Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 22:12

Ik heb 2 maanden geleden mijn paard naar een super paddock paradise verhuisd. Ik heb alleen het idee dat mijn paard (nog) niet gelukkig is daar.
Hij stond normaal altijd in de nacht op stal nu dus 24/7 buiten met de keus om zelf wel of niet de schuur in te gaan. Genoeg voer, mooie track, veel land. Ongeveer 20 paarden op echt heel veel grond en ruimte.
Maar nou komt het; mijn paard lijkt niet blij. Hij oogt moe (logisch, 24/7 buiten en nieuwe situatie) en lijkt niet echt mee te komen met de andere paarden. Hij was van de week ook flink gebeten. Zocht hij in het begin nog contact nu houdt hij afstand van de rest. Het oogt als een hele stabiele en rustige kudde, wel gemengd maar hij komt ook uit een gemengde kudde van 6 paarden.

Het is uiteraard nog best kort maar ik vind het zo sneu voor hem. Hoe lang zou het duren voor hij een beetje maatjes heeft?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:14

Oogt moe schrijf je.
Weet je of je paard kan slapen? Bedoel dan ook echt diepe slaap, ik geloof dat het ongezond is als een paard langdurig niet in een remslaap kan komen.

Misschien voelt hij zich nog niet veilig genoeg om echt te gaan slapen?
Kan de overgang naar snachts buiten blijven niet rustig opgebouwd worden? Is er een box voor eventueel noodgevallen?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-06-25 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:15

Sommige paarden leven op in een pp, anderen gaan het daar nooit vinden, hoe graag we dat soms wel zouden willen.

GabberGill

Re: Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:17

Iedere eigenaar denkt dit te willen voor zijn paard, maar niet ieder paard is ervoor gemaakt.

Ik ben oprecht Pro buiten! Ik had mijn merrie 1,5 jaar 24/7 buiten en sinds een half jaar staat ze op stal. Geloof me, ze is zoveel beter dan ze was

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:28

Weet je of hij ook de kans krijgt om echt te gaan liggen slapen en of hij dat durft in de groep?
Is er genoeg ruimte om die rust ook te pakken?
Sommige paarden blijven op hun hoede in een groep of buiten en pakken dan niet voldoende echte rust.
Het zou bij jouw paard kunnen dat dat nog moet komen maar ik zou het wel goed in de gaten houden.
Voldoende voerplekken om rustig te kunnen eten en voldoende plekken om te kunnen liggen en slapen zijn wel essentieel.

Voor veel paarden is zo’n leven geweldig en we gunnen dat allemaal onze paarden, maar niet elk paard wordt er inderdaad echt gelukkig van.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:06

Zo dacht ik ook dat het fijn was om die van ons 24/7 buiten/inloopstal te geven in een kudde.
Ze was altijd alleen, op flinke afstand van de rest. Erg gefixeerd op eten, het viel mij op dat ze altijd schoon bleef (geen zand, vieze plekken op haar vacht). Ze ging nooit liggen.
Onze pony werd loom, sloot zich af.
Na een jaar verhuisd naar een stal praktisch om de hoek van ons huis. Ik vond het lastig dat het geen 24/7 buiten met inloop was, maar dat was nu eenmaal niet anders. De afstand naar de vorige stal was echt te ver voor ons. dus toch maar weer in de nacht op stal op de stal vlak bij huis.

