Slepen van de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSophia

Slepen van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 14:35

Afbeelding

Afbeelding
Hallo allemaal,

Ik ben werkzaam op een manege voor mensen met een verstandelijke beperking.
We hebben een redelijk goede bak, met snippers erin.
Helaas merken we dat er steeds meer ongelijkheden inkomen.
Wij hebben geen beschikking tot een trekker, helaas. Ook hebben wij geen sleep om dit bij te houden. Dit doen wij nu altijd met de hand (harken).

Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat zonder sleep en trekker? Wij hebben wel beschikking tot een auto.
Een sleep zouden we eventueel (niet te duur) aan kunnen schaffen, maar welke zou dan het meest geschikt zijn?

Bedankt voor het meedenken!
Hierbij een foto van de bak:
Laatst bijgewerkt door xSophia op 06-06-25 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

love_odin

Re: Slepen van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:39

Ik heb het een poosje met onze zitmaaier gedaan :+

Foto van de bak zie ik niet

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 14:53

love_odin schreef:

Zojuist bijgevoegd!
Wat gebruikte jij dan achter de zitmaaier?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:55

Op mijn vorige stal deed de stalhouder het ook wel eens met een paar van die pallets achter de trekker.
Denk dat die ook prima achter een auto kunnen?

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:16

xSophia schreef:
love_odin schreef:

Zojuist bijgevoegd!
Wat gebruikte jij dan achter de zitmaaier?

Ik moest even een foto zoeken,trouwens niet mijn eigen foto.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een handige man, die heeft 2 van zulke aan elkaar gelast. De ene kant gebruikte ik om de bak los te maken. Dan draaide ik hem om en vlakte ik de boel.
Ff een grind tegel er op en gaan.
Voor ons werkte het toendertijd . Nu hebben we een mini trekker en heeft hij hem omgebouwt zodat hij in de hef van de trekker kan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:28

Ik weet niet of je met die snippers wel kunt slepen ??
Zou je niet de hele boel uit zijn fatsoen trekken als in alles op één grote hoop ipv de kuilen er uit.

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 15:30

DubbelFun schreef:
Ik weet niet of je met die snippers wel kunt slepen ??
Zou je niet de hele boel uit zijn fatsoen trekken als in alles op één grote hoop ipv de kuilen er uit.

Ja daar ben ik dus ook bang voor..
Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:40

Je zou een stukje kunnen proberen met een pallet achter de auto, dan zie je snel genoeg of het gaat of niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:50

je kan inderdaad gewoon een houten pallet achter de auto hangen, dan kun je het vrij vlak trekken. Is goedkoop en snel gedaan. mits je een trekhaak hebt. wel links en rechts van de pallet beiden vast zetten op de trekhaak anders gaat het schuiven. Ik heb wel een mini trekker, maar mijn buurvrouw niet die hebben een kinder quad op benzine 50cc en hangen daar een klein pallet achter en crossen door de bak. Is ene stuk minder duur dan een grote quad. Mijn buurvrouw is een gewone volwassen vrouw normaal postuur en die kan er prima mee rond rijden.

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 16:06

Mer1980 schreef:
je kan inderdaad gewoon een houten pallet achter de auto hangen, dan kun je het vrij vlak trekken. Is goedkoop en snel gedaan. mits je een trekhaak hebt. wel links en rechts van de pallet beiden vast zetten op de trekhaak anders gaat het schuiven. Ik heb wel een mini trekker, maar mijn buurvrouw niet die hebben een kinder quad op benzine 50cc en hangen daar een klein pallet achter en crossen door de bak. Is ene stuk minder duur dan een grote quad. Mijn buurvrouw is een gewone volwassen vrouw normaal postuur en die kan er prima mee rond rijden.

Ik ben dan wel bang dat ik alle snippers meeneem en dat alles op 1 hoop komt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:34

Maar zolang je dat niet probeert weet je niet of het gebeurd en met 1 a 2 mtr rijden kom je er direkt achter. Je hoeft niet meteen de hele bak te doen :)

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:35

Ik heb een tijdje gelest op een locatie met deze bakbodem (all weather tuft). Zij gaf inderdaad aan dat deze bodem niet gesleept kan worden, enkel geharkt. Ik zou het niet aandurven met een sleep of pallet.. misschien eens kijken naar een wals? Ik weet dat je ook walsjes heb die met water te vullen zijn en gewoon achter een zitmaaier oid kunnen.

Dit is een leverancier van zulk materiaal, die geeft ook rollen inderdaad als tip: https://www.buitenbak.nl/producten/onderhoud/

Wij hebben zelf 'normale' tapijtvezels in de bak. Deze is prima te slepen als de bodem goed nat is, dan blijft het stabiel liggen en gemengd met het zand. Als ik sleep terwijl de bodem droog is, trek ik ook alle vezels mee.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:45

xSophia schreef:
Mer1980 schreef:

Ik ben dan wel bang dat ik alle snippers meeneem en dat alles op 1 hoop komt?

Ja klopt ik heb zo’n zelfde bak. 1 ellende als je gaat slepen. Met het zand gebeurt niks en je snippers liggen op 1 hoop

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:25

Vlokken kun je bijna niet slepen, dat wordt 1 hoop vlokken

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:37

En zo'n pinnen sleep?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:40

Zo’n bak moet je met de hand harken en dan rollen met een zware rol achter een tractor.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:58

Wij lieten de bak met snippers eens in de zoveel tijd netjes recht leggen met de rotoreg.
Wij hadden wel de snippers gemengd met de bovenste 5 cm zand.
Verder vond ik het niks en hebben we er inmiddels voor gekozen ze uit de bak te halen.
Longeerbak liggen ze wel in en die hark ik aan wanneer nodig.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:02

ajesca123 schreef:
Wij lieten de bak met snippers eens in de zoveel tijd netjes recht leggen met de rotoreg.
Wij hadden wel de snippers gemengd met de bovenste 5 cm zand.
Verder vond ik het niks en hebben we er inmiddels voor gekozen ze uit de bak te halen.
Longeerbak liggen ze wel in en die hark ik aan wanneer nodig.

Ik zou inderdaad de loonwerker even met de rotorkopeg laten komen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:11

Met de rotorkopeg en een laser even goed onderhoud laten plegen, dan is het daarna makkelijker zelf te doen.
Wij hebben vlokken in de bak en er zijn twee dingen belangrijk bij het slepen: het moet goed vochtig / nat zijn en je moet je sleep in diepte kunnen instellen. Dat lukt je eigenlijk alleen met een trekker met hefinrichting. Iets te diep en je trekt alle vlokken op een hoop en krijgt enorme kuilen. Die krijg je er zelf vervolgens bijna niet meer uit, want elke keer als je door de kuil of over de ophoping rijdt, hobbelt de trekker en doet de sleep vrolijk mee.
Wij slepen nagenoeg wekelijks (pensionstal met 20 pony’s, dagelijks gebruik maar niet door allemaal) en laten één keer per jaar rotorkopeggen met de laser erbij.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:19

Met een pallet, weidesleep oid gaat dit niet lukken. Je sleept dan enorme bulten vlok. Wij hebben een sleep geschikt voor vlok maar die kan idd alleen achter een trekker met hef want je moet de diepte instellen.
De sleep heeft pinnen, een rol en daarna weer pinnen die afzonderlijk van elkaar ingesteld kunnen worden.
De bak ligt er nu 5 jaar en is hartstikke mooi egaal, maar slepen kan idd alleen goed als ie goed nat is.