Welke stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Welke stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:24

Stal 1:
Paddock paradise in aanbouw,
24/7 buiten met schuilgelegenheid, alleen met regen is alles verschrikkelijk nat en modderig.(Nu na 3 dagen al weer enorm nat, afgelopen winter stonden de paarden tot de enkels in de drek en geen droge ligplekken )Onder de overkapping staat dan een plas water en kan paard nergens droog liggen.
Onbeperkt hooi, arm en met analyse
Gemengde kudde met 2dominantere paarden die alles bepalen. Paarden hebben over het algemeen wel genoeg plekken om te eten maar door de 2 dominanten bewegen ze de hele dag om de bakken heen van bak naar bak
Uurtje weidegang per dag.
Direct aan het bos
Eigenaren zijn super fijne mensen met echt veel kennis van paarden

Stal 2
Overkapping met verharde uitloop, aangrenzend bak/paddock

Zo lang het weer het toe laat op wei. Afhankelijk van welk stuk wei dag en nacht, of overdag en nacht op paddock( ene wei ligt iets meer uit zicht en ivm wolf en shet durft eigenaar ze daar niet snachts te laten )
Strook begrazing.
In winter hooi gevoerd, maar niet onbeperkt. 4 voerbeurten per dag met max 3 uur zonder, waarin ze zich in voorgaande tijd 2-2,5 uur kunnen vol eten.
Geen bos, wel prima uitrijden over velden en akkers

Paard is een koudbloed, 4 jaar en momenteel te schraal.

Stal 1 is voor mij het water echt het breekpunt terwijl de rest van de verzorging prima en de locatie voor mij top, naast het bos

Stal 2 mis ik in de winter voor mijn gevoel 24/7 ruwvoer of is 4 porties dagelijks voldoende als ze daar tegenover goed vol kunnen eten
En de overgang van 24/7 wei als ik zou verhuizen? Weides zijn wel uitgebloeid en grof stengeling.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Welke stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:30

Ik zou denk ik op zoek gaan naar een 3e mogelijkheid. :=

Met regen alles nat en geen plek om droog te liggen is een nogo. Is er bij de 2e plek wel water op de paddock? 3 uur zonder ruwvoer vind ik kantje boord.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:30

Pfoe, eigenlijk allebei niet echt ideaal hè? Vergis je ook niet in de invloed van 2 op deze manier dominante paarden. Dit kan zorgen voor constante stress icm met nergens droog kunnen liggen en de hoeveelheid regen van de afgelopen jaren.
Is er geen mogelijkheid om op stal 2 onbeperkt toegang te krijgen tot ruwvoer? Max 3 uur per keer is wel 12 uur. De maximaal 3 uur geld per dag, niet per keer.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:33

Het ligt er helemaal aan hoeveel er gegeven wordt maar in principe kan 4 keer voeren prima genoeg zijn

Stal 1 zou voor mij echt geen optie zijn vanwege de natte drek en de dominante paarden. Natte drek waar ze in zakken, in combinatie met gejaag, kan echt voor flinke blessures en verwondingen zorgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:37

Als dit de opties zijn dan zou ik voor de tweede gaan. Het is echt ellende om een paard in de groep te hebben dat voor onrust zorgt, laat staan twee. En dan maandenlang kleddernat. Niet doen.

Wie weet dat je op de tweede plek wel wat kunt organiseren voor meer ruwvoer. Je paard een uurtje apart zetten met hooi wat jij voor 'm inkoopt bij voorbeeld. Hoe zijn de paarden die daar staan? Zie je iets wat doet denken aan voernijd of maagproblemen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:43

Zeker geen optie 1.
Met blubber en niet kunnen droog staan no go
Optie 2 onze paarden hebben het heel lang heel goed gedaan bij 4x voeren per dag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:50

Optie 1 is niet per definitie slecht hoor, absoluut niet. De dominante paarden jagen niet perse maar bepalen wel wat er gebeurt.
En er wordt wel in de toekomst een oplossing gemaakt tegen water alleen dat gaat niet zo snel

En optie 2 hik ik tegen 24/7 wei met een koudbloed aan..dat zijn de grootse dilemmas. En ik weet natuurlijk ook niet hoe de paarden daar op elkaar reageren
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 11-06-25 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:52

Dominante paarden die de boel in beweging houden is niet perse verkeerd.
Maar wel als het winter is je nergens rustig droog kunt eten of liggen. Voor mij zou dat echt een no go zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:55

Zetten ze je paard direct bij de rest dan? Ik neem toch aan dat hij eerst apart gaat, en in die tijd kun je opbouwen met gras. Als het gras bovendien uitgebloeid is zou ik dat juist heel fijn voor 'm vinden. Wel lekker op het gras maar wel zo dat hij zo min mogelijk risico heeft. Als het nu volwassen gras is kun je bovendien goed zien welke soorten er staan.

