Onderzoek dekengebruik paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoek_23

Onderzoek dekengebruik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 15:35

Mijn naam is Anoek Hettinga en ik ben student aan de opleiding HBO Diermanagement. Voor mijn scriptie duik ik in de wereld van dekengebruik bij paarden. Als paardeneigenaar en -liefhebber, heb ik veel te maken met dekens voor mijn paarden en ik vraag mij regelmatig af wat de juiste keuze is als het gaat om het inzetten van dekens.

Hoewel dekens veel worden gebruikt, ontbreekt er een duidelijke richtlijn over wanneer en waarom dit nodig is. Daarom wil ik graag inzicht krijgen in het huidige dekengebruik bij paardeneigenaren en -verzorgers, én hun visie hierover.

Graag nodig ik u uit om deel te nemen aan de onderstaande quiz en enquête. Via de link wordt u doorverwezen naar acht casussen die betrekking hebben op het gebruik van dekens en de thermoregulatie bij paarden, u kunt uw antwoorden daarop invullen. Vervolgens wordt u gevraagd de enquête in te vullen, waarin u uw eigen dekengebruik bij uw (verzorg)paard en uw visie hierop kunt delen.

Het kost slechts een paar minuten en uw input is van grote waarde voor mijn onderzoek.

Klik op onderstaande link om de enquête in te vullen:
https://www.survio.com/survey/d/P8U6A9M6Q6G3R0B2K

Alvast heel hartelijk dank voor uw tijd en hulp!

Met vriendelijke groet,
Anoek Hettinga
Student HBO Diermanagement
anoek.hettinga@hvhl.nl

Sintara

Re: Onderzoek dekengebruik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:52

Ik heb hem ingevuld, ik vond het een beetje lastig dat ik op een gegeven moment over moest op het invullen voor 1 paard. Ik heb namelijk twee enorm verschillende paarden :o
Ik heb daarvoor gekozen voor mijn ev omdat dat degene is die dekens draagt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:00

Bijna klaar met invullen en ik swipe mijn scherm weg. Op mobiel helaas geen mogelijkheid om een punt te gebruiken bij de vraag over krachtvoer.

Lastige vragen wel! Ik vul straks nogmaals helemaal in.

Alvast succes met je scriptie!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:02

Ik vind een heel aantal vragen lastig.
Bij de 1e rij vragen al vooral. De vragen zijn heel algemeen terwijl het bij al die vragen enorm kan verschillen van paard tot paard. Het ene paard heeft het sneller warm dan het andere paard. Het ene paard zweet sneller dan het andere paard en dan ongeacht of het warmbloed of koudbloed is. Deze vragen zijn dus eigenlijk gewoon niet te beantwoorden met de hoeveelheid informatie die gegeven word over de paarden in de vraag.
En de rest van de vragen vind ik her en der ook erg lastig. want alles hangt af van de gezonheid van het paard, of paarden, het moment zelf, het jaar, het weer en ga zo maar door.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:07

Anoek_23 schreef:
Hoewel dekens veel worden gebruikt, ontbreekt er een duidelijke richtlijn over wanneer en waarom dit nodig is.

Ik vermoed dat je nooit op een (één) richtlijn uitkomt. Daarvoor zijn zowel paarden, omstandigheden als gebruik te divers.

En vuistregels zijn er genoeg. Zowel over vanaf welke temperatuur en hoeveel grams dan gemiddeld wel genoeg is voor een geschoren of een ongeschoren paard dat in het werk staat als voor dekens voor oudere of zieke paarden die níet in het werk staan als voor paarden die dag en nacht buiten staan, met wel of geen beschutting.

Met het uitgangspunt dat een ongeschoren gezond paard in principe geen deken nodig heeft als het niet hoeft te werken en voldoende beschutting heeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:46

Ik wilde het invullen, maar ik vind de casussen erg vaag. Het is zo afhankelijk van verschillende factoren dat er naar mijn idee niet echt een goed of fout antwoord tussen zit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:53

Zo, ingevuld! Zeer sterke opzet, TS! Heb er weinig op aan te merken. Ik heb geredeneerd dat je de algemene tendens wilt meten? Dan zijn deze zwart-wit stellingen perfect.

Nogmaals veel succes met je scriptie! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:32

Ik wilde het invullen om je te helpen, maar ben bij de casusvragen afgehaakt, hier missen te veel factoren om daar een antwoord te kunnen geven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:59

Fudge schreef:
Ik wilde het invullen om je te helpen, maar ben bij de casusvragen afgehaakt, hier missen te veel factoren om daar een antwoord te kunnen geven.

Dit had ik ook. Het is allemaal nogal gestuurd een bepaalde richting op. Als je een enquette maakt hoort die mijn inziens objectief te zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:13

Ik vond de eerste vragen meer een examen dan een poll. Geen idee welk paard meer warmte verliest :?
Gestopt dus.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:14

Fudge schreef:

Hier hetzelfde. Je mist zo veel context om een goed antwoord te geven....
Daarbij is het ene paard het andere niet, en dan wordt er ook nog over 2 verschillende paarden in 2 verschillende situaties gepraat.

Mijn pony zweet ongeschoren in de winter nog steeds minder hard dan geschoren stalgenoten.
Hij heeft dan ook bijna geen wintervacht en heeft het gewoon niet heel snel warm.....
Totaal niet te vergelijken met een stalgenoot die al staat te zweten als de zon een dag schijnt.

