is mijn vraag aan jullie, vinden jullie zijn opmerkingen terecht? Ik heb heus zelf research gedaan en kan niks erover vinden, behalve dat je beter niet met koud water kan afspoelen. En heeft hij het recht om mij te verbieden om dat paard te wassen? Het paard is dus van een pensionklant op die stal en ik help met de verzorging. O.a. om die reden ga ik niet met hem in discussie, maar ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Paardje02

Re: Discussie met staleigenaar over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:45

Ik zou gewoon niet meer afspuiten.

Waarom gezeur opzoeken? Staleigenaar geeft aan: niet op mijn erf, dan heb je daar naar te luisteren. Indien de eingenaar van het paard het perse wel wil, kan zij in gesprek gaan met de staleigenaar. Jij betaalt niet, hebt i.m.o. ook niets te zeggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:49

Allereerst, had je toestemming van de eigenaar om het dier te wassen?
Dat detail mis ik in je verhaal.

Anderzijds, bij warm weer lijkt dat leuk. Maar is het kraanwater of grondwater? Bij kraanwater snap ik de stalbaas ook wel, wassen is veel waterverbruik en dus ook een hoge waterkost.

In geval van grondwater (waterput) snap ik her ook, als die leeg is kan niemand misschien nog water nemen. Misschien dat de drinkbakken ook daaraan verbonden zijn?

Bij koeien kan de maag draaien, bij paarden weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:50

Het motief is onzin, want paarden rollen dagelijks ook zonder dat ze afgespoten zijn. Maar 'zijn tent' dus pech voor jou. Overigens heb ik een paard gehad die moest echt niets van water weten en bij heet weer deed ik een vliegendeken in een emmer water en legde die zeiknat op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:54

Wat de stal eigenaar eigenlijk zegt is dat van rollen de maag kan omdraaien. Geen idee of dat kan maar je staat niet 24/7 bij je paard te waken of ze gaan rollen.

Over wassen in warm weer zijn zat artikelen geschreven en je paard afkoelen met water helpt ze heel erg om hun warmte kwijt te raken

In jou geval zou ik dit verhaal van de stal eigenaar aan de eigenaar van het paard voorleggen met de vraag of ze het goed vindt dat die wordt afgespoten en indien ze dat goed vindt of ze dat zelf tegen de stal eigenaar wil zeggen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:55

DubbelFun schreef:
Het motief is onzin, want paarden rollen dagelijks ook zonder dat ze afgespoten zijn.

Dat dus. Als maagtorsie een probleem was, dan kon geen paard meer rollen.

Hij zal trouwens 'een slag in de darm' bedoelen, en die treedt niet op na rollen, zelfs niet als een paard al koliek heeft en daarom wil rollen. Dat is lang wel gedacht, en daar komt het idee vandaan: een paard mag niet rollen (vooral niet bij koliek, dus schup 'm overeind als-ie dat wel doet - onzin dus) want dan krijgt-ie een slag in de darm.

Dus een foutief verhaal en ook nog verkeerd onthouden - dat is de samenvatting van het argument.

Als-ie geen waterverspilling wil, moet-ie dat gewoon zeggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:58

Art_Ificious schreef:
Allereerst, had je toestemming van de eigenaar om het dier te wassen?
Dat detail mis ik in je verhaal.

Anderzijds, bij warm weer lijkt dat leuk. Maar is het kraanwater of grondwater? Bij kraanwater snap ik de stalbaas ook wel, wassen is veel waterverbruik en dus ook een hoge waterkost.

In geval van grondwater (waterput) snap ik her ook, als die leeg is kan niemand misschien nog water nemen. Misschien dat de drinkbakken ook daaraan verbonden zijn?

Bij koeien kan de maag draaien, bij paarden weet ik niet.