Er staat ook een shet toch? Hoe doet die het op de wei?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:56

Dat is ook niet helemaal zo, als ze besluiten dat ze bij hooinet a willen eten terwijl de rest daar staat, moet de rest naar hooinet b. Of c of d. Maar als b en c net wat leger zijn...dus jagen is niet helemaal juist verwoord maar wel de baas zijn

Koper, een shet en een konik, beide doen het prima op dat gras, konik wel met masker. Nog nooit iets bevangen geweest
En idd rustig opbouwen de kudde in, maar die kudde staat wel op het gras

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:59

Wat is je probleem met gras? Heeft je paard daar in het verleden last van gehad?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:04

Martje80 schreef:
En er wordt wel in de toekomst een oplossing gemaakt tegen water alleen dat gaat niet zo snel

Wat betekent ‘niet zo snel’? Over 3 maanden? Half jaar? Jaar? Want als het 3 maanden betekent, wist ik het wel. Zeker met fijne uitrijmogelijkheden en een wat grotere groep. En gaat de eigenaar misschien vast beginnen met een stuk en dan na een tijdje verder uitbreiden? Allemaal belangrijk m.i.

Dominante paarden kom je in iedere normale kudde tegen. Is geen enkel probleem zolang er voldoende uitwijkmogelijkheid is, voldoende alternatieve voerplekken zijn en er maar niet gejaagd wordt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 08:07

Koper schreef:
Wat is je probleem met gras? Heeft je paard daar in het verleden last van gehad?

Weet ik niet, is onbekend(geïmporteerd)
Mijn ervaring met koudbloeden en 24/7 is dat het vaak toch wel problemen oplevert op de lange termijn

Dorien ik sta nu op deze stal sinds november en er is nog niet heel veel veranderd. Wat ik begrijp, alles kost geld en tijd. Ik zie dit niet voor de winter opgelost zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:13

En is dat ook de ervaring met de konik en de shet? Hoe lang staan die er?

Klinkt voor mij alsof het probleem meer in je hoofd dan in je paard zit. Maar als je je zorgen maakt zou ik rondkijken voor een andere, derde optie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 08:18

Denk ook dat dat het is koper, wat als. Je wilt het voorkomen, anderzijds kan je niet alles voorkomen en deal je dan wel weer met de situatie.
En helaas liggen de goede stallen hier ook niet voor het oprapen..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:20

En op optie 2 kijken of er een extra net met "voer" stro mag hangen ( de ene stro soort is lekkerder als de andere) zo dat er wat te knagen is tussen door maar weinig voeder waarde.. mijn halve koud bloed heeft ook altijd stro in haar net op stal het ene moment eet ze het wel andere niet ( ons hooi is wel grof maar ze is nog al stevig)

Maar geen droge plek is no go ( slapen hele dagen natte voeten) en zelf altijd door de modder ploeteren in de winter nee dankje

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:29

Ik vind de tweede optie helemaal niet verkeerd. Toch zeker niet met een shetlander en een koudbloed. Daar is het misschien niet zo’n slecht idee bij dat ze niet onbeperkt ruwvoer krijgen.

Die eerste optie, het idee is leuk, maar de uitvoering kan op die manier niet. Daar zou je misschien naartoe kunnen verhuizen als alles goed en wel is aangelegd zodat het niet een zwembad wordt met een beetje regen. Als je kijkt naar wat er afgelopen jaar is gevallen, dan zouden ze het hele jaar natte voeten hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:16

De eerste optie zou afvallen puur voor de droge ligplekken en blub tot de enkels. Als je daar ev de mogelijkheid hebt om hem snachts droog op stal te zetten of als ze voor de komende winter investeren in droge plekken, zou dat wel een optie kunnen zijn.

Optie twee lijkt prima, ev eens vragen of je op zijn stuk een grote volle hooinet mag hangen (staan ze delen van de dag apart?).
Die voerbeurten zou ik dan nog even meer details willen van zien (welke uren en welke hoeveelheden, hoe lang staan ze effectief zonder? hangt er een net met stro? zijn er bomen of gras waar ze kunnen knabbelen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:25

Optie 2 klinkt wel goed te doen.