Daar heeft onze pony zoveel geslapen, mij werd na 1 dag gevraagd of onze pony altijd zoveel lag.
Nee, nooit gezien. Bleek dat onze pony te weinig aan echte slaap toe was gekomen en niet goed aan rust toe kwam.
Later ook vrolijker, actief en had echt tijd nodig om bij te komen van het in de kudde staan.
Voor de paarden die er goed op gedijen, perfect om 24/7 in de kudde te staan.
Helaas ging dat niet op voor die van ons.
Een tijdje schuldig om gevoeld, maar nu ik zie dat dit beter bij haar past is het goed.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:09

Hoe groot is die heel veel ruimte in totaal?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:15

Paddock paradise en een kudde van 20 paarden gaan niet goed samen naar mijn mening. Ik denk dat je de ruimte overschat.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:20

Wat sneu zeg om je paard zo te moeten zien. Van de andere kant is 2 maanden nog best kort. Ik heb mijn merrie een paar jaar geleden verhuisd van een pensionstal met de nacht binnen naar een 24/7 plek buiten met onbeperkt hooi, wei, grote schuilstallen in een kudde van 8–10 paarden. Ze viel gruwelijk af eerste periode, en ze zag er slecht uit. Ik heb toch volgehouden omdat ze op stal altijd onrustig was en ging weven. Ik denk uiteindelijk dat ze pas na 6 maanden-1 jaar helemaal gesetteld was in de kudde. Ze is nu zoveel minder gefocust op eten, is veel relaxter naar andere paarden (voorheen dominant) en als ik kom komt ze wat eten halen maar vertrekt dan snel weer naar haar vrienden. Maar dat heeft wel echt tijd nodig gehad.

Stomme vraag maar welk type paarden staat ze? Bij de kudde van mijn merrie is het echt “soort zoekt soort” (ze lijken vrij racistisch te zijn): Friezen zijn clubje met de Haf, twee pony’s samen en dan de KWPN’ers.

Maar goed, ik snap wel dat je goed in de gaten wil houden of dit bij haar past. Hoe groot is de groep op hoeveel m2?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:34

Gini schreef:
Paddock paradise en een kudde van 20 paarden gaan niet goed samen naar mijn mening. Ik denk dat je de ruimte overschat.

Ik kan het gemist hebben, maar ik lees nergens hoe groot het is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:44

Ik heb de mijne een jaar op twee verschillende PP's gehad en nu weer op een traditionele stal met gras en 's naachts op stal. Ik heb een veel gelukkiger paard terug.

Hoe mooi het idee ook is, het is niet voor elk paard weggelegd. M.i. zijn PP's vooral goed voor koudbloeden.

Twee maanden is ook nog wel kort, maar ik zou m'n gevoel volgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 00:03

Een grote kudde kost ook meer energie. Onze kudde was prima rustig. Maar nu we een wat kleinere kudde hebben zien we desondanks meer rust! Bij alle paarden. Terwijl er niet echt onrust was oid. Maar ergens doet dit ze toch goed.

Desondanks is het pas 2 maanden dus je kan het nof even aankijken

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 00:11

Ik denk dat je paard niet het vertrouwen in de kudde heeft en dus niet durft te gaan liggen om te slapen. Persoonlijk zou ik mn paard niet in zo een situatie laten staan.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 00:13

Ik denk ook dat je paard niet gaat slapen en daardoor moe en ongelukkig is. Dit is een veel voorkomend probleem bij paarden die naar een pp verhuizen en 24/7 buiten moeten staan. Vaak hebben ze toch de nachten op stal nodig om rustig te kunnen slapen. Ik zou het paard ook niet zo laten staan, maar toch kijken of hij in de nachten op stal kan staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 00:34

Hoe oud is je paard? En ging je paard op de andere stal ook buiten liggen of alleen 's nachts in de stal?

De overgang kan groot zijn, maar sommige paarden hebben ook echt tijd nodig om te wennen. Het is En een andere plek EN een andere situatie.

Maar net als bij stallen met boxen en overdag weidegang/paddock die niet altijd passen, is er bij pp stallen ook verschil. Ik ben wel pro 24/7 buiten en vind dan een pp het mooiste systeem, maar ik zou niet op elke pp willen staan.

Wij hebben een pp thuis en onze kudde is op zich rustig en hecht. Altijd als we iets veranderen denken we aan uitwijkmogelijkheden, variatie etc. We kijken naar hoe ze bewegen, wat hun voorkeuren zijn, hoe de zon en wind gaan etc.