Dan kon de stalbaas ook zeggen van hé, het grondwater is schaars, liever niet afspuiten, ipv een onzinverhaal op te hangen ...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:59

Lijkt me heel simpel, niet jouw paard, niet jouw terrein, dus niet afspoelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:00

Ik zou het met de eigenaar van het paard bespreken en kijken wat die zegt. Die zal meer in te brengen hebben ten 1e en als die niet er tegen in wil gaan heb je je aan te passen. Niet jouw erf. Niet jouw paard. Je hebt hier gewoon geen echt argument…

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 17:05

Als-ie geen waterverspilling wil, moet-ie dat gewoon zeggen.[/quote]

Ja en ik heb inmiddels geaccepteerd dat er duizend verschillende meningen zijn in de paardenwereld, dus prima als hij mij wilt waarschuwen. Maar om op basis van eigen ervaringen (dus niet veterinaire kennis) deze drastische regel op te stellen vind ik wat overdreven, maar ik ben de eigenaar niet dus ik kan er niks tegen in brengen verder, maar als mijn paard daar stond had ik dat denk ik niet zo fijn gevonden! Hij heeft niks gezegd over kosten voor waterverbruik verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:06

@Ayasha: Er is natuurlijk een prima argument: een paard afspuiten en laten rollen is gewone verzorging. Dat de staleigenaar het wil verbieden en op grond van een raar excuus is raar. Mogelijk beslist de eigenaar dat het de moeite niet waard is om hier een conflict van te maken, want dan moet je andere stalling zoeken, maar tegelijkertijd is het een raar verhaal van de stalhouder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:07

Akiam_ano schreef:
Ja en ik heb inmiddels geaccepteerd dat er duizend verschillende meningen zijn in de paardenwereld, dus prima als hij mij wilt waarschuwen. Maar om op basis van eigen ervaringen (dus niet veterinaire kennis) deze drastische regel op te stellen vind ik wat overdreven, maar ik ben de eigenaar niet dus ik kan er niks tegen in brengen verder, maar als mijn paard daar stond had ik dat denk ik niet zo fijn gevonden! Hij heeft niks gezegd over kosten voor waterverbruik verder.

Misschien dat hij eerst met de eigenaar dit wil afstemmen? Want als diegene het er niet mee eens is wat jij doet, zal diegene misschien de staleigenaar aanspreken.
Wil je kunnen doen wat je wilt, dan moet je zelf een paard aanschaffen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:10

Een paard is beter bestand tegen hitte zonder natgespoten te zijn dan met. Dat water op zijn huid warmt snel op en hij kan dan even een tijdje slechter van zijn eigen warmte af.
Dus je helpt een paard niet met een fijne wasbeurt.

Het argument van je stalbaas rammelt wat, maar dat hij hier paarden aan verloren is, is zeker wel mogelijk.

Dat hij dit dus niet wil toestaan op zijn erf, moet je gewoon begrip voor hebben.

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 17:14

Wintu schreef:
Akiam_ano schreef:

Misschien dat hij eerst met de eigenaar dit wil afstemmen? Want als diegene het er niet mee eens is wat jij doet, zal diegene misschien de staleigenaar aanspreken.
Wil je kunnen doen wat je wilt, dan moet je zelf een paard aanschaffen.

Dat zou best kunnen. De eigenaresse is er alleen in het weekend, ik doe hem de rest van de tijd. Ze is niet heel betrokken en is erg meegaand in wat wel en niet mag dus ik denk niet dat zei daar verder op in zou gaan. Dus er zit niks anders op dan de regels volgen. Ik heb wel extra pech, aangezien het een schimmel is haha. Nog even doorsparen voor een eigen paard inderdaad, wat een verademing moet dat zijn (behalve de kosten)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:16

Dees schreef:
Een paard is beter bestand tegen hitte zonder natgespoten te zijn dan met. Dat water op zijn huid warmt snel op en hij kan dan even een tijdje slechter van zijn eigen warmte af.
Dus je helpt een paard niet met een fijne wasbeurt.