Hier ook een 4 jarige koudbloed(tinkerxfries) 24/7 weidegang.
Ik lees ook dat ze snachts eventueel op paddock kunnen. Dus is het eigenlijk niet continu 24/7 weidegang.
En strookbegrazing is ook beter te managen. Doe ik momenteel ook met mijn paarden. :)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-06-25 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:25

Inderdaad, als er zoveel regen valt als in 2024, dan heb je een groot probleem bij optie 1.

Ik zou optie 2 kiezen als je moet kiezen tussen deze 2.
4 voerbeurten wil niet zoveel zeggen, ik heb maar 3 voerbeurten voor ruwvoer en kan ze toch onbeperkt geven als ik dat wil. Dus ligt er een beetje aan hoeveel ze krijgen tijdens zo'n voerbeurt.

Daarnaast staat een paard op onbeperkt hooi niet heel de tijd te eten hoor.
Bij ons gaan de paarden 's winters in de middag een hele poos slapen / luieren / groomen / beetje spelen en zie je ze ook niet meer eten, terwijl er altijd hooi beschikbaar is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 09:33

Wat ik begreep van optie 2 is dat ze snachts netten hebben, tot de ochtend. Dan de ochtend weer netten, de eigenaar gaat werken, smiddags wordt de baal hooi in de paddock gereden op een karretje, en kunnen ze 2-2,5 uur eten en dan beurt 3 weer. En dan voor de nacht weer. Ze staan op een soort track met aansluitend de wei zomers dus ze moeten terug lopen voor water en kunnen dus optioneel in de paddock op zand staan soezen, maar hoe vaak zal dat gebeuren als de wei 24/7 optioneel is?

Wat ik begreep is dat ze hooguit tussen voerbeurten door 3 uur zonder staan. Of dat dan in theorie zo is moet je achter komen denk ik :D

Ze staan daar niet apart dus zelf bij vieren is geen optie. Ze staan gezamelijk dan met 4 d/e ponys en een shet.

In de winter is het dus geheel op zand zonder scharrel mogelijkheden. Al zal er hee en der best een plukje gras groeien, maar dit kan je niet mee rekenen ( ze staan wel echt lang in het seizoen op de wei, zolang het kan qua weer).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 09:37

Stro kan ik idd nog wel opperen evt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:45

Optie 1 nooit.
Paard kan nooit rustig liggen door 1 de dominate paarden, 2 door de zooi.
Is gewoon geen paardwaardig stuk.
Helaas is dit stuk grond niet geschikt voor paarden. Helaas te veel paardeneigenaren die dan toch paarden erop zetten. Hoe aardig de mensen ook zijn.

2
Hier staan ze ook niet onbeperkt.
Wel zo veel mogelijk, maar helemaal lukt niet.
Toen ik nog kwpn-ers had wel.
Daar gooide ik een hele grote bult hooi neer en die stopte met eten dus er lag altijd nog daarna.
Maar deze vreten door tot het op is.
Dus die krijgen afgewogen in netten.
Daarnaast nog een net stro.
Mijn ruin heeft het niet altijd op, mijn merrie meestal wel.
Heel eerlijk, geen idee of ze dat om 1.00 al op heeft omdat ze alles in 1 keer op bunkert, of pas om 6.00uur.

Ze heeft geen klachten die lijken op maagzweren.
Daarnaast is pas hier een onderzoek gedeeld dat de maagzuurproductie in de nacht ook minder is.

Edit op je laatste aanvulling.
Over dat voer zou ik mij niet druk maken.

Maar hoe groot is het plekje in de winter?
Hebben ze wel ruimte om lekker te rennen? Ruim te kunnen rollen enz.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-06-25 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:46

Het voersysteem lijkt me wel prima hoor.
Je kan ook altijd opteren om eens per dag zelf een portie extra pulp met eventuele supplementen te geven. Je kan tot drie kilo droog gewogen pulp voeren zonder dat je moet compenseren, dit geeft een 15 kilo volume als extra.
Een schep pulp geeft een grote emmer vol voer, als die wat schraler is zal dit ook helpen om aan te zetten en ze zitten hiermee ook enige tijd vol. Even kijken wat de langste periode is dat ze zonder staan (alhoewel het lijkt dat dit wel zal meevallen met dit schema, afhankelijk van de hoeveelheid.)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:08

Duo penotti, gewoon rijbak formaat dus ruimte om te rollen en gek doen