Buitenstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Buitenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 18:25

Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuw huis. En jippiejajee daar is dan ruimte voor paarden aan huis.

Nu zitten we nog een beetje in dubio of dat de vrijstaande garage omgebouwd kan worden tot 2 stallen van ca 3,5 bij 4 of dat we gaan kijken naar een kant en klare buitenstal.
Ik vind de hoogte in de garage een beetje krapjes. (Hoe hoog moet een stal minimaal zijn?)

Dus ik ben op zoek naar ervaringen en prijsindicaties van buitenstallen.
Ik wil dan het liefst 3 boxen van 4 bij 4. Of 2 boxen en dan een overkapping.

Wat zijn jullie ervaringen? Ook wat voor fundering? Waar moet je aan denken? Alle tips zijn welkom.

DubbelFun

Re: Buitenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:56

Hoe groot zijn de paarden die in de garagestal zouden komen te staan ??
Die van mij is 1.50 en die staat in een stal van 2,20 hoog met een deur van 2 mtr. Dat gaat, maar ik had ze graag wat hoger gehad, want bij een schrikreactie heeft ze de kop wel eens goed gestoten.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 19:33

Ja dat weet ik dus niet precies. Maar kreeg ik ben 1.80 en kon de balken niet aanraken volgens mij met mijn handen.
Maar er komen “grote” paarden in te staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:44

Johnnydepony schreef:
Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuw huis. En jippiejajee daar is dan ruimte voor paarden aan huis.

Nu zitten we nog een beetje in dubio of dat de vrijstaande garage omgebouwd kan worden tot 2 stallen van ca 3,5 bij 4 of dat we gaan kijken naar een kant en klare buitenstal.
Ik vind de hoogte in de garage een beetje krapjes. (Hoe hoog moet een stal minimaal zijn?)

Dus ik ben op zoek naar ervaringen en prijsindicaties van buitenstallen.
Ik wil dan het liefst 3 boxen van 4 bij 4. Of 2 boxen en dan een overkapping.

Wat zijn jullie ervaringen? Ook wat voor fundering? Waar moet je aan denken? Alle tips zijn welkom.

Volgens Vereniging Eigen Paard moet de boxwand minimaal 2,20 m hoog zijn.

Weet je al of je voldoende bouwvlak beschikbaar hebt voor extra stallen? Anders moet je sowieso de garage opofferen (ombouwen of slopen en herbouwen)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:58

Deze stal had ik zelf gebouwd. Het was 2m40 hoog. De overkapping oplaagste punt 2m20. Achteraf gezien had vooral de overkapping eigenlijk hoger mogen zijn, het zwarte paard heeft namelijk zijn neusrug gestoten gehad met schrikken met een best serieuze wond als gevolg.
Het zwarte paard was 1m68 ongeveer.

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:51

Wij hebben een beton vloer gestort en daar een mooie kunststof stal geplaatst.

Twee stallen van 4 x 4,5

In hengsten uitvoering (zwaardere uitvoering) met mooie toog ramen erin. Geïsoleerde dakplaten. We hebben elektricien laten komen voor elektriciteit en ophangen van goede verlichting en buitenlampjes. En ophangen verwarmde waterbakjes.
In de betonvloer hebben we in iedere stal een afvoerputje laten maken.

En de stal is van kunststof.
Twee keer per jaar maak ik van binnen en buiten schoon met hogedrukreiniger: dan is ie weer als nieuw. Onderstaande is een voorbeeld op de website, zoiets hebben wij ook, maar dan met twee stallen. De toogramen vond ik zo mooi! Aan de zijkant van de stal hebben we die ook.
Afbeelding
https://folmerhekwerken.nl/projecten/?paardenstallen

De kwaliteit vanwege de hengstenuitvoering, de toog ramen, dakgoten, geïsoleerde dak etc vond ik beduidend beter dan de andere normale buitenstallen die ik ook wel zie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:54

Zou je niet nadenken ook over een inloop? Dus geen stallen met gewoon paarden die zelf kunnen kiezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:13

Johnnydepony schreef:
Ja dat weet ik dus niet precies. Maar kreeg ik ben 1.80 en kon de balken niet aanraken volgens mij met mijn handen.
Maar er komen “grote” paarden in te staan.

Dan gok ik dat die 2,30 max is.

Zoals gezegd als ze gewoon rustig staan zal het hoog genoeg zijn, maar als er eentje schrikt en omhoog komt dan kan die zich behoorlijk stoten.
Als je de kans hebt om voor groter/hoger te gaan zou ik nieuw bouwen met muren tot 2.50 en dak 3-3.5 mtr.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:15

Oja, absolute voorwaarde was dat hij goed afgesloten kon worden tegen de wolven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:20

Dat is bij nieuwbouw meteen mee te realiseren en voor bestaande bouw heb ik puppypanelen gebruikt en die op de onderdeur geschroefd zodat de bovendeur ook nog gewoon dicht kan.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:16

Je bent verplicht bij de bouw van nieuwe stallen een dichte vloer te hebben. Beton dus als fundering want er mag geen vocht doorheen de grond in.

Waarom laat je geen prijsopgaaf doen bij verkopers van stalwanden e.d.?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:02

Als de garage geschikt is als dichte stal, dan zou ik die als 'voorziening' houden, en een mooie inloopstal bouwen. Desnoods eentje met deuren die in geval van dicht kunnen met evt. een draaibare tussenwand zodat de ruimte gedeeld wordt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 23:39

Nou mijn plan is om er in eerste instantie 2 gewone boxen te maken. Mocht alles goed lopen en ik durf de paarden ook ‘s nachts buiten te laten dan kan eventueel de tussenwand er uit. Zodat het 1 grote inloopstal wordt.