Onze shet merrie kwam met haar zoon. Zij was al 22 en kon totaal niet wennen. Terug was geen optie, want ze was al eens teruggebracht en moest toch echt weg. Dan maar doorzetten. Buiten staan was ze gewend, maar verder was alles anders en nieuw. Ik vond het echt vreselijk om haar zo te zien. En ze deed ook nog eens echt lelijk tegen alles en iedereen.

We hebben ze er eerst naast gehouden. Daarna gaan opbouwen op de wei om samen te lopen en dan weer apart. Toen na de wei nog even samen op de track en voor de avond en nacht weer apart. Nachten stonden ze vanwege de wolf toen wel op stal. We hebben ook samen gewandeld, zodat ze elkaar leren kennen in situaties. Als je 2 paarden samen op pad neemt, zien ze wat de ander doet, wat ze aan elkaar hebben en kan je ook een band opbouwen voor ze.
Het duurde best een tijdje, maar toen zag ik dat ze op stal wel ging liggen en later ook buiten.

Het introduceren en wennen is echt belangrijk. Dat kan tijd kosten.

Ik hoor ook vaak dat het niet werkt, maar dat komt vaak door veel meer dingen dan alleen het 24/7 buiten staan of een pp. Net als niet elke traditionele stal past, kan dat bij pp's en 24/7 buiten situaties ook zo zijn. Maar de keus is beperkter. En zaken die komen door ritme, zoals bij een hek staan, hebben wij ook. Ook als we ze 24/7 buiten laten, komen ze op een gegeven moment naar binnen staan kijken omdat ze weten dat het etenstijd is.
Als we wakker worden, horen ze de deuren binnen al en begint zeker 1 dame al te brullen.

De stal zou het wel ook moeten zien en samen op zoek moeten gaan naar een oplossing. Opnieuw wennen, beter wennen, 2x per dag een tijdje apart of op stal bijv.

Of een andere plek. Maar er is vast een reden dat je voor deze stal koos. Als dat is vanwege gewicht, leeftijd, beweging etc, zou ik met de stal in gesprek gaan.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 07:34

Ik ben niet goed in hectares en m2 maar ik liep gisteren naar het einde van de track en dat is 518 meter gemeten met mijn tel. Het is ook breed echt veel ruimte. Hele stukken kom je geen paard tegen. De ruimte twijfel ik absoluut niet over.

Ik denk dat hij wel ligt gezien zijn vacht maar kort en ik denk dat hij niet heel diep zal slapen nu. Dat weet ik niet zeker maar hij oogt moe. Hij is wel echt op zijn hoede.
Ik ga zo eerst even overleggen met de stalbaas of hij hem wel vaker ziet liggen.

Mijn paard is 20. Heeft de afgelopen 10 jaar altijd in de nacht op stal gestaan maar daarvoor in de zomer wel 24/7 buiten. Hij is aan de dikke kant en nu ook niet afgevallen. Er zijn zat voer plekken en nog een groot stuk land.
Ik kneep echt in mijn handen dat ik hier terecht kon. Was echt mazzel en viavia gegaan maar nu twijfel ik echt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:48

Och jeetje, op z'n twintigste zo'n overgang. Heeft hij in de afgelopen tien jaar op dezelfde plek gestaan? Hoe was het daar, had hij er bij voorbeeld vrienden die hij kan missen? Hoe is het contact met de andere paarden op de plek waar hij nu staat?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:57

Mijn kleine van een kudde van 7 stuks met 2 schuilstallen waar de betonnen vloer zonder strooisel of rubber Matten beschikbaar waren.
.naar een kudde van 3 1/2 met 2 open schuilstallen met matten erin.
Ik kan je vertellen...ondanks dat het land open is 24/7 hij heel graag zich even een paar uur terug trekt in de schuilstal . Hij is zo bijgekomen.
Denk dat pp een mooi concept kan zijn. Mits alle randvoorwaarden goed zijn en past bij jouw paard op dat moment in zijn leven.
Had je reden om te verhuizen?
Afbeelding

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:02

Ook eens geprobeerd, na 3 maanden een ziek, uitgeput paard opgehaald.