Staan ze in de schaduw, staan er bomen om een perceel. Is de open kant van de schuil stal aan de noordkant, en hoe staat de wind.....etc

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:19

Ik ben na de eerste paar vragen ook opgehouden. Ik dacht dat het een enquête was, geen toets.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:21

Ik ben bij vraag 1 al afgehaakt.. Want als ik mijn persoonlijke voorbeeld mag gebruiken..

Als eerst "onze" paarden staan overdag altijd buiten.. We hebben op stal een enorme (1.80, ik vind dat enorm ) kwpn staan, die altijd zijn deken nodig heeft en soms alsnog bijgevoerd moet worden om op gewicht te blijven.. Ondanks dat hij gezond en jong is..

En mijn dekenloze tinker met z'n teddyberenvacht krijgt exact hetzelfde te eten (althans, z'n onbeperkt ruwvoer) en is tonnetjerond..

Dus ja.. Wie verliest er meer energie.. Ligt echt aan vele factoren..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:24

Hetzelfde geldt voor mij. Na vraag 4 afgehaakt, leek mij ook meer een overhoring dan enquete.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:26

Vanaf vraag 16 bleven de vragen zich herhalen (identieke vragen), ik kon niet op doorgaan klikken. Kon de enquete dus niet afmaken.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:08

Dit is geen enquête, zit niet meer op school en heb al helemaal geen zin meer om een toets te maken |o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:37

Tja, de casussen suggereren een absolute waarheid en simplificeren enorm. Er is toch geen standaard warmbloed en geen standaard koudbloed? Om maar een voorbeeld te noemen. Ik kan daar niet zoveel mee en ben dus gestopt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:02

Ik heb zo’n idee dat de eerste vragen geen “toets” of “examen” zijn, maar bedoelt om te kijken hoe mensen hierover denken en welke inschatting ze maken. Een antwoord is dus niet per se goed of fout en daarom is de vraag vermoedelijk wat ‘vaag’.

Ik heb ‘m wel helemaal ingevuld, TS! Ik ben benieuwd of er ook onderzoek gedaan gaat worden, dus echt testen met dekens. Dat lijkt me erg interessant om resultaten van te zien!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:18

Ik heb hem niet ingevuld. Ben bij vraag 1 al afgehaakt. Het interesseert me niets hoeveel warmteverlies ergens is. Ik bekijk het met dekens pragmatisch:
-Mijn paard staat ook in de regen buiten in de winter, dus een waterdichte deken
-Mijn paard krijgt in oktober een deken op als het weer omslaat
-Behalve bij een echt strenge winter is een 200 grams voor mijn paard genoeg. Ik heb dus eventueel een 300 grams deken ook nog.
-In het voorjaar wil ik soms nog even 1-2 weken met een ongevoerde deken doen alvorens weer zonder deken te laten lopen. Maar dat hangt wel van het weer af

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:46

Lieser schreef:
Ik vond de eerste vragen meer een examen dan een poll. Geen idee welk paard meer warmte verliest :?
Gestopt dus.

Dit stond ook bij de inleiding:

Citaat:
Het doel van dit onderzoek is om de kennis over dekengebruik en thermoregulatie bij paardeneigenaren in te schatten en om te weten hoe dekens door paardeneigenaren worden ingezet.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:48

Hilary schreef:
Ik heb zo’n idee dat de eerste vragen geen “toets” of “examen” zijn, maar bedoelt om te kijken hoe mensen hierover denken en welke inschatting ze maken. Een antwoord is dus niet per se goed of fout en daarom is de vraag vermoedelijk wat ‘vaag’.

Ik heb ‘m wel helemaal ingevuld, TS! Ik ben benieuwd of er ook onderzoek gedaan gaat worden, dus echt testen met dekens. Dat lijkt me erg interessant om resultaten van te zien!

Dit dacht ik inderdaad ook.
Ik vind het goed dat hier een beeld van wordt geschetst, veel succes nog!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 00:11

miereneter schreef:
Vanaf vraag 16 bleven de vragen zich herhalen (identieke vragen), ik kon niet op doorgaan klikken. Kon de enquete dus niet afmaken.

Het zijn dezelfde vragen, maar voor verschillende seizoenen :)

Interessant onderzoek TS, veel succes!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 00:38

Kidde schreef:
Lieser schreef:
Gestopt dus.

Dit stond ook bij de inleiding:

Citaat:
Het doel van dit onderzoek is om de kennis over dekengebruik en thermoregulatie bij paardeneigenaren in te schatten en om te weten hoe dekens door paardeneigenaren worden ingezet.

Dit.

FCSA schreef:
miereneter schreef:

Het zijn dezelfde vragen, maar voor verschillende seizoenen :)

Interessant onderzoek TS, veel succes!

En dit. Mensen, lezen jullie de info voordat je commentaar geeft?

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 03:22

Ingevuld. Taaie enquête.
Ik vond het op den duur echt teveel worden maar vond het ook zonde om nog te stoppen. Vooral vervelend dat ik elke keer dezelfde dingen moest invullen. Hoeveelheid brok en huisvesting blijven bijvoorbeeld hetzelfde gedurende alle seizoenen.
Succes met je scriptie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 03:43

Floko schreef:
Ingevuld. Taaie enquête.
Ik vond het op den duur echt teveel worden maar vond het ook zonde om nog te stoppen. Vooral vervelend dat ik elke keer dezelfde dingen moest invullen. Hoeveelheid brok en huisvesting blijven bijvoorbeeld hetzelfde gedurende alle seizoenen.
Succes met je scriptie.

Dat idd maar wel gedaan omdat wij met onze koudbloeden toch heel ander deken gebruik hebben dan gemiddeld (oftewel 24/7 jaar rond vrij buiten kunnen en enkel regelmatig zweetdeken gebruiken)