Het argument van je stalbaas rammelt wat, maar dat hij hier paarden aan verloren is, is zeker wel mogelijk.

Dat hij dit dus niet wil toestaan op zijn erf, moet je gewoon begrip voor hebben.

Dit is niet waar. Water geleidt warmte beter dan lucht, dus water zal altijd afkoelend werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:16

Dees schreef:

Nee, ook dat is al ruimschoots ontkracht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:17

Ook dat een paard zijn warmte dan juist niet goed kwijt kan is toch ook al een hele poos naar het rijk der fabelen verbannen?

In dit geval.
Vraag wat de eigenaresse graag wil.
Zegt deze afspuiten kan die fijn met de stal baas in gesprek :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:19

DuoPenotti schreef:
Ook dat een paard zijn warmte dan juist niet goed kwijt kan is toch ook al een hele poos naar het rijk der fabelen verbannen?

In dit geval.
Vraag wat de eigenaresse graag wil.
Zegt deze afspuiten kan die fijn met de stal baas in gesprek :D

Zeker. Anders zou ieder paard als ze zweten dood neervallen van de hitte.

Water (en ook zweet) geleidt warmte goed, door verdamping koelt het juist.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:26

Shadow0 schreef:
Dees schreef:

Niet gericht op jou persoonlijk.

Waar kan ik die wetenschappelijk aangetoonde ontkrachten vinden?

@San87, ik denk dat het juist andersom zit. Water sluit juist af. De reden ook om na het afspuiten altijd met een zweetmes overtollig vocht van je paard af te halen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-06-25 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:27

Shadow0 schreef:
@Ayasha: Er is natuurlijk een prima argument: een paard afspuiten en laten rollen is gewone verzorging. Dat de staleigenaar het wil verbieden en op grond van een raar excuus is raar. Mogelijk beslist de eigenaar dat het de moeite niet waard is om hier een conflict van te maken, want dan moet je andere stalling zoeken, maar tegelijkertijd is het een raar verhaal van de stalhouder.

Ik zeg nergens dat het niet raar is. Enkel dat de verzorgster niks in de weegschaal heeft om er tegen in te gaan. Enkel de eigenaar van het paard die kan beslissen om te vertrekken indien het verbod blijft.

Als er ijskoud water gebruikt wordt kan dat meer problemen dan nut geven maar lauw water is geen probleem normaal. Echter als de stalhouder overtuigd is dat dat potentieel het leven van het dier kan kosten doet die gewoon zijn job: de paarden onder zíjn verantwoordelijkheid beschermen.

Opnieuw: ik zeg nergens dat hij gelijk heeft. Enkel dat als dat is wat hij geloofd. Dat hij dan met de beste bedoelingen verbied om af te spuiten. Niet omdat ie wil klieren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-06-25 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:30

Dees schreef:
Shadow0 schreef:

Niet gericht op jou persoonlijk.

Waar kan ik die wetenschappelijk aangetoonde ontkrachten vinden?

@San87, ik denk dat het juist andersom zit. Water sluit juist af. De reden ook om na het afspuiten altijd met een zweetmes overtollig vocht van je paard af te halen.

Het is gewoon de wet van Fourier (warmteoverdracht door geleiding). Als je vervolgens de warmteoverdrachtscoëfficiënt tabel raadpleegt, zie je dat water warmte beter geleidt dan lucht waardoor het afkoelend werkt.

Het is simpele natuurkunde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:37

Ik dacht dat het topic zou gaan over niet afspuiten vanwege hoge kosten.. kan ik inkomen.

Maar wat jammer dat er zo'n gek verhaal van wordt gemaakt.. verhaal is onzin in ieder geval maar wat al gezegd wordt, je hebt er helaas niks over te zeggen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:37

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:46

Weer wat geleerd- dank!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:49

Helaas is het niet jouw paard. Dus je kan niet veel. Maar de stalhouder vertelt sprookjes.