Voor sommige paarden is het heel gezellig, voor andere paarden een aanslag op de gezondheid.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:11

Heeft de PP stallen? Is het een optie om te proberen om hem 's nachts op stal te zetten en te kijken of dat beter gaat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:14

Niet ieder paard doet het goed op een Paddock paradise, sommige paarden vinden een eigen stalletje fijn waar ze lekker ongestoord kunnen slapen.

In dit geval zou ik het in ieder geval nog een maandje aankijken, het klinkt ook alsof hij nog niet helemaal lekker ligt in de kudde. Dat kan ook veel stress en onrust geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:15

Pps zijn heel mooi als er echt veel ruimte is.
Met veel voerplekken. En diverse binnen plaatsen.

Maar wat zie je juist vaak.
Er is beperkte ruimte laten we een PP maken...

En het paard lager in rang is nergens meer veilig.

En dat maakt niet uit of het om koudbloeden gaat of niet.

Mijn ruin is een dominante zak.
En bij te weinig ruimte (wat op veel plaatsen nog veel ruimte is) slaat hij de ander om zijn hooi of graspriet.
Moet er hier altijd rekening mee houden hoe ik de wei indeel. Zou deze ook nooit op een PP plaatsen.

En mijn merrie is zo'n lief soft meisje die gaat voor alles en iedereen aan de kant.
Die zou dus niet eten en niet slapen.
Dus ook die past er niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-06-25 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:24

Mijn Shet heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan. Dat is vanaf zijn geboorte tot september 2023.
Toen werd die bevangen en heb ik hem diezelfde dag nog naar zijn huidige stal moeten verhuizen.
Hij is er zoooooo van opgeknapt toen ik hem de hele winter 's nachts op stal kon houden en hij echt toe kwam aan zijn rust. Mijn mini is er in oktober 2023 bij gekomen.
Vorig jaar 24/7 buiten in de zomer ging aardig, maar van de herfst eenmaal weer 's nachts op stal zag ik hem weer verbeteren.
Ook dit jaar 24/7 buiten geprobeerd, maar nadat hij vorige maand licht bevangen is geweest weer 's nachts op stal en ik zie dat die rust kan pakken. Aan mijn mini ligt het niet. Dat is zijn beste maatje, maar ik denk dat mijn Shet het te veel energie kost om 24/7 buiten te staan en hij is vermoedelijk nachtblind (appaloosa). Dat zal ook mee spelen.
Ik wil vanaf volgende maand een combinatie gaan doen. Ene nacht op stal. De andere nacht 's nachts buiten. Kijken of dat beter werkt.

24/7 buiten klinkt zo mooi, maar wat velen al zeggen. Het is echt niet voor elk paard weggelegd. Hoe graag we het ook zouden willen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:26

Wij dachten ook dat een paddock Paradise echt perfect zou zijn voor onze Tinker. En ook al waren alle voorwaarden op orde, hij kon er niet aarden.
Viel niet per se af, maar we merkten aan alles dat hij niet goed in z'n vel zat. Na een half jaar overgaan op het oude regime.
Overdag op een grote paddock en 's nachts op stal. Na een week hadden we onze oude paard weer terug.

Niet iedere paddock paradise werkt voor ieder paard. En voor sommige paarden is de ideale paddock Paradise toch niet ideaal. Maar ik zie ook heel vaak dat de PP toch niet aan alle basis voorwaarden voldoet qua ruimte, voer plekken, stabiele basis qua kudde, et cetera.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:29

Hmm je leest zo wel allemaal de verhalen waar het niet goed is gegaan. Ben benieuwd of er ook verhalen waarbij het na X periode wél goed kwam. Mijn paard ging de overgang prima bij, maar daar heb je niks aan.